diastasen / vullen en andere opties

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mystery1980
Berichten: 4260
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

diastasen / vullen en andere opties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 08:52

Vanwege een slecht gebit bij mijn 25 jarige pony heb ik jullie ervaring even nodig.
Het ondergebit is tussen bijna elke kies ruimte, boven is het vooral 1 kant.
Pony is bekend met PPID en krijgt 1/4 tablet prascent per dag.
De kiezen zijn redelijk versleten en hebben weinig tot op sommige plaatsen geen kauwvlak meer.

Wat zouden jullie doen? De intervallen dat hij wegkomt met schoonmaken worden korter en de tandarts wilde foto's maken zodat ze goed kan zien welke kiezen voldoende wortel en kauwvlak hebben om tussen de beste kiezen een vulling te maken om meer kauwvlak te creeren en minder te hoeven schoonmaken.

Hoe is jullie ervaring met vullen, is dat erg belastend voor de pony? Vallen ze er snel uit? Kauwt hij er goed mee? Hebben jullie andere tips? Of zouden jullie dit in het geheel niet aangaan?

pluisbeer

Berichten: 968
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: diastasen / vullen en andere opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 09:27

Ik volg. Ik had nog nooit gehoord over het opvullen hiervan.

Marije_jiplover

Berichten: 25507
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 09:39

Mijn dierenarts raadt vullen af.
Er komt zoveel druk op bij het kauwen, dat de vullingen er zo weer uit gewerkt worden.

Dit gaat in mijn geval om een jongere pony. Met de behandelingen van mijn dierenarts is het bij deze nu onder controle.

Met het verhaal van jouw senior met kiezen met al steeds minder kauwvlak zou ik ook geen wonderen verwachten van vullen, maar overstappen op alternatieve voeding. Er bestaat simpelweg geen "kunstgebit" voor oude paarden die hun kiezen verliezen.

Ik ben destijds mijn senior vanaf 25 jaar ongeveer gaan bijvoeren met geweekt voer (ruwvoervervanging) en uiteindelijk is hij 33 geworden op nagenoeg uitsluitend geweekt voer.

Mijn dierenarts geeft wel aan dat mijn jongere pony met de diastasen waarschijnlijk niet zover gaat komen met zijn gebit als dat mijn senior gekomen is. Maar dat zien we tzt wel.

tamary

Berichten: 29436
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: diastasen / vullen en andere opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 10:52

Klem (als nodig) en grote spuit :
https://www.agradi.nl/kerbl-drenchgun-s ... -blauw.htm
Dan kan je zelf die mond spoelen. Maar ik zou mij meer zorgen maken over proppen die ergens in de slokdarm vast blijven zitten oid dan wat tussen de tanden vast zit. Dat laatste is nl zelf een stuk makkelijker op te lossen dan eenmaal ingeslikt.

harriehoef

Berichten: 711
Geregistreerd: 29-11-11

Re: diastasen / vullen en andere opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 11:27

Mijn pony had ook diastasen. Helaas ontstaan door gebrekkige verzorging van het gebit van een eerdere eigenaar. Ze had er veel pijn aan en het tandvlees tussen de diastasen was ook ontstoken. Mijn tandarts tevens dierenarts heeft deze ruimten wel opgevuld met vullingen. Ze had direct veel minder pijn en kon ook weer beter eten. Tandvlees heeft toen kunnen genezen en haar gebit is na een heel aantal behandeling echt heel erg verbeterd! De diastasen worden uiteraard nu goed behandeld en nu heeft ze vrijwel geen klachten meer met eten. Dat vullen heeft haar zeker door een moeilijke periode geholpen. Ik zou het zeker overwegen om het eens te proberen en het effect ervan te zien.

goldenarrow

Berichten: 8680
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: diastasen / vullen en andere opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:41

Ik heb er helaas ook ervaring mee. Onze tandarts vult het ook op. Ze hebben dan gelijk minder pijn. Ik heb gehad dat de vullingen er met een maand uit waren, maar ook dat ze een jaar zijn blijven zitten. Het nadeel van het alleen schoon laten maken is dat het eigenlijk gelijk weer vol zit, dus dat heeft niet zo heel veel zin. In het uiterste geval kan je er ook voor kiezen om een tussenliggende kies te verwijderen, zodat het gat groot zat is en er niks tussen kan blijven zitten. Maar dan heb je wel nóg minder kauwoppervlak, dus dat zou ik echt alleen in het uiterste geval doen.

mystery1980
Berichten: 4260
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 12:59

goldenarrow schreef:
Ik heb er helaas ook ervaring mee. Onze tandarts vult het ook op. Ze hebben dan gelijk minder pijn. Ik heb gehad dat de vullingen er met een maand uit waren, maar ook dat ze een jaar zijn blijven zitten. Het nadeel van het alleen schoon laten maken is dat het eigenlijk gelijk weer vol zit, dus dat heeft niet zo heel veel zin. In het uiterste geval kan je er ook voor kiezen om een tussenliggende kies te verwijderen, zodat het gat groot zat is en er niks tussen kan blijven zitten. Maar dan heb je wel nóg minder kauwoppervlak, dus dat zou ik echt alleen in het uiterste geval doen.


Kiezen trekken wordt een lastige het hele ondergebit zit tussen elke kies een diastase en boven aan 1 kant. Er is maar een kwart van het gebit over waar de diastasen niet zo zitten.

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Re: diastasen / vullen en andere opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 14:20

We hebben inmiddels de tweede keer de diathasen opgevuld. Het gaat om 4 vullingen die dan gelegd worden. Het gaat niet om hetzelfde vulmateriaal dat bij mensen gebruikt word. Het is eigenlijk een kneedpasta die gemiddeld 4 tot 6 weken blijft zitten. en geeft het (ontstoken) tandvlees de tijd om te herstellen. Door regelmatig het gebit in deze ruimtes te reinigen probeer je te voorkomen dat het tandvlees gaat ontsteken wat ontzettend pijnlijk is voor een paard.

@Tamary Ging het maar zo simpel met een spuit water de troep eruit spoelen! Het betreft hier kleine vezeltjes hooi die met kracht tussen de tanden word geduwd. Het tandvlees komt dan onder grote druk te staan. Eigenlijk zou een paard met diathasen iedere dag moeten flossen. De proppen zijn dus ook niet zo groot dat ze in de keel terecht komen.
Door slecht te kauwen kan een paard proppen gaan maken maar die spugen ze uit en slikken ze niet door.

superpony
Berichten: 25413
Geregistreerd: 25-02-05

Re: diastasen / vullen en andere opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 14:26

We hebben het laten doen door een tandarts met goede naam. Binnen een jaar kwam onze oude tandarts en zat er helemaal niks meer.
Bij onze shet met de veearts ook ooit geprobeerd, maar dat was ook zonde van het geld en de tijd.

Ik zou liever de tandarts een keer vaker laten komen.

Blub001
Berichten: 44
Geregistreerd: 04-12-19

Re: diastasen / vullen en andere opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 19:57

Ik volg hier ook even. Mijn paard heeft het ook, en inmiddels al meerdere kiezen laten trekken (allemaal ondergebit) omdat ze los komen te zitten door het ontstoken tandvlees. Gras eten gaan prima, maar ruwvoer wordt steeds lastiger. Afgelopen winter op kunnen lossen door hem alleen nog maar uit hooinetten/slowfeeders te laten eten. Dan heeft hij 24/7 ruwvoer voor zijn snufferd en alle tijd om rustig te eten. Daarnaast ook veel minder tot geen los vertrapt ruwvoer in de box wat hij toch niet meer eet. Daarnaast bijvoeren met seniores priores. Nu op naar de volgende winter...

Welk soort ruwvoer voeren jullie?

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: diastasen / vullen en andere opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 20:12

Ik heb daarom zelf een klem gekocht. Elke week maak ik het schoon. Beste klus maar helpt wel.

Blub001
Berichten: 44
Geregistreerd: 04-12-19

Re: diastasen / vullen en andere opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 20:14

Een klem kopen heb ik ook al over nagedacht. Maar hoe maak je het dan schoon? Hoe kom je bij de achterste kiezen? Ik spoel nu regelmatig zijn mond door de tuinslang er in te stoppen... maar eigenlijk helpt dat niet voldoende en kom je nooit ver genoeg.... Misschien wel iets verder als ik een klem zou kopen, maar red je het dan tot de achterste kiezen?

Bravie
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-03-13
Woonplaats: vlimmeren (Belgie)

Re: diastasen / vullen en andere opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 20:24

Bij mijn oude pony zijn er drie jaar geleden ook enkele diastasen opgevuld. Deze zitten ondertussen nog steeds op zijn plaats dus ik ben hier wel positief over.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:05

Blub001 schreef:
Een klem kopen heb ik ook al over nagedacht. Maar hoe maak je het dan schoon? Hoe kom je bij de achterste kiezen? Ik spoel nu regelmatig zijn mond door de tuinslang er in te stoppen... maar eigenlijk helpt dat niet voldoende en kom je nooit ver genoeg.... Misschien wel iets verder als ik een klem zou kopen, maar red je het dan tot de achterste kiezen?


Ik doe dit gewoon met mijn vingers en hoop water. Dat gaat echt prima.
Wel altijd opletten dat de klem op slot zit en niet los kan gaan.

zippora
Berichten: 730
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: diastasen / vullen en andere opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:46

ik volg even.... mijn paard met PPID heeft hetzelfde probleem.
De tandarts zei dat bij hem er zoveel diastasen zijn en dat ze zo smal zijn dat opvullen geen zin heeft en ook veel te lang zou duren om te plaatsen (hij moet altijd onder verdoving omdat hij anders zijn hoofd niet stil houd).

Regelmatig spoelen met de tuinslang helpt tot nu toe wel om de ontstekingen op afstand te houden. Maar hoop toch op een wat meer betrouwbare en blijvende oplossing.
Als bijhouden (spoelen en (ondertussen) elk kwartaal de tandarts) niet werkt, is de volgende optie de kliniek voor verwijderen kiezen.

mystery1980
Berichten: 4260
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 08:54

zippora schreef:
ik volg even.... mijn paard met PPID heeft hetzelfde probleem.
De tandarts zei dat bij hem er zoveel diastasen zijn en dat ze zo smal zijn dat opvullen geen zin heeft en ook veel te lang zou duren om te plaatsen (hij moet altijd onder verdoving omdat hij anders zijn hoofd niet stil houd).

Regelmatig spoelen met de tuinslang helpt tot nu toe wel om de ontstekingen op afstand te houden. Maar hoop toch op een wat meer betrouwbare en blijvende oplossing.
Als bijhouden (spoelen en (ondertussen) elk kwartaal de tandarts) niet werkt, is de volgende optie de kliniek voor verwijderen kiezen.


Mijn tandarts zegt dat diastasen en PPID vaak samen gaan. Hierdoor worden de diastasen steeds erger en als hij dan zijn kiezen heeft laten trekken hou je al te snel niks meer over. Zou alleen laten trekken als ze los zitten of verder last of ontstekingen veroorzaken. Maar dus niet om meer ruimte te maken. Als er eenmaal niks meer zit is alleen vloeibaar eten nog mogelijk en dat is veel werk en lastig in de groep.


Inmiddels staat voor mijn pony de 29e een afspraak voor controle of het tandvlees weer rustig is. Eventueel gaan we gelijk voor foto's en vullen.
Niet alle gaten worden gevuld dat zijn er teveel, maar vooral een stuk om weer goed kauwvlak te creeren. De kiezen zijn nu zo afgesleten waardoor dat nu minimaal is.