Ik heb een hengstveulen gekocht, hij loopt nu lekker met de andere hengst veulens in een opfok en het gaat goed met hem.
Hij is nu net 1 jaar oud.
Als hij geruind is komt hij naar huis in een gemengde kudde. Tot die tijd blijft hij daar lopen.
Maar iedereen zegt wat anders.. Wat is jullie ervaring? Wanneer ruin je je veulen en waarom dan?
Ik heb gehoord:
*Zo snel mogelijk, anders gaan ze loeren/vechten en stoppen ze hun energie niet meer in het groeien.
*Zo laat mogelijk, anders krijg je een mietje die kapot geslagen word tussen de andere hengsten. En heb je kans dat hij te snel groeit.
*mijn instructie zegt, kijk naar je veulen. Zodra je ziet dat hij gaat loeren ipv eten laat je hem ruinen, anders laat je hem lekker wat langer hengst.
*de opfokker geeft aan, dat aankomende winter de meeste hengsten gekeurd worden en daarna meteem geruind en dat hij dan dus makkelijk mee kan met de groep.
Maar wat is nou jullie ervaring, waar doe ik goed aan?
Het is kruizing, zijn moeder is een Jazz nakomeling en zijn vader is een grote barock pinto. Hij was met 8 maanden zijn moeder van 1.60m al bijna voorbij kwa hoogte.
Wat ik van zijn karakter kan zien is dat hij nieuwsgierig maar onzeker is. Hij staat middenin de groep ergens op rang.
Wat ik absoluut wil voorkomen is dat hij weet wat dekken is, omdat hij hier ook bij merries komt en dat gespring wil ik gewoon niet. Dus mijn gevoel zegt aankomende winter meteen mee ruinen.. Maar doe ik hier goed aan? Zijn er dingen waar ik nu niet aan denk die ook meespelen?