Overmatig jeuk

Moderators: C_arola, Dyonne, balance, Nicole288, Neonlight, Coby, Sica

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jaimy_Liam

Overmatig jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-22 09:50

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw en ik vraag direct om jullie hulp.

Mijn Tinker ruin Liam van 3 jaar (ongeveer) heeft heel veel jeuk. Hij ging van dikke lange manen (30/45cm versta ik onder lang) naar afgebroken plukken en dunner wordende stukken. Hij krabt zichzelf niet tot bloedens toe kapot, maar hij loopt wel met grof geweld langs de staldeur met zijn lijf en schuurt daarna zijn billen en staart. Maar ook zijn hoofd (verschillende plekken op zijn hoofd) ontkomen er niet aan. + manen.

Ik heb hem 'behandeld' met anti parasiet, zie link hieronder:
https://www.paardendrogist.nl/paardendr ... CWEALw_wcB
Ik las veel positieve dingen van mensen met Tinkers dus besloot het uit te proberen. Echter merkte ik 0,0 verschil bij Liam en heb 2 flessen bij hem gebruikt.

Hebben jullie tips?

Groetjes Jaimy

"Work with the horse you have today." - Warwick Schiller

8nnemiek

Re: Overmatig jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 10:05

Dat kan van alles zijn, van luizen of mijten tot een allergie, eczeem, insecten of rui..

Heb je toevallig eikenbomen in de wei staan?

En tinkers reageren vaak heel gevoelig op suikers. Dus veel gras, voordroog en krachtvoer kunnen ook deze klachten veroorzaken. Welke voeding krijgt hij momenteel?

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-22 10:12

8nnemiek schreef:
Dat kan van alles zijn, van luizen of mijten tot een allergie, eczeem, insecten of rui..

Heb je toevallig eikenbomen in de wei staan?

En tinkers reageren vaak heel gevoelig op suikers. Dus veel gras, voordroog en krachtvoer kunnen ook deze klachten veroorzaken. Welke voeding krijgt hij momenteel?

Allereerst: Dank voor uw reactie!

Hij heeft inderdaad een eikenboom in zijn weide staan.
Maar ik denk niet dat weghalen een optie is, aangezien ik bij iemand aan huis sta.
Wat kan ik hiermee? Kan jeuk worden veroorzaakt door de boom? Hoe kan dat?

Veel gras krijgt hij niet. Hij staat overigens wel op gras (en paddock/rijbak) maar dit is erg kort. Hij staat gemiddeld een uur per dag op hoger gras. Hij krijgt inderdaad voordroog gevoerd. Maar wat zit er in voordroog wat die jeuk kan veroorzaken? Hij krijgt 2x per dag brokken. Dieetmix van Subli, maar krijgt straks alleen kruiden zonder graansoorten. Ik heb zelf nog een Metazoa zak van 20 kg.
Ik hoor van verschillende mensen dat voordroog geen kwaad kan, en de ander roept weer dat ik moet overstappen.. Hoe kunnen deze meningen zo uiteen lopen?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 10:13

Ik zou er een dierenarts bijhalen. Dan kun je even overleggen of het zin heeft om op bijv. mijten te testen en/of te behandelen met een echt werkend middel daartegen. Mocht het door de muggen komen dat hij schuurt zou je hem een exceemdeken kunnen opdoen zodat hij niet geprikt wordt, eventueel in combi met een goede vliegenspray.

Jeuk is lastig en kan vele oorzaken hebben, dus eerst die vinden (eventueel samen met de dierenarts) en dan gericht behandelen.

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-22 10:15

Mariska_28 schreef:
Ik zou er een dierenarts bijhalen. Dan kun je even overleggen of het zin heeft om op bijv. mijten te testen en/of te behandelen met een echt werkend middel daartegen. Mocht het door de muggen komen dat hij schuurt zou je hem een exceemdeken kunnen opdoen zodat hij niet geprikt wordt, eventueel in combi met een goede vliegenspray.

Jeuk is lastig en kan vele oorzaken hebben, dus eerst die vinden (eventueel samen met de dierenarts) en dan gericht behandelen.

Dank voor uw reactie!

De dierenarts komt vandaag tussen 15/17u (breeeed begrip) maar ik was toch benieuwd naar jullie ervaringen.

Wat is een goede vliegenspray?
En wat is een goed merk eczeemdeken? Is dat met deze temperaturen niet enorm killing om zo'n deken te dragen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 10:21

In eikenbomen kunnen processierupsen zitten. De haren zijn enorm irriterend en veroorzaken flinke jeuk. Ook als de rupsen verpopt zijn blijven er veel haren achter in de nesten en op de grond onder de boom.
Ik zou dus eens proberen om het stuk rondom de eikenboom af te zetten zodat hij daar niet meer kan lopen, en dan eens bekijken of dat scheelt qua jeuk.

Voordroog is geen goed voer voor koudbloeden. De mensen die roepen dat het geen kwaad kan hebben waarschijnlijk allemaal warmbloeden.
Voordroog is meestal afkomstig van het jonge voorjaarsgras dat bomvol suiker zit, maar ook uit latere snedes reageren de meeste koudbloeden er vrij extreem op. Zowel mijn belg als mijn tinker kregen er dikke benen van, en vooral ook veel jeuk, wondjes aan de benen en vocht in de koker.
Het beste dieet voor een tinker is veel tot onbeperkt grof hooi, een vitaminebrok en weinig tot geen krachtvoer. Krachtvoer hoef je pas bij te voeren als hij niet meer goed op gewicht blijft of als hij hard werkt en te weinig energie heeft.

              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 10:23

Hier staan de tinkers in de winter ook op grove voordroog, nog nooit problemen gehad dus hangt ook van het paard zelf af en niet alleen van het ras.

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-22 10:31

8nnemiek schreef:
In eikenbomen kunnen processierupsen zitten. De haren zijn enorm irriterend en veroorzaken flinke jeuk. Ook als de rupsen verpopt zijn blijven er veel haren achter in de nesten en op de grond onder de boom.
Ik zou dus eens proberen om het stuk rondom de eikenboom af te zetten zodat hij daar niet meer kan lopen, en dan eens bekijken of dat scheelt qua jeuk.

Voordroog is geen goed voer voor koudbloeden. De mensen die roepen dat het geen kwaad kan hebben waarschijnlijk allemaal warmbloeden.
Voordroog is meestal afkomstig van het jonge voorjaarsgras dat bomvol suiker zit, maar ook uit latere snedes reageren de meeste koudbloeden er vrij extreem op. Zowel mijn belg als mijn tinker kregen er dikke benen van, en vooral ook veel jeuk, wondjes aan de benen en vocht in de koker.
Het beste dieet voor een tinker is veel tot onbeperkt grof hooi, een vitaminebrok en weinig tot geen krachtvoer. Krachtvoer hoef je pas bij te voeren als hij niet meer goed op gewicht blijft of hard werkt en te weinig energie heeft.

Ik heb de boom meerdere keren bekeken (ook toen ik er voor het eerst kwam) en heb geen rupsen gezien. Weet niet of ze tegen de tijd al weg waren (9 juni is hij daar gekomen) of de boom had simpelweg geen rupsen..
Wat voordroog betreft heb ik van iemand die bekend is in de Tinker wereld horen zeggen dat voordroog geen kwaad kan..
Het gras waar ze op staan is beperkt qua suikers. De eigenaresse heeft hier al rekening mee gehouden en bezit alles zo suiker arm mogelijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 10:35

Mariska_28 schreef:
Hier staan de tinkers in de winter ook op grove voordroog, nog nooit problemen gehad dus hangt ook van het paard zelf af en niet alleen van het ras.

Het zal zeker ook verschillen per type voordroog, als het spul lekker grof en droog is dan zal dat beter zijn dan voordroog dat tegen kuil aan zit. En inderdaad, zal het ook per paard verschillend zijn, de dieren die gevoelig zijn voor CPL lijken ook heel gevoelig te zijn voor suikers in de voeding.
Ik heb al best veel ellende gezien met voordroog.

              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 11:12

In deze link staat heel duidelijk uitgelegd waarom voordroog niet ideaal is voor paarden, en waardoor de jeuk kan ontstaan: https://purehorse.nl/2019/07/08/het-hoo ... -pleidooi/
Natuurlijk hoop ik voor je dat het iets anders is wat de jeuk veroorzaakt, wat makkelijk op te lossen is. Maar ik hoop dat je toch nog eens goed naar de voeding kijkt als je geen verbetering merkt met andere behandelingen, ook al zegt die persoon dat het geen kwaad kan. Als je paard uit Ierland komt dan is hij dat suikerrijke voer helemaal niet gewend.

              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 11:33

Jeuk kan door van alles ontstaan inderdaad. Een afschraapsel/check door de dierenarts is een goed begin, om uit te sluiten of het geen mijten of luizen of ander gespuis is.

Verder is het wijs om te kijken of je een quickscan kunt doen van je voordroog. Voordroog an sich hoeft niet heel slecht te zijn, maar dan wel laag in suiker, hoog gehalte droge stof en veel vezels. Des te droger, des te minder fermentatie, des te beter.
Maar als je de optie hebt, is overstappen op hooi een beter plan. Maar ook dan weer laag in suikers nemen.
Mijn haflinger heeft het op het oog altijd goed gedaan op voordroog. Maar had toch altijd wat jeuk, soms wat mok en allergische reacties op verschillende grassen en bomen. Sinds we hooi voeren, is het jeuken veel minder en is zijn allergiemedicatie gehalveerd. De darmen zijn toch wat verstoord door het voordroog.

Verder stoppen met alles waar graan en luzerne in zit. Daar kunnen de meeste koudbloeden ook niet echt tegen. Een goede balancer, eventueel aangevuld met wat graanvrije muesli is meer dan genoeg. Kruiden zijn ook prima. Maar dan wel gericht op het probleem (darmverstoring, zoals bitterkruiden, of de jeuk). En geef kruiden nooit langer dan 6-8 weken.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-22 11:56

Daihyo schreef:
Jeuk kan door van alles ontstaan inderdaad. Een afschraapsel/check door de dierenarts is een goed begin, om uit te sluiten of het geen mijten of luizen of ander gespuis is.

Verder is het wijs om te kijken of je een quickscan kunt doen van je voordroog. Voordroog an sich hoeft niet heel slecht te zijn, maar dan wel laag in suiker, hoog gehalte droge stof en veel vezels. Des te droger, des te minder fermentatie, des te beter.
Maar als je de optie hebt, is overstappen op hooi een beter plan. Maar ook dan weer laag in suikers nemen.
Mijn haflinger heeft het op het oog altijd goed gedaan op voordroog. Maar had toch altijd wat jeuk, soms wat mok en allergische reacties op verschillende grassen en bomen. Sinds we hooi voeren, is het jeuken veel minder en is zijn allergiemedicatie gehalveerd. De darmen zijn toch wat verstoord door het voordroog.

Verder stoppen met alles waar graan en luzerne in zit. Daar kunnen de meeste koudbloeden ook niet echt tegen. Een goede balancer, eventueel aangevuld met wat graanvrije muesli is meer dan genoeg. Kruiden zijn ook prima. Maar dan wel gericht op het probleem (darmverstoring, zoals bitterkruiden, of de jeuk). En geef kruiden nooit langer dan 6-8 weken.

Dank voor uw uitgebreid ervaring!
Ik zal deze info meenemen voor de DA.
Maar een quickscan, moet die bij elke baal gemaakt worden? Ze komen allemaal bij dezelfde boer vandaan

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 11:59

Als je weet dat het hooi van hetzelfde land komt, kun je een monster nemen van 3 balen. Dus van 3 balen een pluk hooi en dat bij elkaar opsturen met de quickscan. Op de site van Pavo staat wel hoe dat moet. Dan heb je een gemiddelde van de waardes. Zeker als je een tijdje dit voordroog voert is het zeker de moeite waard om te doen. Als het elke keer wisselt van land of leverancier is het niet zo handig.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-22 17:42

Dat is idd iets om mee te nemen.
De DA is gisteren geweest en heeft hem een halve dosis Cortalone toegediend.
DA gaf aan dat ik erg vroeg was met hem inschakelen omdat het beginnend SME is.
Alhoewel hij van begin af aan al jeukt, vraag ik mij af of ik er ook echt daadwerkelijk vroeg bij was..

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie