Veulen met overvuld schoudergewricht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Veulen met overvuld schoudergewricht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 19:39

Ruim 2 weken geleden is ons veulen Sugar geboren.

Afbeelding

Ik ben van nature een beetje een doomdenker, dus maakte mij al snel ongerust over haar hogere temperatuur en snelle ademhaling.
[KS] Wie stelt mij gerust? Snelle ademhaling veulen. Overbezorgde baas..
Gelukkig bleek ze gewoon een gezond, uberschattig veulen te zijn die gewoon last had van de warmte.

Tot afgelopen zaterdag...
Toen opeens viel mij een bult op haar borst op. Niet pijnlijk, niet heet, maar wel duidelijk aanwezig:

Het even aangekeken, ik vermoedde eventueel een trap gehad of een klein abces van een insectenbeet, maar vanmorgen toch maar dierenarts gebeld want ik had het idee dat het alleen maar groter werd.

Aanprikken gaf heldere vloeistof, dus geen abces of ontsteking maar wel een overvuld gewricht. Dierenarts heeft er wat ingespoten dat het gewricht tot rust moet brengen, en zo lang ze zo gezond, actief en koortsvrij blijft moeten we het even aankijken.

Net nog even weer gekeken, maar de bult is alweer helemaal gevuld.

Afbeelding

Afbeelding

Ik kan eigenlijk geen oude topics vinden over zoiets, dus vroeg mij af of er bokkers zijn die dit eerder gezien hebben of iets soortgelijk en hun ervaring ermee? Het is dus (nog) niet ontstoken en kan schijnbaar ontstaan door trauma (trap, stoten etc.)

Edit: Dierenarts had het over bursitis, maar als ik daar op Google zou het dan ontstoken moeten zijn en dat was het niet volgens mij.
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 16-08-22 20:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Plop1997

Re: Veulen met overvuld schoudergewricht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 19:59

Ik weet niet wat het is wat jou veulen heeft maar onze tinker had zo iets laatst ook. Precies op dezelfde plek maar dan aan de andere kant. DA kon er niet veel mee en uiteindelijk ging het ook vanzelf weer weg, super vreemd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 20:27

hematoom?
plop, is dat een tinker dingetje dan toevallig want mijn tinker merrie had het in mei dat ze een bult op de schouder/boeg had.
liep ook wat stijf,dus ik dacht ook trap, of uitglijden. was ook niet warm of pijnlijk
het trok na een twee weken wel weer weg.

ik snap helemaal dat je je zorgen maakt hoor mariska.
hopen op goed herstel!

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 21:09

Mijn tinker had een jaar of twee geleden ook een hele grote bult op zijn borst.
Na grondige inspectie bleek er een heel klein teekje te zitten.
Het heeft wel een week of langer geduurd voor de bult helemaal weg was.
Het zou dus ook best een reactie kunnen zijn op een insecten- of tekenbeet.

Afbeelding
Hier was de bult al naar beneden gezakt en een klein beetje geslonken.

DuFraize

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 21:21

Oeh dacht even dat het schouderblad niet goed aansloot op de bovenarm (humerus) en hij dus uit de kom was. Maar dier loopt en staat er wel gewoon op. Wat een enge bult!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 22:09

In 2019 had mijn arabier ook ineens zo'n bult na ca een maand waa hij weg en dierenarts had geen idee maar ook heldere vloeistof eruit, alleen zat het bij hem tussen de voorbenen
Afbeelding

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 22:11

Ik heb eindelijk ook de foto gevonden van hoe het er bij Valentijn er uit zag. Hier was t ook al iets geslonken. Dacht al aan een wespen of bijensteek ofzo. Of toch een trap want er zat ook een klein schaafwondje boven. Was dit jaar mei inderdaad. Zal t misschien toch een Tinker dingetje zijn.

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 22:15

Bursitis is de algemene term voor een overvulling (en dat is per definitie een ontsteking, wat niet hetzelfde is als een infectie!) van een gewricht. Bursus is het Latijn voor gewrichtskapsel.

Bij mensen is een 'waterknie' ook een bursitis.

Kan allerlei oorzaken hebben, trap, verkeerde beweging/belasting. Gaat meestal met rust weer over.

Aangezien de DA het gewricht heeft aangeprikt en er helder synovium uitkwam, zijn dingen als hematoom of insektensteken uiteraard uitgesloten.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:25

Paar jaar terug hebben we een jonge hengst op stal gehad met exact dezelfde bult, bij hem was het een ganglion (ook helder vocht). Na een paar maanden was het weer weg.

Afbeelding

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 16:50

Bedankt voor de reacties!
Fijn om te horen dat het zelf weer wegtrok quir, en dat het dus niet dagen of weken maar maanden kan duren. Dan weet ik een beetje wat ik kan verwachten.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 18:50

Afbeelding
Afbeelding

De bult op dit moment, 10 dagen nadat ik hem voor het eerst opmerkte. Flink groter dan een week geleden. Het kale is de scheerplek van de dierenarts.

Maar ze rent rond, bokt, steigert en voelt zich prima. Is afgelopen weekeinde zelfs meegeweest op een heel kort ritje (1 km ofzo).

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 18:58

Wat apart! Staat de bult (nu nog) in verbinding met het gewricht zelf denk je?

Het lijkt nu precies te afgelijnd ervoor

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 19:18

Even 6 dagen geleden en nu bij elkaar. Kijkend naar de scheerplek lijkt het niet echt groter maar eerder een ander model?
Afbeelding
Afbeelding

@Fokker321: ik denk van wel maar is niet duidelijk te voelen. Het is gewoon een hele harde bult nu.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:21

Jakkes, kan het niet weggesneden worden? Misschien zit er iets in dat ingekapselt is nu en is gaan ontsteken. Ik heb zelf een paar keer zoiets gehad. Opeens een bult die niet wegging. Bleken uiteindelijk steeds een ontstoken haarzakje te zijn en een idioot heftige reactie daarop. Bulten zijn weggesneden en probleem opgelost ook daarna

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 19:24

karuna schreef:
Jakkes, kan het niet weggesneden worden? Misschien zit er iets in dat ingekapselt is nu en is gaan ontsteken. Ik heb zelf een paar keer zoiets gehad. Opeens een bult die niet wegging. Bleken uiteindelijk steeds een ontstoken haarzakje te zijn en een idioot heftige reactie daarop. Bulten zijn weggesneden en probleem opgelost ook daarna

6 dagen geleden heeft de dierenarts er een naald in gestoken en kwam er heldere vloeistof uit. Zo lang ze geen koorts heeft of er last van heeft zal de dierenarts er ook weinig aan doen vermoed ik. Als het gaat ontsteken en ze koorts krijgt is het een ander verhaal natuurlijk.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:35

Het lijkt geen overvuld gewricht, want het zit precies tussen de elleboog en de schouder toch?
Als het wel een gewricht is zou ik zeker even opladen en naar een kliniek gaan. Gewrichtsontsteking is niet fijn.
Maar het lijkt inderdaad meer op een bloeduitstorting/vochtbult die ontstaan is door iets van buitenaf (bv. insectenbeet of trap). Ik vind het wel bijzonder dat het dan zo hard is en blijft, meestal wordt het wel kleiner of zakt het wat (als het vocht is). Als je zeker weet dat het geen gewrichtsontsteking is kun je gaan smeren met trekzalf zodat de bult op een geven moment weggaat of openknapt.
Maar ik zou dat in dit geval niet doen zonder advies van een dierenarts.

Je bent misschien overbezorgd, maar veulens zijn ook kwetsbaar...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:57

Ik kom net op stal en mijn paard heeft ineens ook zo‘n bult. Waarschijnlijk is ze (mijn paard) flink gestoken door een naar beest en heeft zichzelf in reactie een bloeduitstorting gebeten.
Misschien is jet bij jou ook zoiets?