Inslapen, ja of nee

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equi89
Berichten: 3
Geregistreerd: 31-08-22

Inslapen, ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 19:09

Hoi allemaal,

Ik heb een vreselijk lief adoptiepaard van bijna 11. Hij had al mankementen toen ik hem kreeg maar was echt goed genoeg om in ieder geval weidemaat te worden van mijn jaarling.
Op dit moment heeft hij hoefkatrolontsteking fase 3 (onder controle met beslag), krampbeen rechtsachter die ik erger zie worden, golfgebit en hartruis. Ik zie dat hij is afgevallen en vraag mij nu af wat nu echt de grens is. Pijn, ja, maar dat laat hij echt niet merken.

Ik wil het beste voor hem maar weet even niet waar ik goed aan doe.

Kunnen jullie eens meedenken?

Dank❤️
Laatst bijgewerkt door Equi89 op 31-08-22 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Inslapen, ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 19:14

Wat een lastige situatie.

Weet je waar het afvallen van komt ? Hartruis, pijn? Niet goed verteren van voeding?

Equi89
Berichten: 3
Geregistreerd: 31-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 19:16

MaNdiii schreef:
Wat een lastige situatie.

Weet je waar het afvallen van komt ? Hartruis, pijn? Niet goed verteren van voeding?


Dierenarts is al gebeld dus het is nu gissen maar zowel verteren van voeding (golfgebit) als hartruis kunnen een probleem zijn.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 19:19

Equi89 schreef:
Hoi allemaal,

Ik heb een vreselijk lief adoptiepaard van bijna 11. Hij had al mankementen toen ik hem kreeg maar was echt goed genoeg om in ieder geval weidemaat te worden van mijn jaarling.
Op dit moment heeft hij hoefkatrolontsteking fase 3 (onder controle met beslag), krampbeen rechtsachter die ik erger zie worden, golfgebit en hartruis. Ik zie dat hij is afgevallen en vraag mij nu af wat nu echt de grens is. Pijn, ja, maar dat laat hij echt niet merken.

Ik wil het beste voor hem maar weet even niet waar ik goed aan doe.

Kunnen jullie eens meedenken?

Dank❤️


Laat hem een keertje helemaal doormeten bij Den Hoek in De Bilt. Nadien is het misschien duidelijker voor je welke beslissing je zou moeten nemen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 111425
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Inslapen, ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 19:22

Als het een adoptiepaard is... Heb je contact opgenomen met de stichting waar hij vandaan komt?
Wat vinden zij van de situatie?

henshem
Berichten: 1153
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 19:50

Hartruis kan een probleem met een of meer hartkleppen betekenen. Dus naar een goede kliniek om het hart te laten onderzoeken.

Earth

Berichten: 8298
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Re: Inslapen, ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 19:56

Als hij is afgevallen dan zou ik me ook afvragen of hij pijn heeft. Ik hoop het natuurlijk niet :) Maar dan zou je evt nu kunnen overwegen om hem een week op pijnstillers te zetten.

DuoPenotti

Berichten: 31744
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 20:03

Wat zegt de dierenarts er van?
Wat zegt de opvang er van?

paar weken op pijnstillers zetten geeft idd een goede indicatie.
Daarnaast wat krijgt hij te eten?
Zo;n paard mag natuurlijk onbeperkt goed ruwvoer.
Niet te hard, zodat hij het goed kan eten.
En ik zou hem bijvoeren met subli priores of dergelijk.

Blub001
Berichten: 44
Geregistreerd: 04-12-19

Re: Inslapen, ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 20:07

Wat een ontzettend lastige situatie. Ik ga mee met DuoPenotti. Eerst de dierenarts en de opvang afwachten en dan verder kijken.

Matheno

Berichten: 8019
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 20:08

Tja, eigenlijk als je al twijfelt... Dan zou ik hem inslapen.

siskeh
Berichten: 8686
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 20:15

Wat je beschrijft qua klachten vind ik niet echt overeen komen met het beeld van inslapen.
De aandoeningen, buitenom de HKO zijn veelal geen redenen om in te laten slapen, HKO gelukkig meestal ook niet, soms wel.
Een paard wat fysiek niets doet zal fysiek niet snel beter worden, is er een reden dat het een weidemaatje is? Gericht grondwerk zou dit paard ook énorm kunnen helpen.
Was hij voor hij bij jou kwam ook al volledig weidemaatje of werd er toen nog mee gewerkt?

De vraag is, waar is hij om afgevallen, dat kan 100 redenen hebben. Die los staan van zijn klachten.
Pijnstillers bij twijfel aan pijn altijd verstandig.
Maar ook wormen, zand of "gewoon" niet genoeg voer zijn héle goede opties waarom hij afvalt.

Telpeva

Berichten: 15208
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Inslapen, ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 20:24

Valt er nog wat te corrigeren aan het golfgebit? Ik kende de term tot nu toe niet, wat ik er zo snel van terug kan vinden is dat dat problemen kan geven, tot wondes in de mond aan toe. Als dat het geval zou zijn zou het denk ik ook een potentiele oorzaak kunnen zijn van slechter eten en afvallen?

troi
Berichten: 17076
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Inslapen, ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:29

Golfgebit is zo doorgaans prima te corrigeren. Wel een goede tandarts erbij halen en geen gebitsverzorger. De rest klinkt ook niet heel acuut dramatisch.

Zie je de zorgkosten nog zitten? En 'nee' is ook een acceptabel antwoord natuurlijk

Plop1997

Berichten: 1423
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:35

Altijd een dierenarts vragen! Ik snap dat je zekerheid wil maar via bokt als we je paard niet in het echt hebben gezien is dat niet echt eerlijk te beoordelen tegenover je paard. Twijfel je aan het oordeel van een dierenarts dan vraag een second opinion bij een andere dierenarts. Er zijn zo veel meningen of een paard nu wel of niet moet ingeslapen worden als je het aan vreemden vraagt, terwijl ik zo'n serieuze kwestie echt bij een professional zou laten.

tamary

Berichten: 29437
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:37

Matheno schreef:
Tja, eigenlijk als je al twijfelt... Dan zou ik hem inslapen.

Ik ook eigenlijk, paard dat vrij jong al problemen heeft en nu verergerd.
Overleg met DA zou ik zeker doen, veel geld steken in diagnose,kliniek, etc. niet. Dat paard stuk is wist je al, en dat het een gok is hoe lang dat stabiel is ook. Ja week pijnstillers, ontwormen, zand en kritisch naar gebit laten kijken, maar binnenste buiten keren om iets te vinden wat zeer waarschijnlijk niet op te lossen is of geen verbetering genoeg oplevert voor kwaliteit van leven?

anjali
Berichten: 15627
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:43

Cayenne schreef:
Als het een adoptiepaard is... Heb je contact opgenomen met de stichting waar hij vandaan komt?
Wat vinden zij van de situatie?

Dit ja. Adoptiedieren zijn in feite niet je eigendom dus voor ingrijpende beslissingen zul je contact moeten opnemen met degene waarvan je geadopteerd hebt.

Equi89
Berichten: 3
Geregistreerd: 31-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 17:33

Iemand die mij kan uitleggen hoe het topic te sluiten?

Vjestagirl

Berichten: 26714
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 17:46

Equi89 schreef:
Iemand die mij kan uitleggen hoe het topic te sluiten?


Dat kan niet

CaptainJS

Berichten: 1132
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 17:47

Je kan vragen of een van de mods een slotje op het topic kan doen.

Jasmijn159

Berichten: 4449
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:34

Equi89 schreef:
MaNdiii schreef:
Wat een lastige situatie.

Weet je waar het afvallen van komt ? Hartruis, pijn? Niet goed verteren van voeding?


Dierenarts is al gebeld dus het is nu gissen maar zowel verteren van voeding (golfgebit) als hartruis kunnen een probleem zijn.


Hoe kan dit nu gissen zijn? Golfgebit is toch te zien bij goede mond inspectie? En bovendien in de meeste gevallen ook te behandelen. En anders in de tussentijd op te vangen met aangepast voer (seniores slobber oid).
En hartruis, ik neem aan dat je dierenarts hem dan verder ook onderzocht heeft? Zijn er tekenen van hartfalen? Wat is de frequentie in rust?

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 14:01

Matheno schreef:
Tja, eigenlijk als je al twijfelt... Dan zou ik hem inslapen.


Dit vind ik vrij kort door de bocht eerlijk gezegd.

Ik zou eerst de oorzaak afwachten. Misschien komt het afvallen wel door wat onschuldigs en is het met bijvoorbeeld een zandkuur klaar.

Uiteraard los van de hartruis en hoefkatrolontsteking. Die zijn al langer aanwezig. Als de prognose dusdanig verslechtert wordt het anders.

belle_boef

Berichten: 10877
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 14:07

Equi89 schreef:
MaNdiii schreef:
Wat een lastige situatie.

Weet je waar het afvallen van komt ? Hartruis, pijn? Niet goed verteren van voeding?


Dierenarts is al gebeld dus het is nu gissen maar zowel verteren van voeding (golfgebit) als hartruis kunnen een probleem zijn.



Overleg met je DA. Hoe kijkt hij/zij er tegenaan renpaard dat bij hoe jij er over denkt.