Wat,en hoeveel, zouden jullie aan mijn paard voeren?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Wat,en hoeveel, zouden jullie aan mijn paard voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 22:35

Puur uit nieuwsgierigheid open ik dit topic. Zoveel mensen, zoveel verschillende ideeën en wie weet veranderd het mijn zienswijze :)

Als mijn paard, jullie paard zou zijn wat zouden jullie haar dan voeren in de winter op basis van de volgende gegevens:

Merrie, Spaans/cruzado, 7 jaar, momenteel licht overgewicht bij 24/7 weidegang

Arbeid:
1 maal per week buitenrit 20 tot 30 kilometer. Ongeveer de helft in stap rest draf of galop.
1 keer per week kortere buitenrit, 6 a 7 kilometer
2 keer per week in de bak of longeren of balkjesles, ongeveer een uur tot anderhalf uur inclusief in-en uitstappen . Basisniveau B/L
Overige dagen rust, wandelen, vrijheidsdressuur, speurwerk

Dagelijks weidegang van 9 tot 17.00

Ruwvoer, is eigenlijk een vast gegeven:
Redelijk grof n vrij droge voordroog van uitgebloeid gras, bemest met ruige mest, eerste snede eind juni gemaaid.
Ze heeft een slowfeedernet
Hooi mag onbeperkt gegeven worden van de staleigenaar.

Paard staat op stro.

Van stal kan ze basisbrok krijgen, dat is inclusief bij mijn stalgeld.

Edit: Foto toegevoegd
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 19-09-22 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 22:43

bij mij zou ik um niets bijgeven, hoogstens wanneer de les wat intensiever is geweest of de buitenrit wat zwaarder een bak slobber of iets extra.

pas wanneer ik zou merken dat ie snel van zijn overgewicht af is, dan de extra's wat opschroeven.

Poekkie

Re: Wat,en hoeveel, zouden jullie aan mijn paard voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 22:49

Hmmm… spanjaarden zijn over het algemeen schrale paarden en licht overgewicht… maar wel redelijk in het werk. Ik zou iets gelijkaardigs geven aan wat ik mijn haflinger gaf toen die moest afvallen (en nog steeds geef al is die nu op een perfect gewicht):

- beperkt hooi en/of weidegang met graasmasker
- standaard een vitaminekorrel of vitaminemuesli. Denk hierbij aan een bekertje pavo vital, cavalor nutri support, oid. Of een halve kg van een dieetvoer zoals pavo in shape, cavalor silhouette, …
- standaard ook een paar handjes luzerne voor de eiwitten, al is dit meer ‘voor de leuk en het volume’.
- na matige tot zware arbeid (dus na dat uur dressuur of die lange buitenrit) steeds iets voor de spieren. Een soort sporttopping zoals equifirst booster mix, hippalgo bodybuilder, pavo sportsfit. Eveneens aangevuld met vloeibare vitamine E en elektrolyten indien het een zweter is.

De standaardbrok van stal zou ik niet aan een spanjaard voeren. Ook al ben ik niet per se tegen deze brok, ik kan veel paarden die het daar prima op doen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 22:54

Zolang het gewicht/ bespiering/ energie goed is dan enkel een vitaminebrokje.

Daarop zou ik voortbouwen.
-bespiering blijft achter? Sojaschroot/ luzerne erbij.
-ze valt in? Pulp/ olie/ grasbrok erbij
-energie tekort? Eerst kijken of olie helpt, en anders toch koolhydraten erbij zoals haver / granenmix of zelfs sportbrok (van dat laatste minder fan maar soms werkt het verrassend goed, beetje uitproberen dus).

Eigenlijk zie ik bijna nooit een goede reden voor basisbrok. Te laag gevitamineerd, vereist kilo's per dag voor je dier er genoeg vitamines uithaalt, en kilo's per dag voeren levert ook veel afvalstoffen op waar je paard niks aan heeft

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 23:05

Ik heb even een foto toegevoegd :)

Niet de mooiste of charmantste wel de recentste waar ze zonder deken op staat

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 23:59

Vitaminebrok ipv basisbrok, verder niks.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 00:42

Ok heb je nog doelen met dit paard? Als in spieropbouw, dressuurwerk?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 08:13

Avalanche schreef:
Ok heb je nog doelen met dit paard? Als in spieropbouw, dressuurwerk?

Qua dressuurwerk heb ik geen specifiek doel. We lessen en in mijn training oefen ik wat we geleerd hebben. Wil gewoon een soepel, los, nagevelijk paard die goed aan de hulpen staat , dat is al uitdaging genoeg.
Conditioneel zou ik haar nog wel op kunnen bouwen met wat meer draf en galop buiten maar ook dat is geen doel op zich.

Aanvulling op de beginpost , ze is 1.62 hoog en haar gezinde gewicht is rond de 575 kg.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 08:23

Om de foto goed te beoordelen, kun je beter een standfoto plaatsen. Hier is niet zoveel aan te zien (behalve een lief hoofd <3 ).

Ik zou veel hooi geven, aangevuld met een balancer en gericht eiwitten na inspanning ter ondersteuning van de spieren. En suikers vermijden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 08:27

basisbrok krijg je van stal,dus hoef je niet te betalen lijkt me
ik zou dan die wel doen, elke dag 1 schep…scheelt weer in de kosten denk ik dan.
en als je zelf gereden hebt zou ik gaan voor subli dieetmix.
ik heb dat altijd aan mijn welsh ruin gegeven, zit mooi in de vitamines en denk dat dat een hele mooie aanvulling is op de brok en ruwvoer.
en je kunt als er wel veel gras staat dan een handvol geven puur als beloning, is het winter en eten ze hooi dan geef je wat meer.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 08:31

Daihyo schreef:
Om de foto goed te beoordelen, kun je beter een standfoto plaatsen. Hier is niet zoveel aan te zien (behalve een lief hoofd <3 ).

Die heb is niet recent.. behalve dit soort poses. Maar dat is nog last beoordelen :+ :D
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 08:38

Haha nee, dat zegt ook nog niet zoveel _O-

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 08:47

Ik zou van het voordroog eens een plukkie naar Pavo sturen. Ik denk dat je je de tandjes schrikt van de hoeveelheid suiker die er in zit. Weinig bemest, late eerste snee = vrijwel geen eiwit en vermoedelijk hoog suiker.

Als je paard moet afvallen en je paard individueel hooi/voordroog krijgt: ga maar wat mengen met stro, of beperkt de inname.

Vitamines en evt eiwit aanvullen dmv balancer en een eiwitbron zoals luzerne, esparcette of sojaschroot oid.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:00

Mooie merrie, zou haar wel een goede vitamine brok geven. Elke dag als dat lukt. Basis brok kan maar zou beginnen met een kwartje per dag en dan even in de gaten houden hoe het gaat.

Op dagen dat je fanatiek rijdt zou ik kijken naar een rijker voer. Dit omdat je wel spieren wilt opbouwen. Equifirst booster is misschien wel een goede optie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:08

Ibbel schreef:
Ik zou van het voordroog eens een plukkie naar Pavo sturen. Ik denk dat je je de tandjes schrikt van de hoeveelheid suiker die er in zit. Weinig bemest, late eerste snee = vrijwel geen eiwit en vermoedelijk hoog suiker.

Als je paard moet afvallen en je paard individueel hooi/voordroog krijgt: ga maar wat mengen met stro, of beperkt de inname.

Vitamines en evt eiwit aanvullen dmv balancer en een eiwitbron zoals luzerne, esparcette of sojaschroot oid.

Waarom denk je hoog in suiker?

Hier ook late eerste snede, idd laag in eiwit, maar ook laag in suiker.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 11:11

DuoPenotti schreef:
Ibbel schreef:

Waarom denk je hoog in suiker?

Hier ook late eerste snede, idd laag in eiwit, maar ook laag in suiker.

Vraag ik mij ook af :)
Gras is lang, veel stengel/ ruwe celstof, heeft gebloeid dus verwacht eigenlijk geen torenhoog suikergehalte. Maar uiteraard kan ik wel een monster insturen zodra er een baal open gaat.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:15

Suiker en eiwit kun je helaas niet van structuur aflezen.
Ik heb momenteel een fantastische partij hooi. Compleet uitgebloeid, grof, een week gelegen om te drogen, 1e snede half juni gemaaid. Heel laag eiwit, energie gemiddeld en suiker hoog. Ik was ook verbaasd.
Ik heb het ook wel eens andersom gehad, fijne partij, minder structuur en hoog in eiwit, maar laag in suiker.
Je weet het pas als je het meet. Maar meten is dan weer alleen interessant als je langere tijd dezelfde partij voert. Als je volgende maand wisselt, is het eigenlijk de moeite niet waard. Tenzij je maandelijks opnieuw test natuurlijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:19

Ja ik heb het dus laten analyseren dit jaar, jaren terug ook eens en was telkens laag in suiker.
Mij verbaasd dat dan wel. Hoe zou dat dan komen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:22

Om op je vraag in de OP te antwoorden...ik zou niks veranderen aan haar voer momenteel.
De merrie ziet er goed uit en ik lees geen klachten tijdens het werk, dus waarom zou je iets veranderen. Never change a winning team :D

Dat lichte overgewicht verdwijnt meestal wel als het gras helemaal op is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:25

DuoPenotti schreef:
Ja ik heb het dus laten analyseren dit jaar, jaren terug ook eens en was telkens laag in suiker.
Mij verbaasd dat dan wel. Hoe zou dat dan komen?

Dat kan zoveel oorzaken hebben. Er is zoveel dat invloed heeft op je hooi: bemesting, zonuren, nachtvorst, tijdstip van maaien, bloei/groei, tijd van drogen, enz.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:31

ja oke, maar omdat jij ook hooi hebt van half juni dit jaar.
Zo bijzonder dan

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:47

Weinig mest (grove mest bevat niet veel 'voer') + lang uit laten groeien = stress voor het gras. Want het wil wel groeien maar het kan het niet goed vanwege weinig mest. Stressgras = suikers.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:48

Ja en dat is het rare, het land waar mijn hooi vandaan komt is wel bemest. Nu weet ik niet waarmee en wanneer, dat is nog wel het informeren waard. Wij zitten hoog op zandgrond, dat doet ook wel wat met je gras denk ik. En hier waren wel nog lang koude temperaturen in de nacht, dat zal ook invloed gehad hebben.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:50

Die waardes zijn soms bijzonder inderdaad en dikwijls geen touw aan vast te knopen :+
Ik had vorig jaar een mooie partij hooi van natuurland. Onbemest, begin juli gemaaid dus alles uitgebloeid.
Uit nieuwsgierigheid Pavo een analyse laten doen.
EwPa <0.51/kg DS
Eiwit 76-91g/kg DS
Suiker <55g/kg DS

Energie en suiker beide zeer laag dus. Eiwit laag.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 11:52

Daihyo schreef:
Suiker en eiwit kun je helaas niet van structuur aflezen.
Ik heb momenteel een fantastische partij hooi. Compleet uitgebloeid, grof, een week gelegen om te drogen, 1e snede half juni gemaaid. Heel laag eiwit, energie gemiddeld en suiker hoog. Ik was ook verbaasd.
Ik heb het ook wel eens andersom gehad, fijne partij, minder structuur en hoog in eiwit, maar laag in suiker.
Je weet het pas als je het meet. Maar meten is dan weer alleen interessant als je langere tijd dezelfde partij voert. Als je volgende maand wisselt, is het eigenlijk de moeite niet waard. Tenzij je maandelijks opnieuw test natuurlijk.

De gehele wintervoorraad is in 1 keer gemaaid dus geen andere partij. Er ligt nog wel een restantje van vorig jaar, denk dat hij dat eerst op gaat voeren.

Hoog in eiwit verwacht ik trouwens in ieder geval niet bij ons :)