Klaver in het hooi?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oretha

Klaver in het hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 11:56

Hoi allemaal

In het weidehooi kwam ik dit tegen:

Afbeelding

Afbeelding

Ik vermoed dat dit klaver is. Maar nu de vraag is klaver wel of niet giftig? Via internet lees ik wisselende dingen, ook bij oude topics van bokt.

Wie weet of klaver wel of niet giftig is?

Kendra

Re: Klaver in het hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 12:21

Klaver is niet giftig, er zit veel in wat een paard nodig heeft - ook mineralen.
Teveel is niet goed omdat er veel eiwit in zit.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 12:42

Ik ben ook wel benieuwd. Berichten zijn idd van 'hele plant giftig' tot 'een fijn kruid om in je weide te hebben'. Ik dacht mij te herinneren dat het in grote hoeveelheden bv lichtgevoeligheid kan veroorzaken, maar ik kan daar zo even snel niets over vinden.

Of het zijn 'giftigheid' behoudt in het hooi, geen idee. Gedroogd lijkt het wel weer een oke kruid volgens sites? Dan in hooi ook?

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:10

Bastaard klaver wat veel voor runderen wordt geteeld is volgens mij wel giftig voor paarden. Gewone klaver idd niet. Zo in hooi is het moeilijk te zeggen welk van de twee het is.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:57

De meeste klaver is 'gewone' klaver. Bastaardklaver is eigenlijk een pioniersgewas, dus zal in gewoon grasland niet veel voorkomen. De giftigheid komt waarschijnlijk van een schimmel, niet van de kalver zelf (net zoals bij esdoorn).

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 22:19

Het is rode klaver dat in het hooi zit. Ik lees hierover nog steeds wisselende berichten op internet. Is er iemand die het weet?
Zelfs de assistente bij de vee arts kwam er niet uit. Die ging het ook nog navragen