Ervaringen ouder paard met peesblessure

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Ervaringen ouder paard met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 15:21

Hallo allemaal,

Mijn merrie heeft een peesontsteking :( Ze heeft medicatie gekregen en over anderhalve week komt de dierenarts scannen. Ik zie er zelf niets aan, maar volgens de dierenarts is ze wel onregelmatig in stap en draf. Buigproef was zeer overduidelijk kreupel.

Ik heb de DA gebeld omdat ik een zwelling op de pees zag. Mijn paard laat spijtig genoeg nooit pijn zien, je ziet pas iets als ze bijna halfdood ligt van de pijn. Gaat om een 21-jarige IJslandermerrie. In het verleden nooit gezondheidsproblemen gehad.

Ik open het topic omdat ik graag wilde weten wat jullie ervaringen zijn met een peesblessure (bij een wat ouder paard). Is het goed hersteld? Hoe lang rust en revalidatie? Wat kan ik van de revalidatie verwachten? Ze is 21 maar nog erg werkwillig en hevig, als ik een week niks doe, gaat ze meteen in draf zodra ik erop zit. Zijn er ook paarden waarbij de revalidatie niet lukte of die zelfs ingeslapen moesten worden?

Ik heb er geen goed gevoel bij :(

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 15:37

Wat naar TS, succes met de scan volgende week :(:)

Hier zitten we er nog midden in. Mijne is 22 en heeft een peesblessure aan beide voorbenen. We moeten binnenkort weer naar de kliniek en dan gaan we horen of we mogen gaan opbouwen of dat het niet meer gaat verbeteren. Ik knijp 'm wel, ik zit er ook de hele dag mee in mijn maag

MyWishMax

Re: Ervaringen ouder paard met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 15:42

Mijn 1e pony was 18 en had een zeer ernstige peesblessure. Flink gat in de pees. Revalidatie heeft echt wel lang geduurd, ik denk zomaar anderhalf jaar, maar daarna is ze tot bijna 30 onder het zadel gebleven zonder problemen (ja, ze werd wat ouder en had artrose dus je past wat aan). Ik heb haar gereden tot haar 23e oid en reed fanatiek wedstrijden, na mij heeft ze nog 2 ruiters gehad. En dat terwijl zij evht wel een ramp was tijdens Revalidatie, het was serieus een gekkenhuis die enorm gek kon doen en regelmatig deed aan de hand en ohz.

Maar je kan er heel weinig van zeggen, helaas. Ik ken er helaas ook een aantal die niet hersteld zijn, met pensioen gingen of ingeslapen moesten worden. Sommige met minder ernstige blessures, het wisselt enorm per paard, per blessure en alles eromheen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 15:45

Het is heel lastig te zeggen, het verschilt enorm per soort peesblessure, per paard, etc…
De ene herstel van een blessure waarvan niemand het had verwacht en de ander herstelt niet van een minimale blessure…
Ik zou de prognose voor jouw paard aan je dierenarts vragen en informeren hoe je het herstel evt extra zou kunnen stimuleren, door bepaalde therapieën toe te passen.

Mijn paard had vorig jaar een beginnende blessure aan de peesaanhechting waarvan ze zeiden, je bent er heel op tijd bij, een paar weken stappen en dan ga je waarschijnlijk de goede kant alweer op, en ik ben nu een jaar verder en inmiddels ziet het er heel anders uit…

Maar er zijn ook paarden die wonderlijk herstellen van de meest zware blessures, het blijft gewoon afwachten en een beetje geluk hebben.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 22:53

Bedankt iedereen!

Ik heb de dierenarts wat eerder laten komen omdat de zwelling niet afnam. Nu weten we tenminste wat er aan de hand is.

Het is een lichte ontsteking aan de sesamschede. Ik was er gelukkig heel vroeg bij (met dank aan de zwelling). Prognose is zeer gunstig :D. Voor nu natuurlijk rust, ze mag gelukkig wel op de wei bij haar maatjes blijven staan. Over 2 maanden de eerste controle echo. Hopelijk blijft de prognose dan even gunstig...

Ik heb voor de zekerheid ook nog een rx laten maken want vreesde eigenlijk ook voor artrose. Botten waren puntgaaf, bijzonder goed voor een 21-jarige. Fijn om te weten.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 23:08

Fijn ts! Op naar een spoedig herstel

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 23:38

vikawiek schreef:
Fijn ts! Op naar een spoedig herstel

Ik duim voor jou ook op goed nieuws!

Paardje was zooo braaf. Ik heb anderhalve week geleden mijn enkel verstuikt en kan nog niet veel. Wandelen en staan doet pijn. Mijn vriend is haar op de wei gaan halen, dat kon ik echt niet. Dierenarts is toch vrij lang bezig geweest en heel de tijd stond ze geduldig naast me terwijl ik op een stoel zat. Geweldig dier <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 09:11

Een peesblessure is vaak niet zo pijnlijk voor een paard omdat een pees niet goed doorbloed is, daarom laten ze vaak pas in een later stadium pijn zien. Die doorbloeding is ook net het probleem waardoor peesblessures niet altijd even goed genezen. Bloedverdunners (ascal) kan helpen naast het koelen en MSM omdat het gat opgevuld word met bindweefsel. Belangrijk is dat dit bindweefsel soepel het gat vult zeg maar..zolang dat gebeurd komt het vaak wel goed. Dus zodra de acute ontstekingsfase over is, is gedoseerd bewegen (stappen) goed om te zorgen dat het bindweefsel soepel blijft/ wordt.

Hier eigenlijk over het algemeen goede ervaringen met het herstellen van peesblessures op oudere leeftijd, maar vooral heel veel de tijd nemen, goed opbouwen en niks forceren is belangrijk.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 09:33

Fijn dat je goed bericht hebt gekregen, succes met het herstel!