Mijn 19 jarige arabier ontwikkelde eind zomer oppervlakkige opgezette scheurtjes in beide voorhoeven. Wij zijn onlangs verhuist naar waar we nu wonen, dus ik heb hiervoor een beklapper laten komen die ik nog niet kende. Hij is gaan snijden, de schimmel zat verder onder de hoefwand dan wat het scheurtje liet zien.
Zo zag het er oppervlakkig uit:

En dit na de bekapping 20 oktober 2021:

Met het advies elke dag schoon te maken en hypozin smeren. Dit heb ik gedaan, maar gezien het feit dat niet al het aangetaste weggesneden was en dit ook hoger tot de kroonrand liep, is het verder aangepakt enkele weken later:

Nu leek het volledig schoon te zijn, dus alle schimmel weg en alles toegankelijk voor zuurstof en goed schoon te krijgen.
Maar met schoonmaken zag ik toch weer kleine zwarte stukjes bovenin de groef, ik hoop toch niet dat er toch weer schimmel is ontwikkeld en zich weer omhoog aan het werken is (hoger snijden wordt onmogelijk ivm de kroonrand)? Wat denken jullie?
Foto's van vandaag:

Toelichting:
Paard staat sinds enkele maanden aan huis in Lemelerveld (omgeving Ommen/Raalte/Zwolle). Ze hebben een inloopstal met vloeistofdichte rubber matten, een betonnen plein voor de stal, en daarna een paddock (paddock is nu zwarte grond wat met veel regen blubberig is, de paarden staan dan vaak op het beton bij/voor de stal). Ze hebben overal 24/7 toegang tot, met onbeperkt ruwvoer, en dagelijks een handje lucerne en pavo vital. Komend voorjaar wordt de paddock aangepakt door de loonwerker, waardoor we van de blubber af moeten zijn, maar daar heb ik nu niets aan.
Hoeven worden enkele keren per week schoongespoten met de tuinslang, dan gepoetst met groene badedas en een tandenborstel, daarna drooggemaakt en de groeven worden dan ingesmeerd met hypozin.
Het zou prettig zijn ervaringen te lezen, tips te krijgen hoe verder, tips over goede bekappers hier in de buurt en welke middelen nou echt goed schimmeldodend werken waarmee ik het (bijna) dagelijks kan ontsmetten om van die schimmel af te komen en te blijven.
Alvast bedankt!