Moderators: C_arola, Dyonne, balance, Nicole288, Neonlight, Coby, Sica
8nnemiek schreef:Dat kan van alles zijn, van luizen of mijten tot een allergie, eczeem, insecten of rui..
Heb je toevallig eikenbomen in de wei staan?
En tinkers reageren vaak heel gevoelig op suikers. Dus veel gras, voordroog en krachtvoer kunnen ook deze klachten veroorzaken. Welke voeding krijgt hij momenteel?
Mariska_28 schreef:Ik zou er een dierenarts bijhalen. Dan kun je even overleggen of het zin heeft om op bijv. mijten te testen en/of te behandelen met een echt werkend middel daartegen. Mocht het door de muggen komen dat hij schuurt zou je hem een exceemdeken kunnen opdoen zodat hij niet geprikt wordt, eventueel in combi met een goede vliegenspray.
Jeuk is lastig en kan vele oorzaken hebben, dus eerst die vinden (eventueel samen met de dierenarts) en dan gericht behandelen.
8nnemiek schreef:In eikenbomen kunnen processierupsen zitten. De haren zijn enorm irriterend en veroorzaken flinke jeuk. Ook als de rupsen verpopt zijn blijven er veel haren achter in de nesten en op de grond onder de boom.
Ik zou dus eens proberen om het stuk rondom de eikenboom af te zetten zodat hij daar niet meer kan lopen, en dan eens bekijken of dat scheelt qua jeuk.
Voordroog is geen goed voer voor koudbloeden. De mensen die roepen dat het geen kwaad kan hebben waarschijnlijk allemaal warmbloeden.
Voordroog is meestal afkomstig van het jonge voorjaarsgras dat bomvol suiker zit, maar ook uit latere snedes reageren de meeste koudbloeden er vrij extreem op. Zowel mijn belg als mijn tinker kregen er dikke benen van, en vooral ook veel jeuk, wondjes aan de benen en vocht in de koker.
Het beste dieet voor een tinker is veel tot onbeperkt grof hooi, een vitaminebrok en weinig tot geen krachtvoer. Krachtvoer hoef je pas bij te voeren als hij niet meer goed op gewicht blijft of hard werkt en te weinig energie heeft.
Mariska_28 schreef:Hier staan de tinkers in de winter ook op grove voordroog, nog nooit problemen gehad dus hangt ook van het paard zelf af en niet alleen van het ras.
Daihyo schreef:Jeuk kan door van alles ontstaan inderdaad. Een afschraapsel/check door de dierenarts is een goed begin, om uit te sluiten of het geen mijten of luizen of ander gespuis is.
Verder is het wijs om te kijken of je een quickscan kunt doen van je voordroog. Voordroog an sich hoeft niet heel slecht te zijn, maar dan wel laag in suiker, hoog gehalte droge stof en veel vezels. Des te droger, des te minder fermentatie, des te beter.
Maar als je de optie hebt, is overstappen op hooi een beter plan. Maar ook dan weer laag in suikers nemen.
Mijn haflinger heeft het op het oog altijd goed gedaan op voordroog. Maar had toch altijd wat jeuk, soms wat mok en allergische reacties op verschillende grassen en bomen. Sinds we hooi voeren, is het jeuken veel minder en is zijn allergiemedicatie gehalveerd. De darmen zijn toch wat verstoord door het voordroog.
Verder stoppen met alles waar graan en luzerne in zit. Daar kunnen de meeste koudbloeden ook niet echt tegen. Een goede balancer, eventueel aangevuld met wat graanvrije muesli is meer dan genoeg. Kruiden zijn ook prima. Maar dan wel gericht op het probleem (darmverstoring, zoals bitterkruiden, of de jeuk). En geef kruiden nooit langer dan 6-8 weken.
Gebruikers op dit forum: sterregoud, WendyShet en 19 bezoekers