Opeens wondjes op paard zijn hoofd

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
myrthe_4
Berichten: 16
Geregistreerd: 18-03-22

Opeens wondjes op paard zijn hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 17:00

Hoii, laatst merkte ik me op dat mijn pony opeens 4/5 “wondjes” op zijn hoofd verspreid heeft zitten, ik heb zo’n vermoeden dat het schimmel is maar ik kan nergens er iets van vinden en waarmee je het kan behandelen. Weet iemand daar wat van/ kan het ook door het hete weer komen?

Shenavallie
Berichten: 12165
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 17:03

Voordat je iets gaat behandelen, is het handig zeker te weten wat het is. Heb je foto's? Misschien dat een bokker het herkent, maar beste is om de VA een conclusie te laten trekken. Voor het zelfde geld is het iets heel onschuldigs.

ellepel

Berichten: 47853
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 17:04

kan ook komen doordat vliegen op plekjes op het hoofd gaan zitten.
dat gaat jeuken en het paard schuurt het dan wat groter.
meestal helpt het dan al als je een zalf gebruikt die wat ontsmet en helpt te helen.

schimmel kun je behandelen met miconazol zalf en dit kun je kopen bij de etos,trekpleister of de apotheek.
maar dan moet je wel zeker weten dat het schimmel is.
weet je dat niet dan moet er toch even een veearts of ander deskundige maar kijken denk ik.

myrthe_4
Berichten: 16
Geregistreerd: 18-03-22

Re: Opeens wondjes op paard zijn hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 17:49

Een nieuw paard dat op stal kwam had wel schimmel onv 1,5 maand terug. Is inmiddels weg dus ik denk dat het daarvan komt. Ik ga hem behandelen en dan maar snel de stallen schoonmaken!

DuFraize
Berichten: 155
Geregistreerd: 17-07-22

Re: Opeens wondjes op paard zijn hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 19:02

Niet gelijk in paniekmodus. Wellicht ergens aan gekrabt? Pak wat calendulanzald of betadinezalf. Je kunt deppen met sterilon of detton. Of simpel sudocreme.