Voeradvies pony met weinig kiezen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Voeradvies pony met weinig kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 23:31

Aangezien er veel mensen met kennis op Bokt aanwezig zijn, maak ik daar graag gebruik van.

Situatie is als volgt: 23 jarige haflinger (1.40) met bijna geen kiezen meer in de mond. Het eten van persvoer gaat daardoor moeizaam/niet. Op dit moment lukt het niet om haar goed op gewicht te houden en daarnaast heeft ze weinig energie.

Ze krijgt nu 2x per dag het volgende: een schep bix (ponybrok van subli), een schep slobber (senior slobberbrok van Masters) en een schep grasbrok. Daarnaast onbeperkt persvoer maar daar maakt ze niet zo veel van.
Afgelopen 6 weken heeft ze 24/7 buiten gestaan en heeft ze niet hoeven werken. De bedoeling is dat wel weer op te pakken maar in deze conditie kan dat niet van haar verwacht worden.

Wat vinden jullie van wat ze op dit moment krijgt en hebben jullie tips om de voeding te verbeteren?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 23:48

Op die hoeveelheid voer zou ze het toch moeten doen, het lijkt op papier iig voldoende. Is persvoer hooi/ruwvoer? Als ze dat niet meer kan eten kun je lucernebrok of bietenpulp erbij geven. Of de grasbrok verdubbelen.

Ik zou denk ik die sublibrok vervangen door een sportbrok. Van Voermeesters bijvoorbeeld. Net even iets meer kwaliteit en iets meer gerichte vitamines en waarden.

Lastig zeg! Mijn haflinger wordt juist veel te makkelijk dik.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 23:49

Niet wat je wil horen denk ik , maar ik denk dat je vooral na moet ga denken hoe eerlijk de situatie is tegenover de pony. Ik ken ook wel pony's die geen tanden meer hebben en alleen nog een soort van slobber substantie eten 3x per dag. maar ik vindt ze er niet goed uitzien ( doffe vacht , geen glimmende ogen meer ect). Gras wordt nauwelijks opgenomen.

Ik heb altijd de afspraak als een dier niet meer goed en zelf kan eten is het klaar maar ik snap dat het heel moeilijk is om die stap te zetten ik kan er zelf dan ook wel weer te lang afwachtend mee zijn.

Ook moet je denk aan veel kosten voor speciaal voer en of dat uitkan maandelijks.

Qua voer wat je kan geven heb ik geen ervaring mee verder. Ik denk in ieder geval iets in de vorm van slobber wat zo naar binnen glijd. Eventueel voedingsdeskundige er naar laten kijken en advies op maat laten geven. Het merk Cavalor vindt ik heel fijn voer mer veel keuze en goede deskundigen die graag en enthousiast met je mee denken.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 23:53

Ik kan je adviseren om advies te vragen aan natuurlijke paardenvoeding Nederland. Zij heeft zelf hier ook ervaring mee en haar advies komt dus niet alleen uit een boekje.
Je kan haar via Facebook makkelijk vinden of gewoon via de website.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 23:54

Dees schreef:
Op die hoeveelheid voer zou ze het toch moeten doen, het lijkt op papier iig voldoende. Is persvoer hooi/ruwvoer? Als ze dat niet meer kan eten kun je lucernebrok of bietenpulp erbij geven. Of de grasbrok verdubbelen.

Ik zou denk ik die sublibrok vervangen door een sportbrok. Van Voermeesters bijvoorbeeld. Net even iets meer kwaliteit en iets meer gerichte vitamines en waarden.

Lastig zeg! Mijn haflinger wordt juist veel te makkelijk dik.

Dank voor je reactie! Ja dat is inderdaad ruwvoer :j. Lucerne zaten wij ook al aan te denken, bietenpulp is ook nog het overwegen waard, dat is ook een dikmaker toch?

Zebrastreep, helemaal met je eens hoor. Het houdt een keer ergens op, dat beseffen wij ons ook. Maar voor dat het zo ver is willen we wel het idee hebben dat we alle opties hebben overwogen. Vandaar ook mijn vraag hier, dan kun je soms inzichten krijgen waar je zelf niet aan hebt gedacht.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 00:03

Ik voer mijn oude makkelijk mager wordende warmbloed inderdaad 1kg bietenpulp (daarna nog weken) daags om op gewicht te blijven. Plus 1 kg master senior slobber en nog 1 kg brokjes.
Maar goed, hij kan nog wel hooi eten en in de wei grazen. Die kgs ruwvoer moet jij voor je haf nog zien te vervangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 00:05

Zebrastreep schreef:
Niet wat je wil horen denk ik , maar ik denk dat je vooral na moet ga denken hoe eerlijk de situatie is tegenover de pony. Ik ken ook wel pony's die geen tanden meer hebben en alleen nog een soort van slobber substantie eten 3x per dag. maar ik vindt ze er niet goed uitzien ( doffe vacht , geen glimmende ogen meer ect). Gras wordt nauwelijks opgenomen.

Ik heb altijd de afspraak als een dier niet meer goed en zelf kan eten is het klaar maar ik snap dat het heel moeilijk is om die stap te zetten ik kan er zelf dan ook wel weer te lang afwachtend mee zijn.

Ook moet je denk aan veel kosten voor speciaal voer en of dat uitkan maandelijks.

Qua voer wat je kan geven heb ik geen ervaring mee verder. Ik denk in ieder geval iets in de vorm van slobber wat zo naar binnen glijd. Eventueel voedingsdeskundige er naar laten kijken en advies op maat laten geven. Het merk Cavalor vindt ik heel fijn voer mer veel keuze en goede deskundigen die graag en enthousiast met je mee denken.

:roll: ja joh inslapen

Dat 'soort' slobber is tevens ruwvoedervervanger. En genoeg paarden die het er goed op doen.

TS, je zou Seniores Priores van Subli kunnen proberen. Speciaal voor paarden die ruwvoeder minder op kunnen nemen. Probeer verder wat fijn hooi, grof hooi of kuil krijgen ze niet goed weg.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 00:10

Mindim schreef:
Zebrastreep schreef:

Dat 'soort' slobber is tevens ruwvoedervervanger. En genoeg paarden die het er goed op doen.

TS, je zou Seniores Priores van Subli kunnen proberen. Speciaal voor paarden die ruwvoeder minder op kunnen nemen. Probeer verder wat fijn hooi, grof hooi of kuil krijgen ze niet goed weg.

Niet iedereen zal het er mee eens zijn , maar als je in oogpunt kijkt van het dier die denkt niet na over de dood zoals wij. Een dier met blijvend ongemak moet je soms helaas afscheid van nemen als je alles hebt geprobeerd wat de ts ook benoemt een aantal berichten geleden.

Maar eigenlijk nemen we de beslissing vaak te laat. Ik heb laatst ook een cavia met hevige kaak en tandproblemen in laten slapen. Genoeg mensen die dan ook met dun voer verder gaan maar zo'n beestje kan zichzelf niet meer uiten. En ja ik heb ook nog te lang gewacht achteraf gezien.

Kijk je wilt je dieren zo goed en lang mogelijk in leven houden , maar lijden is gewoon geen fijne optie.

Maar nogmaals ik kreeg een keuze en fijne reactie van de ts

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 00:31

Mindim schreef:
Zebrastreep schreef:

Wat is daar mis mee?

Ligt er ook een beetje aan hoe je paard gehouden wordt.
24/7 op stal of in dr eentje op een paddock/ stukje land.
Dan op zich kan ze op haar gemak eten. Ze heeft er alle tijd voor.

(Ga alsjeblieft niet zeiken over de 24/7 stal is enkel een voorbeeld)

Maar als ze in een kudde op het land/ PP/ paddock wordt gehouden, hoe ga je die meerdere voerbeurten dan doen?
Houd je dat vol, of de personen van wie afhankelijk bent?
Wordt ze steeds apart gezet, is dat eerlijk naar je dier toe?

Kijk wel uit voor koliek of slokdarmverstopping als ze geen of slecht hooi/ voordroog eet.

cheybinky

Re: Voeradvies pony met weinig kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 00:55

Hi TS, vervelend en slopend he :(

Zeker alles eruit halen wat lukt als het paardwaardig kan.

Hier een 32 jarige merrie die 1 jaar geleden flink vermagerde… geen cushing, geen bijzondere bloedwaardes. Wel een oud versleten gebit en hardnekkige bloedwormen.

Ik ben altijd voorstander geweest van natuurlijk voeren, maar op deze leeftijd denk ik : alles wat goed gaat mag ze van mij hebben ( wel 100x uitgezocht, getest en niet zomaar gegeven)

Wij hebben heel veel geprobeerd en dit is het geworden :
Ten allereerste sschoon van bloedwormen.

3 kilo subli seniores priores droog ( dus geweekt 3 volle emmers verdeeld over 3x)
2 emmers ruwvoer mix van Florian Horsefood per dag
3 kwart schep gebroken mais
Lijnzaadolie
Onbeperkt hooi ( soms eet ze er goed van en soms maakt ze veel proppen, het is dus veel hooi weggooien maar wel de aanmaak van speeksel op gang houden is mega belangrijk)

Ja dit is heel veel…. Maar ik heb hier nu een fjord netjes op gewicht staan, ze wordt weer lekker met stapritjes bereden eens per week, 1/2x per week losgooien. En intens gelukkig en tevreden is ze. Want ja als je haar al vanaf 5 maanden oud hebt kun je dat echt zien.

Voor mij mag ze de wereld kosten…. Maar ben nu wel 150 euro aan extra voer kwijt maandelijks exclusief ruwvoer, en stalbedekking. Wel ben ik mij ervan bewust dat als je +\- 400€ per maand stalgeld betaald en dit er ook nog bij… dat het duur wordt. We kunnen allemaal zeggen : Als je het niet kan betalen moet je geen paard kopen. Maar geen mens kan de toekomst voorspellen.

Wij hebben ze daarintegen aan huis, kost ook genoeg maar niet zoveel als een pensionstal.

Als je eens wilt kletsen mag je mij een berichtje doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 00:57

Onze shet had EOTRH en sinds 2015 geen snijtanden meer. Daarna begonnen ook de kiezen slecht te worden en moest de 1 na de ander eruit.

In eerste instantie na het verwijderen van de snijtanden wilde hij geen vervangers eten, pakte zelf hooi, kon goed gras eten etc.
Hij had in principe nooit overgewicht, was nooit hb geweest en werkte hard, was vrolijk en sterk.

In 2020 begonnen we toch wel achteruitgang te zien. Hij stond al iets van 17jr 24/7 met mn New Forest ruin en de laatste jaren met de rest ook 24/7 op onze pp. Voor hem hadden we een balk in de schuur en kon hij naar zijn eigen geweekte voer.
Hij kreeg 3x daags met de anderen en voor de nacht zette we ruim klaar. Hij bleef wel altijd hooi eten en ook grazen.

Het is echt wel lastig, want je wil geen te grote hoeveelheden in 1 keer aanbieden, dat ze langer met hun eten doen en niet te lang zonder staan.
Veel mensen met oudere paarden geven de SP en of de grasmix van Hartog. SP at hij eerst niet, maar laatste periode wel. De grasmix liet hij de helft van staan en de anderen kozen daar ook het lekkerste uit.

Wij voeren standaard vanaf korte dagen wiesencobs die we opvoeren van weinig naar meer afhankelijk ook van temperatuur, paard, werk etc. Tijdens de kou gaven we altijd bietenpulp bij, maar de echte oudjes zijn overleden. Nu zijn de oudste 22 en 23 en 2 hebben veulen, dus we bekijken het per dag.

Ik vind de wiesencobs een mooie basis en zou daarop gaan bijvoeren.
In principe is meeste goed te weken, Vroeger maakten we altijd slobber van onder andere biks en zemelen bijvoorbeeld. Dan kan je ook kijken naar een merriebrok, veulenbrok of sportbrok, afhankelijk ook van je paard.

Teveel luzerne moet je wel mee oppassen, maar zeker de moeite waard om erbij te geven.

Je moet ook niet onbeperkt kilo's biks erin gaan gooien, dus je kan evt aanvullen met vitaminebrokje. Dan voer je voor ruwvoer een vervanger, je vult eiwitten aan en geeft voldoende vitamine/mineralen.

Maar of je je pony nog volledig in het werk kan zetten, zou ik ook voorzichtig mee zijn. Zonder tanden ging het bij ons goed, een enkele kies ging ook nog, maar na een aantal kiezen begonnen we het echt te zien en te merken. De laatste maanden ging ik echt 's nachts mn bed uit om nog aan te vullen en weer iets nieuws aan te bieden, maar het hield helaas op.

Eerlijk moet ik ook zeggen dat ik een tijd in de voeding heb gezeten en in theorie weet wat goed is en minder goed. Maar heb bij de oudere paarden wel steeds gedacht; beter iets dan niets en de laatste periode moet goed en fijn zijn. Dus ik lette minder op suikers en zetmeel. Waar nodig let je op, maar dat ze eten is soms belangrijker en het grote verschil op lange termijn ga je niet meer meemaken.

Mn merrie van 29 vond de voermeesters vezels en kruiden heel lekker en ze at een zak per week zeker wel weg, naast de rest. Zij kon nog wel goed kauwen, maar ze begon echt ouder te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 01:29

Onali schreef:
Mindim schreef:

Wat is daar mis mee?

Ligt er ook een beetje aan hoe je paard gehouden wordt.
24/7 op stal of in dr eentje op een paddock/ stukje land.
Dan op zich kan ze op haar gemak eten. Ze heeft er alle tijd voor.

(Ga alsjeblieft niet zeiken over de 24/7 stal is enkel een voorbeeld)

Maar als ze in een kudde op het land/ PP/ paddock wordt gehouden, hoe ga je die meerdere voerbeurten dan doen?
Houd je dat vol, of de personen van wie afhankelijk bent?
Wordt ze steeds apart gezet, is dat eerlijk naar je dier toe?

Kijk wel uit voor koliek of slokdarmverstopping als ze geen of slecht hooi/ voordroog eet.

Niks mis mee, maar inslapen aandragen naar aanleiding van de openingspost vind ik toch wel wat voorbarig. Net als jij nu allerlei dingen aan het invullen bent.

Apart zetten voor even een emmer slobber eten is niet fair? Je moet er als eigenaar misschien even wat tijd voor vrij maken, maar goed, oudere dieren hebben nou eenmaal vaak wat extra zorg nodig.

Seniores Priores vervangt de ruwvoeder, kun je prima voeren en hooi als extra.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 01:36

Zo makkelijk is het niet. Met 1 of 2x apart zetten ben je er echt nog niet. En hooi eten is echt niet altijd aan te raden. Als ze het zelf nog kiezen goed opletten of ze niet proppen, want dat kan gewoon ellende geven en dat moet je niet willen.

Met een paar bakjes eten extra geef je snel veel in 1x en staan ze lang zonder, dus dat is ook een probleem.

Apart zetten is niet zo erg, maar niet meer mee kunnen doen met de kudde wel. Als de kudde bijv op een track staat met hooi plekken, kan het paard daar misschien niet meer volledig van mee eten en je kan daar ook geen bak eten neerzetten met een bordje; alleen Pietje mag hiervan eten.

Wij hadden een shet, dus hang je een balk op waar alleen hij onderdoor kon, maar dat zou voor een quarter hier niet kunnen.

En dan nog. In de zomer was onze laatste ronde ergens 23/24 uur en zet je geweekt voer neer. Eerste ronde half 7, reken maar uit hoelang dat staat. En dan is het 's avonds in de schuur minder warm, maar ze eten het op of het blijft staan.
Dus ik gaf rond 3/4 uur nog eens.

En alleen SP zou ik ook niet geven. Zeker niet als dat het enige is dat ze nog krijgen en eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 01:47

superpony schreef:
Zo makkelijk is het niet. Met 1 of 2x apart zetten ben je er echt nog niet. En hooi eten is echt niet altijd aan te raden. Als ze het zelf nog kiezen goed opletten of ze niet proppen, want dat kan gewoon ellende geven en dat moet je niet willen.

Met een paar bakjes eten extra geef je snel veel in 1x en staan ze lang zonder, dus dat is ook een probleem.

Apart zetten is niet zo erg, maar niet meer mee kunnen doen met de kudde wel. Als de kudde bijv op een track staat met hooi plekken, kan het paard daar misschien niet meer volledig van mee eten en je kan daar ook geen bak eten neerzetten met een bordje; alleen Pietje mag hiervan eten.

Wij hadden een shet, dus hang je een balk op waar alleen hij onderdoor kon, maar dat zou voor een quarter hier niet kunnen.

En dan nog. In de zomer was onze laatste ronde ergens 23/24 uur en zet je geweekt voer neer. Eerste ronde half 7, reken maar uit hoelang dat staat. En dan is het 's avonds in de schuur minder warm, maar ze eten het op of het blijft staan.
Dus ik gaf rond 3/4 uur nog eens.

En alleen SP zou ik ook niet geven. Zeker niet als dat het enige is dat ze nog krijgen en eten.

Ik neem aan dat de TS haar situatie wat dat betreft prima zelf kan beoordelen. We weten helemaal niet hoe TS haar paard houdt, dus waarom daarover speculeren?

Geen paard is hetzelfde, dus je kan er geen eenduidig oordeel over geven. Zeggen dat ze het paard moet inslapen is imo voorbarig, aangezien we verder niets weten. Seniores Priores kan heel goed helpen met de situatie van dit soort paarden. Waarom gelijk overal beren op de weg zien? Is toch helemaal geen aanleiding voor.

TS succes! Mijn kwpn is 35 geworden op seniores, fijn hooi en bietenpulp!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 02:18

Mindim schreef:
Ik neem aan dat de TS haar situatie wat dat betreft prima zelf kan beoordelen. We weten helemaal niet hoe TS haar paard houdt, dus waarom daarover speculeren?

Geen paard is hetzelfde, dus je kan er geen eenduidig oordeel over geven. Zeggen dat ze het paard moet inslapen is imo voorbarig, aangezien we verder niets weten. Seniores Priores kan heel goed helpen met de situatie van dit soort paarden. Waarom gelijk overal beren op de weg zien? Is toch helemaal geen aanleiding voor.

TS succes! Mijn kwpn is 35 geworden op seniores, fijn hooi en bietenpulp!

Ze beschrijft de problemen heel goed en vraagt ervaringen. Je kan ook lezen wat ze allemaal al geeft, dus je moet een stap verder gaan kijken en denken.

Ik heb ook nergens gezegd dat ze hem moet inslapen, maar je moet ook realistisch zijn dat dit vaak het begin van het einde is. Het is ook geen wedstrijd welk paard het oudste wordt.

Er zijn gewoon meerdere beren op de weg als je paard ouder wordt en ook kiezen mist. Dat heet realiteit.

Nogmaals; hooi eten is echt wel een probleem en beperkt bijvoeren is niet voldoende. Puur vanwege de hoeveelheid die je in 1x geeft of hoe lang ze zonder staan als ze tussendoor niks meer kunnen eten. Dat zijn gewoon feiten die we inmiddels kennen als je naar paarden kijkt en weet hoe hun maag en darmstelsel in elkaar steken.

Ik zeg ook; bij een oudje; voeren wat ze kunnen en willen. SP werkt en is een goedkoop en makkelijk alternatief, maar zou je naar de ingrediënten kijken, zou ik het laten staan. Maar ook wij hebben het kort nog gegeven, omdat het toch niks meer uitmaakte.

Bietenpulp zijn voor en tegenstanders van en zou ik zelf nooit onbeperkt geven. Wij voeren het wel bepaalde periodes of bepaalde paarden, maar niet onbeperkt.

TS vraagt naar ervaringen en er zijn gewoon meerdere mooie en goede alternatieven om te proberen. Zeker als je kijkt naar wat er al in gaat en wat het resultaat is. We zien het niet, maar dat kan meerdere oorzaken hebben. Teveel suikers en zetmeel kan nog steeds nadelig effect hebben, vandaar een advies om naar een grasmix, grasbrok en of wiesencobs te kijken die je wel onbeperkt kan geven en een vitamine brokje, naast wat ze geeft.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 07:13

Ik wil ook wel meedenken, maar heb nog wel wat meer info nodig. Wat is de huisvesting?
Kan ze nog wel iets aan gras of hooi eten of moet ze volledig op vervangers?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 07:30

Helemaal eens met Superpony.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 08:30

We zijn ons er van bewust dat ze in deze conditie niet bereden kan worden. Daarom proberen we nu eerst iets te doen aan haar energie niveau en wat te laten aankomen. Maar de vraag is ook in hoeverre dat haalbaar is.
@superpony, gaf je al het voer geweekt of ook een gedeelte als brok? Op dit moment krijgt ze haar voer gedeeltelijk geweekt en gedeeltelijk als brok maar we twijfelen of we niet beter alles geweekt kunnen geven. Ze is wel een uur bezig om alles naar binnen te krijgen.

Wat betreft huisvestiging. Op dit moment staat ze 24/7 buiten met een ander paard, ze is een tijdje geleden met de kudde mee het land in gegaan (niet bij stal) maar daar viel ze in hele korte tijd enorm af en daar bijvoeren was ingewikkeld. Vandaar dat ze nu terug is bij stal en staat ze in de paddock. Daar krijgt ze ook wat meer rust en dat is zichtbaar beter voor haar dan op het land in de kudde.

Ik denk dat we wel kunnen zeggen dat ze zo goed als volledig op vervangers moet. Hooi eten doet ze wel maar volgens mij komt er bijna niets binnen.

Qua tips die gegeven worden. Zouden jullie dan bijvoorbeeld bietenpulp vervangen voor iets wat we op dit moment geven of extra er nog bij voeren? Of alles wat er genoemd wordt er nog boven op?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 08:31

Ik ben wel benieuwd wat er mis is met SP. Wij geven een merkloze variant hierop en pony van onze dochter doet het er goed op. Hij mist ook de nodige kiezen. Mijn advies, zoek een goede paardentandarts die tevens dierenarts is. Die van ons kijkt ook naar de algehele conditie. Ze is ook eerlijk, als er nu nog 1 of meer kiezen uit zouden moeten is het wel echt op het randje en is inslapen wellicht eerlijker naar de pony toe. Ik hoop dus dat dat dit najaar niet nodig is, want zijn conditie is nu echt super.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 09:39

Bij het Paardenkamp in Soest hebben ze jarenlange ervaring met oudere paarden en het voeren daarvan.
Ik weet dat ze altijd openstaan om advies te geven.
Misschien een tip om ze een keer te benaderen?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 09:46

Het is al weer even terug maar volgens mij kreeg mijn c pony toen hij volledig over ging op slobber. En helemaal geen hooi meer kon eten.

1/2 schep senior priores
1/2 schep bietenpulpbrok
1/2 schep fibrenuggets
1/2 schep omnia van subli
2 handen ruwvoermix senior van hartog

Dat kreeg hij 4 x per dag.
Dat heb ik 2 jaar lang gedaan.
Hij was toen wel al 32 en heb hem laten inslapen op 34 om een andere reden. Hij was tonnetje rond nog met deze hoeveelheid.

Maar jou pony is nog erg jong. Het is heel erg tijdrovend en erg kostbaar. Om dat 10 jaar vol te houden zou ik persoonlijk niet trekken.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 09:55

Ik zou gaan kijken naar een echte ruwvoervervanger, zoals seniors priors of bietenpulp. Met beide heb ik veel oude paarden ook echt oud zien worden of dunnere paarden op gewicht gekregen. Voor de slobber die je nu voert, weet ik niet of dit een ruwvoervervanger is eerlijk gezegd.

Van de ruwvoervervanger mag je echt veel meer voeren, denk maar in kilo's. Ik weet dat je van seniores priors een kilo (droog gewogen) per 100 gram lichaamsgewicht mag voeren. Een voerschep is bij priors trouwens geen kilo dacht ik, dat levert ook nog wel eens een misverstand op.

Ik zou kijken of je 3x per dag kan voeren en dan elke keer twee kilo. Anders 2x per dag 2 kilo, droog gewogen. Even ook ter vergelijking: mijn 25 jarige merrie kreeg afgelopen winter in de ochtend en avond een schep (droog) slobber en zij kan met al het gemak nog hooi eten.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 10:03

Freyr schreef:
Ik zou gaan kijken naar een echte ruwvoervervanger, zoals seniors priors of bietenpulp. Met beide heb ik veel oude paarden ook echt oud zien worden of dunnere paarden op gewicht gekregen. Voor de slobber die je nu voert, weet ik niet of dit een ruwvoervervanger is eerlijk gezegd.

Van de ruwvoervervanger mag je echt veel meer voeren, denk maar in kilo's. Ik weet dat je van seniores priors een kilo (droog gewogen) per 100 gram lichaamsgewicht mag voeren. Een voerschep is bij priors trouwens geen kilo dacht ik, dat levert ook nog wel eens een misverstand op.

Ik zou kijken of je 3x per dag kan voeren en dan elke keer twee kilo. Anders 2x per dag 2 kilo, droog gewogen. Even ook ter vergelijking: mijn 25 jarige merrie kreeg afgelopen winter in de ochtend en avond een schep (droog) slobber en zij kan met al het gemak nog hooi eten.

Bijvoorbeeld in het geval van seniors priors, ze zal zo rond de 400 kg wegen, dus 4 kilo per dag nodig. Wat zou je daarnaast dan nog voeren?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 10:33

Mjetterd schreef:
Freyr schreef:

Bijvoorbeeld in het geval van seniors priors, ze zal zo rond de 400 kg wegen, dus 4 kilo per dag nodig. Wat zou je daarnaast dan nog voeren?

In principe hoef je er dan niets meer naast te voeren ;)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 10:40

Zebrastreep schreef:

Lijkt me een hele eerlijke overweging.

TS wij hebben een merrie van 26 staan die inmiddels tandloos is. Haar houden we momenteel redelijk goed op gras (wat er nu door de droogte niet meer is) en fijn hooi. Zodra het hooi grof word krijgt ze het niet meer weg en valt ze in. Je zou dus nog kunnen kijken of er daar winst te behalen is.
Enige nadeel is dat ze op dit moment met deze manier van voeren geen reserves meer opbouwt om de winter in te gaan. Wij hebben dan ook besloten om haar na de zomervakantie te laten gaan.