Mest water & dunne mest

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IlseL123

Mest water & dunne mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 15:40

Hoi allemaal,

Mijn paard heeft geruime tijd al dunne mest met daarbij mest water. Ik heb het e.e.a. al uitgesloten en ben benieuwd of jullie wellicht nog suggesties hebben. De acties die ik al heb uitgevoerd:

1. Tandarts
2. Op advies van tandarts bloed laten afnemen (lever / nier). Hier kwam niks uit. Ze gaf aan dat vitamine onderzoek niet heel betrouwbaar is en adviseerde dit niet te doen.
3. Supplementen: Bo Yeas Act Ultra en een supplement van vital style
4. Mestonderzoek: Hier kwam wel wat wormbesmetting uit maar niet heel spannend, geen zand. Voor de zekerheid (op aanraden DA) toch ontwormt.

Hij krijgt een vitaminebrok en onbeperkt onverpakt hooi. Wel echt mooi van kwaliteit maar is qua suiker gehalte wat aan de hoge kant. Qua voedsel is er niks veranderd. Hebben jullie enig idee wat ik nog kan proberen?

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Re: Mest water & dunne mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:20

Naf haylage balancer voerde ik hier aan de shet die er maar niet vanaf kwam. 3 weken gevoerd oid nu nooit meer mest water!

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:25

Probiotica hoor ik goede verhalen over. Wel wisselend qua merk...

1 stalgenoot heeft laatst 1 geprobeerd die echt super moest zijn maar dat werkte niet, een ander heeft een vrij standaard geloof ik (rechthoekige witte emmer met blauwe sticker) en is er helemaal vanaf. Of het nou per merk echt verschilt of per paard weet ik niet :?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:31

Een mestonderzoek is niet altijd voldoende om zand in de darmen uit te sluiten.
Geef een zandweg kuur of gekookt lijnzaad en doe dan zelf nog eens een zandbezinkingstest.
Zo-eentje uit bijgaand artikel. Als er dan toch wat zand meekomt is het mogelijk toch goed om een foto of echo van de buik te maken.
https://www.sectolin.com/nl/nieuws/zand ... -het-paard

IlseL123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 11:05

Bedankt voor de tips! Ik ga ze allemaal proberen... Je moet wat. Wat een puzzel soms!

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 11:14

Inderdaad zandkuur en wat is de droge stofgehalte van je ruwvoer? als dat te nat is, is het ook lastig om ze weer normaal te krijgen na een diarree periode.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 11:19

Als je feestboek hebt: steek je licht eens op bij de pagina equi biome.
Die gaat over de darmflora van het paard. Daar is weinig van bekend, maar wat bekend is, weet deze mevrouw.
(Bij mensen is er ook nog relatief weinig van bekend, maar soms heb je een specifieke bacteriestam nodig - die niet in ieder potje zit. 'Puzzelen', dus.)

En verder gaat het bij equi biome over de inheemse Britse plantenwereld (... driekwart oid hebben wij ook...) en hoe de planten die paarden al eeuwen hebben gegeten kunnen helpen.
Ik pluk inmiddels ijverig paardebloem en kleefkruid en brandnetel en 1 blaadje hazelaar en...

IlseL123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 13:47

shadow33 schreef:
Inderdaad zandkuur en wat is de droge stofgehalte van je ruwvoer? als dat te nat is, is het ook lastig om ze weer normaal te krijgen na een diarree periode.

De droge stof gehalte is 899. Ik zie hier staan dat het streeftraject tussen de 650-850. Hij zit er dus iets boven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 16:09

is jouw hooi aan de groffe kant?
kan soms ook daarvan komen, dat ook al word er goed gekauwd het toch wat grof blijft wat de darmwand prikkelt en je dan dus wat veel mestwater krijgt.
je zou kunnen kijken of het verbeterd na twee weken wat fijner hooi.

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 10:55

IlseL123 schreef:
shadow33 schreef:

De droge stof gehalte is 899. Ik zie hier staan dat het streeftraject tussen de 650-850. Hij zit er dus iets boven.

Dat is in ieder geval droog genoeg :P haast zo droog denk ik, dat het bijna naar stro achtig gaat.