superpony schreef:Aan welke merken kan je normaal goed komen?
Hoever is je merrie nu? Merk je nu verschil in gedrag nu ze drachtig is?
Je kan wel merken bellen, maar ze zullen bijna altijd hun eigen merken adviseren. Ik weet hoe ik de merken moest aansmeren die wij verkochten..................
Wat voor ras, mix is je ruin? Hij lijkt er zo niet slecht uit te zien, maar vanuit deze hoek lastig. Zo zou ik zeggen, wat meer training vooral. En dat gaat vaak in combinatie met juiste voer.
DC is de daily complete. Dat is de standaard vitamine korrel van Vitalbix. De active+ zit die ook in, maar geeft meer energie voor paarden die iets doen, maar moet je dus voldoende van geven om aan de door hun gestelde minimale dagelijks behoefte te komen. Wat discutabel is, want elk paard is anders, elke maner van houden is anders, elk hooi is anders etc.
Merriebrok kan je ook van een ander merk geven of mengen met iets. Lucerne zijn veel wisselende ervaringen mee. Als je paard echt gevoelig is, moet je het wel ontwijken. Maar in muesli zit vaak zo weinig en zeker als je kleine beetjes geeft is dat te verwaarlozen als je paard er geen moeite mee heeft.
Maar er zijn ook wel basis brokken, sobere paarden brokken en muesli's.
Iets wat snelle energie geeft heeft ook geen nut om 's aochtends te geven als je pas 's avonds gaat rijden. Het kijkt allemaal net iets nauwer als je het echt heel precies wilt doen dan wat de reclames je vertellen.
Wij hebben ook jaren alles zelf samengesteld en echt gemeten en gewogen. Veel werk en paarden aten soms met lange tanden. Ik ben daar ook vanaf gestapt, maar voer ook niet hele jaar rond hetzelfde. Pas ook weleens wat aan naar behoefte, het weer, het bewegen etc.
Een drachtige merrie goed voeren, maar niet overdrijven. En inderdaad een beetje oppassen wat ze krijgen, want niet alles is aan te raden. En soms hangt het ook af van de hoeveelheid, combinatie etc
Eigenlijk alles wel, voor nu heb ik Marstall Gastro-Muesli en de vito besteld (moeten we bellen of appen en dan word het voor ons besteld).
Dit halen we in Belgie kunnen we mooi ff tanken
De merrie is een barock pinto van 4,5 van nu 1.65 (lijkt nu weer wat te groeien voor men gevoel alleen de meetlat zecht van niet
) ze heeft maar 13,5% fries voor de rest warmbloed (vader ceasar ter linde).
Haar vorige dracht hebben we ook niks gemerkt kwa verandering in karakter oid tot nu toe ook niets ze is nu 70dagen.
Mijn ruin is een kruising arabier - KWPN en is een paard gefokte pony van 1.53
Ah ja stom haha had ik kunnen weten, maar dit eten ze beide slecht dus vandaar dat ik over was gestapt naar active+ dit eten ze wel weer goed en over luzerne dat krijgen ze niet (buiten hetgeen wat verwerkt in het voer zit) geen idee of het kan maar lijkt of mijn ruin er jeuk van krijgt?
Paar keer geprobeerd maar hij gaat dan ineens allemaal schuren.
Nee precies, vaak willen we het misschien ook te perfect?
Ik doe nou ook alles afstemmen op de hoeveelheid beweging ze krijgen, ze staan aan huis dus dat scheelt wel met voeren etc kan alles zelf bepalen.
Vorig jaar hebben we merrie brokken gehaald van pavo dacht ik maar ze vind het niet heel tof om te eten en is het snel beu en dan wilt ze niet meer eten
Heb net ff foto's van ze gemaakt toen ik ze ging poetsen.
Normaal krijgen ze altijd hooi in een net maar dacht verwen ze even een keertje haha.
Beide missen ze veel spier, ruinlief is lang kreupel geweest en gaat nu sinds tijdje weer goed.
Merrie doen we weinig echt trainen nog mee en alles lekker rustig aan zodat ze ook de tijd krijgt,
vind het voor nu belangrijker dat ik ten alle tijden op kan stappen en wegrijden zonder problemen.
Dit gaat super en dan af en toe bijgezet aan de longe maar dit is eens in de 2/3 weken.