Wanneer ruinen en waarom dan?

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nadiine__x

Wanneer ruinen en waarom dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-22 07:47

Hallo!

Ik heb een hengstveulen gekocht, hij loopt nu lekker met de andere hengst veulens in een opfok en het gaat goed met hem.

Hij is nu net 1 jaar oud.

Als hij geruind is komt hij naar huis in een gemengde kudde. Tot die tijd blijft hij daar lopen.

Maar iedereen zegt wat anders.. Wat is jullie ervaring? Wanneer ruin je je veulen en waarom dan?

Ik heb gehoord:
*Zo snel mogelijk, anders gaan ze loeren/vechten en stoppen ze hun energie niet meer in het groeien.

*Zo laat mogelijk, anders krijg je een mietje die kapot geslagen word tussen de andere hengsten. En heb je kans dat hij te snel groeit.

*mijn instructie zegt, kijk naar je veulen. Zodra je ziet dat hij gaat loeren ipv eten laat je hem ruinen, anders laat je hem lekker wat langer hengst.

*de opfokker geeft aan, dat aankomende winter de meeste hengsten gekeurd worden en daarna meteem geruind en dat hij dan dus makkelijk mee kan met de groep.

Maar wat is nou jullie ervaring, waar doe ik goed aan?

Het is kruizing, zijn moeder is een Jazz nakomeling en zijn vader is een grote barock pinto. Hij was met 8 maanden zijn moeder van 1.60m al bijna voorbij kwa hoogte.

Wat ik van zijn karakter kan zien is dat hij nieuwsgierig maar onzeker is. Hij staat middenin de groep ergens op rang.

Wat ik absoluut wil voorkomen is dat hij weet wat dekken is, omdat hij hier ook bij merries komt en dat gespring wil ik gewoon niet. Dus mijn gevoel zegt aankomende winter meteen mee ruinen.. Maar doe ik hier goed aan? Zijn er dingen waar ik nu niet aan denk die ook meespelen?

Afbeelding

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

Ibbel

Re: Wanneer ruinen en waarom dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 08:00

Vroeger werden veulens met max een jaar geruind, zodra ze van de moeder af waren (mits de ballen waren ingedaald). Reden: er bestonden geen opfokken, werd vaak door castreurs gedaan (niet door DA, dus hoe jonger, hoe simpeler en hoe minder complicaties), en het was dan winter (geen vliegen).
Geen enkele van die ruinen is daar slechter van geworden. De grootste groei is in het eerste jaar, heel vroeg castreren heeft wel als effect dat de groeischijven in de pijpbeenderen iets later sluiten (die sluiten rond 1 jaar oud) zodat ruinen een grotere eindstokmaat kunnen krijgen. Castreer je met een jaar of iets ouder, is dat effect ook weg.

Wat jarenlang gebruikelijk en uitermate praktisch was, wordt nog steeds gedaan (door mij bv, ik stuur mijn veulens niet naar een opfok, dus die blijven hier in de groep en dús hup, weg met de ballen).

Aan de andere kant is het een 'hype' om vooral een lookalike hengst te willen met bijbehorende speknek (die alleen maar in de weg zit met rijden) ipv een ruin. En of je die nek krijgt (en of die blijft na castreren) is ook maar de vraag. En dus wordt er zo laat mogelijk gecastreerd, zodat je ruin er als een hengst uitziet (en zich soms dus ook nog lang gedraagt)

Lang verhaal kort: er is geen medische of fysiologische reden om vroeg te ruinen, terwijl er wel wat redenen zijn om niet laat te ruinen: zwaardere operatie, langer hengstengedrag.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 08:04

Waar ik vroeger reed werden alle sportpaarden in de lente dus net voordat ze een jaar werden gecastreerd.
Alle liggend in de wei.
Dan kon alles zonder problemen de jaren daarna bij elkaar lopen.
En dat zijn allemaal mooie paarden geworden.

Zelf heb ik 2 hengsten gehad en ook met een jaar laten castreren en zou dat zo weer doen.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 08:19

Ik heb ook mijn hengstveulen laten castreren als jaarling.
Juist om hem zo snel mogelijk in een gemengde groep van jong en oud te kunnen zetten, daar worden ze stukken wijzer en stabieler van dan tussen alleen maar andere jonkies.
En het scheelt vaak een boel ellende als die ballen nog niet zo groot zijn.

Oeleborg 19-05-1994 13-10-2014 Bedankt voor 20 geweldige jaren, ik mis je mijn held

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 08:23

Mijn a-tje ook met een jaar, ik had geen plek voor een hengst. Ik denk dat er niets mis mee is om ze jong te castreren.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 08:27

Die van mij gaat in de opfok ook gewoon mee door met de groep. Zijn allemaal jonge hengsten bij elkaar. Hij zal nu in oktober gecastreerd worden vermoed ik en dan is hij 2 jaar en 4 maanden oud.

“To the people who look at the stars and wish."
"To the stars who listen and the dreams that are answered.”

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 08:28

Ik zou luisteren naar de opfokker, dat is degene die er het meest verstand van heeft. Vaak krijgen ze wel een groeispurt na de castratie maar dat is normaal. De energie die normaal in het hengst zijn zit/ gaat zitten wordt dan om gezet in een groeispurt.

Hengsten spelen vaak ruwer en ruiger, zeker als de hormonen een rol gaan spelen dus eigenlijk is je paard "veiliger" als ruin. Als hengst kunnen ze wat mooier uitgroeien qua bouw (testosteron) en spieren maar dat kun je er later ook wel op trainen in training dus daar zou ik het niet voor doen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 08:37

Nadiine__x schreef:
Hallo!

Wat ik absoluut wil voorkomen is dat hij weet wat dekken is, omdat hij hier ook bij merries komt en dat gespring wil ik gewoon niet. Dus mijn gevoel zegt aankomende winter meteen mee ruinen..

[ [url=m/sBzMU0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als je dit absoluut wil voorkomen moet je hem ala minute laten ruinen ( wat ik afraad ivm de vliegen), want dit gedrag kunnen jonge hengsten al vanaf heel jong laten zien. Daar is geen leeftijd aan te plakken. Hoe klein ze ook nog zijn.
Vergis je daar niet in!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 08:39

Ik zou hem ook met de groep mee laten gaan!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 08:40

In jou geval zou ik dan het najaar/winter van de opfok aanhouden. Hij zal nu niet getriggerd worden door merries om zich heen denk ik? En 1,5 is een prima leeftijd voor castratie.

Als je het nu direct wilt doen zit je wel met vliegen en de open wonden en dat vind ik zelf niet prettig. Die van mij is 2 geworden en in mei gecastreerd. Dat was goede timing voor hem qua hormonen (klein beetje hengsten gedrag maar nog goed te handelen) en ook qua warmte en vliegen was het top.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 08:41

Ik zou hem dit najaar/winter laten castreren
Zeker niet nu ivm vliegen

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 08:41

Hier 1 die met 6 maanden geruind is en die springt gerust op merries en 1 die afgelopen februari met 2,5 jaar gecastreerd is en die absoluut niet springt tot nu toe op merries. De leeftijd zegt niet altijd veel.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 08:45

Er zijn zoveel wegen naar Rome. In jou geval zou ik hem lekker met de groep mee doen.

Ik laat ze zelf in het voorjaar castreren voordat ze 1 worden of als ze net 1 zijn. Reden dat ik een gemenge groep heb met jonge paarden, ruinen en merries. En ik heb ze bij huis en wil niet speciaal voor hengsten omheiningen hoger makrn etc. Laat staan als het mis gaat met perongelukke dekkingen...

Overigens is het een fabel hoe ze uitgroeien. Hengsten zijn mooier qua spieren maar die gaan er gewoon af na castreren. En je traint er weer spieren op. Ook qua uitgroeien zijn er veel meer factoren die mee spelen dan enkel hengst of ruin zijn.

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 08:48

Volgens mij is het niet altijd zo dat een ruin dekt wanneer hij als hengst gedekt heeft. Hier 2 ruinen die nakomelingen hebben maar in een gemengde kudde niet dekken. Er lopen hier genoeg hengstige dames rond die dan wel weer gedekt worden door ruinen die geen nakomelingen hebben.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 08:53

Mijn ruin is met 1,5 gecastreerd, omdat hij toen erg naar de merries toe trok en heen en weer ging rennen.
De rest van de opfokgroep waar hij in stond is met 2,5 gecastreerd.

Overigens was mijn paard de enige ruin in een groep hengsten en is geen mietje geworden. Sterker nog. Hij was de baas en is dat de hele tijd gebleven.
Te snel is hij ook niet gegroeid, want hij was 1,60 toen hij uit de opfok kwam (toen was hij 3) en pas later de lucht in geschoten. nu is hij ongeveer 1,69.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 09:10

ik zou hem ook gewoon met de groep mee laten gaan.
Zelf binnen hetzelfde ras een aantal ruinen meegemaakt die ofwel rond de 1 jaar ofwel rond de 3 jaar werden gecastreerd en beide gaat in principe prima. Degene die vroeg is gecastreerd is wat slungeliger en ietwat sulliger, maar of dat nu echt met de leeftijd van de castratie te maken heeft zou ik niet durven zeggen. Waarschijnlijk is dat gewoon karakter.

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-22 14:40

Bedankt voor alle reacties!

Dan word hij inderdaad geruind als ze deze winter op stal gaan en kan hij daarna lekker naar huis. <3

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie