Ervaring virale infectie met koorts

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jolliej

Ervaring virale infectie met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-22 15:50

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem. Mijn pony voelt zich echt duidelijk niet lekker. Gister was hij al anders en ik denk dat ik het zaterdagavond al wat gemorken heb.
Gistermiddag de dierenarts erbij gehad. Die deed er heel makkelijk over hij voelt zich niet fit. Hij heeft pijnstiller en ontstekingsremmers gehad en daarmee voelde hij zich voor een uurtje iets beter. De dierenarts vergeleek het met de griep, gewoon lekker met rust laten, veel slapen en uitzieken.

Maar ik ben er dus helemaal niet gerust op. Ik heb in de 10 jaar dat ik hem heb nog nooit de dierenarts hoeven bellen en ik stress dus best wel. Hij is me allesje.
Het beeld, hij heeft dus koorts, momenteel 39,9. Hij ligt de hele dag, afwisselend gewoon en plat. Hij eet wel kleine beetjes maar het lijkt alsof hem dat niet goed valt. Drinken doet hij wel. Snoepjes wil hij wel ook gewoon, mesten doet hij ook. Hij oogt ook gewoon vriendelijk zeg maar
Niet schoppen, geen oren in de nek. Maar het de hele tijd liggen, koorts en weinig eten baat me zorgen.

Mijn vraag eigenlijk wie heeft er ervaring mee, want ik niet.
Alles in mij wil de dierenarts weer bellen, want ik ben alles behalve gerust erop. Maar wil ook niet de stresskip zijn die belt terwijl de dierenarts geweest is en me verzekerd heeft dat er niks aan de hand is. Wat zouden jullie doen?

Djingo dr M+14 - v M+18 ~ Indy dr Z+5 - v ZZ+1
Indy & Djingo dubbelspan dr L+10 v M+6

Polly
Moderator Algemeen

Re: Ervaring virale infectie met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:57

Wat is gemorken?

Heb je zelf weleens een virale infectie met koorts gehad (griep)? Dan voel je je ook niet fit en gedraag je je eigenlijk net zo als je paard nu.
Bij twijfel je dierenarts weer bellen en anders lekker uitzieken, antibioticahelpen niet bij een virus.

Sterkte

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-22 16:04

Ja gemorken, gemerkt wist het woord even niet meer...

Heb zelf ook wel eens de griep gehad zeker wel en ja, dan lig je ook de hele dag op bed. Maar voelt voor mij voor me pony niet okay. Daarom vraag ik ook naar ervaringen of het normaal is of niet.
De dierenarts zei idd dat antibiotica niks zou helpen. Ik vind het gewoon erg naar voor me beestje.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 16:12

Yep is ook erg naar maar je pony is bezig om het virus eruit te werken dmv koorts en bij koorts voel je je echt heel erg naar.
Beterschap

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 16:16

Ik denk niet dat je een stresskip bent als je voor dit een DA belt.

Als je het niet vertrouwd aan de bel trekken.
Liever 1 keer teveel gebeld, dan een keer te weinig.
Misschien kan de DA je gerust stellen, of wil hij hem nog een keer zien.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 16:42

Ik zou je dierenarts nogmaals bellen, al is het maar voor advies.
Zelf vind ik 39,9 koorts érg hoog. Toen mijn paard dat een keertje had kreeg hij gelijk koortsremmers.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 16:43

Mijn 3 jarige heeft in het paasweekend (geweldige timing indd) ook 5 dagen met meer dan 40 graden koorts gestaan door een virale infectie. De dierenarts is bij mij wel elke dag over de vloer geweest om een koortsremmer te spuiten en hem mee in de gaten te houden. Hij ging er niet bij liggen, was buiten sloom en weinig eetlust voor hooi weinig aan te merken. Ik vertrouwde het ook niet, had het nog nooit meegemaakt. De dierenarts bleef er vrij rustig onder en zei dat het zo lang kon duren vooraleer hij het helemaal door was. Hij had voor de rest ook compleet geen symptomen. Enkel koorts.
Ik ben er wel aan de hand mee blijven grazen omdat hij dat wel graag wilde eten en hij dus ook ruwvoer bleef eten op die manier. Hij had na 5 dagen ziek zijn alsnog wel een behoorlijk jasje uit gedaan.

“To the people who look at the stars and wish."
"To the stars who listen and the dreams that are answered.”

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 16:57

Wij hebben het ook gehad meer 1 van onze paarden, steeds rond de 40 graden koorts, met koortsremmers zakte het en stopten we ging hij weer naar de 40… dat heeft ruim een week geduurd en toen begon het te zakken…
Bloedonderzoek laten doen en daar kwam niks uit.
Omdat hij bleef kwakkelen en het ook naar zijn maag/buik wees een maagscopie laten doen en hij bleek heftige maagzweren te hebben…

Maar gewoon een virus kan natuurlijk ook en dan kan ook echt een dag of 5 duren.
Dierenarts zei tegen mij altijd als de koorts niet boven de 40 uit komt is het nog geen ramp, daarboven moet je wel echt iets gaan doen of als het langer dan een week gaat duren.

Sterkte!

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-22 17:17

Hij heeft geen koortsremmers gehad idd. Maar ik denk zelf ook dat het remmen van de koorts niet handig is omdat hij deze nodig heeft om juist het probleem op te lossen. En de dierenarts heeft ook gezegd zolang het niet hoger wordt is er niks aan de hand. Met 42 graden kan het echt pas flink schade aanrichten.
Ben idd gewoon meer bang dat het iets anders is dan een "simpele" virale infectie. Maar misschien moet ik de dierenarts op zijn woord geloven daarin.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 20:29

Ik zou het eerst afwachten inderdaad en in de gaten houden of het niet hoger wordt.
Als het langer dan een week duurt of hoger dan 40 graden blijft moet je wel koortsremmers gaan geven omdat het dan kwaad gaat kunnen voor het lichaam.
Dan zou ik ook bloed laten prikken om verder te zoeken, maar dat zal je dierenarts als het goed is ook adviseren.

Eerst maar even rustig afwachten inderdaad…
Sterkte!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie