Merrie van 20j loopt stijf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

woemp

Merrie van 20j loopt stijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-22 21:38

Hoi,

Onze 20 jarige merrie loopt de laatste tijd enorm stijf.
Vooral in het begin ( de eerste 20 minuten ).

Ze is vroeger jumping pony geweest die veel wedstrijden heeft gedaan maar nu bij ons staat ze 24/24 op de weide het hele jaar door. Ze heeft een drinkbak aan de stal en moet via een wandelpad telkens naar de weide gaan (ik zie ze dus geregeld op en af wandelen)
Toch merk ik dat ze stijf is in het begin.
Ze kan altijd gras eten, krijgt hooi bij omdat er nu weinig gras is (in de winter ook) en 1x per dag pavo natures best.

Ze wordt om de 8 weken bekapt en heeft geen ijzers.

Ik lees in sommige topics over glucosamine, omega olie, msm, vitamine e+ selenium, arnica druppels, appelazijn, kokosvet,… ik zie dus het bos door de bomen niet meer !!

Wat zou voor haar het beste zijn om eerst te proberen?

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 21:49

Het zou best wel eens artrose kunnen zijn, denk dat je beter eerst de veearts laat komen voor een diagnose..
Met een diagnose kan je een behandelplan opstellen en gericht gaan aanpakken .

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

hagelslag

Re: Merrie van 20j loopt stijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 21:59

Kan het zijn dat ze te dik is?

Momenteel is het gras vaak best vol met suiker door de best extreme droogte

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 22:41

Idd waarom loopt ze stijf..
Gewoon ouderdom stijf.. allern al gelegen heeft of altijd en is het stijf of pijnlijk.. tja ... vele opties ( andere hoefsmid.. gehad als vroeger.. )

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-22 23:24

hagelslag schreef:
Kan het zijn dat ze te dik is?

Momenteel is het gras vaak best vol met suiker door de best extreme droogte

Ze is niet bepaald mager maar ze is altijd wel zo geweest eigenlijk

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-22 23:26

N4N4 schreef:
Het zou best wel eens artrose kunnen zijn, denk dat je beter eerst de veearts laat komen voor een diagnose..

Kan men artrose gemakkelijk vaststellen want die veeartsen hier is echt verschrikkelijk. Die kijken amper naar je paard en denken alleen aan cashen. De vorige keer toen ze hoestte heeft die er amper tijd in gestoken en uiteindelijk moest ik gewoon de supplementen blijven geven die ik zelf al gaf …

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 23:30

woemp schreef:
N4N4 schreef:

Kan men artrose gemakkelijk vaststellen want die veeartsen hier is echt verschrikkelijk. Die kijken amper naar je paard en denken alleen aan cashen. De vorige keer toen ze hoestte heeft die er amper tijd in gestoken en uiteindelijk moest ik gewoon de supplementen blijven geven die ik zelf al gaf …

Ja en als je een duur medicijn krijgt is het ook niet goed? :=

Andere dierenarts zoeken.
Grote kans dat het artrose is maar fijn als ze verder kijken dan dat. Als je zulke gemakkelijke dierenartsen hebt dan zullen ze het al snel artrose noemen want oud paard.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-22 08:50

N4N4 schreef:
Ja en als je een duur medicijn krijgt is het ook niet goed? :=

Andere dierenarts zoeken.
Grote kans dat het artrose is maar fijn als ze verder kijken dan dat. Als je zulke gemakkelijke dierenartsen hebt dan zullen ze het al snel artrose noemen want oud paard.

Ja duur is niet fijn maar als het helpt dan moet het maar zo. Ik wil gewoon dat eens echt naar haar gekeken wordt want nu heb ik het gevoel dat ze er geen tijd voor nemen omdat we niet op wedstrijd gaan. Bij aankomst laten ze al vaak horen hoeveel adresjes ze nog moeten doen maar daar heeft mijn pony geen baat bij

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 08:52

Misschien kun je aangeven welke omgeving je zit, dan kunnen bokkers met je meedenken.

Ik zou ook eerst een diagnose willen hebben, wie weet is ze wel hoefbevangen.

https://www.doneeractie.nl/woning-van-f ... CjcnBszQol]HELP bokker Palmera nadat ze alles verloren is na een vulkaanuitbarsting

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 09:04

Ik denk ook aan artrose want met HB gaan ze vaak niet beter lopen na 20 min. maar zonder te testen kun je het niet zeker weten.

Ik zou testen op cushing bij een 20 jarige (PPID) en haar naar de kliniek brengen voor onderzoek/ rontgenfoto's etc.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-22 09:29

laura1987 schreef:
Misschien kun je aangeven welke omgeving je zit, dan kunnen bokkers met je meedenken.

Ik zou ook eerst een diagnose willen hebben, wie weet is ze wel hoefbevangen.

Hasselt, België.
Een deftige kliniek is Equitom.
Zo dierenartsen ter plekke vinden die goed zijn is een lastigere zaak vrees ik …

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie