Ervaringen met chip operatie

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anoniempje1
Berichten: 350
Geregistreerd: 09-11-10

Ervaringen met chip operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 11:38

Hey

Ongetwijfeld zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt, ik heb me suf lopen zoeken maar vond het allemaal niet heel duidelijk.

Ik had een heel leuk 3 jarige gezien, maar helaas werd er op een rontgenfoto 2 kleine chipjes gezien in zijn voorbeen (bij hoefgewricht), welke in de toekomst een verhoogd risico zou kunnen zijn, dus laten zitten was geen optie. Nog gevraagd aan dierenarts of er sprake was van bijv hoefkatrol of dat het in de toekomst ook bij andere benen kan voorkomen, maar dit was absoluut niet het geval volgens de dierenarts. Verder waren de rontgenfotos in orde, overal een 1 of een 2tje. Als de chips eruit zijn zou het verder een prima paard zijn voor de sport (aldus dierenarts).

Nu heeft de verkoper het paard laten opereren en als de revalidatie goed verloopt is dit paard voor mij nog steeds een optie.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Zijn er meer mensen die wel eens zoiets hebben meegemaakt en hebben gewacht, of vinden jullie zoiets dom?
Wat voor keuring adviseren jullie evt daarna?

Ik hoop dat jullie je ervaringen/advies willen delen.

simpie94

Berichten: 838
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 11:43

Als de verkopende partij het paard al heeft laten opereren en de revalidatie gewoon goed verloopt waarom niet.
Risico is er altijd met levende wezens.

Hier eigenlijk is een soort zelfde situatie gezeten. Paard staat nu bij mij op stal.

Captain

Berichten: 21695
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Ervaringen met chip operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 11:46

Die van mij had een chip in zijn achterbeen waar hij geen last van zou hebben, maar hij werd toch kreupel en moest hem uiteindelijk dus toch laten opereren. Hij is nu weer helemaal oke! :) Als het inderdaad bij de verkoper gedaan is, en hij is goed gerevalideerd zou ik het ook aandurven hoor. :j

pol013

Berichten: 9230
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Ervaringen met chip operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 11:54

Op deze manier is het gewoon een keurige en gangbare situatie. Jij zit niet met het risico en de kosten en weet gewoon wat je koopt.
Ik zie nog wel voorbij komen dat er van het geopereerde been een foto gemaakt wordt na afloop als extra bevestiging van de 'staat' waarin het paard verkeerd ten tijde van de daadwerkelijke koop.

Bowo
Berichten: 2905
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Ervaringen met chip operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 11:59

Als de operatie en revalidatie is geslaagd is er geen enkel probleem meer. Het risico van het chipje is er alleen zo lang die er zit (en/of in de operatie en revalidatie), maar als die weg is gehaald voordat er schade was, heb je gewoon een 'gezond' paard.

Ik zou nog wel een foto laten maken van het been dat is geopereerd en de klinische keuring over doen (weet jij veel wat hij tijdens de revalidatie allemaal heeft uitgespookt), maar als hij daar goed door heen komt, zou ik me niet tegen laten houden.

anoniempje1
Berichten: 350
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 20:35

Bedankt voor de reacties. In principe is er al een nieuwe foto van het been gemaakt na de operatie. Wil hem sowieso klinisch laten herkeuren.

Jessix

Berichten: 16788
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ervaringen met chip operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 20:53

Ik heb een van mijn paarden ook zo gekocht. Geopereerd in opdracht van de verkoper en na de revalidatie opnieuw laten keuren, klinisch en röntgen door eigen dierenarts. Nooit spijt van gehad en ook nooit problemen gehad.

Ik hoefde niets van de verkoper, geen aanbetaling of wat dan ook. Hij wilde hem sowieso laten opereren en revalideren. Daarna had ik eerste recht van kopen. Het was toen ook gewoon weer een gezond paard zonder bemerkingen.

anoniempje1
Berichten: 350
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 09:22

Hoelang duurde jullie revalidatie voor het paard volledig hersteld was?
Paard mag nu rustig opbouwen maar lijkt niet geheel zuiver te lopen...

Captain

Berichten: 21695
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Ervaringen met chip operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 09:42

Zeker 10 weken geloof ik, en had daarna behandeling chiropractor nodig omdat hij stijf liep door zichzelf vast te zetten omdat hij pijn had.

Padoertje
Berichten: 1702
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:06

anoniempje1 schreef:
Hoelang duurde jullie revalidatie voor het paard volledig hersteld was?
Paard mag nu rustig opbouwen maar lijkt niet geheel zuiver te lopen...


Veelal worden ze met 6 weken aan de longe gezet voor lichte beweging/opbouw. Als hij niet zuiver loopt, dan zou je de DA kunnen bellen om af te stemmen hoe lang je wacht, of dat hij het paard wellicht nog een keer wil zien. Kan zomaar dat er toch ergens irritatie is ontstaan en dan kunnen ze dit tijdig nog behandelen.

anoniempje1
Berichten: 350
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 10:09

Padoertje schreef:
anoniempje1 schreef:
Hoelang duurde jullie revalidatie voor het paard volledig hersteld was?
Paard mag nu rustig opbouwen maar lijkt niet geheel zuiver te lopen...


Veelal worden ze met 6 weken aan de longe gezet voor lichte beweging/opbouw. Als hij niet zuiver loopt, dan zou je de DA kunnen bellen om af te stemmen hoe lang je wacht, of dat hij het paard wellicht nog een keer wil zien. Kan zomaar dat er toch ergens irritatie is ontstaan en dan kunnen ze dit tijdig nog behandelen.


Er is inderdaad contact geweest met da en paard staat nu nog even extra op rust. Maar ik vroeg me af of dat vaker voor komt? Of dat dit een teken kan zijn dat ik hier niet aan moet beginnen

Padoertje
Berichten: 1702
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:19

Dat is lastig te zeggen. Paard kan wat langer de tijd nodig hebben om te herstellen en hoeft er natuurlijk nooit iets aan over te houden. Maar zoals het met paarden gaat, heb je helaas nooit garantie op een blessurevrije toekomst.

Als de verkopende partij aangeeft de tijd te hebben voor een goede revalidatieperiode en het paard daarna goed door de keuring komt (ik zou wel extra foto's schieten van de plekken waar de chips hebben gezeten, want dan zie je als het goed is dat het omliggende gebied vanaf operatie tot dan rustiger is geworden), dan is het paard gewoon gezond. Echter is de totale revalidatie en opbouw natuurlijk altijd langer dan die 6-10 weken en afhankelijk hoe jij je paard straks houdt. Wat voor bodem heb je liggen en hoeveel geduld kun je opbrengen om het paard ook echt de tijd te geven en de eerste 6 mnd te werken a.d.h.v. een schema i.o, met de DA om overbelasting of anders te voorkomen.
Kortom, valt dus niet veel over te zeggen nu. Goede afspraken maken met de verkoper en bij twijfel gewoon weer langs de DA.

prugelpiet

Berichten: 12705
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Ervaringen met chip operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:32

Ik ken meerdere paarden die aan chips zijn geopereerd en nu allemaal zonder problemen in de sport lopen.

Straks gewoon keuren zoals je altijd doet. Eventueel een nieuwe set foto’s erbij.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16096
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:34

anoniempje1 schreef:
Hoelang duurde jullie revalidatie voor het paard volledig hersteld was?
Paard mag nu rustig opbouwen maar lijkt niet geheel zuiver te lopen...

Dat hoort niet. Niet zuiver is altijd pijn. Ik zou verder kijken.

Cioccolato

Berichten: 7029
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Ervaringen met chip operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 11:47

In principe zijn dit hele gangbare operaties en vallen ze eigenlijk heel erg mee. Al is algehele narcose bij paarden altijd een risico. Een paard dat al geopereerd is, is daarna gewoon schoon op de foto's.
Ik ken de revalidatie als 3 maand. Eerst 2 weken volledige stalrust, daarna stappen opbouwen. Na 2 maand op een kleine paddock en na 3 maand 'klaar'.
Verder eigenlijk geen ervaring met niet zuiver lopen tijdens dit proces.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16096
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:32

Cioccolato schreef:
In principe zijn dit hele gangbare operaties en vallen ze eigenlijk heel erg mee. Al is algehele narcose bij paarden altijd een risico. Een paard dat al geopereerd is, is daarna gewoon schoon op de foto's.
Ik ken de revalidatie als 3 maand. Eerst 2 weken volledige stalrust, daarna stappen opbouwen. Na 2 maand op een kleine paddock en na 3 maand 'klaar'.
Verder eigenlijk geen ervaring met niet zuiver lopen tijdens dit proces.

Ik zet ze gewoon 6 weken in een ruime box. Daarna kunnen ze weer rustig aan de slag.

Spaansepony
Berichten: 1008
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Ervaringen met chip operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:47

Hier ook een paard wat chipje had op voorbeen. Ook operatief verwijderd bij vorige eigenaar. Hier nooit een pas kreupel gelopen, alleen wat litteken zichtbaar van weefsel. Op de foto’s en in praktijk is het paard goed gekeurd voor de sport.

Cioccolato

Berichten: 7029
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:49

janderegelaa schreef:
Cioccolato schreef:
In principe zijn dit hele gangbare operaties en vallen ze eigenlijk heel erg mee. Al is algehele narcose bij paarden altijd een risico. Een paard dat al geopereerd is, is daarna gewoon schoon op de foto's.
Ik ken de revalidatie als 3 maand. Eerst 2 weken volledige stalrust, daarna stappen opbouwen. Na 2 maand op een kleine paddock en na 3 maand 'klaar'.
Verder eigenlijk geen ervaring met niet zuiver lopen tijdens dit proces.

Ik zet ze gewoon 6 weken in een ruime box. Daarna kunnen ze weer rustig aan de slag.


Ja je hoort verschillende manieren van revalideren. Meerdere wegen naar Rome.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16096
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Ervaringen met chip operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 14:13

Je hebt in elk geval niet dat ze wegknallen als je met ze gaat stappen met alle gevolgen die erbij komen. Met 6 weken zijn ze gewoon weer goed genezen.

gomir

Berichten: 25755
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Ervaringen met chip operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 15:09

Niet zuiver na een preventieve operatie is niet normaal.

Verder zou ik geen bezwaar zien om zo'n paard te kopen en klinische keuring herhalen lijkt me zeer verstandig.

Cioccolato

Berichten: 7029
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 15:26

janderegelaa schreef:
Je hebt in elk geval niet dat ze wegknallen als je met ze gaat stappen met alle gevolgen die erbij komen. Met 6 weken zijn ze gewoon weer goed genezen.


En dat hoeft dus ook helemaal niet te gebeuren....
Meerdere wegen, verschillende soorten dieren...
Overigens is de info die ik hoor vanuit meerdere klinieken en artsen dat het wel degelijk iets langer duurt dan 6 weken. Eerder 2 tot 3 maand. Ongeveer 8 tot 12 weken, ook ruim. Want het ene geval is het andere weer niet. Neem gemiddelde liever ruimer dan korter overigens.
Liever zelfs daarna nog lekker een zomer t land op oid, dus als jong paard laten verwijderen voor optimaal herstel.

anoniempje1
Berichten: 350
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 16:14

Cioccolato schreef:
janderegelaa schreef:
Je hebt in elk geval niet dat ze wegknallen als je met ze gaat stappen met alle gevolgen die erbij komen. Met 6 weken zijn ze gewoon weer goed genezen.


En dat hoeft dus ook helemaal niet te gebeuren....
Meerdere wegen, verschillende soorten dieren...
Overigens is de info die ik hoor vanuit meerdere klinieken en artsen dat het wel degelijk iets langer duurt dan 6 weken. Eerder 2 tot 3 maand. Ongeveer 8 tot 12 weken, ook ruim. Want het ene geval is het andere weer niet. Neem gemiddelde liever ruimer dan korter overigens.
Liever zelfs daarna nog lekker een zomer t land op oid, dus als jong paard laten verwijderen voor optimaal herstel.


De dierenarts die hem keurde had het ook over 3 maanden en na 9 weken opbouwen. Dit is niet dezelfde als waar hij gekeurd is, die hadden een advies na 4 weken opbouwen. Wellicht toch te snel. Jammer dat niemand ervaring heeft met wat "tegenslag" in de revalidatie.

Cioccolato

Berichten: 7029
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Ervaringen met chip operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 16:29

Er zijn echt heel veel meningen over en ze zijn niet allemaal goed of fout. De ene operatie is de ander ook niet, elke plek van een chip is weer anders..

En je hebt nooit de 100 procent garantie dat het goed komt ookal is het best routine werk. T is nu wel een alarm belletje dat het dier niet goed loopt..

gomir

Berichten: 25755
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Ervaringen met chip operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 18:00

Ik heb wel ervaring met tegenslag in de revalidatie, maar niet iets waar jij nu wat aan hebt in dit geval.
Paard zou niet kreupel moeten lopen na de boxrust en voorbeen is over het algemeen 2 weken boxrust en 2-3 maanden stappen en dan verder opbouwen, maar er kunnen natuurlijk specifieke omstandigheden zijn waar wij niet van weten.

prugelpiet

Berichten: 12705
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Ervaringen met chip operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 21:03

De enige tegenslag in een revalidatie van een chip die ik ken was een spronggewricht die langer dik bleef dan normaal. Dat paard heeft gewoon langer op boks rust gestaan, maar die heeft niet gedraafd dus ik durf niet te zeggen of die onregelmatig was. Is wel ook helemaal goed gekomen.