Veulen schraapt bij stilstaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eveque

Veulen schraapt bij stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-22 23:50

Sinds een paar weken heb ik mijn veulentje geleerd vast te staan. Dit doet hij echt super braaf alleen gaat hij als je hem geen aandacht geeft met zijn hoeven op de grond schrapen. Ik weet dat de manier om dat af te leren verschilt. Doet hij dit gewoon door ongeduld of is er echt iets aan de hand? En hoe leer ik dat af?

Dees

Re: Veulen schraapt bij stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 01:08

Vooral geen aandacht geven aan dit gedrag. Hij doet dit om aandacht te krijgen en zodra je reageert, bevestig je het gedrag.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 01:18

Yep gewoon geen aandacht aan besteden

Mijn draver doet dit als hij vind dat het te lang duurt voor ik hem zijn eten geef. Of hij gooit met de voerbak rond (plastieken flexibele emmer).
Ik wacht dan ook met voeren tot die even stilstaat en dus niet meer schrapt/of de bak niet meer rondgooit. En het liefst nog de aandacht niet bij mij en de voerschep heeft maar gewoon even ergens anders aan het snuffelen is in de stal.

Op manege waar ik stond was een paard dat jambette deed als hij op de poetsplaats stond. Zag er grappig uit maar uiteindelijk ook een "ondeugd" die je beter negeert, net zoals schrapen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 01:34

HOe oud is het veulen?

Wij hebben een veulen van ruim 2 maanden en een veulen van 1,5 maand, maar zet ze nog helemaal niet vast.

Wat we trainen zijn hele korte sessies en dan klaar. Ik denk dat je je veulen al veel te lang wil laten vast staan. Maar zelf zou ik het nog helemaal niet doen.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 02:22

Korte sessies inderdaad. Toen de mijne 3 was(net een half jaar groen uit de opfok) deed hij dit ook. Ik houdt het nog steeds kort, schraapvrij. ;)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 07:44

Hoe lang zet je het veulen vast? Ik zou ze niet langer dan 10 minuten vast zetten. Even borstelen en klaar. Anders duurt het te lang voor zo'n kleintje met een korte concentratieboog

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 07:50

Mijn paard doet het ook. Als veulen al. Heeft hier niks met ongeduld of aandacht vragen te maken. Hij vind vast staan onprettig. Dus de mijne staat alleen bij hoge uitzondering vast.

WhiskeyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 09:38

Voorkomen is beter dan genezen zeggen ze wel eens. Zorgen dat hij zich niet verveeld en niet lang vast staat zodat hij geen reden heeft om dit gedrag te ontwikkelen. Dat zou mijn aanpak zijn in elk geval. Als het al heel hardnekkig is, zou ik inderdaad het schrapen negeren en het netjes stilstaan direct belonen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 12:42

10 Minuten is voor een jong veulen echt al heel lang. Er was laatst ook een interessant stuk te lezen dat je veulens helemaal nog niet moet vastzetten.

Als ze goed leren aan de hand mee te lopen, weten wat druk is straks dan kunnen ze ook ouder netjes vast staan.

Mijn veulen van 23 staat prima vast en heeft dat de eerste maanden nooit gedaan.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 12:54

tja ik vind toch dat een veulen moet leren vast staan al is het maar als de smid er eens een keertje de vijl over de hoeven moet houden.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 13:00

TS wat doe je dan als je veulen vaststaat? Loop je er bij weg en ga je je eigen ding doen? Denk dat het dan logisch is dat je veulen gaat schrapen. Doe iets wat je veulen leuk vindt en voorkom dat hij wil gaan schrapen. Het leren vaststaan is voor veel mensen een ''moeten'', maar je veulen is nog een baby dus in principe moet hij nog niet zoveel :) Dus maak het vooral aangenaam voor hem zou ik zeggen, en inderdaad niet te lang.

Jleyssens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 13:03

Hier staan mijn paarden nooit vast. Ik heb ze geleerd stil te blijven staan. Heb je al eens nagedacht over de reden waarom hij schraapt?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 13:05

Proberen te voorkomen inderdaad. Hier staan de veulens eigenlik niet vast. Lopen mee dagelijks aan touw en met hoefsmid houden we ze vast. Ze kennen de druk dus. Als 3 (of 4) jarige zetten we ze pas kort vast als we er mee aan de gang gaan, borstelen, manen knippen en later zadelen etc. Nooit geeft dit problemen.

Zou dus als je perse wil vast zetten, vast zetten. Borstel er over. En weer los.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 13:13

petraaken schreef:
tja ik vind toch dat een veulen moet leren vast staan al is het maar als de smid er eens een keertje de vijl over de hoeven moet houden.

Dan hou je ze toch vast? Zeker bij de eerste ervaringen met een hoefsmid hou je het veulen even vast. Sowieso duurt dat al veel te lang voor een veulen om vast te staan.

Ken ook geen hoefsmid die het zo zou aanpakken bij veulens. Die doen eerste keer oppakken en vooral laten ruiken als ze met moeders bezig zijn.

Ik zal toch even zoeken naar het stuk dat vastzetten juist niet goed is.

Mensen maken elkaar gek dat veulens maar van alles moeten kunnen in hele korte tijd. Die van ons kennen het abc wel en je leert ze spelenderwijs en door af en toe herhalen. Niet eens dagelijks. Veel leren ze naast hun moeder en andere paarden of door minimale ervaringen.

Eveque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 14:33

superpony schreef:
HOe oud is het veulen?

Wij hebben een veulen van ruim 2 maanden en een veulen van 1,5 maand, maar zet ze nog helemaal niet vast.

Wat we trainen zijn hele korte sessies en dan klaar. Ik denk dat je je veulen al veel te lang wil laten vast staan. Maar zelf zou ik het nog helemaal niet doen.

Veulen is nu 3 maanden. Als we de mama poetsen, poetsen we hem ook even. Daarna loopt hij gelijk weer rond en om zijn moeder heen. Gaat dus om 5/8 minuten. Dus daar kan het niet aan liggen. Dit doe ik overigens ook maar 2/3 keer per week. Zal dan denk ik dus komen door ongeduld.

Bedankt voor alle reacties!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:38

Superpony ik weet niet hoe klein jou veulen abc is , maar hier hoort bij het abc ; poetsen, wassen, stilstaan, halster om, vast staan, voetjes tillen, deken op en af (zweetdekentje om te oefenen, blijft niet op) en trailer mak zijn. Ook ga ik geregeld even iets alleen met het veulen buiten doen en mama blijft in de stal.
Wel ben ik nooit langer dan 10 minuten bezig. Want het hoeft gewoon niet langer
Maar mijn veulen kent dit allemaal nu en vind niks een probleem. Ze is 3.5 maanden oud en ik oefen het nu dan ook veel minder dan eerst

Ts als je al zo kort bezig bent zou ik het gaan corrigeren. Negeren werkt vaak niet zo goed bij dit probleem.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:44

Kabayo schreef:
Superpony ik weet niet hoe klein jou veulen abc is , maar hier hoort bij het abc ; poetsen, wassen, stilstaan, halster om, vast staan, voetjes tillen, delen op en af (zweetdekentje om te oefenen, blijft niet op) en trailer mak zijn. Ook ga ik geregeld even iets alleen met het veulen buiten doen en mama blijft in de stal.
Wel ben ik nooit langer dan 10 minuten bezig. Want het hoeft gewoon niet langer

Ts als je al zo kort bezig bent zou ik het gaan corrigeren. Negeren werkt vaak niet zo goed bij dit probleem.

Ons eerste veulen kan alles wat je benoemt. Kan vliegenkap op, kan ook alles op hem leggen, hij ligt op schoot, kan liggend zijn voetjes doen, hij is nergens bang voor.

Mijn 23 jarige veulen zelfde.........

Alleen vastzetten doen we gewoon niet op deze leeftijd. Neemt niet weg dat ze het verschil niet voelen. Ik heb hem vast en hij blijft netjes stil staan.

Poetsen deed ik met enkele dagen en hij wil liever dat ik een half uur poets. Moeders was heel beschermend, dus haar gaan poetsen en hij wilde gelijk zelf.

Nu een shet veulen die echt niks kon en bang was. Kan ook gepoetst en eerlijk kan het hem nu opeens ook niet lang genoeg duren.

Het is echt grote onzin dat een veulen van enkele weken al vast moet kunnen staan of het straks niet zou kunnen. Onze veulens konden het volwassen altijd, ondanks minimale abc. Heb nog nooit zoveel gedaan als nu eigenlijk.

Ik zet de volwassen paarden ook niet altijd vast en die blijven ook gewoon fatsoenlijk stilstaan. Ook als ik wegloop om iets te pakken.

En buiten alles om, hoe klein ook, veulen geeft het duidelijk aan als het gaat staan schrapen. Belachelijk om dat nu al te corrigeren, omdat zo een baby het allemaal al moet kunnen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:49

Maar als de een het niet doet neemt niet weg dat het zo fout is als een ander het wel doet. Ik vind het bijvoorbeeld super makkelijk als ik het veulen vast kan zetten. Zeker als ik zoals altijd alleen ben. Gisteren helemaal alleen naar de zee en weer naar huis. Toch wel makkelijk als ze vast staan kennen dan.

Hele piepjonge veulens zet ik niet vast ivm hun nekje. Maar ik leer ze wel omgaan met druk. Presure-release

Het is natuurlijk geen noodzaak, het is niet dat ze het nooit gaan kennen als je het nu niet leert. Niemand zegt dat het moet he. Ik vind het gewoon makkelijk. Ben wel van mening dat het gewoon voor het beestje ook veel makkelijker is dat het normaal is. Ipv er nog veel tijd in te moeten steken als ze 3 zijn

Corrigeren van veulens is verder niks belachlijks aan. Hoort bij de opvoeding. Natuurlijk moet je ze niet gaan meppen. Maar 1 stapje achteruit zetten overleven ze wel

Ik zet ze overigens terug in de stal als ze beginnen te schrapen. Dan is de concentratie weg en hebben ze geen zin meer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:21

Mijn quarter veulen kan heel goed wijken voor druk. Spelenderwijs aangeleerd en komt echt bij alles van pas. Hij is 1x bij mn man achterop gesprongen, maar bij mij doet hij dat echt niet. En we hebben een pp, ik loop over de track met kruiwagen, hooi etc.

2 Weken terug kwam de tandarts die een even oud veulen heeft en wilde even kijken hoe voetjes optillen hier gaat. Hij stond gewoon los en hij kon ze zo oppakken.
Heb aardig wat kennissen met veulens die allemaal los staan als de hoefsmid komt en ook even de voetjes zo worden opgetild.

Ons veulen begon ook met bijten, maar heb dat niet hoeven te "straffen". En hij is van bang naar heel knuffelig gegaan.

De shet en veulen komen van andere kant van Nederland. Stonden gewoon los tussen balen. Ook vroeger nooit een veulen vast gezet in de trailer als ze naar de merries met veulens weide gingen bijv.

Scheiden van de moeder doe ik echt niet. Dat is zo tegen natuurlijk. Ze gaan vanzelf wel afstand nemen en kan dan altijd dat nog iets doorpakken door apart te zetten.
Ben nu ruim een week of bijna 2 weken alweer de merrie aan het oppakken en dan loopt veulen mee of stata ergens. Andere merrietje en veulen komen ook gelijk. Gaat prima en anders gewoon geduld hebben.

Hebben ons ooit 1x laten overhalen wel veulen op stal te zetten en de moeder te rijden, maar 1x, nooit meer. Inmiddels veel meer ervaring en ontwikkelingen.

Mensen willen veel teveel en ook veel te snel. Ja, veulen abc is goed, maar overdrijven is een vak. Ook volwassen paarden kun je nog steeds trainen. Anders zouden we daar sws niks mee kunnen natuurlijk.
Ook de reden dat we weer zelf zijn gaan fokken en niet meer een verknald paard wilden kopen. Die nu vaak genoeg gehad.

Normaal deden we na geboorte halstertje om. Nu niet gedaan en na een week begonnen. Paar dagen later nog eens. Paar dagen daarop weer. Toen een rondje gaan lopen. Week later nog eens zo gedaan.
Paar keer omdat ik alleen was halstertje om gedaan om te poetsen en kleine stukjes gelopen.
Toen zeker 2 weken niks, moeders halster om, veulen halster om en met beiden samen gaan wandelen.

En het shetten veulen kon echt 0,0 en was doodsbang. Dat haal je met geduld en tijd echt wel weer in. Nu heeft hij opeens door dat het heerlijk is om te kroelen.

Meerdere ( ook ervaren!! ) mensen zeggen hier dat je ze nog niet moet vastzetten of het niet nodig is, of echt heel kort. TS wil dat niet horen en pakt net de ene opmerking dat het wel kan. Wat niet verstandig is, want als TS voldoende ervaring had, werd de vraag hier niet gesteld.

Je kan beter niks doen dan teveel. Wat verkeerd is gegaan is echt veel lastiger op te lossen, dan wat niet is gedaan. Maar goed, dus wederom een reden dat we geen paard meer wilden kopen om andermans ellende voor zoveelste keer op te lossen en weer eens zelf te fokken.

Eveque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 16:43

superpony schreef:
Mijn quarter veulen kan heel goed wijken voor druk. Spelenderwijs aangeleerd en komt echt bij alles van pas. Hij is 1x bij mn man achterop gesprongen, maar bij mij doet hij dat echt niet. En we hebben een pp, ik loop over de track met kruiwagen, hooi etc.

2 Weken terug kwam de tandarts die een even oud veulen heeft en wilde even kijken hoe voetjes optillen hier gaat. Hij stond gewoon los en hij kon ze zo oppakken.
Heb aardig wat kennissen met veulens die allemaal los staan als de hoefsmid komt en ook even de voetjes zo worden opgetild.

Ons veulen begon ook met bijten, maar heb dat niet hoeven te "straffen". En hij is van bang naar heel knuffelig gegaan.

De shet en veulen komen van andere kant van Nederland. Stonden gewoon los tussen balen. Ook vroeger nooit een veulen vast gezet in de trailer als ze naar de merries met veulens weide gingen bijv.

Scheiden van de moeder doe ik echt niet. Dat is zo tegen natuurlijk. Ze gaan vanzelf wel afstand nemen en kan dan altijd dat nog iets doorpakken door apart te zetten.
Ben nu ruim een week of bijna 2 weken alweer de merrie aan het oppakken en dan loopt veulen mee of stata ergens. Andere merrietje en veulen komen ook gelijk. Gaat prima en anders gewoon geduld hebben.

Hebben ons ooit 1x laten overhalen wel veulen op stal te zetten en de moeder te rijden, maar 1x, nooit meer. Inmiddels veel meer ervaring en ontwikkelingen.

Mensen willen veel teveel en ook veel te snel. Ja, veulen abc is goed, maar overdrijven is een vak. Ook volwassen paarden kun je nog steeds trainen. Anders zouden we daar sws niks mee kunnen natuurlijk.
Ook de reden dat we weer zelf zijn gaan fokken en niet meer een verknald paard wilden kopen. Die nu vaak genoeg gehad.

Normaal deden we na geboorte halstertje om. Nu niet gedaan en na een week begonnen. Paar dagen later nog eens. Paar dagen daarop weer. Toen een rondje gaan lopen. Week later nog eens zo gedaan.
Paar keer omdat ik alleen was halstertje om gedaan om te poetsen en kleine stukjes gelopen.
Toen zeker 2 weken niks, moeders halster om, veulen halster om en met beiden samen gaan wandelen.

En het shetten veulen kon echt 0,0 en was doodsbang. Dat haal je met geduld en tijd echt wel weer in. Nu heeft hij opeens door dat het heerlijk is om te kroelen.

Meerdere ( ook ervaren!! ) mensen zeggen hier dat je ze nog niet moet vastzetten of het niet nodig is, of echt heel kort. TS wil dat niet horen en pakt net de ene opmerking dat het wel kan. Wat niet verstandig is, want als TS voldoende ervaring had, werd de vraag hier niet gesteld.

Je kan beter niks doen dan teveel. Wat verkeerd is gegaan is echt veel lastiger op te lossen, dan wat niet is gedaan. Maar goed, dus wederom een reden dat we geen paard meer wilden kopen om andermans ellende voor zoveelste keer op te lossen en weer eens zelf te fokken.

Ik begrijp helemaal wat je zegt. Ik heb ook pas vanaf 2 weken voor het eerst een halstertje om gedaan. Ook wij doen heel rustig aan. Ik was gewoon benieuwd wat de reden van het schrapen was en of dat dus iets ernstigs kan zijn. Uit iedereen z’n verhalen kan ik wel uitleiden dat dat niet zo is :) Mijn vraag is dus beantwoord.

Jleyssens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:52

Kabayo schreef:
Maar als de een het niet doet neemt niet weg dat het zo fout is als een ander het wel doet. Ik vind het bijvoorbeeld super makkelijk als ik het veulen vast kan zetten. Zeker als ik zoals altijd alleen ben. Gisteren helemaal alleen naar de zee en weer naar huis. Toch wel makkelijk als ze vast staan kennen dan.

Hele piepjonge veulens zet ik niet vast ivm hun nekje. Maar ik leer ze wel omgaan met druk. Presure-release

Het is natuurlijk geen noodzaak, het is niet dat ze het nooit gaan kennen als je het nu niet leert. Niemand zegt dat het moet he. Ik vind het gewoon makkelijk. Ben wel van mening dat het gewoon voor het beestje ook veel makkelijker is dat het normaal is. Ipv er nog veel tijd in te moeten steken als ze 3 zijn

Corrigeren van veulens is verder niks belachlijks aan. Hoort bij de opvoeding. Natuurlijk moet je ze niet gaan meppen. Maar 1 stapje achteruit zetten overleven ze wel

Ik zet ze overigens terug in de stal als ze beginnen te schrapen. Dan is de concentratie weg en hebben ze geen zin meer.

Je leert ze gewoon stilstaan, dan is dat geen probleem als je alleen bent.
Waarom wil je er geen tijd meer insteken als ze 3 zijn? Een paard poleren kost tijd.
Waar stafje ze door in de stal te zetten een paard doet dat met een reden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:58

Huh? In de stal zetten is geen straf? Ze staan hier snachts op stal dus als ik ze op stal zet is het gewoon einde training en hoeven ze niks meer van mij. Ik luister dan juist naar het veulen die aangeeft dat het klaar is.

Het is niet erg een 3 jarige iets te leren. Maar menig 3 jarige wordt zo groen als gras uit het land geplukt, moet leren longeren, moet leren rijden, moet leren aangespannen lopen of wat dan ook. Waarom zou je dan ook nog het hele veulen abc aan moeten leren? Als mensen dat graag doen, doe dat vooral. Ik wil ze dat stukje graag ontnemen als dat kan om ze als veulen al te laten zien dat dit normaal is.

Leren stilstaan is stap 1 inderdaad. Vaststaan stap 2. Snap echt niet waarom dat zo vreselijk erg is. En al mijn veulens hebben hier echt nooit een probleem van gemaakt. Ik gelukkig ook niet

Jleyssens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 17:01

Kabayo schreef:
Huh? In de stal zetten is geen straf? Ze staan hier snachts op stal dus als ik ze op stal zet is het gewoon einde training en hoeven ze niks meer van mij. Ik luister dan juist naar het veulen die aangeeft dat het klaar is.

Het is niet erg een 3 jarige iets te leren. Maar menig 3 jarige wordt zo groen als gras uit het land geplukt, moet leren longeren, moet leren rijden, moet leren aangespannen lopen of wat dan ook. Waarom zou je dan ook nog het hele veulen abc aan moeten leren? Als mensen dat graag doen, doe dat vooral. Ik wil ze dat stukje graag ontnemen als dat kan om ze als veulen al te laten zien dat dit normaal is.

Leren stilstaan is stap 1 inderdaad. Vaststaan stap 2. Snap echt niet waarom dat zo vreselijk erg is. En al mijn veulens hebben hier echt nooit een probleem van gemaakt. Ik gelukkig ook niet

Jij moest vroeger toch ook naar je kamer als je iets verkeerd had gedaan? Dat was dan toch ook een straf.
Een 3 jarige dien je nog niet mee beginnen zadelmak te maken, dan is die nog niet volgroeid.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 17:04

Uhm nee. Ik hoefde nooit naar mijn kamer voor straf. Mijn veulen ook niet :+

Tsja vertel dat maar aan al die trainingstallen en fokkers die mee doen aan hengstenkeuringen en jonge paarden wedstrijden :=