Paard kreupel, uit het niets.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Baleno

Paard kreupel, uit het niets.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-22 16:29

Hi bokkers,

Afgelopen zaterdag had ik met mijn Yonah wedstrijd. dit was ongeveer 10min stappen vanaf stal. Eenmaal daar aangekomen wilde ik in de baan aandraven en liep Yonah kreupel, rechtsvoor. (uiteraard direct terug gegaan naar stal).
Nu is afgelopen maandag de dierenarts op stal geweest, en na weet ik het hoeveel keer heen en weer rennen :') hebben we hem uitverdoofd tot de kogel. helaas bleef Yonah kreupel.
Het enige, wat ik hiervoor al eens had opgemerkt is dat Yonah vanf juli af en toe een tikje onregelmatig was links achter. Dit waren hooguit 3 passen en ook sporadisch, misschien was dit achteraf een voorteken? |o

Nu moeten wij aankomende vrijdag om 11:30 naar de kliniek voor verder onderzoek.
Ik vroeg mij af of er ervaringen zijn? Op de woensdag ervoor is de fysio geweest en de vrijdag was hij nog goed..
Yonah is erger kreupel op de linker volte dan op de rechter volte.

Nog wat extra info: Yonah is een 15-jarige friese ruin die ik al vanaf zijn geboorte heb, we hebben op dit moment 9 winstpunten in het M2. 3 jaar geleden heeft hij een blessure gehad (ik heb daar ergens nog een oud topic over). Dit betrof het linker voorbeen, en hier heeft hij geen last meer van. Tevens staat hij voor op ijzers met een zooltje + siliconen. :Y)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:36

Ik snap je bezorgdheid, maar geen een bokker kan vanachter een toetsenbord beoordelen wat er precies mis is :o

Gewoon de uitslag afwachten van de kliniek.

Baleno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-22 16:40

listiglistje schreef:
Ik snap je bezorgdheid, maar geen een bokker kan vanachter een toetsenbord beoordelen wat er precies mis is :o

Gewoon de uitslag afwachten van de kliniek.

Haha weet ik hoor! ik vroeg me meer af of er mensen met eventueel gelijkwaardige ervaringen zijn..
en wachten is natuurlijk mega frustrerend :+

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:39

Is het uitverdoven dan van boven naar beneden gedaan omdat je zegt tot aan de kogel?
Is de knie of de hoef ook uit verdoofd? Het kan namelijk ook net van een plaats komen die niet uitverdoofd is zeg maar.

Kreupel linksachter en nu rechtsvoor zou eventueel ook nog wel belastingskreupelheid kunnen zijn van linksachter willen ontlasten.

Erger kreupel linksom kan ik begrijpen, dan komt er immers meer gewicht op linksvoor omdat dit dan het binnenbeen is.

Verder kan ik je niet helpen. Heb wel te maken gehad met kreupelheid RV maar bleek dat het door LA te ontlasten kwam, daar bleek hij na de knie uitverdoven direct beter mee te lopen. Er is dus ook een echo en RX'en gemaakt van de knie waarop een hele lichte ontsteking te zien was maar verder gelukkig niets bijzonder. Knie is wel ingespoten geweest. Paard loopt nu weer beter.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:47

Als hij tot net boven de kogel is verdoofd en daarmee bleef hij kreupel lopen, dan zit het hoger.
Mijn paard bleef op deze verdovingen ook kreupel lopen.
Die liep goed op de verdoving bij de voorknie.
Na het maken van een echo bleek het bij hem de aanhechting van de tussenpees te zijn onder de voorknie.

Ze zullen op de kliniek dus nog hoger uit moeten aan verdoven om er achter te komen.

Sterke!

Baleno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-22 17:58

Art_Ificious schreef:
Is het uitverdoven dan van boven naar beneden gedaan omdat je zegt tot aan de kogel?
Is de knie of de hoef ook uit verdoofd? Het kan namelijk ook net van een plaats komen die niet uitverdoofd is zeg maar.

Kreupel linksachter en nu rechtsvoor zou eventueel ook nog wel belastingskreupelheid kunnen zijn van linksachter willen ontlasten.

Erger kreupel linksom kan ik begrijpen, dan komt er immers meer gewicht op linksvoor omdat dit dan het binnenbeen is.

Verder kan ik je niet helpen. Heb wel te maken gehad met kreupelheid RV maar bleek dat het door LA te ontlasten kwam, daar bleek hij na de knie uitverdoven direct beter mee te lopen. Er is dus ook een echo en RX'en gemaakt van de knie waarop een hele lichte ontsteking te zien was maar verder gelukkig niets bijzonder. Knie is wel ingespoten geweest. Paard loopt nu weer beter.

Bedankt voor je reactie :)

hij is van beneden tot de kogel uitverdoofd. Het probleem zit dus sws hoger. en het is rechtsvoor! niet linksvoor haha, linksvoor is oud.. van 3 jaar terug. Maar ik dacht laat ik dat als extra info erbij zetten :j

Baleno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-22 18:06

Nouvel schreef:
Als hij tot net boven de kogel is verdoofd en daarmee bleef hij kreupel lopen, dan zit het hoger.
Mijn paard bleef op deze verdovingen ook kreupel lopen.
Die liep goed op de verdoving bij de voorknie.
Na het maken van een echo bleek het bij hem de aanhechting van de tussenpees te zijn onder de voorknie.

Ze zullen op de kliniek dus nog hoger uit moeten aan verdoven om er achter te komen.

Sterke!

Dankjewel! hij is van onder tot de kogel uitverdoofd geweest. Ze willen hem op de kliniek zien om hem dan inderdaad hoger uit te verdoven..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 18:52

Veel succes en sterkte op de kliniek!

Baleno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 22:40

Even een update :Y)

vandaag zijn we naar de kliniek geweest. Hieruit kwam dat Yonah een blessure heeft aan een aanhechtingspees net onder zijn rechter voorknie. Hij is behandeld (bloed getrokken en dan plasma + plaatjes direct in de pees injecteren). en nu is het stappen tot 3 oktober. Dan moeten we terug voor controle en hopelijk krijgen we dan goed nieuws..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 07:08

Ojee duimen voor goed herstel, sterkte ermee!

Baleno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-22 11:32

Nouvel schreef:
Ojee duimen voor goed herstel, sterkte ermee!

Dankjewel! :)
Jij ook zoiets toch? Hoe is dat uiteindelijk afgelopen als ik vragen mag?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:44

Helaas hier niet goed… nu bijna een jaar later en nog niet hersteld…