Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
anoniempje1 schreef:Hoelang duurde jullie revalidatie voor het paard volledig hersteld was?
Paard mag nu rustig opbouwen maar lijkt niet geheel zuiver te lopen...
Padoertje schreef:anoniempje1 schreef:Hoelang duurde jullie revalidatie voor het paard volledig hersteld was?
Paard mag nu rustig opbouwen maar lijkt niet geheel zuiver te lopen...
Veelal worden ze met 6 weken aan de longe gezet voor lichte beweging/opbouw. Als hij niet zuiver loopt, dan zou je de DA kunnen bellen om af te stemmen hoe lang je wacht, of dat hij het paard wellicht nog een keer wil zien. Kan zomaar dat er toch ergens irritatie is ontstaan en dan kunnen ze dit tijdig nog behandelen.
Cioccolato schreef:In principe zijn dit hele gangbare operaties en vallen ze eigenlijk heel erg mee. Al is algehele narcose bij paarden altijd een risico. Een paard dat al geopereerd is, is daarna gewoon schoon op de foto's.
Ik ken de revalidatie als 3 maand. Eerst 2 weken volledige stalrust, daarna stappen opbouwen. Na 2 maand op een kleine paddock en na 3 maand 'klaar'.
Verder eigenlijk geen ervaring met niet zuiver lopen tijdens dit proces.
janderegelaa schreef:Cioccolato schreef:In principe zijn dit hele gangbare operaties en vallen ze eigenlijk heel erg mee. Al is algehele narcose bij paarden altijd een risico. Een paard dat al geopereerd is, is daarna gewoon schoon op de foto's.
Ik ken de revalidatie als 3 maand. Eerst 2 weken volledige stalrust, daarna stappen opbouwen. Na 2 maand op een kleine paddock en na 3 maand 'klaar'.
Verder eigenlijk geen ervaring met niet zuiver lopen tijdens dit proces.
Ik zet ze gewoon 6 weken in een ruime box. Daarna kunnen ze weer rustig aan de slag.
janderegelaa schreef:Je hebt in elk geval niet dat ze wegknallen als je met ze gaat stappen met alle gevolgen die erbij komen. Met 6 weken zijn ze gewoon weer goed genezen.
Cioccolato schreef:janderegelaa schreef:Je hebt in elk geval niet dat ze wegknallen als je met ze gaat stappen met alle gevolgen die erbij komen. Met 6 weken zijn ze gewoon weer goed genezen.
En dat hoeft dus ook helemaal niet te gebeuren....
Meerdere wegen, verschillende soorten dieren...
Overigens is de info die ik hoor vanuit meerdere klinieken en artsen dat het wel degelijk iets langer duurt dan 6 weken. Eerder 2 tot 3 maand. Ongeveer 8 tot 12 weken, ook ruim. Want het ene geval is het andere weer niet. Neem gemiddelde liever ruimer dan korter overigens.
Liever zelfs daarna nog lekker een zomer t land op oid, dus als jong paard laten verwijderen voor optimaal herstel.