Stijf door spieren of gewrichten?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woemp
Berichten: 467
Geregistreerd: 14-04-17

Stijf door spieren of gewrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 12:36

Wij hebben een 20 jarige merrie die elke dag 24/24 buiten staat.

Vroeger was ze een manegepony die ook een aantal jaren jumpings heeft meegedaan.
Nu brengt ze haar oudere dagen bij ons op de weide door en we rijden haar over andere dag.
We merken echter dat ze de laatste tijd veel stijver loopt.

Is dit door de spieren of door de gewrichten? Hoe kunnen we daar achter komen? De dierenarts is komen kijken maar die kijkt maar twee minuten als we ze longeren maar dan zie je het zo niet. Gisteren werd ze aan het einde van de les stijf tijdens het springen. Soms is het wel ook in het begin en moet ze precies wat warmlopen voor ze soepeler is.

Ze rijdt 1x per week een uur in de groepsles in de manage, voor de rest ongeveer 2 tot 3x per week een half uurtje in de piste thuis ( deze ligt wel harder maar volgens de dierenarts is het beter te hard dan te zwaar) In de paddock ligt nu voor haar mudcontrol met wit zand erover zodat het mals is.in de stal liggen wel klinkers op de bodem.
Ze kan gras eten op de weide en krijgt hooi bij + een halve schep korrels (cavalor strucomix pony)


Wat kan ik doen in haar geval of hoe kan ik weten of het de spieren of gewrichten zijn?

maj0

Berichten: 6677
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Stijf door spieren of gewrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 12:40

Ik denk maar ben geen da dat als je aan het einde van de les last hebt dat het de gewrichten zijn. Vaak zijn spieren als ze warm zijn wel losser.

maar ben benieuwd wat mensen met meer ervaring er van vinden.

woemp
Berichten: 467
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 16:37

maj0 schreef:
Ik denk maar ben geen da dat als je aan het einde van de les last hebt dat het de gewrichten zijn. Vaak zijn spieren als ze warm zijn wel losser.

maar ben benieuwd wat mensen met meer ervaring er van vinden.



Ik denk het ook

Jet

Berichten: 12194
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 17:30

Moeten warmlopen doet mij denken aan artrose, dus gewrichten.

Is die manegeles 's avonds of overdag? Anders zou ik met de DA afspreken dat hij na de les komt. Of als je weet dat hij komt, hem alvast een tijdje rijden of longeren, zodat beter zichtbaar is voor de DA wat jullie bedoelen.
En misschien is voor deze 20-jarige een uur lessen met springen erbij wel teveel hoor, ik vind dat niet zo gek. Ik weet niet hoe lang ze al in de manege meeliep, maar dat is voor veel paarden toch zwaar werk, steeds bochten moeten draaien ( belastend voor gewrichten) met verschillende mensen op je rug, beginners en gevorderden die allemaal wat van haar vragen. Ook weer belastend.

Als jouw DA er helemaal niet uitkomt kan je misschien een afspraak maken op een goede paardenkliniek en daar naartoe gaan, vaak zien ze daar net even meer en kunnen ze ook net wat meer met hun apparatuur dan een plaatselijke DA die vaak minder paarden ziet.

woemp
Berichten: 467
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-22 07:46

Jet schreef:
Moeten warmlopen doet mij denken aan artrose, dus gewrichten.

Is die manegeles 's avonds of overdag? Anders zou ik met de DA afspreken dat hij na de les komt. Of als je weet dat hij komt, hem alvast een tijdje rijden of longeren, zodat beter zichtbaar is voor de DA wat jullie bedoelen.
En misschien is voor deze 20-jarige een uur lessen met springen erbij wel teveel hoor, ik vind dat niet zo gek. Ik weet niet hoe lang ze al in de manege meeliep, maar dat is voor veel paarden toch zwaar werk, steeds bochten moeten draaien ( belastend voor gewrichten) met verschillende mensen op je rug, beginners en gevorderden die allemaal wat van haar vragen. Ook weer belastend.

Als jouw DA er helemaal niet uitkomt kan je misschien een afspraak maken op een goede paardenkliniek en daar naartoe gaan, vaak zien ze daar net even meer en kunnen ze ook net wat meer met hun apparatuur dan een plaatselijke DA die vaak minder paarden ziet.


De les in is de avond tot 21u.
Het leek me gewoon nogal jong om al zo last te hebben omdat er velen van 20 wel nog meedoen . Ze is wel enorm hevig. Hoe moe of stijf ze ook is, als ze een balkje ziet liggen begint ze te bokken als je er niet snel genoeg naartoe afdraait

kiki1976

Berichten: 16987
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Stijf door spieren of gewrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 08:37

Tja de ene 20 jarige is de andere niet natuurlijk.
Maar het is zeker niet raar op die leeftijd, zeker niet met het feit dat ze ook jaren manegepony is geweest

Elisa2

Berichten: 38791
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Stijf door spieren of gewrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:28

Ik denk ook aan artrose maar dan is het wel gek dat ze aan het eind van de springles stijver wordt...al zou ik met een artrose paard helemaal niet meer springen.

Is ze getest op cushing? heb je weleens geprobeerd om haar s"nachts op stal te zetten of s"nachts te ondersteunen met een dekentje?

Is er bloed geprikt om te testen op een eventueel vitamine e en selenium tekort?

Als je het echt wilt weten en artrose wilt uitsluiten dan kun je natuurlijk het beste een uitgebreid kreupelheidsonderzoek laten doen in de kliniek.

MyWishMax

Berichten: 25901
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:31

Elisa2 schreef:
Ik denk ook aan artrose maar dan is het wel gek dat ze aan het eind van de springles stijver wordt...al zou ik met een artrose paard helemaal niet meer springen.

Is ze getest op cushing? heb je weleens geprobeerd om haar s"nachts op stal te zetten of s"nachts te ondersteunen met een dekentje?

Is er bloed geprikt om te testen op een eventueel vitamine e en selenium tekort?

Als je het echt wilt weten en artrose wilt uitsluiten dan kun je natuurlijk het beste een uitgebreid kreupelheidsonderzoek laten doen in de kliniek.


Helemaal mee eens. Artrose klinkt heel logisch bij stijver aan het begin. Juist niet aan het einde. Dan denk ik eerder aan spieren. Te weinig vitamine e bijvoorbeeld, te zwaar qua training en verzuring.

DuoPenotti

Berichten: 31750
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Stijf door spieren of gewrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:39

Overbelasting Kwam bij mij als eerste op.
Dan lees ik de berichten door en sluit me dus aan bij MWM.

maj0

Berichten: 6677
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Stijf door spieren of gewrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:27

Wat betreft de leeftijd. Het ene paard is het andere niet. Ik heb een paard van 18 jaar oud en die is met pensioen. Met 20 hoeven ze dus niet altijd nog alles te kunnen.

Jet

Berichten: 12194
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 15:48

Het kan ook heel goed een combinatie van artrose en spierstijfheid zijn. Opstartproblemen doen mij echt aan artrose denken. En springen is best belastend, ook voor jongere paarden. Als ze dan al last van artrose hebben, kunnen ze gaan compenseren en dat kan dan weer de spierstijfheid veroorzaken.

Misschien juist omdat ze niet alle dagen extra beweging heeft, kan dat met wat intensiever rijden wel problemen geven.

De andere tips die gegeven worden snap ik ook heel goed om uit te proberen.

Maar mijn eerste idee is: ga naar een goede paardenkliniek!

MyWishMax

Berichten: 25901
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Stijf door spieren of gewrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 15:50

Misschien overbodig, maar dat is mijn advies ook. Het lijken al 2 problemen re zijn, dus uitzoeken wat het precies is op goede kliniek. Maak filmpjes thuis als ze het laat zien, dan heb je altijd beeld als ze ineens veel beter lijken op de kliniek.

Jet

Berichten: 12194
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 22:17

O ja, dat is zeker een goed idee, filmpjes maken en daar laten zien. Ik ken verschillende paarden die op de kliniek ineens minder laten zien door de adrenaline die ze daar aanmaken.

MyWishMax

Berichten: 25901
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Stijf door spieren of gewrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 05:30

Ja, precies. :+ Bijna alle paarden waarmee ik ooit naar kliniek ben geweest toonden daar veel minder tot niets, terwijl ze thuis een stuk slechter waren. Adrenaline werkt dan iets te goed. Kliniek kon er alsnog wel mee werken en uitzoeken, maar de filmpjes hielpen erg goed. Mijn huidige da vraagt er ook altijd om. Bij problemen maak ik dus een aantal filmpjes, van het begin van het rijden/longeren, dus de 1e rondjes draven bijvoorbeeld. Dan stukje halverwege en dan eventueel het einde.

woemp
Berichten: 467
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-22 14:28

MyWishMax schreef:
Ja, precies. :+ Bijna alle paarden waarmee ik ooit naar kliniek ben geweest toonden daar veel minder tot niets, terwijl ze thuis een stuk slechter waren. Adrenaline werkt dan iets te goed. Kliniek kon er alsnog wel mee werken en uitzoeken, maar de filmpjes hielpen erg goed. Mijn huidige da vraagt er ook altijd om. Bij problemen maak ik dus een aantal filmpjes, van het begin van het rijden/longeren, dus de 1e rondjes draven bijvoorbeeld. Dan stukje halverwege en dan eventueel het einde.



Oh dat filmpje is een topidee ik heb een afspraak gemaakt en ze gaan dan ook bloed laten trekken. Kan ze best alle dagen licht gereden worden om in beweging te blijven of beter rusten ? Ze heeft een paddock Paradise en moet altijd 150 m wandelen van het drinken naar het hooi

Jet

Berichten: 12194
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 16:31

Wanneer is de afspraak? Als dat al snel is zou ik haar even niet extra laten bewegen, desnoods nog een keer voor een filmpje, maar ik zou zeker de springles even niet doen. Als het nog een paar weken is, zou ik ook geen springles doen, een stukje stappen onder de man kan wel, maar veel meer denk ik voor nu niet.

Elisa2

Berichten: 38791
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Stijf door spieren of gewrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 08:52

Als het artrose is dan is stil zetten juist weer niet goed, ik zou de pony licht in beweging houden mits ze daar niet slechter van wordt en inderdaad even geen springles doen.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:15

Wellicht verzuurd te te snel door een vitamine tekort? Ik ziu idd eens bloed laten afnemen... als ze geen vitamine brokjes krijgt zou dit goed kunnen