Schimmel schimmelt ook op de huid? Vitiligo?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithGigi

Berichten: 4532
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Schimmel schimmelt ook op de huid? Vitiligo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 14:26

Hoi hoi,

Al een paar maanden valt het me op dat mijn merrie wat lichte vlekken begon te krijgen op de hals en rondom het hoofd. Vandaag tijdens het afspuiten viel het me op hoe veel het er eigenlijk zijn op haar lichaam!

Ik maak me er geen zorgen om, gezien het gewoon uit ziet als pigment verlies en ze er verder geen last van heeft, maar komt dit vaker voor?


Afbeelding


Afbeelding

Bovenstaande vlek was eerst wel schrikken, dacht dat ik onwetend opeens hard in de hand was geweest :') maar het is echt 'gewoon' pigmentverlies


Afbeelding

Morganlefay

Berichten: 8767
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Schimmel schimmelt ook op de huid? Vitiligo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:36

Ook paarden kunnen vitiligo krijgen.

SharonIndezz
Berichten: 4719
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Schimmel schimmelt ook op de huid? Vitiligo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:52

Mijn schimmel heeft het precies andersom, die krijgt steeds meer donkere plekjes :') valt ook op als hij nat is.

JudithGigi

Berichten: 4532
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 14:54

SharonIndezz schreef:
Mijn schimmel heeft het precies andersom, die krijgt steeds meer donkere plekjes :') valt ook op als hij nat is.


Oh typisch! Ook echt op de huid?

Hier wel ook veel vliegjes sinds een jaar ofzo (vind ik heel stiekem wel een beetje jammer, had gehoopt dat ze ergens zo wit als haar opa's zou worden!)

Sabbientje

Berichten: 4791
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 15:20

Een paard van een oud stalgenoot kreeg dit bij de ogen en bij de neus.
Dit was overigens wel een vos.
Bij dat paard was het iets van koper tekort.

Dus zou even controleren op eventuele tekorten

Enzo_Ollie

Berichten: 954
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 15:26

Mijn vos heeft het ook bij z'n mond gehad, precies waar de sperriem loopt. Ik heb dus ook lang gedacht dat ik die te strak aantrok oid, maar toen ik zonder ging rijden bleef het groeien. Nu rij ik met een Micklem en gaat het weg, dus ik denk dat het een allergische reactie is geweest op iets van leder schoonmaakspul oid. Die heb ik namelijk ook nieuw gekocht toen

De bitfitter dacht bij mijne ook dat het msischien iets van kopertekort was, maar moet eerlijk zeggen dat ik niet iets van koper bij ben gaan voeren.
De paardentandarts die ook langs was geweest vroeg of ik zn sperriem met hoefvet had schoongemaakt want een andere klant van hem had dat een keer gedaan en toen kreeg het paard ook zo'n reactie. :?

De schimmel van mijn zusje heeft het trouwens ook rondom zijn mond/hoofd, maar meer vlekjes zoals op jouw foto's ipv op 1 plek. Aangezien die dat al heeft sinds we hem hebben en ze ook niet veranderen heb ik altijd gewoon gedacht dat het bij zijn huid hoort.

Edit: foto van de plek
Afbeelding

JudithGigi

Berichten: 4532
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Schimmel schimmelt ook op de huid? Vitiligo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 15:42

Jaa dat het een tekort kan zijn heb ik inderdaad ook gelezen, maar dit leek meestal te gaan om echt vlekken rondom de mond en ogen en niet de vlekjes zoals Gigi ze heeft... Twijfel nu wel om het eens te laten checken

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 28099
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 15:56

Mijn niet schimmel, maar bruine, heeft iets soortgelijks, maar dan heel lokaal: in z'n hoeven. Hoefsmid heeft nog nooit zoiets gezien. Komt ook niet van wondjes op de kroonrand oid, maar lijkt echt gewoon pigmentverlies.

Afbeelding

Afbeelding

SharonIndezz
Berichten: 4719
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:00

JudithGigi schreef:
SharonIndezz schreef:
Mijn schimmel heeft het precies andersom, die krijgt steeds meer donkere plekjes :') valt ook op als hij nat is.


Oh typisch! Ook echt op de huid?

Hier wel ook veel vliegjes sinds een jaar ofzo (vind ik heel stiekem wel een beetje jammer, had gehoopt dat ze ergens zo wit als haar opa's zou worden!)


Ja echt de huid zelf… geen idee hoe het kan

SharonIndezz
Berichten: 4719
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:01

Rije schreef:
Mijn niet schimmel, maar bruine, heeft iets soortgelijks, maar dan heel lokaal: in z'n hoeven. Hoefsmid heeft nog nooit zoiets gezien. Komt ook niet van wondjes op de kroonrand oid, maar lijkt echt gewoon pigmentverlies.

[ [url=m/qTEPtZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/dIJJEL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Stiekeme appaloosa? :p

JudithGigi

Berichten: 4532
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 16:03

Rije schreef:
Mijn niet schimmel, maar bruine, heeft iets soortgelijks, maar dan heel lokaal: in z'n hoeven. Hoefsmid heeft nog nooit zoiets gezien. Komt ook niet van wondjes op de kroonrand oid, maar lijkt echt gewoon pigmentverlies.

[ [url=m/qTEPtZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/dIJJEL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh wat gek inderdaad! Ziet er wel mooi uit :D

Enzo_Ollie

Berichten: 954
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:22

Rije schreef:
Mijn niet schimmel, maar bruine, heeft iets soortgelijks, maar dan heel lokaal: in z'n hoeven. Hoefsmid heeft nog nooit zoiets gezien. Komt ook niet van wondjes op de kroonrand oid, maar lijkt echt gewoon pigmentverlies.

[ [url=m/qTEPtZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/dIJJEL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Lijkt vooral op die 1e foto alsof 'ie nagellak opheeft :D

goldyc

Berichten: 778
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Schimmel schimmelt ook op de huid? Vitiligo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:25

Mijn paard heeft dit een jaar gehad rond haar ogen/neus, bij haar was het een allergische reactie op vliegen.

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Schimmel schimmelt ook op de huid? Vitiligo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 17:03

Ik ken veel Lipizzaners die dit hebben. De mijne krijgt over haar hele lichaam hele kleine stipjes nu. Vooral zichtbaar rond uiers maar ze zitten uiteindelijk overal. Een soort omgekeerde vlegenschimmel.

Captain

Berichten: 21608
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 08:46

Ja dit is vitiligo, heeft mijn hengst ook. Elk jaar op een andere plek ook. :')
Zit vaak rond de ogen en mond. :j

MyWishMax

Berichten: 25895
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 08:57

Mijn vos heeft wel witte stippen. Op hoofd en lijf, maar die zijn kleiner en gaan ook weer weg. En komen dan weer op andere plek terug. Bij vossen komt het vaker voor en heeft het een naam.

Maar bij de jouwe is het wel heel apart.

MariekeS_

Berichten: 4715
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:23

Enzo_Ollie schreef:
Mijn vos heeft het ook bij z'n mond gehad, precies waar de sperriem loopt. Ik heb dus ook lang gedacht dat ik die te strak aantrok oid, maar toen ik zonder ging rijden bleef het groeien. Nu rij ik met een Micklem en gaat het weg, dus ik denk dat het een allergische reactie is geweest op iets van leder schoonmaakspul oid. Die heb ik namelijk ook nieuw gekocht toen

De bitfitter dacht bij mijne ook dat het msischien iets van kopertekort was, maar moet eerlijk zeggen dat ik niet iets van koper bij ben gaan voeren.
De paardentandarts die ook langs was geweest vroeg of ik zn sperriem met hoefvet had schoongemaakt want een andere klant van hem had dat een keer gedaan en toen kreeg het paard ook zo'n reactie. :?

De schimmel van mijn zusje heeft het trouwens ook rondom zijn mond/hoofd, maar meer vlekjes zoals op jouw foto's ipv op 1 plek. Aangezien die dat al heeft sinds we hem hebben en ze ook niet veranderen heb ik altijd gewoon gedacht dat het bij zijn huid hoort.

Edit: foto van de plek
[ [url=m/avvNE1.jpg]Afbeelding[/url] ]


_/-\o_ Wat bijzonder, mijn merrie had precies hetzelfde toen ik haar kocht.

De verkoopster vermoedde ook iets van reactie op leerdoekjes/schoonmaak iets omdat het kort voor verkoop op was komen zetten. De keurende dierenarts had het nooit eerder gezien.

Uiteindelijk is het bij mij geleidelijk weggetrokken en nooit meer gehad.
Ook precies bij de sperriem inderdaad.
Afbeelding

Ik ben haar wel anders gaan voeren dan de vorige eigenaar dus koper tekort had ik zelf nog wel als optie, al vond ik de 'sperriem' lijn wel toevallig daarvoor.

Toch is dit wel duidelijk anders en veel localer dan bij het paard van TS.
Tenzij hetzelfde spul ook op borstels of al het tuigage zit? (Singel plek, beugels/zadel, teugels)

JudithGigi

Berichten: 4532
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Schimmel schimmelt ook op de huid? Vitiligo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 09:28

Kan ik me bijna niet voorstellen, heb in de afgelopen jaren niks veranderd :')

Tenzij het al een reactie op bijvoorbeeld vliegenspray zou zijn, maar zou de huid dan niet ook geïrriteerd moeten zijn?

DreamGuide

Berichten: 2019
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:30

Mijn paard heeft vitiligo, daarvoor is vaak wel kenmerkend dat het bij de ogen, neus en geslachtsorganen zit, maar het kan ook in stippen op het lijf zitten.

Ik zou altijd even bloed prikken want pigment verlies kan ook door tekorten komen, dus niet zomaar blind uitgaan van vitiligo.


Afbeelding

KiKiDo

Berichten: 98
Geregistreerd: 21-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:55

Bruin bier geven?
Ik ken een hengstenhouder die dat deed bij deze pigmentveranderingen.

Bruin bier is op lage temperatuur gebouwen waardoor veel stoffen nog in tact zijn. Heeft daardoor een laag alcohol percentage en een hoger vitamine B gehalte. Wordt ook vaak gegeven om de nieren te zuiveren (plassen, stalbenen) en de melkgift op gang te brengen. Ik begreep dat ook hoefsmeden met deze tip komen voor verbetering van de hoeven.
Paarden schijnen het in ieder geval lekker te vinden en worden er niet dronken van (te laag alcohol in verhouding tot lichaamsgewicht).

Bloed prikken is sowieso een goed idee. Vitamine B tekort en bruin bier zou wel op elkaar kunnen aansluiten, al weet ik niet of de gehaltes afdoende zouden zijn om tekorten aan te vullen.
Is misschien wel het Googlen en eventueel proberen waard?

MariekeS_

Berichten: 4715
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:57

JudithGigi schreef:
Kan ik me bijna niet voorstellen, heb in de afgelopen jaren niks veranderd :')

Tenzij het al een reactie op bijvoorbeeld vliegenspray zou zijn, maar zou de huid dan niet ook geïrriteerd moeten zijn?


Dat had ik ook verwacht met de plekken bij de 'sperriem'...de huid was verder totaal niet geïrriteerd ofzo, echt niks te zien. Bij de 1e bezichtiging zaten er een paar stippen, een week later was het iets uitgelopen en 2 weken later met de keuring zoals op bovenstaande foto. En al die tijd geen irritatie of korstjes ofzo. Heel apart.
Ben 'blij' dat iemand hierboven dus precies dezelfde plekken gezien heeft, dan is het toch niet echt toeval.

Enzo_Ollie

Berichten: 954
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 10:33

MariekeS_ schreef:
JudithGigi schreef:
Kan ik me bijna niet voorstellen, heb in de afgelopen jaren niks veranderd :')

Tenzij het al een reactie op bijvoorbeeld vliegenspray zou zijn, maar zou de huid dan niet ook geïrriteerd moeten zijn?


Dat had ik ook verwacht met de plekken bij de 'sperriem'...de huid was verder totaal niet geïrriteerd ofzo, echt niks te zien. Bij de 1e bezichtiging zaten er een paar stippen, een week later was het iets uitgelopen en 2 weken later met de keuring zoals op bovenstaande foto. En al die tijd geen irritatie of korstjes ofzo. Heel apart.
Ben 'blij' dat iemand hierboven dus precies dezelfde plekken gezien heeft, dan is het toch niet echt toeval.


wow ik ben ook heel blij dat iemand anders het heeft meegemaakt hahaha. Ik durfde hier eigenlijk ook geen topic voor aan te maken omdat ik bang was dat ik ook reacties kreeg als sperriem te strak oid :+

Bij mij inderdaad ook geen kortjes oid, er zaten zelfs nog zachte doorzichtige haartjes.

Ik denk idd ook wel dat het anders is als bij TS omdat het inderdaad bij haar paard echt stippen zijn verdeeld over het lichaam, ik zou daar ook eerder aan vitiligo denken oid

MariekeS_

Berichten: 4715
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 10:56

Enzo_Ollie schreef:
MariekeS_ schreef:

Dat had ik ook verwacht met de plekken bij de 'sperriem'...de huid was verder totaal niet geïrriteerd ofzo, echt niks te zien. Bij de 1e bezichtiging zaten er een paar stippen, een week later was het iets uitgelopen en 2 weken later met de keuring zoals op bovenstaande foto. En al die tijd geen irritatie of korstjes ofzo. Heel apart.
Ben 'blij' dat iemand hierboven dus precies dezelfde plekken gezien heeft, dan is het toch niet echt toeval.


wow ik ben ook heel blij dat iemand anders het heeft meegemaakt hahaha. Ik durfde hier eigenlijk ook geen topic voor aan te maken omdat ik bang was dat ik ook reacties kreeg als sperriem te strak oid :+

Bij mij inderdaad ook geen kortjes oid, er zaten zelfs nog zachte doorzichtige haartjes.

Ik denk idd ook wel dat het anders is als bij TS omdat het inderdaad bij haar paard echt stippen zijn verdeeld over het lichaam, ik zou daar ook eerder aan vitiligo denken oid


Jep hier ook zachte doorzichtige/witte haartjes. Wat apart zeg...

Ik volg TS, ben benieuwd of je nog iets wijzer kan worden.

Stybba

Berichten: 3018
Geregistreerd: 14-12-03

Re: Schimmel schimmelt ook op de huid? Vitiligo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:48

Misschien Birdcatcher spots? Al vind ik die ‘smeer’ bij de buik en de vlek bij de mond wel vreemd. En ik dacht dat het er langzaam steeds meer zouden worden, niet ineens een hand vol :P
Vandaar dat ik het ook niet vreemd zou vinden als ze ergens een tekort van zou hebben.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:59

Vitiligo ontstaat vooral bij openingen en op plekken die beschadigd zijn en daarna genezen zijn.
Dat kan door een grote wond zijn maar ook bijvoorbeeld schuurplekken.

Ik vind het paard van de ts op de plek bij de mond na, niet hele typische vitiligo plekken hebben.

Vitiligo valt te testen met een speciale lamp, sommige vormen van schimmel kun je ook herkennen met die lamp.

Vitiligo plekken veranderen ook niet jaarlijks maar kunnen wel groeien of krimpen.
Je zult bij vitiligo eerder meer plekken krijgen dan dat ze zullen verdwijnen.