Vaccinatie tetanus - elk jaar nodig?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Vaccinatie tetanus - elk jaar nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 13:56

Hoi,

Het is weer bijna tijd voor de jaarlijkse vaccinatie. Nu gaf mijn dierenarts aan dat tetanus niet jaarlijks hoeft en eens per 2 jaar samen met influenza, voldoende is. Influenza wel jaarlijks. Online kan ik er niets over vinden. Omdat mijn paard wel wat immuunsysteem issues heeft (Lyme) ben ik er wel voorstander van om alleen datgene te vaccineren wat nodig is. Maar ik weet nu niet of ik hem aan een hoger risico blootstel voor tetanus. Wie heeft ervaring met vaccineren in een aangepast schema?

Petunia27

Berichten: 216
Geregistreerd: 29-06-17

Re: Vaccinatie tetanus - elk jaar nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:58

Wij doen ook tetanus om de 2 jaar, volgens mij is dat gewoon voldoende :) Influenza wel ieder jaar

ingvdh

Berichten: 6396
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:02

Om het jaar is prima, bij mensen is deze ongeveer 10 jaar goed.

Ik ent al jaren om en om, geen enkel probleem.

Anoniem

Re: Vaccinatie tetanus - elk jaar nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:07

Waarom is het bij mensen eigenlijk 10 jaar en bij paarden maar 1 of 2? Dat vraag ik mij al heel lang af eigenlijk :+

Petunia27

Berichten: 216
Geregistreerd: 29-06-17

Re: Vaccinatie tetanus - elk jaar nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:11

Goeie vraag eigenlijk, misschien omdat paarden sneller kans hebben op vuile wonden en omdat het immuunsysteem misschien anders werkt dan bij ons mensen? :P

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Vaccinatie tetanus - elk jaar nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 14:20

Ah fijn dat er meer zijn die het zo doen! Mijn dierenarts gaf zelfs aan dat ze via titerwaardes kunnen vaststellen of er voldoende afweerstoffen zijn. Maar omdat bloedonderzoek nog steeds duurder is dan de vaccinatie zelf, kiest men voor de vaccinatie. Bij haar eigen paard heeft ze wel elk jaar titerwaardes vastgesteld en haar paard blijkt nu al 8e jaar op rij voldoende afweerstoffen te hebben. Zo zie je maar

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:21

Humpiedumpie schreef:
Waarom is het bij mensen eigenlijk 10 jaar en bij paarden maar 1 of 2? Dat vraag ik mij al heel lang af eigenlijk :+


Omdat mensen langer hun antilichamen op voorraad houden. Gewoon een verschil in immuunsysteemwerking dus. Bij paarden loopt die voorraad dus sneller terug en moet er eerder opnieuw een seintje (vaccin) aan de afweer gegeven worden.

In principe kan je zelfs 1x in de 3 jaar enten tegen tetanus bij paarden. Om het andere jaar is dus prima.