Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dees schreef:Op die hoeveelheid voer zou ze het toch moeten doen, het lijkt op papier iig voldoende. Is persvoer hooi/ruwvoer? Als ze dat niet meer kan eten kun je lucernebrok of bietenpulp erbij geven. Of de grasbrok verdubbelen.
Ik zou denk ik die sublibrok vervangen door een sportbrok. Van Voermeesters bijvoorbeeld. Net even iets meer kwaliteit en iets meer gerichte vitamines en waarden.
Lastig zeg! Mijn haflinger wordt juist veel te makkelijk dik.
Zebrastreep schreef:Niet wat je wil horen denk ik , maar ik denk dat je vooral na moet ga denken hoe eerlijk de situatie is tegenover de pony. Ik ken ook wel pony's die geen tanden meer hebben en alleen nog een soort van slobber substantie eten 3x per dag. maar ik vindt ze er niet goed uitzien ( doffe vacht , geen glimmende ogen meer ect). Gras wordt nauwelijks opgenomen.
Ik heb altijd de afspraak als een dier niet meer goed en zelf kan eten is het klaar maar ik snap dat het heel moeilijk is om die stap te zetten ik kan er zelf dan ook wel weer te lang afwachtend mee zijn.
Ook moet je denk aan veel kosten voor speciaal voer en of dat uitkan maandelijks.
Qua voer wat je kan geven heb ik geen ervaring mee verder. Ik denk in ieder geval iets in de vorm van slobber wat zo naar binnen glijd. Eventueel voedingsdeskundige er naar laten kijken en advies op maat laten geven. Het merk Cavalor vindt ik heel fijn voer mer veel keuze en goede deskundigen die graag en enthousiast met je mee denken.
Mindim schreef:Zebrastreep schreef:Niet wat je wil horen denk ik , maar ik denk dat je vooral na moet ga denken hoe eerlijk de situatie is tegenover de pony. Ik ken ook wel pony's die geen tanden meer hebben en alleen nog een soort van slobber substantie eten 3x per dag. maar ik vindt ze er niet goed uitzien ( doffe vacht , geen glimmende ogen meer ect). Gras wordt nauwelijks opgenomen.
Ik heb altijd de afspraak als een dier niet meer goed en zelf kan eten is het klaar maar ik snap dat het heel moeilijk is om die stap te zetten ik kan er zelf dan ook wel weer te lang afwachtend mee zijn.
Ook moet je denk aan veel kosten voor speciaal voer en of dat uitkan maandelijks.
Qua voer wat je kan geven heb ik geen ervaring mee verder. Ik denk in ieder geval iets in de vorm van slobber wat zo naar binnen glijd. Eventueel voedingsdeskundige er naar laten kijken en advies op maat laten geven. Het merk Cavalor vindt ik heel fijn voer mer veel keuze en goede deskundigen die graag en enthousiast met je mee denken.ja joh inslapen
Dat 'soort' slobber is tevens ruwvoedervervanger. En genoeg paarden die het er goed op doen.
TS, je zou Seniores Priores van Subli kunnen proberen. Speciaal voor paarden die ruwvoeder minder op kunnen nemen. Probeer verder wat fijn hooi, grof hooi of kuil krijgen ze niet goed weg.
Mindim schreef:Zebrastreep schreef:Niet wat je wil horen denk ik , maar ik denk dat je vooral na moet ga denken hoe eerlijk de situatie is tegenover de pony. Ik ken ook wel pony's die geen tanden meer hebben en alleen nog een soort van slobber substantie eten 3x per dag. maar ik vindt ze er niet goed uitzien ( doffe vacht , geen glimmende ogen meer ect). Gras wordt nauwelijks opgenomen.
Ook moet je denk aan veel kosten voor speciaal voer en of dat uitkan maandelijks.ja joh inslapen
Onali schreef:Mindim schreef:ja joh inslapen
Wat is daar mis mee?
Ligt er ook een beetje aan hoe je paard gehouden wordt.
24/7 op stal of in dr eentje op een paddock/ stukje land.
Dan op zich kan ze op haar gemak eten. Ze heeft er alle tijd voor.
(Ga alsjeblieft niet zeiken over de 24/7 stal is enkel een voorbeeld)
Maar als ze in een kudde op het land/ PP/ paddock wordt gehouden, hoe ga je die meerdere voerbeurten dan doen?
Houd je dat vol, of de personen van wie afhankelijk bent?
Wordt ze steeds apart gezet, is dat eerlijk naar je dier toe?
Kijk wel uit voor koliek of slokdarmverstopping als ze geen of slecht hooi/ voordroog eet.
superpony schreef:Zo makkelijk is het niet. Met 1 of 2x apart zetten ben je er echt nog niet. En hooi eten is echt niet altijd aan te raden. Als ze het zelf nog kiezen goed opletten of ze niet proppen, want dat kan gewoon ellende geven en dat moet je niet willen.
Met een paar bakjes eten extra geef je snel veel in 1x en staan ze lang zonder, dus dat is ook een probleem.
Apart zetten is niet zo erg, maar niet meer mee kunnen doen met de kudde wel. Als de kudde bijv op een track staat met hooi plekken, kan het paard daar misschien niet meer volledig van mee eten en je kan daar ook geen bak eten neerzetten met een bordje; alleen Pietje mag hiervan eten.
Wij hadden een shet, dus hang je een balk op waar alleen hij onderdoor kon, maar dat zou voor een quarter hier niet kunnen.
En dan nog. In de zomer was onze laatste ronde ergens 23/24 uur en zet je geweekt voer neer. Eerste ronde half 7, reken maar uit hoelang dat staat. En dan is het 's avonds in de schuur minder warm, maar ze eten het op of het blijft staan.
Dus ik gaf rond 3/4 uur nog eens.
En alleen SP zou ik ook niet geven. Zeker niet als dat het enige is dat ze nog krijgen en eten.
Mindim schreef:Ik neem aan dat de TS haar situatie wat dat betreft prima zelf kan beoordelen. We weten helemaal niet hoe TS haar paard houdt, dus waarom daarover speculeren?
Geen paard is hetzelfde, dus je kan er geen eenduidig oordeel over geven. Zeggen dat ze het paard moet inslapen is imo voorbarig, aangezien we verder niets weten. Seniores Priores kan heel goed helpen met de situatie van dit soort paarden. Waarom gelijk overal beren op de weg zien? Is toch helemaal geen aanleiding voor.
TS succes! Mijn kwpn is 35 geworden op seniores, fijn hooi en bietenpulp!
Freyr schreef:Ik zou gaan kijken naar een echte ruwvoervervanger, zoals seniors priors of bietenpulp. Met beide heb ik veel oude paarden ook echt oud zien worden of dunnere paarden op gewicht gekregen. Voor de slobber die je nu voert, weet ik niet of dit een ruwvoervervanger is eerlijk gezegd.
Van de ruwvoervervanger mag je echt veel meer voeren, denk maar in kilo's. Ik weet dat je van seniores priors een kilo (droog gewogen) per 100 gram lichaamsgewicht mag voeren. Een voerschep is bij priors trouwens geen kilo dacht ik, dat levert ook nog wel eens een misverstand op.
Ik zou kijken of je 3x per dag kan voeren en dan elke keer twee kilo. Anders 2x per dag 2 kilo, droog gewogen. Even ook ter vergelijking: mijn 25 jarige merrie kreeg afgelopen winter in de ochtend en avond een schep (droog) slobber en zij kan met al het gemak nog hooi eten.
Mjetterd schreef:Freyr schreef:Ik zou gaan kijken naar een echte ruwvoervervanger, zoals seniors priors of bietenpulp. Met beide heb ik veel oude paarden ook echt oud zien worden of dunnere paarden op gewicht gekregen. Voor de slobber die je nu voert, weet ik niet of dit een ruwvoervervanger is eerlijk gezegd.
Van de ruwvoervervanger mag je echt veel meer voeren, denk maar in kilo's. Ik weet dat je van seniores priors een kilo (droog gewogen) per 100 gram lichaamsgewicht mag voeren. Een voerschep is bij priors trouwens geen kilo dacht ik, dat levert ook nog wel eens een misverstand op.
Ik zou kijken of je 3x per dag kan voeren en dan elke keer twee kilo. Anders 2x per dag 2 kilo, droog gewogen. Even ook ter vergelijking: mijn 25 jarige merrie kreeg afgelopen winter in de ochtend en avond een schep (droog) slobber en zij kan met al het gemak nog hooi eten.
Bijvoorbeeld in het geval van seniors priors, ze zal zo rond de 400 kg wegen, dus 4 kilo per dag nodig. Wat zou je daarnaast dan nog voeren?
Zebrastreep schreef:Niet wat je wil horen denk ik , maar ik denk dat je vooral na moet ga denken hoe eerlijk de situatie is tegenover de pony. Ik ken ook wel pony's die geen tanden meer hebben en alleen nog een soort van slobber substantie eten 3x per dag. maar ik vindt ze er niet goed uitzien ( doffe vacht , geen glimmende ogen meer ect). Gras wordt nauwelijks opgenomen.
Qua voer wat je kan geven heb ik geen ervaring mee verder. Ik denk in ieder geval iets in de vorm van slobber wat zo naar binnen glijd. Eventueel voedingsdeskundige er naar laten kijken en advies op maat laten geven. Het merk Cavalor vindt ik heel fijn voer mer veel keuze en goede deskundigen die graag en enthousiast met je mee denken.