Beschadigd neusbot

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Pino96

Beschadigd neusbot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-22 08:44

Toch benieuwd hoe jullie dit probleem zouden aanpakken, misschien haal ik daar extra inspiratie uit.

Mijn paardje (nu 4) heeft een scheef neusbot en een botreactie/botbeschadiging bovenop zijn neus.
Advies van 2 verschillende dierenartsen: geen neusdruk i.v.m. kwetsbare plek.

Gewoon meenemen aan het halster ed. mag wel, maar bij wandelingen/trainingen waar meer neusdruk voor kan komen of waarbij hij meer kan schrikken, raden ze allebei een bit aan, omdat dat voor dit paard vriendelijker is en minder schade toe kan brengen.

Ik ben een bitloze ruiter, dus dit deed pijn!
Maar daarnaast wil ik natuurlijk het beste voor mijn dier. En niet vanwege mijn eigen overtuigingen straks een pijnlijke neus bij hem.

Wat gaat er door jullie hoofden?

Afbeelding

Polly
Moderator Algemeen

Re: Beschadigd neusbot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:47

Het advies van je dierenarts opvolgen zou mijn advies zijn :)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:47

Heel simpel: als de dierenartsen zeggen dat een neusriem pijn doet, laat je die weg. Dan maar met bit (wat niet per se onvriendelijk is als je het goed gebruikt). Het hele principe is volgens mij dat je voor je paard de prettigste oplossing kiest. In jouw ogen is dat bitloos, dat mag. Maar voor dit paard is dat dus anders. En dan kies je mi voor het comfort van het paard.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:52

Volgens mij zijn er niet echt oplossingen om toch bitloos te kunnen, waarbij je het neusbit ontlast ben ik bang... dan kom je toch uit op een bitje. Eventueel kan je een lerenbitje proberen, dat komt misschien nog het meeste in de buurt van je overtuigingen. Ook met bit kan je vriendelijk zijn, en misschien kan je bv nog beter op je zithulpen trainen en nekreining qua sturen, zodat je weinig met zijn mond van doen hebt.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:52

Dat wordt rijden met een neckrope dan, als je perse bitloos wilt. Ik ken in ieder geval geen andere bitloze optomingen die niet ook iets over de neus hebben.
Of toch kijken op welk bitje je paard het fijn doet. Er zijn zoveel verschillende mogelijkheden, naast metaal ook rubber, leer, kunststof…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:54

Tancreda4 schreef:
Volgens mij zijn er niet echt oplossingen om toch bitloos te kunnen, waarbij je het neusbit ontlast ben ik bang... dan kom je toch uit op een bitje. Eventueel kan je een lerenbitje proberen, dat komt misschien nog het meeste in de buurt van je overtuigingen. Ook met bit kan je vriendelijk zijn, en misschien kan je bv nog beter op je zithulpen trainen en nekreining qua sturen, zodat je weinig met zijn mond van doen hebt.
Leren bitje was ook het eerste wat in mij opkwam inderdaad. :j

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-22 09:05

Oh ja, ik ben helemaal niet thuis in bitten dus ik wist ook niet dat er zo veel verschillende materialen waren. Dank jullie!

We willen het wandelen weer op gaan pakken en trainen verder alleen aan de hand. Misschien is hij uiteindelijk wel zo’n mak en onverstoorbaar paard dat een neckrope veilig genoeg is of een halster geen risico vormt, maar voor nu is er wel veel kans dat hij schrikt of toch een keer hoog in zijn energie beland waardoor een halster dan toch te risicovol is, denk ik..

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:21

Pino96 schreef:
Oh ja, ik ben helemaal niet thuis in bitten dus ik wist ook niet dat er zo veel verschillende materialen waren. Dank jullie!

We willen het wandelen weer op gaan pakken en trainen verder alleen aan de hand. Misschien is hij uiteindelijk wel zo’n mak en onverstoorbaar paard dat een neckrope veilig genoeg is of een halster geen risico vormt, maar voor nu is er wel veel kans dat hij schrikt of toch een keer hoog in zijn energie beland waardoor een halster dan toch te risicovol is, denk ik..

Kabayo rijd wel eens met zo'n leren bitje die onder de kaak vast zit er dus dan hangt er helemaal geen hoofdstel omheen. Alleen dat stukje leer om z'n onder kaak en de teugels. Denk dat dat nog de aller vriendelijkste optie is voor jouw paard.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:46

Leren bit kwam ook in mij op. Er zijn zoveel verschillende bitten dat je echt wel iets kan vinden wat prettig is voor je paard. Ik zou hier geen neusriem meer omgooien.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:58

Ik zou gaan trainen op neckrope én bit. Als je dan gaat wandelen gewoon aan de neckrope en je bit als back up mocht het nodig zijn.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 10:02

Beris prime is ook een super vriendelijk bit (nogal onbekend nog). Is een kunststof/gel/rubber bitje die zo zacht is dat je hem helemaal kan dubbelvouwen. Ook doordst hij niet zo dik is als veel kunstof bitten vind ik hem nog fijner voor mijn paard.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 10:35

Leren bit idd.
Ik gebruik het ook maar wel in combinatie met hoofdstel. Maar wel leren bit omdat mijn draver heel weinig ruimte in de mond heeft en het leren bit lekker plat is. Een 14mm bit is eigenlijk al te dik namelijk. Maar een dun but wordt vaak ook een scherper bit genoemd. Ik wissel het leren bit wel af met een bit van 14mm (dunner vind ik niet in dubbel gebroken én anatomisch gevormd) maar merk dat mijn paard beter reageert op het leren bitje.

Bij mijn hoofdstel kan het neusriem niet weggelaten worden. Maar bij standaard hoofdstellen kan dat vaak wel.
Je kan natuurlijk ook het leren bit gebruiken zoals kabayo het gebruikt... Helemaal zonder hoofdstel, en dit combineren met een neckrope. Dat je het bit enkel gebruikt als je merkt dat je paard pittiger wordt.

Het leren bit is deze
https://www.artofriding.nl/nl/fra-tabal-kinriem.html

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 10:50

Tja, bitloos is niet altijd de heilige graal en een bit is echt zo'n martelwerk nog niet hoor. Wat je kunt doen, is een bitfitter laten komen, dan kun je direct kijken welk bit hij het prettigst vindt. En ik zou dat ook zoveel mogelijk gebruiken om me te wandelen etc, want als de dierenartsen aangeven dat het kwetsbaar is, dan zou ik daar zo min mogelijk aan willen zitten. En ik zou dan zeker geen touwhalster meer om doen maar enkel nog een halster met een dikke neusband, zodat de druk beter wordt verdeeld.
Hoe komt hij trouwens aan deze blessure?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 11:03

Dat lijkt mij vrij simpel. Je bent nu, in het belang van je paard, bitloos ruiter af.

De hele reden van je bitloos keuze is, neem ik aan, je paard het zo comfortabel mogelijk maken? En een bitloos hoofdstel is voor dit paard nu niet comfortabel.

Voor thuis kun je wel beginnen aan werken met een halsring. Daar kun je ook heel veel mee. Maar voor buiten zou ik nu nog wel even een bit gebruiken. Daar lopen miljoenen paarden gewoon heel comfortabel mee rond. Dus moet je al heel veel pech hebben wil jij een paard hebben die echt niet fijn loopt met een (passend) bit (zeker als dat alleen wandelen is) én een neusprobleem heeft.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 18-08-22 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 11:07

Ik vind de suggestie van Earth om een bitfitter te laten komen nog het beste, laat je paard kiezen wat hij fijn vindt, ipv dat voor hem in te vullen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 12:54

In navolging op de vraag van Earth... Hoe is dit ontstaan trouwens?

Verder eens met het advies naar je DA te luisteren.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 14:13

Neckrope in combinatie met hoofdstel zonder neusriem met een bitje lijkt mij een goede optie.

Is de foto genomen op een moment dat de ontsteking nog actief is of kijkt je paard vaak zo? Op deze foto kan je veel kenmerken van een painface zien, nu kan dat een momentopname zijn maar ik wilde het wel even benoemen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 14:45

Hoe is dit ontstaan? Door met teveel druk op de neus werken?

Ik zou nu ook een bitje pakken. Als het een tijdelijke reactie is, kan je na herstel altijd weer het bitloos oppakken denk ik. Scheef neusbot lijkt me dan niet het probleem. Maar de reactie, ontsteking of wat nu pijn doet moet eerst herstellen.

Het touwhalster zou ik nu ook weglaten en een halster met dik echt neus bontje gebruiken bijvoorbeeld of alles met de halsring, afhankelijk van hoever jullie zijn qua trainen.

Je kan naar een western hoofdstel kijken. Die koop je altijd zonder neusriem. Ik heb wel neusriemen, maar die zijn apart. En heb ook hele basic trainings hoofdstellen die niet zouden opvallen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 15:58

Voor aan halster vast zetten heb je ook van die halsbanden. Toen m'n merrie een ontsteking aan zijkant hoofd had gebruikte ik die ook. Gehaald bij een veewinkel, zon koeienband. Vroeger hadden ze die ook bij divoza.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:22

Babootje schreef:
In navolging op de vraag van Earth... Hoe is dit ontstaan trouwens?

Verder eens met het advies naar je DA te luisteren.

Daarom vraag ik het ook. Scheef neusbot, kan aangeboren zijn. Maar ik heb dit soort botwoekering wel vaker gezien bij paarden die bitloos werden gereden. Niet alle bitloze optomingen zijn zo vriendelijk.
Vandaar dat ik het even vraag.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:38

Leren bit vinden niet alle paarden fijn. Als het niet bevalt kun je ook een dunne kneveltrens dubbelgebroken of een ongebroken trens proberen. Mijn paard heeft veel liever een dubbelgebroken kneveltrens met kopstuk dan elk bitloos hoofdstel. Ondanks dat ze prima te rijden is op bitloos.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:39

Leren bit werkt bij die van mij niet, die knaagt ze door.

Een halsring zoals koeien die hebben ipv halster voor de dagelijkse dingen op het erf zou ik ook uitproberen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 17:01

Is je paard eerder wel met bit gereden ts? Je schrijft dat een bit “minder schade” oplevert, maar een bit hoeft natuurlijk helemaal geen schade op te leveren, al helemaal als je zonder teugeldruk rijd (dus echt boog in je teugels)
De neus is juist supergevoelig. Ik zou mijn paard geen plezier doen met een bitloos hoofdstel, ik rij zelfs zonder neusriem.
Misschien dat je paard een bit geen probleem vindt?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 17:07

Bitfitter is een goed idee maar de neusriem zou ik er ook afhalen.
Er zijn idd voortaan zoveel bitten.
En van de gewone trensen, dus geen hefboom, is alles al zachter dan het touw halster van de foto.
Deze zou ik ook niet meer gebruiken maar een breed en zacht onderlegd gewoon halster.

Schade in de mond is altijd de hand.
De hand die schade in de mond geeft, geeft hem ook op de neus.
Die ruiter of menner zou sowieso achter de oren moeten krabben.

Gebitsverzorging was vroeger niet zo normaal als nu maar ik doe er ondertussen zeker 20 jaar aan en geen enkele heeft ooit schade gezien.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 19:07

Ik heb een paard die ook een gebroken neusbot heeft gehad (en nog veel.meer in het hoofd). Zoals.ik kan zien op een beetje gelijke plek als.jouw paard.
Ook ik reed veel.bitloos maar dit accepteerd hij niet en durf ik met die neus ook niet. Na een lange zoektocht van gewone bitjes naar leren, stangetje, dubbelgebroken...bij geen 1 had ik het idee dat hij daar lekker op liep. Ik heb nu het ongebroken bit van Winderen. Met de D-trens. Fijn soepel zacht bit.