artrose kogelgewricht, stamceltherapie?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barb

Berichten: 12110
Geregistreerd: 24-07-01

artrose kogelgewricht, stamceltherapie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 08:01

Mijn 3 jarige Friese merrie is in draf kreupel aan het rechtervoorbeen, zij is in januari geopereerd aan OCD waarbij het fragmentje is blijven zitten en er niet uitgehaald is. (Daar wil ik verder niet over uitweiden want het is nogal een toestand geweest).

Langzamerhand werd ze kreupel en ik heb haar afgelopen week op de foto laten zetten. Het blijkt dat ze tussen januari en nu artrose klasse 3 op het kogelgewricht ontwikkeld heeft. Wolvega zegt dat de enige optie stamceltherapie is, maar ze weten niet of het aan gaat slaan. En als het aanslaat dan zal het 50/50 zijn of Ik er in de toekomst recreatief op kan rijden, de merrie is nog onbeleerd en op dit moment 5 maanden drachtig. Als ik niks doe dan moet ik haar op een of andere manier pijnvrij zien te houden tot het veulen volgend jaar 5 maanden oud is.

Ik heb al contact gehad met allerlei bekende klinieken in Nederland voor informatie. Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die hun ervaringen kunnen uitwisselen over stamceltherapie bij artrose.

Suzanne F.

Berichten: 50990
Geregistreerd: 03-03-01

Re: artrose kogelgewricht, stamceltherapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 08:36

Jeetje wat een pech. Heeft die artrose een oorzaak in dat fragmentje van de OCD?
Vervelend verhaal, zeker omdat ze nog zo jong is.
Ervaring hiermee niet maar wel met paarden en dokteren/ellende in het algemeen. Als ze verzekerd is of als je een geldboom hebt staan zou ik zeggen Go for it. In de andere gevallen: geen geld meer instoppen. Hier ga je op leeglopen en ik acht de kans op succes heel klein. Dit gaat vroeg of laat problemen geven.

Barb

Berichten: 12110
Geregistreerd: 24-07-01

Re: artrose kogelgewricht, stamceltherapie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 08:44

Wolvega durft daar geen uitspraak over te doen. Bodegraven zegt dat het niet door het fragmentje komt en dat het gewricht op hol is geslagen en tot rust moet worden gebracht. De operatie in januari was een totale mislukking en ze kwam 2 weken later met spoed op de tafel in Wolvega vanwege een gewrichtsontsteking (daar is ze niet voor OCD geopereerd). Dat heeft me echt veel geld gekost en ik vind dit echt een hele moeilijke keuze, een geldboom heb ik zeker niet.

Horseloverl
Berichten: 2268
Geregistreerd: 27-03-13

Re: artrose kogelgewricht, stamceltherapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 08:48

Doen! Echt waar. Hier ongeveer hetzelfde verhaal met een Fries met ocd op de sprong. Been bleef dik na operatie, bleek artrose , toen stamceltherapie gedaan. Het ziet er weer super mooi uit van binnen. Enige blijft dat ze nu een lekkend gewricht heeft. Daardoor houd ze iets vocht op de sprong. Maar gewoon helemaal rad

ual_95

Berichten: 687
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 08:53

Mijn veulen had 'extreem' OCD in haar schoudergewricht door een trauma in de wei. Dit is toen geopereerd. Daarnaast heb ik later stamceltherapie gebruikt ter bevordering van het kraakbeenherstel. Nu (8/9 maanden later) lijkt ze nergens last van te hebben.

Ik denk dat de keuze vooral afhangt van hoe vergevorderd de artrose al is. De botwoekering/slijtage verdwijnt niet, maar kraakbeen kan wel enigszins herstellen zodat het niet verder woekert/slijt. Hoe verder de artrose is, hoe kleiner de kans dat stamceltherapie wat zal doen.

LaDonna75

Berichten: 2276
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 08:55

Begrijp ik goed dat áls het gedaan wordt , je 50% kans hebt dat je er recreatief mee zou kunnen gaan rijden? En wat is dat dan, 1x in de week een rondje stappen of 4x per week een uur het bos in?
Wat kost dit grapje? En wat waren eigenlijk jouw ideeën met dit paard? Is het voor jou goed genoeg om enkel recreatief te rijden, rustig aan dan denk ik? Met de onzekerheid dat het misschien allemaal niet helpt? Kun je dat financieel aan, of ga je nu al dat geld opzij leggen om tzt een ander paard te kunnen kopen of het veulen op te kunnen laten fokken in de hoop dat die over 4 jaar te rijden is?
Zet al deze vragen op een rijtje, letterlijk, en ga dan voor jezelf na wat voor jou telt.
Wat ik zou doen? Ik denk dat ik er niet voor zou gaan bij een 3-jarige. Het zou mij te onzeker zijn.

Barb

Berichten: 12110
Geregistreerd: 24-07-01

Re: artrose kogelgewricht, stamceltherapie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 09:04

Met dit paard had ik gehoopt Subtop te kunnen rijden, het talent heeft ze. Ik ben geen type om enkel recreatief te rijden. De kosten van stamceltherapie liggen tussen de 1000-1500 euro, dat kan ik wel betalen maar ik vind het veel geld voor iets waarvan je niet weet of het wel aanslaat. Wat ik met het veulen doe weet ik nog niet, ligt er een beetje aan wat het karakter is etc.

In januari was de artrose nihil aanwezig, niet noemenswaardig en nu dik klasse 3. Dus dat is wel vreselijk snel gegaan en eigenlijk liep ze al in juni niet goed.

Ania

Berichten: 6149
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: artrose kogelgewricht, stamceltherapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 09:08

Jeejtje Barb wat een naar nieuws.. Ik zou even wat klinieken rondbellen over de prijzen van stamceltherapie, dat wil nog eens een paar honderd euro schelen.

Bij mij op stal hebben ze ook een paard behandeld met stamcellen, bij paardenkliniek de Veluwe, paard was eigenlijk best wel afgeschreven en nu starten ze er weer Z2 mee en loopt het paard weer helemaal rad.

gomir

Berichten: 25792
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 09:36

Wat een ellende Barb!

Het proces van snel progressieve artrose is lastig te stoppen. Je hebt hier wel een heel duidelijk een uitlokkend moment in de gewrichtsontsteking, maar ik durf niet te zeggen of je daardoor het proces ook makkelijker kan stoppen.
Zelf heb ik bij een blessure en na een knie-operatie wel paarden laten behandelen met stamcellen, maar die setting was heel anders dan deze.

Als je het geld kan missen zou ik het overwegen met het idee dat ze dan misschien zonder (veel) pijn haar veulen ter wereld kan brengen en op kan laten groeien. Lukt het om er daarna recreatief mee te rijden is dat bonus, maar daar zou ik niet van uitgaan.
Als je het paard nog bijna een jaar op pijnstillers zou moeten zetten hangt daar ook een kostenplaatje aan en halverwege de dracht inslapen is ook een kostenpost. En dan kijk ik bewust alleen even naar de financiele argumenten en niet de emotionele, want die spelen natuurlijk ook een rol.

Barb

Berichten: 12110
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 09:44

gomir schreef:
Als je het geld kan missen zou ik het overwegen met het idee dat ze dan misschien zonder (veel) pijn haar veulen ter wereld kan brengen en op kan laten groeien. Lukt het om er daarna recreatief mee te rijden is dat bonus, maar daar zou ik niet van uitgaan.
Als je het paard nog bijna een jaar op pijnstillers zou moeten zetten hangt daar ook een kostenplaatje aan en halverwege de dracht inslapen is ook een kostenpost. En dan kijk ik bewust alleen even naar de financiele argumenten en niet de emotionele, want die spelen natuurlijk ook een rol.


Als ik google kom ik voornamelijk peesblessures tegen die behandeld zijn met stamcellen. Over ervaringen met artrose kan ik maar weinig vinden helaas.

Ik bekijk nu ook even de financiële kant, emotioneel gezien wil ik haar graag bij me houden want het is zo'n vreselijk lief dier. Nog een jaar op pijnstillers lijkt me niet bevorderlijk voor het veulen. In stap zie je niks en in galop red ze zich ook, als ze maar niet hoeft te draven want dat doet zeer.

Ik heb al contact gehad met meerdere klinieken, zo ook met Sander de Blaauw van Bodegraven die op dit moment het meest betaalbaar is.

gomir

Berichten: 25792
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: artrose kogelgewricht, stamceltherapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 11:38

Er is wel onderzoek met artrose gedaan en daar lijkt het iig op symptoom-niveau (pijn) wel wat te doen, maar de dikte/kwaliteit kraakbeen neemt niet duidelijk toe. Waarschijnlijk werken stamcellen minder goed in gebieden met ontsteking. Wat ik ervan weet is dat het effect ook vaak tijdelijk is en dat de behandeling dus herhaald moet worden. Maar dat zijn natuurlijk onderzoeken bij degeneratieve artrose (slijtage) en niet helemaal vergelijkbaar met jouw paard. Al is de vraag of de oorzaak nog uitmaakt als het proces van artrose een keer op gang gekomen is. Daar heeft natuurlijk geen dierenarts antwoord op, want dat is gewoon niet onderzocht.

Earth

Berichten: 9011
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Re: artrose kogelgewricht, stamceltherapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 12:02

Ik ben er natuurlijk niet mee bekend, maar ik zou het denk ik te spannend vinden omdat ze nog niet belast is. Ik zou dan je hoop vestigen op haar veulen en in de tussentijd misschien voor iemand anders gaan rijden ofzo.

Art_Ificious
Berichten: 12831
Geregistreerd: 30-06-13

Re: artrose kogelgewricht, stamceltherapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 12:07

Ik heb ervaring met inspuiten van hyaluronzuur, maar stalceltherapie helaas niet.

Hoe groot is de kans dat het paard na behandeling ook als fokmerrie kan doorgaan? Misschien dat dat nog interessant is als ze een goed papier heeft?

Nouvel

Berichten: 28741
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 12:15

Jeetje wat een narigheid, ze is nog wel erg jong voor artrose, wat lastig zeg…
Ik heb wel ervaring met inspuiten, bij het ene paard werkte het nog geen jaar en de andere is er jaren op goed gebleven, dus daar heb je ook weinig aan…
Ik dacht dat stamcel alleen voor pezen werd gebruikt, dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.

Wil je wel heel veel sterkte toe wensen!

Barb

Berichten: 12110
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 12:49

Dank je Nouvel!

Earth ik heb nog een 4 jarige staan waar ik op rijd.

Art_Ificious haar papier is flut en de vraag is nu nog wat ze door gaat vererven. Zij zou zeker potentie hebben om Ster te worden, maar aan haar achterbenen is ze ook geopereerd en daar ga ik commentaar op krijgen bij de keuring. Dus die Ster zou er nu omhangen.

Gomir klopt wat je zegt, de stamcellen reageren slechter in een gebied wat ontstoken is....althans dat heb ik ook gelezen en kan ik me goed voorstellen.

stefanie33
Berichten: 54
Geregistreerd: 12-04-07

Re: artrose kogelgewricht, stamceltherapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 14:28

Ik heb jaren geleden stamceltherapie laten doen bij bij arabier. Hij had artrose in zijn voorknie. Voordat de stamceltherapie gedaan is hebben we ook al laten inspuiten.
Stamceltherapie was de laatste optie. Arabier moest nachtje blijven voor de therapie. Aantal dagen na de therapie is hij best ziek geweest. Niet eten en lusteloos. Uiteindelijk heeft de stamceltherapie niks gedaan voor hem. Daarna ook besloten om hem met vervroegd pensioen te doen. Na nog geen half jaar na de therapie hebben we afscheid van hem genomen omdat hij te slecht werd.
Wij zijn met hem ook bij Sander de Blaauw geweest voor zijn behandelingen.

Fokker321
Berichten: 535
Geregistreerd: 16-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 14:43

Barb schreef:
Met dit paard had ik gehoopt Subtop te kunnen rijden, het talent heeft ze. Ik ben geen type om enkel recreatief te rijden. De kosten van stamceltherapie liggen tussen de 1000-1500 euro, dat kan ik wel betalen maar ik vind het veel geld voor iets waarvan je niet weet of het wel aanslaat. Wat ik met het veulen doe weet ik nog niet, ligt er een beetje aan wat het karakter is etc.

In januari was de artrose nihil aanwezig, niet noemenswaardig en nu dik klasse 3. Dus dat is wel vreselijk snel gegaan en eigenlijk liep ze al in juni niet goed.


Wat is dat inderdaad vreselijk snel gegaan zeg ..

Ik vraag me ook af of de stamceltherapie voldoende afdoend is. Vooralsnog lijkt het de verwachtingen niet in te lossen.

Sterkte met de te nemen beslissingen TS!

LaDonna75

Berichten: 2276
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: artrose kogelgewricht, stamceltherapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 14:47

Poeh, de snelheid van de verslechtering lijkt mij niet goed qua prognose. Ik zou zeggen, vraag een gedegen begroting inclusief kansberekening, of in elk geval schatting van resultaat, en zet het dan voor jezelf op een rijtje. Sterkte.

Eatshay
Berichten: 696
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 14:49

Ik denk dat met deze snelheid van degeneratie, en als je niet echt "100% " zeker weet dat de artrose niet van dat fragment komt, stamceltherapie sowieso weinig zin heeft. Als dat fragment blijft triggeren, gaat er niets aan helpen. En ik neem aan dat het fragment om wat voor reden dan ook niet verwijderbaar bleek?
Bodegraven is mij net even wat te commercieel-positief in z'n adviezen, hoeveel kennis er ook zit. Persoonlijk zou ik liever een Duitse second opinion willen hebben om het Nederlandse apenrotsgekrijs te voorkomen, bijvoorbeeld van Hochmoor of Karthaus (uitstekende ervaringen met Ingrid Hornig)

Ik snap dat een kliniek graag stamceltherapie wil toepassen, zeker als het een interessante geval is waar ze waarschijnlijk een hoop van gaan opsteken (hoe gaan ze dat gebied rustig genoeg krijgen om het mogelijk succesvol toe te passen, hebben ze daar al wat over gezegd?), maar het zou mij te onzeker zijn in dit geval, en al helemaal als de toch geringe kans om dit vooralsnog totaal onbelaste dier geschikt te krijgen voor 'recreatie' (Zondags een stapritje door het bos? Of op B-niveau door een bak sturen zonder je nek te breken?) totaal niet aansluit op jouw benoemde ambitie.

Waarschijnlijk niet wat je wilt horen, maar ik ben bang dat je verstandigste optie is om de merrie zo goed en ook voor het veulen zo veilig mogelijk door de dracht en de eerste maanden van zogen heen te krijgen, en dan te kijken hoe ze er bij staat en besluiten of ze nog een tijdje gras blijft maaien (cortico? orthopedisch beslag? --> kostenplaatje loopt door...), of dat je haar dan een genadig einde gunt.

Sterkte en wijsheid gewenst met de te nemen beslissingen. Zeker als de emotionele waarde van dit dier hoog ligt.

Pattypaard

Berichten: 11721
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 14:59

Mijn paard was als bijna 3 jarige goed op de foto en heeft nu als 7 jarige artrose klasse 3 bij beide kogels.
Gediagnosticeerd bij DMC te Heesch. Heb nog naar Via Nova in Bree gebeld.
Hun gaven aan dat stamcel therapie het beste helpt omdat dit het enige spul is dat de artrose ook werkelijk stopt. Zou 1500,- per gewricht zijn. Voor mij dus 3000,-

Ik heb er voor gekozen om het niet te doen omdat mijn paard ook al een halsprobleem heeft, en en... en er al heel veel geld (en tijd en moeite) in zit en mijn verwachting is dat paardlief nog wel meer zal gaan mankeren als ik dit weer 'fix'.
Mijn paard zou overigens 3 maanden 24/7 op stal gemoeten hebben maar die staat vrolijk te zijn in de wei.

Helaas dus geen ervaring met de stamceltherapie voor artrose maar wel voor een soort zelfde keus gestaan.

Ik zou bij dit paard denk ik dezelfde keus maken. Niet laten behandelen.
Zo jong, dit al, waarschijnlijk door een bepaald voorval veroorzaakt, wat weer opnieuw voor iets kan zorgen.
Ergens 'moet' je stoppen. Dat hield ik me zelf voor. Grote vraag voor jou is of dat hier is, of als er nog wat behandeld zal moeten worden. Of ga je dat dan toch ook maar weer doen omdat er dan weer zo veel geld in zit?

Babootje

Berichten: 27259
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 15:07

Begrijp ik goed dat het fragment is blijven zitten? Kan dat er niet uit? Als dat wel kan, zal dat alsnog moeten. Maar ze is drachtig en kan wellicht niet geopereerd maar na de dracht wel? Hoe moet ik dat zien.
Wordt stamcel nu als een soort tussenoplossing voorgesteld?