Paard schrikkerig na hersenschudding

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jasmijn01
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-12-16

Paard schrikkerig na hersenschudding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 10:06

Hoi allemaal, mijn paard (glamour 6 jarige ruin) is in begin mei gediagnosticeerd met een hersenschudding. Na een periode van veel rust heb ik het idee dat hij schrikkerige is dan hiervoor. Waar hij altijd super braaf was buiten kan hij nu ineens opzij springen/ gespannen raken of lang stilstaan. Het kan natuurlijk zijn doordat we een stuk minder kilometers gemaakt hebben, maar misschien heeft iemand van jullie er ervaring mee. Liefs!

Anoniem

Re: Paard schrikkerig na hersenschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:08

Hoe is de hersenschudding ontstaan? Is het mogelijk dat hij ook oogschade heeft opgelopen en minder ziet?

ellepel

Berichten: 47709
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:09

waardoor heeft je paard een hersenschudding gekregen dan?
kan het bange daarvan komen dat het een trauma heeft?

Dees

Berichten: 19030
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Paard schrikkerig na hersenschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:12

Dier heeft een rotperiode gehad met pijn. Dikke kans dat die nu een stuk vertrouwen kwijt is.

Jasmijn01
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 10:12

Moestuin schreef:
Hoe is de hersenschudding ontstaan? Is het mogelijk dat hij ook oogschade heeft opgelopen en minder ziet?


Nee, dit is allemaal na gekeken. Hij is verder (afkloppen) helemaal in orde. Hij heeft heel hard zijn hoofdgestoten..

Jasmijn01
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 10:13

ellepel schreef:
waardoor heeft je paard een hersenschudding gekregen dan?
kan het bange daarvan komen dat het een trauma heeft?


Nee, hij heeft dit op stal opgelopen…

Jasmijn01
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 10:16

Dees schreef:
Dier heeft een rotperiode gehad met pijn. Dikke kans dat die nu een stuk vertrouwen kwijt is.


Dit zou zeker kunnen. Hij was het vertrouwen in zijn lichaam kwijt. Hij had rare kwaaltjes en tics. Inslapen is ter sprake gekomen maar hij ging toen zo vooruit. Het rare is alleen dat hij dit aan één kant een stuk meer lijkt te hebben.. alsof er schade aan die kant zit ofzo.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:20

Jasmijn01 schreef:
. Het rare is alleen dat hij dit aan één kant een stuk meer lijkt te hebben.. alsof er schade aan die kant zit ofzo.



Dan is het heel simpel.

Afspraak maken bij de kliniek en inladen maar.

Je wilt niet te lang doorklooien met kans op ongelukken en een nog schrikachtiger paard.

Hannanas
Berichten: 13164
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard schrikkerig na hersenschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:25

Begin mei, dat is maximaal drie maanden. Kans is dat hij sowieso gewoon langer hersteltijd nodig heeft. Mogelijk sprake van NAH (niet aangeboren hersenletsel), ik zou hem daarom idd ook weer laten controleren door de kliniek. Is er een scan van zijn hoofd gemaakt?

Iris82

Berichten: 39926
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Paard schrikkerig na hersenschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:33

Maar wat is er nagekeken qua zn ogen? Of ze goed op licht reageren? Dat is iets anders dan goed kunnen zijn. Even ter voorbeeld (ik heb hersenschade na een hersenkneuzing):

* ik zie dubbel
* ik zie geen diepte meer
* ik zie met mn ene oog rood en met mn andere oog groen
* ik kan heel wazig zien als ik overprikkeld ben

Er zijn dus veel meer factoren die mee kunnen spelen dan reageert de pupil op licht en heeft het paard een knipperreflex.

Jasmijn01
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 10:35

Hannanas schreef:
Begin mei, dat is maximaal drie maanden. Kans is dat hij sowieso gewoon langer hersteltijd nodig heeft. Mogelijk sprake van NAH (niet aangeboren hersenletsel), ik zou hem daarom idd ook weer laten controleren door de kliniek. Is er een scan van zijn hoofd gemaakt?


Misschien had ik iets meer informatie moeten geven. Vanaf maart liep hij niet goed. Daarna een afspraak gemaakt met een dierenarts (glam is helemaal op de foto en echo gezet). de dierenarts zag neurologische problemen. Alleen was glam zijn beeld alles behalve stabiel, dan deed hij een oefening helemaal top en de 3de keer ineens niet. Omdat glam een sensibel paard is (Buiten absoluut niet) en hij nieuwe mensen dood eng vindt. Wij hebben toen besloten om veel grondwerk te doen (wel op baby niveau en Max 10 minuten) om te kijken of dit zijn coördinatie zou verbeteren en anders naar België voor een MEP test.Hij ging alleen maar achteruit dus daarna weer gebeld. Op dat moment kwam er een hersenschudding uit. We zouden hem rust geven en daarna heel langzaam opbouwen. Omdat glam buiten rustiger is dan in de bak werd het buiten wandelen en daarna langzaam iets meer (in totaal zijn we 2x buiten geweest met Max 10 minuten rijden) Vanaf juli mocht dit omdat hij toen weer goed en zichzelf leek. NAH lijkt mij logisch…

Dees

Berichten: 19030
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Paard schrikkerig na hersenschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:40

Hersenletsel agv die hersenschudding is heel goed mogelijk. Daar is dan helemaal niets aan te doen (niet humaan en niet veterinair). Daar moet je mee leren leven. En het kan zeker wel leiden tot gedragsverandering.
Over humaan hersenletsel is veel uitleg te vinden wat betreft de gevolgen ervan, zie hersenstichting.

Als dit zo is bij je paard, dan is het niet fair om hem te proberen te veranderen. Beter is om hem opnieuw te leren kennen en opnieuw te kijken of hij nog kan wat jij met hem wilt doen. Want NAH is wel een beperking met gevolgen.

Jasmijn01
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 10:44

Dees schreef:
Hersenletsel agv die hersenschudding is heel goed mogelijk. Daar is dan helemaal niets aan te doen (niet humaan en niet veterinair). Daar moet je mee leren leven. En het kan zeker wel leiden tot gedragsverandering.
Over humaan hersenletsel is veel uitleg te vinden wat betreft de gevolgen ervan, zie hersenstichting.

Als dit zo is bij je paard, dan is het niet fair om hem te proberen te veranderen. Beter is om hem opnieuw te leren kennen en opnieuw te kijken of hij nog kan wat jij met hem wilt doen. Want NAH is wel een beperking met gevolgen.
nee dat is absoluut waar! Ik ben hem na opnieuw aan het inrijden (dus echt 100 stapjes terug) om hem daar opnieuw vertrouwen in proberen te geven!

Jasmijn01
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 10:49

Iris82 schreef:
Maar wat is er nagekeken qua zn ogen? Of ze goed op licht reageren? Dat is iets anders dan goed kunnen zijn. Even ter voorbeeld (ik heb hersenschade na een hersenkneuzing):

* ik zie dubbel
* ik zie geen diepte meer
* ik zie met mn ene oog rood en met mn andere oog groen
* ik kan heel wazig zien als ik overprikkeld ben

Er zijn dus veel meer factoren die mee kunnen spelen dan reageert de pupil op licht en heeft het paard een knipperreflex.


Zijn diepte en lichtreflex

Zoolgangster

Berichten: 9851
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:59

Iris82 schreef:
Maar wat is er nagekeken qua zn ogen? Of ze goed op licht reageren? Dat is iets anders dan goed kunnen zijn. Even ter voorbeeld (ik heb hersenschade na een hersenkneuzing):

* ik zie dubbel
* ik zie geen diepte meer
* ik zie met mn ene oog rood en met mn andere oog groen
* ik kan heel wazig zien als ik overprikkeld ben

Er zijn dus veel meer factoren die mee kunnen spelen dan reageert de pupil op licht en heeft het paard een knipperreflex.


En bij een hersenletsel kan het ook nog zijn dat de ogen het wel goed lijken te doen, maar het gezichtsveld
kleiner is geworden. Dan kan ik me voorstellen dat een dier daar ook schrikkerig van wordt.

Jasmijn01
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 11:02

Zoolgangster schreef:
Iris82 schreef:
Maar wat is er nagekeken qua zn ogen? Of ze goed op licht reageren? Dat is iets anders dan goed kunnen zijn. Even ter voorbeeld (ik heb hersenschade na een hersenkneuzing):

* ik zie dubbel
* ik zie geen diepte meer
* ik zie met mn ene oog rood en met mn andere oog groen
* ik kan heel wazig zien als ik overprikkeld ben

Er zijn dus veel meer factoren die mee kunnen spelen dan reageert de pupil op licht en heeft het paard een knipperreflex.


En bij een hersenletsel kan het ook nog zijn dat de ogen het wel goed lijken te doen, maar het gezichtsveld
kleiner is geworden. Dan kan ik me voorstellen dat een dier daar ook schrikkerig van wordt.
oh wow dat wist ik niet…

purny

Berichten: 27750
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 11:05

Ik zou alsnog inladen en hoofd op de foto/scan laten zetten. Wellicht heb je dan meer antwoorden en kun je vanuit daar nieuwe stappen zetten.

DuoPenotti

Berichten: 31737
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 11:11

Niet elk letsel is te zien op scan.

Beterft schrikken.
Ik zie sinds mijn klap niet meer goed zonder prisma. Moet continue focussen dan anders is het beeld niet scherp.
Andere zien dubbel.
Bij een paard niet te testen denk ik.
Ook heb ik last van licht.
Last van prikkels.
Dus snel is het teveel.
Dan loop je ook sneller over in emotie dus bijvoorbeeld schrikken

Jasmijn01
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 11:13

DuoPenotti schreef:
Niet elk letsel is te zien op scan.

Beterft schrikken.
Ik zie sinds mijn klap niet meer goed zonder prisma. Moet continue focussen dan anders is het beeld niet scherp.
Andere zien dubbel.
Bij een paard niet te testen denk ik.
Ook heb ik last van licht.
Last van prikkels.
Dus snel is het teveel.
Dan loop je ook sneller over in emotie dus bijvoorbeeld schrikken


Ja dit klinkt ook heel erg als glamour! En inderdaad weet ik van mijzelf ook. Hiervoor moet je als mens een heel onderzoek doen..

siskeh
Berichten: 8686
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard schrikkerig na hersenschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 11:32

Buitenom focussen op het hoofd/oog zou ik zeker ook op de rest van het lijf focussen, een vorm van ataxie of bijvoorbeeld halsletsel zou dit gedrag ook kunnen verklaren

Jasmijn01
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 12:53

siskeh schreef:
Buitenom focussen op het hoofd/oog zou ik zeker ook op de rest van het lijf focussen, een vorm van ataxie of bijvoorbeeld halsletsel zou dit gedrag ook kunnen verklaren


ataxie is uitgesloten… halsletsel ook…

Ladyson

Berichten: 3319
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 13:17

Er zijn ontzettend veel mensen in Nederland die een hersenschudding hebben gehad en daar nog heel lang of zelfs blijvende klachten van hebben gehad. Dit is helaas op een CT of MRI scan niet te zien. Het heet dan PCS. Bekijk deze pagina eens: https://www.hersenletsel-uitleg.nl/soorten-hersenletsel-hersenaandoeningen/traumatisch-hersenletsel/pcs-postcommotioneel-syndroom

Een bekend kenmerk daarvan is dat je het gevoel hebt dat de wereld te snel gaat of dat je zicht is veranderd, het is dan niet gek dat je sneller schrikt natuurlijk.

Je gaat hiermee om door op te bouwen met prikkels zoals bij conditie opbouw. Het lichaam gaat dan andere verbindingen aanleggen, maar let op. Als je te snel gaat, dan ga je juist achteruit omdat je het overbelast.

Jasmijn01
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 14:11

Ladyson schreef:
Er zijn ontzettend veel mensen in Nederland die een hersenschudding hebben gehad en daar nog heel lang of zelfs blijvende klachten van hebben gehad. Dit is helaas op een CT of MRI scan niet te zien. Het heet dan PCS. Bekijk deze pagina eens: https://www.hersenletsel-uitleg.nl/soorten-hersenletsel-hersenaandoeningen/traumatisch-hersenletsel/pcs-postcommotioneel-syndroom

Een bekend kenmerk daarvan is dat je het gevoel hebt dat de wereld te snel gaat of dat je zicht is veranderd, het is dan niet gek dat je sneller schrikt natuurlijk.

Je gaat hiermee om door op te bouwen met prikkels zoals bij conditie opbouw. Het lichaam gaat dan andere verbindingen aanleggen, maar let op. Als je te snel gaat, dan ga je juist achteruit omdat je het overbelast.


Ah oke, dankjewel!! Dus langzaam aan prikkels opbouwen? Zouden iets als kruiden hem hierin nog kunnen ondersteunen. Verklaard een hoop dankjewel!!

prugelpiet

Berichten: 12669
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Paard schrikkerig na hersenschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 14:29

Ik volg het verhaal niet helemaal goed denk ik. Je paard liep niet goed, de dierenarts zei toen al neurologisch, dus niet goed lopen is in deze dus coordinatieproblemen? Of wel "gewoon" kreupel? Paard is toen op de foto en scan geweest, werd niet beter en kreeg toen de diagnose hersenschudding?

Ik zou dat, vooral als het nu nog wat vreemd gedrag opwekt, ook graag beter laten onderzoeken.

Jasmijn01
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 15:22

prugelpiet schreef:
Ik volg het verhaal niet helemaal goed denk ik. Je paard liep niet goed, de dierenarts zei toen al neurologisch, dus niet goed lopen is in deze dus coordinatieproblemen? Of wel "gewoon" kreupel? Paard is toen op de foto en scan geweest, werd niet beter en kreeg toen de diagnose hersenschudding?

Ik zou dat, vooral als het nu nog wat vreemd gedrag opwekt, ook graag beter laten onderzoeken.


Glam liep kreupel, kreeg toen een kreupelheidsonderzoek waar zijn beeld heel wisselend was. Hij liet toen al wel neurologische problemen/tics zien, hij is toen heelmeesters op de foto en echo geweest en was hier perfect. Maar door de neurologische testen kwam hij niet.