ervaringen peesblessure

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce83

Berichten: 5315
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

ervaringen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 10:23

Helaas gisteren erachter gekomen dat ons paard een peesblessure heeft. Ze kwam een tijd terug de stal uit en wilde niet meer op rechtsachter staan. Ze liep alleen op punt van de hoef. We gingen eerst van de knie uit. Maar pas na verdoving wilde ze de hoef weer normaal neer zetten. Achterhoeven dezelfde dag nog binnendoor gezet door de smid. Week erna weer hetzelfde. Dit keer een andere dierenarts, ook iets andere zoekwijze naar probleem. Paar dagen pijnstillers en rust. Gisteren naar de kliniek voor verder onderzoek omdat ze kreupel bleef lopen.

Laten stappen en draven op verhard en onverhard. Kogel hield ze wat stijf. Daarna röntgen gemaakt waar dan in combi met het eerste deel een peesblessure is gediagnosticeerd. Zover ik begrepen heb een bandje/pees onder de kogel. Voor nu het advies 2 maanden box/paddockrust. Ze mag in elk geval geen sprintjes trekken, slidings maken of gek doen. Daarna bellen en kijken hoe verder. Er is tot nu toe geen echo gemaakt omdat uitslag op echo hetzelfde behandelplan zou geven.

Wie heeft er ervaring met peesblessure. Wat hebben jullie gedaan, hoe het paard gehouden (stal/paddock/wei), medicatie/supplementen gehad, hoe lang weer tot paard goed was, is het helemaal goed gekomen of altijd een zwakke plek gebleven? In elk geval een hele hoop vragen. Zou je achteraf iets anders doen?

Het is niet de bedoeling om elkaar af te gaan schieten wat wel en wat niet goed is. Als je achter een bepaalde wijze staat dan zou het fijn zijn om te onderbouwen waarom je iets beter vindt als het andere.

littleroosie

Berichten: 6085
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: ervaringen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 10:27

Ik ben zelf geen voorstander van boxrust, een paard heeft beweging nodig en ook is het veel beter voor de doorbloeding als ze niet op boxrust gaan. Laseren geeft zeer goede resultaten. Maar wat vaak het geval is met peesblessures dat de oorzaak ergens anders zit en de peesblessure als laatste tot uiting komt. Ik heb zelf zeer goede ervaring met holistische arts diewertje boer.

joyce83

Berichten: 5315
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 10:45

littleroosie schreef:
Ik ben zelf geen voorstander van boxrust, een paard heeft beweging nodig en ook is het veel beter voor de doorbloeding als ze niet op boxrust gaan. Laseren geeft zeer goede resultaten. Maar wat vaak het geval is met peesblessures dat de oorzaak ergens anders zit en de peesblessure als laatste tot uiting komt. Ik heb zelf zeer goede ervaring met holistische arts diewertje boer.


Dat is mijn gevoel ook. Lopen bevorderd de doorbloeding. Bedankt voor het laseren, daar had ik nog niet aan gedacht.
Qua loopruimte, hele wei of toch beperkt voor jouw gevoel?

Aan de ene kant denk ik meer ruimte is ook een normale pas, kleine ruimte soms ook draai omdat het niet te groot mag zijn. (wellicht vierkante ruimte beter als iets langwerpig). Maar meer ruimte is meer kans op rennen, gek doen en vol op de rem.

ttranch

Berichten: 35
Geregistreerd: 19-01-22
Woonplaats: Hulshorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 11:14

Een echo is wel handig om de precieze schade in kaart te brengen en ook om te monitoren als hij straks weer mag opbouwen, anders begin je telkens net te vroeg. Als je zeker wilt zijn dat het goed genezen is, ruim op rust zetten (apart zetten of met 1 rustige kuddegenoot- op stal is niet goed maar er moet niet teveel gerend kunnen worden enz). Geef hem maar 3 maanden ipv 2 bijvoorbeeld. En ook daarna heeeel rustig aan opbouwen.

Qua behandelingen, inspuiten e.d. is mijn ervaring dat het erg duur is en weinig verschil uitmaakte, bij mijn dieren tenminste. Tijd en echt rust werkt toch het beste.

boemel

Berichten: 8820
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: ervaringen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 11:19

Ik heb de ervaring dat een pees niet goed op de foto beoordeeld kan worden, maar wel op de echo.

Mijn paard had heftige tussenpeesblessure.

Ze heeft 14 laserbehandelingen gehad en is een jaar 24/7 de wei op gegaan met pensioenpaarden.

In aanvang ook traumeelgel gesmeerd en laten behandelen door magnetiseur.

De blessure is echt heel mooi genezen. Het is nu 1.5 jaar na de laatste dierenarts controle en ze heeft er geen last meer van gehad.

Sterkte ermee!

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: ervaringen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 17:22

Altijd lastig wat de juiste keuze is. Mijn paard heeft 2 keer achter elkaar een checkligament blessure gehad. De 2de keer 80 % door advies was ook bosruiterweg, maar heb hem gewoon bij de rest op de wei laten lopen. En de minipuls van magnacare gebruikt. Hij is volledig genezen.

anjali
Berichten: 15627
Geregistreerd: 25-07-15

Re: ervaringen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 17:47

In de acute fase wel boxrust.Daarna op weitje met alleen zeer rustig gezelschap die hem beslist niet opjagen.Ik had ook ooit een pony met peesblessure en op die stal hadden ze een ziekenweitje met meerdere pechvogels.Na 6 weken lijkt hij veel beter maar het is aan te raden om toch wel 6 maanden te rekenen voor je weer voorzichtig kunt gaan rijden.En na het rijden koud afspoelen van de pezen.De mijne was weer helemaal goed geworden maar ik ben er voorzichtig mee gebleven want een zwakke plek blijft het toch.

Janine1990

Berichten: 44013
Geregistreerd: 13-03-05

Re: ervaringen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 17:56

Klinkt een beetje als dezelfde plek als de mijne... Alleen wilde die van mij er prima op staan en lopen, werd pas na een half uur onregelmatig.

Het ringbandje (?) bij de kogel was gescheurd, heel erg minimaal. Hierdoor ging druppelde er gewrichtsvloeistof uit onder druk waardoor het allemaal op spanning kwam te staan en lopen pijn deed. Het gaatje was echt superklein en op de echo amper te zien. Eerst cortisonen gespoten, geen resultaat. Optie was volgens de veearts om een operatie te doen waarbij het scheurtje groter werd gemaakt. Slagingskans 10%

Vervolgens zijn we naar Albert van Unen gegaan, die heeft een Tildren infuus toegediend en ik moest de dag er op maar weer gaan rijden. Dit was eind 2020... We zijn bijna twee jaar verder en paard heeft nooit meer ergens last van gehad. (en het was meer dan de helft goedkoper dan die operatie)
Ik zal niet zeggen dat dit voor jou ook de beste optie is, ik ben geen veearts... Maar ik word nooit zo vrolijk van boxrust... Ik zou toch echt voor een echo gaan, met dat verhaal kan je veel beter uit de voeten dan het 'standaard' op boxrust zetten. Aangezien je paard echt pijn lijkt te hebben, zou ik toch wat exacter willen weten wat er aan de hand is.

marleen_88

Berichten: 14244
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: ervaringen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 17:59

Ik denk dat een echo van het been verstandig is, daarop is het beter te zien.

Ik ben geen voorstander van boxrust, mijne heb ik met zijn maatje in de kudde gelaten, dan was hij het meest rustig.

Heide83
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-02-19
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 18:03

Mijn (inmiddels overleden) paard heeft 2x een peesblessure gehad (tussenpees achterbeen). Bij de 1e blessure heeft hij shockwave gehad en boxrust in combinatie met 2x per dag wandelen. Elke 6 weken naar de Raaphorst voor een peesscan om te kijken hoe de pees heelde. Ik kreeg dan steeds een nieuw bewegingsschema mee, op een gegeven moment mocht ik er ook weer op. Heeft een jaar geduurd voordat het genezen was. Een aantal jaren later kreeg hij weer een peesblessure. Heb er toen voor gekozen om hem een jaar op de weide te zetten. Daarna was het genezen en hen ik nog een aantal jaar met hem kunnen rijden. Ik heb nu geen paard meer, maar zou nu weer voor weiderust kiezen. Duurde even lang als de therapie en was een stuk minder stressvol (voor zowel paard als mijzelf) en kostbaar.

Anneloes___M

Berichten: 962
Geregistreerd: 13-02-11

Re: ervaringen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 19:04

Hier ook helaas ervaring met peesblessures. Mijn paard had tegelijk aan 2 benen. Rechtsvoor, rechtsachter. Met zeker rechtsachter een groot gat. Advies, strikte boxrust. Mijn paard was 21 en ik kon haar dat niet aandoen. Gewoon op de grote weide gezet, en ja ze ging wel eens uit haar plaat.. maar op die leeftijd mogen ze van mij alleen maar genieten. Ook de minipulse van magnacare gehuurd voor ong een half jaar. Elke 6 weken terug voor een echo. Waar de dierenarts had gezegd dat ik waarschijnlijk nooit meer kon rijden mocht ik na 4 maanden toch weer rustig opbouwen onder het zadel. Uiteindelijk is het helemaal genezen aan beide benen. Helaas is ze na een paar maanden overleden aan koliek.. |(

xAnthea

Berichten: 4441
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 19:14

Ik zou wel vragen om een echo. Dan weet je de exacte schade aan de pees. Mijn pony heeft in maart een tussenpeesblessure opgelopen achteraan (door trauma) bij de kogel, mss wel dezelfde plek als bij jouw paard.
Ze is op een kleine paddock gezet, mijn dierenarts raadde geen box rust aan.
Haar herstelperiode verliep zo:
Begin maart: kreupelheid, buigproef en kreupelheidsonderzoek gedaan, week op ontstekingsremmers. Op aanraden van DA op kleine paddock.
Midden maart: controle. Kreupelheid nog aanwezig, dus echo. Daaruit bleek vezelbeschadiging aan de binnentak van de tussenpees. Advies was nog steeds de kleine paddock en dagelijks 10 min wandelen op harde bodem en 10 min koelen.
Midden mei: gestart met laser (2x per week).
Begin juni: controle. Geen kreupelheid meer, echo toont verbetering. Nog steeds kleine paddock en opbouwen onder het zadel (20 min in totaal waarvan 2x 2 min draf) en enkel rechtuit. Ook koelen.
Midden/eind juni: controle na 3 weken, enkel kreupelheidsonderzoek, geen echo. Nog steeds kleine paddock en rijden opbouwen naar een halfuur met meer drafstukken. Grote voltes mochten erbij. Vanaf nu laser 1x per week.
3 weken later: controle met echo. Geen schade meer te zien. Grotere paddock, terug op de wei in groep en rijden opbouwen met galop erbij.
4 weken later: opnieuw controle op mijn vraag. Ze had al heel gek gedaan in de wei, had zich ook verwond aan haar slechte been Dus ik was weer erg ongerust, ook al was er geen kreupelheid :+ echo toonde nog steeds hetzelfde beeld, alsof er nooit schade was. Rijden gewoon verder opbouwen. Vanaf nu geen laser meer.

Al bij al een halfjaar bezig geweest maar na 2 maanden het rijden al wat kunnen opbouwen. Ik blijf wel voorzichtig en ik denk dat ik om de zoveel tijd nog eens een echo laat nemen voor mijn eigen gemoedsrust :)

Succes, hopelijk valt het bij jou goed mee!

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Re: ervaringen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 19:54

Mijn paard heeft 2 jaar geleden een peesblessure gehad. Ze had op dat moment een veulen van 3 maanden aan de voet.

Kliniek koos voor 2 maand boxrust al had ze een veulen en ik koos voor weidegang.
Binnen 6 weken was het gat al bijna opgevuld en nog 6 weken later mocht ik alweer beginnen met opbouwen.
Gelukkig daarna geen problemen meer gehad je ziet er ook niets meer van.
Dit ging trouwens om een blessure aan het check ligament voor.

oji

Berichten: 4375
Geregistreerd: 29-07-09

Re: ervaringen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:52

Ik vind het sowieso bijzonder dat de conclusie peesblessure wordt getrokken zonder echo. Klinkt een beetje als, aan het bot is niks mis dus het zal wel een pees zijn.
En bellen om daarna te kijken hoe verder? Zonder scan? Je moet weten of het gat echt dicht is en hoe de structuur van de vezels is om een opbouwschema vast te kunnen stellen. Dat kan niet zonder scan.

Bij mij heeft de eerste peesblessure een half jaar geduurd. Half jaar boxrust, 3 weken 2x daags laseren, opbouwend stapschema, 2 x per dag koelen, 2 x per dag vitafloor en toen er opgebouwd kon worden aquatraining. Hiermee is de pees (checkligament) volledig genezen en kon weer alles met mijn paard, inclusief springen. De 2e peesblessure, 2,5 jaar later was de oppervlakkige buiger en dit was einde carrière als sportpaard en start carrière als fulltime grasmaaier.

Je wilt altijd weten wat de beginsituatie is zodat je kan vergelijken. Ook afhankelijk van de grootte van het gat kun je een prognose en optimaal behandelschema ostellen. Dus ik zou zeker laten scannen. Afhankelijk van wat je wil kun je gaan behandelen en met een stapschema aan de gang of je kunt er voor kiezen om je paard een jaar op de wei te zetten en na een jaar verder kijken.

Jet

Berichten: 12194
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 17:49

Het is ook nog afhankelijk van welke pees/welk bandje beschadigd is en in welke mate. Zoals velen al aangeven wel belangrijk om een echo/scan te laten maken. Ik zou dat op een goede paardenkliniek doen, er is nogal verschil in de kwaliteit van de apparatuur en ook in het lezen van de beelden.

Boxrust is lang niet altijd haalbaar, als jouw paard alleen op stal staat kan het wel veel drukker zijn dan wanneer het buiten op een klein stukje dicht bij de andere paarden staat. Met een zandpaddock zou ik wel oppassen dat de paddock niet te zwaar is.

Heb je helemaal geen advies gekregen om te stappen? Dat was bij mij we altijd zo, te beginnen met 2 of 3 keer 5 minuten, uit te bouwen per 5-7 dagen naar 2 x 30 minuten, dit was afhankelijk van de blessure. stappen het liefst op een zachte, lichtverende bodem. daarna koelen, met een coolpack of met stromend water, minimaal 20 minuten. Na controle werd dan weer gekeken of het schema verder opgebouwd kon worden en of ik er al weer op mocht met het stappen.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2999
Geregistreerd: 23-12-10

Re: ervaringen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 18:02

Hier paard met dubbele pees blessure aan achterbenen.
Bij constateren in de kliniek zijn 2 echo’s gemaakt. Daarna adviseerden ze rust en 6 weken later weer echo’s. Dat vond ik erg snel, dus afgesproken pas na 12 weken rust terug.
Uiteindelijk 2 jaar rust in de wei gegeven en weer echo’s gemaakt, maar helaas geen verbetering.
Boxrust werd nooit aangeraden, maar rustige weide of paddock wel.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: ervaringen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 18:11

zonder een goede diagnose wat er daar binnen aan de hand is. is een behandelplan opstellen erg lastig.
inmiddels pro in peesblessures ( 9 verschillende bij 2 paarden) en elke blessure vraagt weer zn eigen aanpak.