Hoefbevangen - wat nu?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ellen1983

Hoefbevangen - wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 11:43

Hallo,

Mijn tinker staat licht bevangen. De smid is gekomen, DA ook, hij heeft 12 dagen Inflacam gekregen (vandaag de eerste dag zonder). Staat momenteel op stal met beperkt hooi, en sinds gisteren terug enkele uurtjes buiten, op een stuk zonder gras.
Maar hoe gaat het herstel vanaf nu?
Wat kan/moet ik wel/niet doen?
Overal te vinden wat laminitis is en hoe je je kansen kan verminderen om het te krijgen, maar helaas niet uit te sluiten.
Nu qua herstel/beweging, is het niet zo duidelijk.
Ik was ziezo geen intensieve ruiter, 1xper week een wandeling door het bos van +/- 5km, en 1x in de piste een half uurtje, dus rijden is niet het belangrijkste voor mij, een pony die gezond is en zich goed in z'n vel voelt wel.
Kan ik gaan wandelen aan de hand? Of is dit af te raden?

Marilu

Re: Hoefbevangen - wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:50

Je hebt precies 2 topics tegelijk aangemaakt ? Zou dat kunnen ?
Dit terzijde.

Ondertussen heb ik hier - spijtig genoeg - ook al wat ervaring met (licht) hoefbevangen paarden.
Belangrijkste is het dieet. Dierenarts hier zegt altijd, enkel hooi en dan ook nog niet te veel.
Bewegen zou ik zuiver aan het paard in kwestie over laten. Ik denk dat het te pijnlijk is om ze te dwingen te stappen. En ervoor zorgen dat hij/zij lekker mals kan liggen.
Onze dierenarts raadde me ook aan om zelf zooltjes te maken, uit zo'n soort isolatiemateriaal de vorm van de hoef uitsnijden en dan vastkleven met ducktape. Zo hebben ze een wat minder pijnlijke zool.
Ik zoek of ik een foto vind als voorbeeld en dan post ik die nog wel ;)

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:01

Ja, ik heb het gemerkt, je hebt je topic blijkbaar 2x tegelijk geopend ;-)
Op de andere OP heeft ondertussen ook al iemand geantwoord, zie ik.

Hier heb ik een foto van de 'hoefsloefjes'. Vergt wat oefening om ze er goed onder te krijgen. Indien goed vastgekleefd, kunnen ze er zo wel 1 à 2 dagen mee rond wandelen.
Dierenarts vond dit een goede en heel wat goedkopere oplossing dan medische hoefschoenen. En ik kan beamen dat het inderdaad werkt. Wel een dik genoeg isolatieschuim kiezen, maar natuurlijk ook niet té dik.

Afbeelding

Ellen1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 12:02

Klopt, geen idee waarom het topic er 2x gekomen is :?

Ik heb scootboots, zou ik deze gewoon aandoen als hij buiten gaat? (Nu werk ik ook voltijds, dus dat aandoen en uitdoen moet ook haalbaar blijven uiteraard)

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:07

Scootboots ken ik niet ... ik neem aan dat het een gewone hoefschoen is ?
Het gaat er om dat het een malse ondergrond is, dus ik denk dat een gewone hoefschoen te hard is.
Maar misschien is je paard al genoeg hersteld en heeft hij/zij geen bescherming meer nodig in stal of paddock ? Loopt hij/zij nog stram ?

Je zal wel aan het gedrag van je paard merken wanneer hij/zij er terug 'klaar voor is'.
Misschien toch sowieso een 2 maanden rekenen alvorens er terug op te stappen. Wandelen aan de hand zou ik toch ook gewoon nog even laten voor wat het is, tenzij met die hoefschoenen als die mals genoeg zijn (eventueel aan de dierenarts vragen ?). Met zo'n gekleefde 'hoefsloefjes' kan je in ieder geval niet gaan wandelen, dan liggen ze er binnen de kortste keren af. Die kunnen enkel dienen voor wat over en weer 'geslof' in en rond de stal.
Maar vrije, ongeforceerde beweging is wel heel belangrijk. Beweging stimuleert de afvoer van de afvalstoffen die in de hoef zitten.

Verder zeker niet aarzelen om extra pijnstilling/ontstekingsremmer te vragen aan de dierenarts als je merkt dat je paard toch nog pijn of ongemak heeft.
Laatst bijgewerkt door Marilu op 19-07-22 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:12

Scootboots hebben een goede flexibele zool, die zijn hier heel prima voor te gebruiken. Geeft wat demping, maar is toch zacht genoeg.

Hooi goed spoelen en evt mengen met wat stro is ook nog een goede optie.

Beterschap er mee!

Ellen1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 12:13

Eergisteren, toen ik zijn stalletje proper aan het maken was zat hij even in de piste, en heeft uit zichzelf een vrolijk galopje gedaan, van de ene zijde naar de andere zijde. Ik was er blij mee, betekent dat hij zich toch een stuk beter voelt.
Vanmorgen dan toch weer wat gevoelig.
Dus die zelfgemaakte schoentjes van jou zijn zeker een optie! Ik ga vanavond eens op zoektocht naar materiaal!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:23

Wandelen zou ik niet doen toen je groen licht krijg van de dierenarts. Dus als herstel, maar als hij nog aan pijnmedicatie is zeker nog niet.

Wat je zou kunnen doen, als je daar de mogelijkheid voor hebt is een modderpoel maken, hier kan je paard zijn hoeven in koelen.

Is dit de eerste keer dat je paard bevangen is?
Vaak, niet altijd, speelt er toch ook nog een onderliggend probleem zoals EMS of PPID

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:26

siskeh schreef:
Wat je zou kunnen doen, als je daar de mogelijkheid voor hebt is een modderpoel maken, hier kan je paard zijn hoeven in koelen.

En dat zou ik nou juist NIET doen. Het laatste wat je wilt met een hoefbevangen paard is dat de hoef week wordt en zo nog minder ondersteuning biedt.
Nou is deze gelukkig slechts licht bevangen en gezien de droogte van de laatste tijd zal de hoef hopelijk goed hard zijn, maar dat in een modderplas neerzetten is echt zo'n hardnekkig advies uit oude tijden toen dit de beste pijnstilling leek, wat echt al lang weer achterhaald is. Goede pijnmedicatie is ruimschoots voorhanden, dus zorg dat die hoef niet verweekt.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:32

Ik had mijn vorige post nog wat aangepast, nadat er al gereageerd was, zie ik nu. Sorry daarvoor.

Ja, als je merkt dat ze terug 'tot leven komen', dan zijn ze zeker aan de beterhand ! Een goed teken.
Verder dus gewoon voorzichtig blijven met het dieet. En vrije beweging geven. En pijn en ongemak zo veel mogelijk uitsluiten.

Als je op zoek gaat naar zo'n isolatieschuim/-plaat : er bestaan verschillende soorten in. Ik weet niet zo direct welke soort het is ... het moet in ieder geval een materiaal zijn dat wat mee veert en niet direct doormidden breekt ;) Het wordt verkocht in platen van zo'n 1,20 meter op 60 cm, geloof ik ...
En goeie kwaliteit ducktape nemen :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:34

Eatshay schreef:
siskeh schreef:

En dat zou ik nou juist NIET doen. Het laatste wat je wilt met een hoefbevangen paard is dat de hoef week wordt en zo nog minder ondersteuning biedt.
Nou is deze gelukkig slechts licht bevangen en gezien de droogte van de laatste tijd zal de hoef hopelijk goed hard zijn, maar dat in een modderplas neerzetten is echt zo'n hardnekkig advies uit oude tijden toen dit de beste pijnstilling leek, wat echt al lang weer achterhaald is. Goede pijnmedicatie is ruimschoots voorhanden, dus zorg dat die hoef niet verweekt.

Ow dan zou ik daar wel graag een bron bij zien! Graag ook van een aantal goede hoefsmeden of dierenartsen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:18

Ellen1983 schreef:
Hallo,

Mijn tinker staat licht bevangen. De smid is gekomen, DA ook, hij heeft 12 dagen Inflacam gekregen (vandaag de eerste dag zonder). Staat momenteel op stal met beperkt hooi, en sinds gisteren terug enkele uurtjes buiten, op een stuk zonder gras.
Overal te vinden wat laminitis is en hoe je je kansen kan verminderen om het te krijgen, maar helaas niet uit te sluiten.
Ik was ziezo geen intensieve ruiter, 1xper week een wandeling door het bos van +/- 5km, en 1x in de piste een half uurtje, dus rijden is niet het belangrijkste voor mij, een pony die gezond is en zich goed in z'n vel voelt wel.

Rantsoen aanpassen, waarom is hij bevangen geworden en opletten met suikers.
Dit zal je echt hele lange tijd (minstens een jaar) of langer moeten volhouden.
Belangrijk is wel dat je paard vrij kan bewegen en niet alleen op stal staat in de urine en mest enz.
En hoefschoenen is een zeer goede uitkomst.

Ellen1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 13:36

Marjo89 schreef:
Ellen1983 schreef:
Hallo,

Rantsoen aanpassen, waarom is hij bevangen geworden en opletten met suikers.
Dit zal je echt hele lange tijd (minstens een jaar) of langer moeten volhouden.
Belangrijk is wel dat je paard vrij kan bewegen en niet alleen op stal staat in de urine en mest enz.
En hoefschoenen is een zeer goede uitkomst.

Reden: hij stond 24/7 (ruim 2 jaar) in de kudde op de weide. Reeds graasmasker(s) geprobeerd met diverse hulpstukken, maar hij is Houdini.

Stalletje wordt dagelijks proper gemaakt, en vanaf gisteren staat hij overdag enkele uren buiten (zand).