Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight
DannyVisser schreef:Ik heb sinds maart een 10 jarige ruin en het gaat de laatste tijd niet helemaal zoals het ging. Ik ga volgende week een dierenarts langs laten komen, maar zou graag weten of er mensen zijn die iets in mijn verhaal herkennen.
In het begin had ik ik heel lief en knuffelbaar paard, maar er zijn inmiddels 3 momenten geweest dat hij uit het niets bokt en steigert tijdens het optuigen óf er net na. 1 keer daarvan was pas toen hij al in de bak liep. Vandaag ( 4de keer) was hij al opgetuigd en toen ik hem wilde draaien om naar de bak te lopen deed hij het weer. Daarna heeft hij een hele vreemde blik in zijn ogen, beetje verdwaasd eigenlijk.
Ook word hij langzaam maar zeker minder vriendelijk. Bijtneigingen in de stal, ongedurig met poetsen.
Een echte hoofdschudder is hij niet, maar soms houd hij zijn hoofd scheef tijdens het rijden, maar van de week ook met het longeren waarbij hij alleen zijn halster aanhad.
Iemand die iets herkend?
DannyVisser schreef:Ik heb sinds maart een 10 jarige ruin en het gaat de laatste tijd niet helemaal zoals het ging. Ik ga volgende week een dierenarts langs laten komen, maar zou graag weten of er mensen zijn die iets in mijn verhaal herkennen.
In het begin had ik ik heel lief en knuffelbaar paard, maar er zijn inmiddels 3 momenten geweest dat hij uit het niets bokt en steigert tijdens het optuigen óf er net na. 1 keer daarvan was pas toen hij al in de bak liep. Vandaag ( 4de keer) was hij al opgetuigd en toen ik hem wilde draaien om naar de bak te lopen deed hij het weer. Daarna heeft hij een hele vreemde blik in zijn ogen, beetje verdwaasd eigenlijk.
Ook word hij langzaam maar zeker minder vriendelijk. Bijtneigingen in de stal, ongedurig met poetsen.
Een echte hoofdschudder is hij niet, maar soms houd hij zijn hoofd scheef tijdens het rijden, maar van de week ook met het longeren waarbij hij alleen zijn halster aanhad.
Iemand die iets herkend?
scrabbel schreef:Zadel gecontroleerd? Gezien het probleem begon na het plaatsen van het zadel.
NikkiDeKerf schreef:Hoe is het ruwvoerbeleid en hoe wordt hij gehouden? Het kan vanalles zijn, maar het klinken ook als mogelijke symptomen van maagzweren. Ik zou in elk geval eerst samen met een dierenarts fysiek ongemak willen uitsluiten voor je verder zoekt.
Barbet schreef:Ik heb een paard gehad dat uit het niets bokte en steigerde.
Laten onderzoeken en dat paard had artrose in de rug, net achter het zadel.
Maar dat paard was op stal en in de omgang juist heel erg lief, want dan had ze geen pijn.
Maar je paard kan ook ongedurig zijn, staat hij meer binnen dan anders of zo?
Suzanne F. schreef:Dit kan echt vanalles zijn. Vaak kan een dierenarts aan huis hier ook niks van zeggen. Op een kliniek kunnen ze hem echt nakijken en gerichter gaan zoeken.
Iemand die iets herkend?
DannyVisser schreef:NikkiDeKerf schreef:Hoe is het ruwvoerbeleid en hoe wordt hij gehouden? Het kan vanalles zijn, maar het klinken ook als mogelijke symptomen van maagzweren. Ik zou in elk geval eerst samen met een dierenarts fysiek ongemak willen uitsluiten voor je verder zoekt.
Oké, daar had ik nog niet aan gedacht!
Hij krijgt 2 maal daags hooi en 2 maal daags brok. En eten doet hij héél graag.
Bij mooi weer staat hij op de wei overdag, s'nachts op stal.