Chronisch hoefbevangen

Moderators: Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

bolilozorro

Chronisch hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-22 20:30

Hallo allemaal ,

Helaas zijn wij er achter gekomen dat onze 11 Jarige nmprs chronisch hoefbevangen is. Wij hebben hem 3 maanden en hadden er geen weet van. Vandaag zijn er foto’s gemaakt van zijn voor hoeven en rechtsvoor is hij er erg slecht aan toe. De koop ontbinden voor Zorro gaan wij absoluut niet doen , wel willen we in gesprek met de verkopers aangezien ze dit niet gemeld hebben aan ons. Wij hebben ook nooit te maken gehad met hoefbevangenheid dus het viel bij ons op een rauw dakje maar alles viel wel op zijn plaats. Dat het nooit meer goed gaat komen dat snappen wij ook ( qua het kantelen van het Hoefbeen) maar vragen wij ons meer af hoe nu verder. Hij staat al niet meer op gras , hij heeft 3 dagen op modder gestaan maar daar breekt hij uit en hij krijgt geen krachtvoer enkel hooi en op het moment seniores priores gemixt met medicijnen tegen de pijn. En we laten hem bewegen , op het moment niet want hij crepeert van de pijn. Wat zijn jullie tips/adviezen ?

Onali

Re: Chronisch hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 20:52

Wat zegt de DA?

Black is the colour of my true love's hair

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 20:56

Wat sneu voor je pony, en respect dat je hem gaat helpen ipv terug doet.

Geen gras is goed, seniores priores zou ik voor nu even weglaten en het hooi zou ik weken.
Pijnstilling kun je eventueel in een beetje geweekte hooibrok geven.
Welke pijnstilling krijgt hij?

Bewegen hoeft hij nu niet. Dat komt wel na de acute fase. Hij weet zelf wel wat hij nu wel en niet kan.

Krijgt hij ook bloedverdunners? Aspirine dus?

Is de hoefsmid al geweest? Die kan de hoef aanpassen naar de meest comfortabele stand.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 20:56

Inslapen. Als hij al zover heen is dan is dat het meest humane. Als je hem in leven laat doe je dat voor jouw gemoed, niet voor het zijne.

bolilozorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-22 20:58

De dierenarts zegt dat als je het constant bijhoudt het nog wel “te redden/uitstellen” is. Hij wordt getest op ppid verder hebben we niet veel advies gehad. Zal de foto’s erbij plaatsen. De dierenarts zij dat ik juist die brok moest halen en daar de medicijntjes door moest doen. Nee nog geen bloedverdunners aangezien ze zei dat we dit even 1/2 dagen aan moesten kijken

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 21:11

Hoe minder suiker je geeft hoe beter.
Dan in elk geval geweekt hooi.
En geen bloedverdunners vind ik een bizar advies, persoonlijk.

En wees kritisch. Inslapen is voor hem niet erg, maar voor jou natuurlijk wel.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 07:43

Ik heb het met mijn beide pony's 1x een episode geprobeerd (pony 1 werd bevangen midden in de winter, onduidelijk waardoor, pony 2 na overvoeren van de stadhouder) en ik begin er nooit meer aan.
Pony 1 is opnieuw bevangen geraakt nadat een stafmedewerker ze op de wei had gezet en toen heb ik haar zo snel mogelijk laten inslapen.
Pony 2 is er wonderwel goed doorheen gekomen maar indien hij weer bevangen raakt zal mijn eerste keuze euthanasie zijn.

Grazen is voor mijn pony's altijd een eerste levensbehoefte geweest, als ik aan dat basis gedrag niet tegemoet kan komen is het voor mij niet langer dierwaardig

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:20

Woon je in de buurt van een goede kliniek? Daar is de kennis vaak beter. Ik kan zelf visdonk aanraden. De gebroeders van Nassau staan erg goed aangeschreven en hebben al menig paard op de been gekregen. Ze zijn ook goud eerlijk. Als ze denken dat er niks aan te doen is dan zeggen ze dat ook.

Bij hoefbevangenheid is het belangrijkste dat je dierenarts (voor medicatie en fotos) en je smid goed samenwerken. Goed bekappen kan opluchting geven en eventueel een breakover beslag of hoefschoenen

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:33

[BEH] [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4
In het centrale topic staan heel veel tips en zitten hele fijne mensen met ervaring (helaas).

Hooi weken of deels vervangen voor graszaadhooi zorgt voor nog minder suikers. Die van mij at het geweekt niet.

Laten bewegen is een no go in de pijnlijke fase, dus als hij last heeft, lekker vrij laten scharrelen maar niet bewegen, ook niet als hij op pijnstillers wel goed oogt.

@Verara er zijn meer wegen naar Rome, hier nooit aan de bloedverdunners gehad. Wel had ik alleen een acute bevangenheid, geen chronische, misshien dat daar verschil in zit?

TS, op zoek naar een goede dierenarts die niet alleen uit het boekje adviezen geeft en die je vertrouwd en een ervaren smid er bij.
Vaak geeft bekappen verlichting, met eventueel ijzers.

Hoe ver is het hoefbeen gekanteld?

Blijf kritisch, pijn voelen ze wel, inslapen niet zeg maar.

Naast PPID ook op EMS laten testen is wel verstandig. Is hij ook te dik?

Life is short....SMILE while you still have teeth!

jolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:51

Hier haflinger die paar keer flink hoefbevangen is geweest.
Hij heeft alleen hooi en in paddock.
Af en toe een uur op gras, maar alleen wanneer ik denk dat het veilig is.
2 keer op een dag brokjes van Vitalbix met timothee en kruiden tegen hoefbevangenheid van Equine Motion en nu onder controle.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:05

Bolilozorro, wat een verdrietig bericht, wat een ellende. Arme pony!! Maar even nog over jullie pony: Was de pony al bevangen bij aankoop? Of liep hij toen nog wel goed? Hoe zagen de hoeven er toen uit? Of hebben jullie hem, niet wetende dat hij zo gevoelig voor gras was, op gras gezet en is het toen weer fout gegaan? Even voor mijn eigen 'plaatje', hoor, wellicht is het heel anders gegaan....

Wat erg dat de vorige eigenaren jullie gewoon een zieke pony verkocht hebben.

Hebben jullie een rechtsbijstandverzekering toevallig? Of is er nog te praten met de vorige eigenaren?

Qua kanteling in de hoeven, weet je misschien het percentage van de kanteling? Want dat is belangrijk om te weten qua prognose/mogelijkheid tot herstel.

Bij acute bevangenheid is het belangrijk om een bloedverdunner én een pijnstiller te geven. Is de pony te dik? Liefst wat geweekt hooi geven en geen voordroog. Verder de hoef laten bekappen voor de juiste stand. Wijzelf gebruiken ook revalidatie hoefschoenen met een soort zachte inlegzooltjes, als onze ruin weer zo'n terugval heeft. Gelukkig komt dat nu minder voor door ons strakke beleid.

Ik heb zelf namelijk een ruin met insuline resistentie. Wij puzzelen al jaren met hem (denk al 14 jaar). Hij gaat gelukkig heel goed nu, maar is in zijn leven een paar keer bevangen geweest. De laatste keer in februari 2021 was de heftigste aanval. Ook met kanteling van zo'n 8%. Overigens kan een kanteling wel degelijk herstellen, maar dat ligt aan het algehele herstel van je paard. Ik heb er één die, naast 'zorgenkind', eigenlijk ook een enorm zelfherstellend vermogen heeft. Als je hem nu ziet, snap je niet dat hij een paar keer zo enorm ziek geweest is.

Wij hebben een streng voerbeleid. Hij is al jaren van het gras af, staat op een mooie paddock, krijgt goed hooi in porties (en stro, eetbare meidoornheg, soms wilgentakken). En we hebben hoefschoenen voor het naar buiten gaan. Zijn hoeven zijn sterk, geen ringen er op (die groeien er altijd weer snel uit, na zo'n aanval), maar zijn zolen zijn helaas wat te dun voor bv grintsteentjes en boomwortels.

Verder hebben we ook aparte revalidatie hoefschoenen met zachte inlegzooltjes voor bij terugvallen. Ik ben tegen plakijzers/hoefijzers, omdat dit juist de broodnodige bloeddoorstroming in de voet verstoord.

Ik kan overigens alles met hem, want sinds hij geen gras meer krijgt is hij niet meer opgeblazen, beweegt hij ook soepeler en zijn de HB aanvallen zeldzaam. Hij werd écht doodziek van gras, zo zielig. Dus daarom een mooie plek gecreëerd en er ruim 7 jaar geleden een Shetlander bij gekocht, die af en toe een paar uurtjes op het gras gaat. Wat genoeg is, want ik wil geen dikke, bevangen paarden meer. Ik heb er een happy en gezond paard voor terug gekregen. Ok, hij heeft een aandoening, maar hij is vol levenslust, al 16 jaar bij ons (hij is 18 nu) én ik hoop nog veel meer jaren.

Advies voor jou is vooral, zoek uit wat het eventueel onderliggende probleem is (ppid, ir, ems). Realiseer je dat dierenartsen veel vooral absoluut niet weten over bevangenheid, dus als jullie de pony houden en niet hoeven laten inslapen (als dat niet per se hoeft, als herstel mogelijk is), lees je in (boek van bv Remco Sikkel, aanrader!!) en zorg voor een goede grasloze plek (dat is vaak al een uitdaging om te vinden), liefst wel samen met één of meerdere pony's erbij.

Want ik vind dat een paard een prima paardwaardig leven kan hebben, zonder gras, mits buiten met schuilstal, met voldoende ruwvoer, soortgenoten, zorg en aandacht. En wellicht leuke training, als hij weer pijnloos kan lopen. Dat is wel een vereiste trouwens. Als mijn paard chronisch kreupel zou worden door bevangenheid en niet meer hersteld, dan is het klaar.

Hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt, want het is niet niks. PB mag altijd, hoor. Héél veel sterkte!!

bolilozorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-22 01:19

Hoi allemaal ,

Dankjewel voor jullie tips ! Wij hebben ook nog advies gevraagd aan onze hoefsmid en hij heeft de foto’s bekeken. Vandaag is er een operatie uitgevoerd op beide voorvoeten. Deze ingreep is niet heel bekend maar wel erg effectief als ik de verhalen van onze hoefsmid en zijn klanten hoor. Na de ingreep liep hij al 10x zoveel beter als voorheen. Normaal zou hij 14 dagen moeten blijven maar de ingreep is zo goed verlopen dat hij al weer mee naar huis mocht. Verder gaat hij nu op een zandpaddock met een goed dieët en verwachten wij dat alles goed gaat komen !!. Begin september wordt hij nog getest op PPID en allerlei andere stofwisselingsziektes

bolilozorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-22 01:24

Twiggy2008 schreef:
Bolilozorro, wat een verdrietig bericht, wat een ellende. Arme pony!! Maar even nog over jullie pony: Was de pony al bevangen bij aankoop? Of liep hij toen nog wel goed? Hoe zagen de hoeven er toen uit? Of hebben jullie hem, niet wetende dat hij zo gevoelig voor gras was, op gras gezet en is het toen weer fout gegaan? Even voor mijn eigen 'plaatje', hoor, wellicht is het heel anders gegaan....

Hebben jullie een rechtsbijstandverzekering toevallig? Of is er nog te praten met de vorige eigenaren?

Qua kanteling in de hoeven, weet je misschien het percentage van de kanteling? Want dat is belangrijk om te weten qua prognose/mogelijkheid tot herstel.

Bij acute bevangenheid is het belangrijk om een bloedverdunner én een pijnstiller te geven. Is de pony te dik? Liefst wat geweekt hooi geven en geen voordroog. Verder de hoef laten bekappen voor de juiste stand. Wijzelf gebruiken ook revalidatie hoefschoenen met een soort zachte inlegzooltjes, als onze ruin weer zo'n terugval heeft. Gelukkig komt dat nu minder voor door ons strakke beleid.

Ik heb zelf namelijk een ruin met insuline resistentie. Wij puzzelen al jaren met hem (denk al 14 jaar). Hij gaat gelukkig heel goed nu, maar is in zijn leven een paar keer bevangen geweest. De laatste keer in februari 2021 was de heftigste aanval. Ook met kanteling van zo'n 8%. Overigens kan een kanteling wel degelijk herstellen, maar dat ligt aan het algehele herstel van je paard. Ik heb er één die, naast 'zorgenkind', eigenlijk ook een enorm zelfherstellend vermogen heeft. Als je hem nu ziet, snap je niet dat hij een paar keer zo enorm ziek geweest is.

Wij hebben een streng voerbeleid. Hij is al jaren van het gras af, staat op een mooie paddock, krijgt goed hooi in porties (en stro, eetbare meidoornheg, soms wilgentakken). En we hebben hoefschoenen voor het naar buiten gaan. Zijn hoeven zijn sterk, geen ringen er op (die groeien er altijd weer snel uit, na zo'n aanval), maar zijn zolen zijn helaas wat te dun voor bv grintsteentjes en boomwortels.

Verder hebben we ook aparte revalidatie hoefschoenen met zachte inlegzooltjes voor bij terugvallen. Ik ben tegen plakijzers/hoefijzers, omdat dit juist de broodnodige bloeddoorstroming in de voet verstoord.

Ik kan overigens alles met hem, want sinds hij geen gras meer krijgt is hij niet meer opgeblazen, beweegt hij ook soepeler en zijn de HB aanvallen zeldzaam. Hij werd écht doodziek van gras, zo zielig. Dus daarom een mooie plek gecreëerd en er ruim 7 jaar geleden een Shetlander bij gekocht, die af en toe een paar uurtjes op het gras gaat. Wat genoeg is, want ik wil geen dikke, bevangen paarden meer. Ik heb er een happy en gezond paard voor terug gekregen. Ok, hij heeft een aandoening, maar hij is vol levenslust, al 16 jaar bij ons (hij is 18 nu) én ik hoop nog veel meer jaren.

Advies voor jou is vooral, zoek uit wat het eventueel onderliggende probleem is (ppid, ir, ems). Realiseer je dat dierenartsen veel vooral absoluut niet weten over bevangenheid, dus als jullie de pony houden en niet hoeven laten inslapen (als dat niet per se hoeft, als herstel mogelijk is), lees je in (boek van bv Remco Sikkel, aanrader!!) en zorg voor een goede grasloze plek (dat is vaak al een uitdaging om te vinden), liefst wel samen met één of meerdere pony's erbij.

Want ik vind dat een paard een prima paardwaardig leven kan hebben, zonder gras, mits buiten met schuilstal, met voldoende ruwvoer, soortgenoten, zorg en aandacht. En wellicht leuke training, als hij weer pijnloos kan lopen. Dat is wel een vereiste trouwens. Als mijn paard chronisch kreupel zou worden door bevangenheid en niet meer hersteld, dan is het klaar.

Hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt, want het is niet niks. PB mag altijd, hoor. Héél veel sterkte!!

Hoi hoi , super goed geschreven ik heb hier echt mega veel aan. Nee wij zijn naar hem gaan kijken toen was er niks aan de hand … echter achteraf hadden we het wel kunnen weten als we verstand van hoefbevangenheid hadden gehad. Maar je leert elke dag bij gelukkig. Bij welk bedrijf heeft u die hoefschoenen besteld ? Als hij hersteld is gaan zijn ijzers er weer af want wij vinden dat ook niet nodig maar bij deze ingreep was het nodig. Dankjewel voor al je tips en uitleg!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 03:06

Weet je ook wat er gedaan is?

Black is the colour of my true love's hair

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 09:04

bolilozorro schreef:
Twiggy2008 schreef:

Hoi hoi , super goed geschreven ik heb hier echt mega veel aan. Nee wij zijn naar hem gaan kijken toen was er niks aan de hand … echter achteraf hadden we het wel kunnen weten als we verstand van hoefbevangenheid hadden gehad. Maar je leert elke dag bij gelukkig. Bij welk bedrijf heeft u die hoefschoenen besteld ? Als hij hersteld is gaan zijn ijzers er weer af want wij vinden dat ook niet nodig maar bij deze ingreep was het nodig. Dankjewel voor al je tips en uitleg!

Ja, je leert snel bij deze aandoening, hè. Ik heb destijds Mariska van www.paardenluxes.nl laten komen voor de passervice van de hoefschoenen. Zij kon meteen een paar keer lymfedrainage doen, wat mijn paard ook altijd ondersteunt bij aanvallen.

Toch jammer van de ijzers, want hoe dan ook verstoren ze de bloedtoevoer/groei van de voet. Ik weet hoe dierenartsen zijn hierin, heb mij daar nooit iets van aangetrokken. Dat klinkt eigenwijs, maar ik zie hoe goed mijn paard het doet zo. Zijn zelfherstellend vermogen is het allerbelangrijkste en dat werkt écht beter zonder die dingen. Dat is mijn mening/ervaring :o .
Het zijn meerdere factoren, waardoor hoefbevangenheid ontstaat én meerdere factoren waardoor het weer herstelt.

Hopelijk volgt er snel verbetering en herstel, ik duim!!! Alle sterkte en succes.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 09:30

Er leiden meer wegen naar Rome. Mijn Shetlander was er zonder ijzers in 2010 al niet meer geweest. Dankzij eenmalig een ijzer hebben we nog 8 bonusjaren gehad. Dat jezelf anti-ijzer bent is prima (ik ben zelf ook voorstander om het zonder te doen als het even kan), maar er zijn genoeg paarden die met een ijzer snel verbetering laten zien.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 09:33

capopjekop schreef:
Er leiden meer wegen naar Rome. Mijn Shetlander was er zonder ijzers in 2010 al niet meer geweest. Dankzij eenmalig een ijzer hebben we nog 8 bonusjaren gehad. Dat jezelf anti-ijzer bent is prima (ik ben zelf ook voorstander om het zonder te doen als het even kan), maar er zijn genoeg paarden die met een ijzer snel verbetering laten zien.

Ja hier ook, verder hebben ze hier nooit ijzers gehad maar tijdens die periode was het echt nodig.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 10:04

wat voor operatie is er uitgevoerd?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 10:44

bolilozorro schreef:
Twiggy2008 schreef:

Als hij goed loopt met ijzers ga je toch niet veranderen alleen maar voor je eigen denkbeeld. Wees blij en koester het.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 11:42

Kinke schreef:

Dat wil ik ook graag weten.Is dat iets nieuws?Hb is zo'n nare aandoening.11 jaar is wel jong ervoor,je verwacht het eerder bij veel oudere paarden.Naar mijn ervaring is Bute een heel goed geneesmiddel ervoor in combinatie met dieet en verdere maatregelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 12:02

bolilozorro schreef:
Hoi allemaal ,

Dankjewel voor jullie tips ! Wij hebben ook nog advies gevraagd aan onze hoefsmid en hij heeft de foto’s bekeken. Vandaag is er een operatie uitgevoerd op beide voorvoeten. Deze ingreep is niet heel bekend maar wel erg effectief als ik de verhalen van onze hoefsmid en zijn klanten hoor. Na de ingreep liep hij al 10x zoveel beter als voorheen. Normaal zou hij 14 dagen moeten blijven maar de ingreep is zo goed verlopen dat hij al weer mee naar huis mocht. Verder gaat hij nu op een zandpaddock met een goed dieët en verwachten wij dat alles goed gaat komen !!. Begin september wordt hij nog getest op PPID en allerlei andere stofwisselingsziektes

Ik hoop dat je geen zenuwsnede hebt laten doen. Dat is namelijk het enige dat ik kan bedenken. Er is geen operatie mogelijk dat hoefbeenkanteling terug kan brengen.
Ik weet dat dat nog wel eens gedaan wordt bij een hoefbeenkanteling, maar ik vind dat echt misdadig.
Omdat het probleem blijft bestaan en je niet meer goed kunt zien dat je paard bevangen is, omdat hij dat door de zenuwsnede niet meer voelt.
Als je dat heb laten doen, dan MOET je paard op speciaal beslag blijven. Dan moet je zo'n paard ook heel goed blijven monitoren en zal het regelmatig op de foto moeten om te kijken hoe erg het is met de hoefbeenkanteling. Het hoefbeen kan namelijk door de zool komen.
Maar als ik hoor dat je het ijzer er alweer af wil halen dan vrees ik het ergste voor het paard en blijft inslapen de beste optie.

Banaansingeltje te koop, merk: Kieffer, mooi zacht leer, maat 55 (voor pony) https://www.bokt.nl/markt/ad/519167/ban ... -leer-zgan

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 12:07

anjali schreef:
Kinke schreef:

Dat wil ik ook graag weten.Is dat iets nieuws?Hb is zo'n nare aandoening.11 jaar is wel jong ervoor,je verwacht het eerder bij veel oudere paarden.Naar mijn ervaring is Bute een heel goed geneesmiddel ervoor in combinatie met dieet en verdere maatregelen.

Bute valt onder de geneesmiddelen, maar er geneest natuurlijk niks. Het is een pijnstiller. Omstreden ook vanwege de nadelige en tegengestelde effecten bij langdurig gebruik.

Banaansingeltje te koop, merk: Kieffer, mooi zacht leer, maat 55 (voor pony) https://www.bokt.nl/markt/ad/519167/ban ... -leer-zgan

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 12:40

Bute is een pijnstiller en tevens bloedverdunner en ontstekingsremmer waardoor het wel degelijk ook genezend kan werken.Daarbij gaar het paard vanwege de pijnstillende werking weer meer bewegen waardoor de bloeddoorstroming in de voeten weer beter wordt wat ook de genezing bevordert.Inderdaad is het een middel wat niet te lang gegeven kan worden vanwege bijwerkingen. Ik heb ook wel eens een hoefbevangen pony gehad en die genas geheel met Bute,dieet etc. Alles in samenwerking met de DA.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 12:48

anjali schreef:
Bute is een pijnstiller en tevens bloedverdunner en ontstekingsremmer waardoor het wel degelijk ook genezend kan werken.Daarbij gaar het paard vanwege de pijnstillende werking weer meer bewegen waardoor de bloeddoorstroming in de voeten weer beter wordt wat ook de genezing bevordert.Inderdaad is het een middel wat niet te lang gegeven kan worden vanwege bijwerkingen. Ik heb ook wel eens een hoefbevangen pony gehad en die genas geheel met Bute,dieet etc. Alles in samenwerking met de DA.

Bute kan een gekanteld hoefbeen niet "genezen"
De pony van TS is chronisch hoefbevangen. Die gaat niet genezen met Bute.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 12:50

Babootje schreef:
anjali schreef:

Bute kan een gekanteld hoefbeen niet "genezen"
De pony van TS is chronisch hoefbevangen. Die gaat niet genezen met Bute.

Nee je moet de behandeling op tijd starten voordat het hoefbeen gekanteld is. Dan ben je te laat.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie