Pony loopt kreupel.. wat nu

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annefleur200

Berichten: 1665
Geregistreerd: 20-09-12

Re: Pony loopt kreupel.. wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 16:31

Ze is in de tussentijd weer een aantal keer bevangen geweest en moest dus weer op medicijnen. Medicijnen die waarschijnlijk de oorzaak zijn van alle ellende. Beetje een cirkel waar we nu niet uitkomen

Neon

Berichten: 4929
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 17:31

Ach nee :( wat loopt ze weer slecht :(

grace1989
Berichten: 820
Geregistreerd: 10-01-10

Re: Pony loopt kreupel.. wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 14:25

Wat naar! veel sterkte gewenst

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 20:09

Annefleur200 schreef:
Ze is in de tussentijd weer een aantal keer bevangen geweest en moest dus weer op medicijnen. Medicijnen die waarschijnlijk de oorzaak zijn van alle ellende. Beetje een cirkel waar we nu niet uitkomen
getest op ems/ppid en IR? Zou sowieso wat gewicht er af willen hebben

Annefleur200

Berichten: 1665
Geregistreerd: 20-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 08:46

Mist schreef:
Annefleur200 schreef:
Ze is in de tussentijd weer een aantal keer bevangen geweest en moest dus weer op medicijnen. Medicijnen die waarschijnlijk de oorzaak zijn van alle ellende. Beetje een cirkel waar we nu niet uitkomen
getest op ems/ppid en IR? Zou sowieso wat gewicht er af willen hebben


Ze is getest op IR, helaas positief

Spenk
Berichten: 21784
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Pony loopt kreupel.. wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 09:25

Dan zou ik wel wat gaan doe aan haar gewicht ze is behoorlijk te zwaar.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 11:46


Jet

Berichten: 12006
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 12:11

Ik heb even in je berichten hier teruggekeken, is ze ook al eens getest op Cushing/PPID? Juist die terugkerende hoefbevangenheid en de steeds toch wat wisselende kreupelheid doet me daar wel erg aan denken, naast de IR.

Annefleur200

Berichten: 1665
Geregistreerd: 20-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 15:13

Getest op ppid is ze niet. Heb dit pas wel gevraagd aan de dierenarts die hier normaal komt. Maar zei had gezegd dat ze geen reden zag om haar op dit te testen. Morgen komt Lingehoeve langs. Erg spannend weer.

MARenAMY

Berichten: 74
Geregistreerd: 03-02-24
Woonplaats: Naast mijn buren, yn it moaie Fryslân

Re: Pony loopt kreupel.. wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 15:15

Alvast sterkte gewenst morgen! :knuffel:

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Pony loopt kreupel.. wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:02

Wat rot voor jullie zeg! Heel veel sterkte!

Jet

Berichten: 12006
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:21

Annefleur, heel veel succes morgen als de Lingehoeve komt! Misschien kan je hun nog vragen of testen op PPID zin heeft. Misschien vinden zij het ook niet nodig, maar als ze de afgelopen tijd al verschillende keren hoefbevangen is geweest, denk ik dat het wel zinnig is.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Pony loopt kreupel.. wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:07

Ir veroorzaakt ook hb, welk advies kreeg je nav de uitslag?

Annefleur200

Berichten: 1665
Geregistreerd: 20-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 18:12

Mist schreef:
Ir veroorzaakt ook hb, welk advies kreeg je nav de uitslag?


Alleen hooi weken en meer beweging geven.

Jet

Berichten: 12006
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:34

Mist, dat klopt hoor, maar kan dat ook zorgen voor steeds wisselende kreupelheden?

Dat is wel lastig, meer bewegen als ze zo moeizaam loopt.
Hoeveel hooi ( droog gewogen) krijgen ze nu en met hoeveel staan ze? Hebben ze haar toevallig op de Lingehoeve toen ze daar stond gewogen? Dan weet je hoeveel ze zou mogen krijgen zie je. Om af te vallen 1% van haar lichaamsgewicht. Je kan dat dan eventueel aanvullen met stro of met overjarig droog hooi, daar zit vaak wel minder in en dan heeft ze toch wel wat te knabbelen.

Celebi
Berichten: 3673
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:55

Wat een nare situatie zo. Je blijft bezig.. :(

Ik vind die PPID test hierboven toch ook niet zo gek gedacht hoor. Ze hoeven helemaal niet veel symptomen te hebben namelijk. Terugkerende hoefbevangenheid is al meer dan voldoende. Heeft ze niet ook van die bulten boven haar oogjes?

capopjekop

Berichten: 30658
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:05

Zolang ze slecht loopt zou ik haar niet gaan dwingen te lopen. Voer je nu gewoon hooi of graszaadhooi?

Toen mijn shet voor het eerst bevangen was is ze afgevallen door een deel van het weidehooi te vervangen door graszaadhooi. In combinatie met breakover beslag was ze vrij snel pijnvrij en toen ben ik met haar gaan wandelen. Toen heb ik haar op gezond gewicht gekregen.

Ppid test zou ik ook doen, maar pas als ze pijnvrij is. Pijn kan de uitslag beïnvloeden.

Succes morgen. Komen ze ook foto's maken?

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:54

Jet schreef:
Mist, dat klopt hoor, maar kan dat ook zorgen voor steeds wisselende kreupelheden?
.

Ja, dat kan.zo frustrerend dat er door NL dierenartsen niet over de grens gekeken wordt |( in UK, US etc wordt er dan een van oorsprong humaan middel voorgeschreven ( inmiddels ook paarden variant beschikbaar) waardoor ze en afvallen en de IR waarden naar beneden gaan.

Maar in NL wordt er bute voorgeschreven en zoek het voor de rest maar uit!
Om af te vallen 1,5% in kg hooi voeren, geweekt. Geen supplementen behalve zout en iets waar veel koper en zinc in zit, dze kun je geven met een beetje geweekte bietenpulp(daar zit bijna niets in)

Helaas is niet verplicht of gewoon om in Nederland hooi te testen maar suikergehaltes zeker van het afgelopen jaar zijn gigantisch hoog. Door te weten haal je tenminste 30% van de suikers eruit een uur in koud water of een half uur in warm water. In de acute fase niet bewegen in stal of afgesloten Area met een dikke laag zaagsel. Bij hoefbervangenheid is de verbinding tussen de hoornwand en p3 aan het loslaten dus hoe minder je beweegt om minder schade je aan kan richten. Voor extra comfort kan je een 2cm dikke yogamat of kniesteun die ze in de tuin gebruiken onder de voet tapen.
Daarnaast zijn röntgenfoto's ook een must, pas dan kan je zien wat er aan de hand is en kan de hoefsmid op de juiste manier bekappen.
Doordat het hoefbeen kan tot bij hoefbevangenheid drukken de bloedvaten dicht hoe langer dat duurt hoe meer onherstelbare schade.
https://www.ecirhorse.org/

Annefleur200

Berichten: 1665
Geregistreerd: 20-09-12

Re: Pony loopt kreupel.. wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 20:00

Ze is nu niet bevangen. Dat is gelukkig alweer even geleden. Ze loopt nu weer net als vorige keer. Dat kwam dus door dat bot wat broos word. Alleen nu dus haar andere been.
Dus qua bevangenheid gaat het nu gelukkig goed. Ze staat met nog 2 shetjes op een paddock. Ze krijgen per dag met zn 3e 4/5 plakken hooi van zo'n 20 kilo baal.

Jet

Berichten: 12006
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 23:19

Nu heeft ze dus geen last van hoefbevangenheid, dan is ze vast wel te testen op PPID. IK zou het aangeven en vragen of dat zin heeft.

Mist, wat jij zegt klopt ook helemaal voor PPID, wel middel is dan in die landen goed voor paarden dat van mensen afkomstig is?

Annefleur, wat voor hooi krijgen ze nu? Droog onverpakt hooi, verpakt hooi, graszaadhooi of weidehooi? Komt ze ook op gras? Hoeveel plakken kan je normaal gesproken van jouw balen afhalen?

Sorry voor al de vragen hoor, maar ik probeer met je mee te denken en te zien of we zo tot een mooi en goed eind te kunnen komen!

En nee! Niet dwingen om te lopen, dat is funest in jullie geval! Zowel voor jou als voor je superuk!

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 06:57

@Jet, idd zou Ppid er ook in kunnen meespelen, maar IR is al genoeg om hb te veroorzaken. En voor Ppid zijn er al middele.
Voor ir of eigenlijk insuline disregulatie bestaat invonkana of steglatro.

Daarnaast, sorry...beide ponies op de video zijn veel te zwaar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110704
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Pony loopt kreupel.. wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 07:09

Idd niet dwingen om te laten lopen wanneer ze dat echt niet wil. Dat kan echt meer schade toebrengen.

Verder ben ik het met hierboven eens dat beide ponies in slechte conditie zijn (veel te zwaar).

Jet

Berichten: 12006
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 07:39

Mist, dank je voor je uitleg, erg interessant! Ik heb zelf nooit te maken gehad met IR, vandaar dat ik dat niet wist.

Jullie zeggen het, ik dacht het: die andere pony is ook echt te dik. Misschien voer je dus wel teveel voor wat ze kunnen hebben Annefleur. Weeg je het hooi?

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:42

De naam vd werkzame stof is ertuglifozin ( kan nooit onthouden hoe je dat schrijft :+ ). Google maar eens, er is veel over te vinden. Bijvoorbeeld https://ker.com/equinews/ertugliflozin- ... ic-horses/ en deze geschreven door dr Kellon vd ECIR group, zij doet al bijna 25jr onderzoek naar ems/ir/ppid https://forageplus.co.uk/using-new-medication-for-ems/


Een bijwerkingen is dat vaak de tryglciride waardes kunnen stijgen, maar vreemd genoeg veroorzaakt dat geen klinische problemen in de studies die tot nu toe gedaan zijn.

Annefleur200

Berichten: 1665
Geregistreerd: 20-09-12

Re: Pony loopt kreupel.. wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 08:50

Dat beide pony's te zwaar zijn weet ik. Ik kan ze helaas niet de beweging meer geven die ze nodig hebben. Daarom gaat Anne ook naar een nieuw huisje binnenkort. Voor Fleur kan ik zo geen nieuw huisje zoeken zolang we niet weten wat er is. Ik doe op dit moment wat ik kan.
Ik laat Fleur inderdaad niet meer lopen.
Hooi wegen doe ik niet. Heb daar op dit moment niet de middelen voor.