Wormbesmetting en de ziekte van lyme...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EarthFocus

Wormbesmetting en de ziekte van lyme...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 14:58

Schuldgevoel zonder schuld te hebben (denk ik?).

Eind februari verhuisde ik met mijn paarden van Zuid-holland naar Drenthe.
Aquito doorstond de verhuizing boven verwachting goed, maar hij blijft een zenuwenpeesje, dus hij nam wat af in spieren en was wat onrustig in de kudde.

Dit herstelde eigenlijk al vrij snel en hij had zijn plekje in de nieuwe kudde gevonden.
Toch bleven zijn spieren weg en ging hij ook vaker struikelen. Fysio erbij laten komen en hij liep direct beter en zelfs zijn spieren namen weer iets toe.
Toch voelde het nog niet als genoeg ondersteuning, dus ook nog een masseur erbij en een vitaminespuit + wat extra voer om even een boost te geven.
Hij reageerde hier goed op en zijn spiermassa nam zelfs nog wat meer toe.

Toch zat ik ook met het feit dat hij van de winter geen dikke vacht had, hij heeft maximaal 250gram qua deken op gehad.
En nu stond hij dan wel de hele dag buiten (in de nacht op stal) zonder deken, maar wel boven de 10 graden, dus ik dacht dat hij het wat kouder had, en dat hij een beetje in de war was, waardoor hij een dikkere vacht aanmaakte.

De radartjes bleven wel draaien, want Aquito heeft nog nooit zo'n dikke vacht gehad, zelfs niet in de winter.

Zou hij dan toch cushing hebben? Hij is pas 11, maar onmogelijk is het niet...
En aangezien zijn spieren weer in rap tempo afnamen, hij keer op keer onregelmatig liep, steeds op een ander been, besloot ik een bloedje te laten afnemen.

Hester Bischot wees mij erop dat het ook lyme kon zijn. Hij stond nu immers bij het bos.
Dus direct gevraagd of ze hem ook wilde testen op lyme.

Ik kreeg maandag de uitslag en Aquito blijkt, ondanks dat hij altijd netjes ontwormt wordt en mestonderzoek wordt gedaan, een wormbesmetting te hebben. Ingekapselde wormen kunnen jaren blijven zitten en gaan niet weg door een wormenkuur en is niet aan te tonen in de mest.
De ingekapselde wormen zijn dus uitgekomen en hebben hem vanbinnenuit opgevreten.

Hij had gelukkig geen verhoogde PPID waarde, dus cushing konden we uitsluiten.
De dierenarts dacht ook dat alle symptomen van de wormbesmetting kwamen.

Ik bleef een naar onderbuikgevoel houden...

Vanmorgen werd ik gebeld met de uitslag van lyme en mijn maatje blijkt ook nog eens positief getest te zijn op de ziekte van lyme.

Godzijdank sta ik nog geen half jaar in Drenthe en kan hij het echt enkel hier op hebben gelopen, dus er is behandeling mogelijk, zowel voor de wormbesmetting als voor de lyme.

Maar het heeft wel mijn altijd zo gespierde vriend weggeteerd alsof het een 25 jaar oud paard is...

Ik voel me ontzettend schuldig. Steeds de vragen 'had ik maar...' of 'wat als ik...'

Maar ik bekeek het steeds per dag en probeerde ook te kijken of het nog door de verhuizing, ander hooi, meer buiten, grotere kudde zou kunnen komen.

Nu weet ik wat hij heeft en gaan we vanaf aanstaande maandag behandelen.

Hij krijgt ondertussen al twee weken extra voer.
Fibrebeet, prestatiebrok, luzerne, lijnzaad, chiazaad, magnesium. Veel eiwitten en vetten om zijn spiermassa niet nog meer op te laten vreten.
En ik merk dat hij hierdoor toch ook wel weer iets aan voedingsstoffen opneemt.

Toch is hij al die tijd vrolijk gebleven en heb ik enkel aan hem gemerkt dat hij niet zichzelf was door zijn vacht/spierafname en doordat hij wisselend steeds kreupel was. En met galopperen kreeg ik hem niet verzameld, hij miste de kracht van zijn achterbeen om rustig te galopperen, dus we reden vooral in het bos.

Nu een lange weg te gaan om weer op de rit te komen met schuldgevoel en een sprankje hoop.

Ik hoop dat hij over een paar maanden gewoon weer een krachtpatster is!

We gaan er vol gas tegenaan om Aquito weer de oude te laten worden♡

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 15:03

Wat vervelend, je grote vriend zo in de lappenmand. Gelukkig heb je kunnen achterhalen wat hem mankeert en kun je nu gericht behandelen. Beterschap! Ik hoop dat jij snel en volledig hersteld.

daantjuhhh

Re: Wormbesmetting en de ziekte van lyme...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 15:08

Teken zitten voornamelijk in gras.
Dus uitsluiten dat het in Drenthe bij het bos gebeurd is zou ik niet direct doen.

Verder wens ik je sterkte. Hopelijk slaan de behandelingen goed aan.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 15:11

Jessix schreef:
Wat vervelend, je grote vriend zo in de lappenmand. Gelukkig heb je kunnen achterhalen wat hem mankeert en kun je nu gericht behandelen. Beterschap! Ik hoop dat jij snel en volledig hersteld.

Dat hoop ik ook! We gaan er alles aan doen :)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 15:13

daantjuhhh schreef:
Teken zitten voornamelijk in gras.
Dus uitsluiten dat het in Drenthe bij het bos gebeurd is zou ik niet direct doen.

Verder wens ik je sterkte. Hopelijk slaan de behandelingen goed aan.

Bedankt voor je berichtje!

Als hij het voor de verhuizing al had gehad, dan had ik toen (denk ik) al wat aan hem moeten merken of niet?
Hij was toen echt fantastisch qua bespiering, conditie en liep geen pas kreupel. Geen moment getwijfeld toen dat hij ook maar iets zou mankeren.

Dat gevoel kreeg ik pas sinds ik in Drenthe kwam, eigenlijk ook pas na een maand of twee dat ik zijn spieren zo af zag gaan nemen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 15:22

Je weet nooit waar hij de besmette teek opgelopen heeft, stress kan ook een dippie in het immuunsysteem gegeven hebben en er voor gezorgd hebben dat de borrelia kon opvlammen. Hebben ze nog andere co-infecties getest en wat gaat de behandeling worden?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:11

Bekend verhaal mijn paard is begin april verhuisd naar 24/7 buiten en na even wennen heeft hij het prima naar zijn zin, kwam goed door zijn vacht en had een strak velletje qua bespiering was het sinds de winter al minder door blessure en dus minder training. Begin juni kreeg hij ook ineens meer vacht het leek wel herfst te worden en spieren verdwenen nog meer.. Conclusie was hij kan zijn afvalstoffen niet goed kwijt en daarom de vacht. Van het voorjaar wormonderzoek en op dat moment kwam dat er goed uit.

Eind april een week in Ermelo geweest met paard en verder niet weg geweest.
Na jou verhaal te hebben gelezen bedenk ik net dat hij jaar of 8 - 9 terug ook een lyme besmetting heeft gehad ook met dikke vacht maar hij heeft ook een keer een leverbot besmetting gehad ook jaren terug. Beide zijn behandeld geweest en toen ging het weer goed maar ga nu twijfelen of hij 1 van de 2 toch weer heeft.
Vorig jaar zomer was de weide waar hij liep redelijk nat en in de winter liepen er schapen op.

Misschien toch ook weer bloed laten afnemen en testen.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:18

Wat fijn dat je nu toch een diagnose hebt en gericht kan handelen. Dat schuldgevoel is heel herkenbaar voor iedere dieren eigenaar denk ik zo maar troost jezelf met dat je hebt doorgezocht!

Mag ik vragen wat de behandeling inhoud voor de wormen? Blijf toch lastig als het niet uit de mestonderzoeken komt. Ben er ook altijd een beetje huiverig op met 2 jonge paarden..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:21

Hannanas schreef:
Je weet nooit waar hij de besmette teek opgelopen heeft, stress kan ook een dippie in het immuunsysteem gegeven hebben en er voor gezorgd hebben dat de borrelia kon opvlammen. Hebben ze nog andere co-infecties getest en wat gaat de behandeling worden?

Klopt. Klachten agv een borrelia besmetting kunnen zich ook pas na jaren openbaren / verergeren afhankelijk van hoe de weerstand is. Dat is bij mensen precies zo.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 17:31

Steppe schreef:
Bekend verhaal mijn paard is begin april verhuisd naar 24/7 buiten en na even wennen heeft hij het prima naar zijn zin, kwam goed door zijn vacht en had een strak velletje qua bespiering was het sinds de winter al minder door blessure en dus minder training. Begin juni kreeg hij ook ineens meer vacht het leek wel herfst te worden en spieren verdwenen nog meer.. Conclusie was hij kan zijn afvalstoffen niet goed kwijt en daarom de vacht. Van het voorjaar wormonderzoek en op dat moment kwam dat er goed uit.

Eind april een week in Ermelo geweest met paard en verder niet weg geweest.
Na jou verhaal te hebben gelezen bedenk ik net dat hij jaar of 8 - 9 terug ook een lyme besmetting heeft gehad ook met dikke vacht maar hij heeft ook een keer een leverbot besmetting gehad ook jaren terug. Beide zijn behandeld geweest en toen ging het weer goed maar ga nu twijfelen of hij 1 van de 2 toch weer heeft.
Vorig jaar zomer was de weide waar hij liep redelijk nat en in de winter liepen er schapen op.

Misschien toch ook weer bloed laten afnemen en testen.

Ik hoop dat jouw paardje niks heeft nu, maar als het wel zo is, dan is het gelukkig te behandelen!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 17:33

Babootje schreef:
Hannanas schreef:

Klopt. Klachten agv een borrelia besmetting kunnen zich ook pas na jaren openbaren / verergeren afhankelijk van hoe de weerstand is. Dat is bij mensen precies zo.

Thanks voor de opmerkingen! Ik ga dit bespreken met de dierenarts of er misschien een bloedje geprikt kan worden en gekeken kan worden hoe lang hij al besmet is. Als ze dat al kunnen zien.

En anders alsnog hopen op het beste met de behandeling die we nu gaan starten!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 17:35

Hannanas schreef:

Ja, ik heb gezegd dat ze op alles moesten zoeken. Als er een afwijking was van een orgaan, dat ze dan moesten zoeken naar de reden van die afwijking. Maar alles is voor de rest echt helemaal goed!

De behandeling voor nu is:
Maandag t/m vrijdag antibiotica injectie in het bloed.
Maandag ook een vitamine infuus met wormenmiddel (tegen de desbetreffende worm).

Ik ga nog navraag doen of hij na de vijf dagen antibiotica nog langer antibiotica moet, want normaliter krijgen ze wel een veel langere tijd antibiotica heb ik mij laten vertellen door een ervaringsdeskundige!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 17:51

Geen idee of ze dat kunnen zien.
Zo'n behandeling is sowieso het enige wat je kunt doen tegen Lyme dus die is echt nodig. Een Lyme besmetting kan langere tijd sluimeren eer je in de gaten hebt dat je met Lyme te maken hebt omdat het zich in zoveel verschillende vormen voor kan doen, dat je het lang niet in de gaten kan hebben.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 23:23

Blijkbaar zijn er op dit moment meer paarden met een dikkere vacht ineens.
Loopt nog een topic over. Zou toch bijzonder zijn als deze ook lyme en/of worm besmetting hebben.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 08:12

Steppe schreef:
Blijkbaar zijn er op dit moment meer paarden met een dikkere vacht ineens.
Loopt nog een topic over. Zou toch bijzonder zijn als deze ook lyme en/of worm besmetting hebben.

Dat hoeft het helemaal niet te zijn natuurlijk.
Maar ik snap deze reactie ook niet zo goed. Alsof een dikke vacht direct te maken heeft met wat Aquito nu heeft.

Aquito had buiten zijn dikke vacht om nog een hoop meer klachten, vandaar dat ik een bloedje heb laten nemen. En de uitslag was toch echt 100% betrouwbaar...

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 08:15

Dit is hoe hij eind november was qua bespiering en zelfs een beetje te dik.
Afbeelding

En dit is hoe hij nu is...
Afbeelding
Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 08:16

Wat naar zeg. Hopelijk werkt de behandeling!

Maar helaas, ik sta nog in zuid Holland en hier zitten ook teken. Minder, maar ik heb wel een paar keer in de afgelopen jaren 1 teek van mijn paarden moeten halen. En 1 is natuurlijk al genoeg. Ik moet zeggen dat ik het veel lastiger vind bij paarden, bij de honden kon ik ze veel beter zien en vinden. Maar boor hetzelfde geld is het idd pas in Drenthe gebeurd. Maar neem het jezelf niet kwalijk, ook in zuid Holland had het je kunnen gebeuren. Plus dat het idd kan sluimeren tot er iets anders gebeurd.

Sterkte :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:18

Lyme kan heel lang sluimeren. En er is recent nog een onderzoek gepresenteerd dat altijd gedacht werd teken in bomen en struiken zaten maar het bleek ze voornamelijk in het gras zitten. Ik woon ook in drenthe vlakbij hester en hier echt nooit last van teken bij en in het bos. Wel op alle grasvelden en weilanden. Dat heb je in zuid Holland net zo goed. Lyme besmetting slaat dan vaak toe als de weerstand minder is wat na een verhuizing goed kan. Maar grote kans op die al jaren besmet is.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 10:07

Omdat het daar beter past verplaats ik dit topic naar Medisch [MD].