Prednisolon, hoe snel werkt dit ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

lovelygirly

Prednisolon, hoe snel werkt dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-22 09:41

Goedenmorgen allemaal,

Sinds een tijdje eet mijn paard slecht.
Hooi gaat meer als prima naar binnen.
En als ik hem laat grazen uiteraard het gras ook.

Echter, wortels/ appels, brokken, slobber, muesli wat je ook aanbied wilt hij niet eten.

Ondanks het onbeperkte hooi is hij alsnog wel vermagerd, en staat geregeld met ingetrokken flanken.
Hij is of ontzettend onrustig, of compleet afwezig. Geen enthousiasme meer.

We hebben al bloed afgenomen. Ontstekingswaarde waren hoog, en rode bloedcellen iets te laag.
En afgelopen woensdag zijn we naar de kliniek geweest.

Hij heeft cushing, en daarvoor de medicatie.
Maar de waarden waren heel mooi, dus daar ligt het probleem ook niet .

Amper tot geen zand in de buik.
Geen horzellarven in zijn mest.
Tanden kleine haakjes maar niet iets waardoor hij niet meer zal kunnen eten.
Geen eoth.

Zijn darmwand was verdikt.
Rechts 8 mm
Links 7 mm.

Nu een prednisolon kuur gekregen in eerste instantie voor 7 dagen.
Maar met voorraad voor 2 weken.
En een vitamine kuur in de spier gespoten.

Vandaag voor de 6e keer gegeven en had gehoopt dat hij vannochtend nu al wel zal willen eten.

Maar nog steeds wilt hij behalve hooi niks anders eten.
En lijkt nog steeds heel ongemakkelijk.

Dus mijn vraag:
Had de prednisolon niet ondertussen al moeten werken ?
Had hij zich al niet iets beter moeten voelen
En iets willen eten ?

I
Laatst bijgewerkt door lovelygirly op 11-07-22 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

_Zsazsa_

Re: Prednisolon, hoe snel werkt dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 09:44

Prednisolon werkt binnen een dag, maar de ontstekingen hebben natuurlijk wel tijd nodig om te genezen. Heeft hij naast prednisolon ook nog pijnstillers?

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-22 09:48

_Zsazsa_ schreef:
Prednisolon werkt binnen een dag, maar de ontstekingen hebben natuurlijk wel tijd nodig om te genezen. Heeft hij naast prednisolon ook nog pijnstillers?

Née hij heeft puur en alleen de prednisolon gekregen…..

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 09:48

Heb je omeprazol gekregen?
Daarnaast is er sucralfaat om de darmen te verzachten.
Eet ze seniores priores? Daar heb ik er al diverse mee op de rit gekregen.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 09:59

Is er geen maagscopie genomen? Mijn merrie had zelfde klachten, niet willen eten (hooi/gras wel) en sterk vermagerd. Ze had naast ontsteking in haar darmen, ook fikse maagzweren. En moest naar haar prednisolon toen ook sucralfaat en gastrogard. Maar zij moest prednisolon kuur ook wel 16 weken (8 weken volle dosis en 8 weken afbouwen). Vraag me af of 7 dagen prednisolon genoeg kan doen?
Laatst bijgewerkt door SUSANNEx op 11-07-22 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Edessa - KWPN - 2009 - M1+5 | Sjef - Haflinger - 2019
@equisuus

WhiskeyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 10:03

Die prednisolon had inderdaad volgens mij al moeten werken als ik je bericht zo lees. En verder ben ik het eens met SUSANNEx. Mijn paard moest destijds 4 weken volle dosis en daarna rustig afbouwen. Die had wel een iets minder heftige aandoening als ik het zo lees.

Let je wel op dat je die prednisolon voorzichtig af moet bouwen? Zoals mij destijds is uitgelegd zit daar een stofje in wat het lichaam zelf produceert. Door prednisolon te geven leg je de eigen aanmaak van het paard plat. Als je dan niet voorzichtig afbouwt, heeft het lichaam geen tijd om het opnieuw op te starten. Gevolgen weet ik niet precies meer, maar ik meende o.a. hoge kans op hoefbevangen.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-22 10:08

Op dit moment wilt hij helemaal niks eten, behalve zijn hooi.

Hij heeft puur prednisolon tabletten waarvan hij er 3 op een dag moet.

Ik moet nu na 7 dagen terug bellen om te kijken of er vooruitgangen inzit,
En had ergens wel verwacht dat het nu iets beter was.

Er stond een afspraak voor een maagscopie
Maar de dierenarts vermoedde na de uitkomst van de darmen, dat hier vermoedelijk het probleem lag, en daarom is er toen voor gekozen geen maagscopie te doen.

Hij had trouwens ook redelijk “ vrije vocht in de buik”
Meer als dat ze normaal zouden moeten hebben.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 10:21

Wat vervelend dat het niet lijkt aan te slaan zeg! Ziekte beeld klinkt herkenbaar, mijn merrie had vergelijkbare klachten en bleek een maagzweer, bloedarmoede en een darminfectie te hebben. Ze kreeg daarvoor Cytotec, erg kostbaar maar heeft wel z'n werk gedaan. Daarnaast nog Prednisolon, Sucralfaat, Redplex en Ulcegold.

Hoe is de mest van jouw paard? Bij die van mij zag je uiteindelijk ook bloed in de mest, ze konden uit onderzoek ook zien dat er verteerd bloed in de mest zat door een bloeding in de darmen. Op de echo was dan ook vocht te zien in de buik. Ze hebben daarnaast ook bloed afgenomen om te kijken of er eventueel iets van tumoren in de buik/darmen zou kunnen zitten, dat bleek gelukkig niet zo te zijn.

Uiteindelijk heeft ze wel een half jaar prednisolon gehad omdat het iedere keer mis ging met afbouwen, we hebben dat dus heel langzaam gedaan maar zij bleef ook vaak slecht eten.

Flicka (Silberstern x Master Imladris) B+10 L1+12 L2+12 M1+11 M2+11 Z1+3

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 10:31

Hij heeft Cushing (PPID) en krijgt medicatie. Waardes zijn goed.
Prascend heeft de vervelende bijwerking dat paarden wel eens willen stoppen met eten.
Als de waardes goed zijn, zou ik de Prascend eens een poosje halveren (in overleg met je DA)
Ik denk zomaar dat je paard dan wel eens wat beter zou kunnen gaan eten.

Overigens, prednisolon (bijwerking: hoefbevangenheid) plus PPID (met verhoogd risico op hoefbevangenheid) lijkt mij een hele enge combinatie...

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:35

Die van mij heeft lang prednisolon gehad, 1,5 jaar ivm hoefkanker. Die viel daar juist erg van af.
Dus hou het goed in de gaten.
En zoals hier eerder genoemd, echt langzaam afbouwen en pas afbouwen als de kwaal helemaal over is.

3 tabletten per dag zeg je? Vraag mme af hoe dat werkt, aangezien ik het perse tussen 04.30u en 9 uur sochtends moest geven ivm de werking van het lichaam. (zijn er hier vast die dat goed uit kunnen leggen)

Beterschap en sterkte!

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:35

Gewoon even je eigen da raadplegen en je bedenkingen en vragen bespreken. Evt ergens anders een sec op. vragen. Soms kan dat ook met enkel het dossier, dus dat een andere arts het dossier beoordeelt en een advies geeft. Zijn natuurlijk wel kosten aan verbonden.

Beterschap met je paard, kan me goed voorstellen dat je je ongerust erover voelt.

Als een ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dus overal!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:46

Hoe lang krijgt je paard nu Prascend?

Wat Ibbel al aangeeft, tijdelijk minder eetlust of een veranderende eetlust kan een bijwerking zijn van de Prascend.

Bij mijn paard heeft dat toen drie maanden geduurd. Ruwvoer ging prima, krachtvoer met lange tanden. Een nieuwe zak was misschien drie dagen interessant en dan stopte ook daar weer mee. We hebben er toen ook nog voor de zekerheid 7 dagen omeprazol ingestopt. Daarop knapte ze al op, maar bleef wat kieskeurig en mocht meer eten. Uiteindelijk kwam dat vanzelf goed naarmate ze langer ingesteld stond op de Prascend en heeft ze daarna nog 9 jaar prima gegeten. Ook nooit meer kieskeurig geweest.

Het laatste jaar kreeg ze wat meer last van de tanden en ben ik een complete ruwvoervervanger gaan geven (naast onbeperkt hooi) (Masters Senioren slobberbrok) waarop ze er nog tot op het einde goed heeft uitgezien.

Verder vind ik de combi van PPID en prednisolon ook een gevaarlijke i.v.m. het risico op bevangenheid.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:05

Schijnt trouwens zo te zijn dat brok, slobber etc prikt in een gevoelige maag en dat de paarden daarom liever ruwvoer eten dan brok.

Flicka (Silberstern x Master Imladris) B+10 L1+12 L2+12 M1+11 M2+11 Z1+3

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:30

Hier ervaring met prednison en niet willen eten (IBD). Daarom zijn wij overgestapt op de rapidexon (wordt in de spier gespoten dagelijks). Daarna ging het paard weer goed eten. Maar zoals bovengenoemd geeft dat wel verhoogd risico op hoefbevangenheid.

Wat ik begreep van dierenarts is dat binnen 4 weken verbetering op moet treden. Dat daarna geen verbetering meer verwacht wordt.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-22 13:50

Hij krijgt nu sinds een jaar ongeveer de medicatie voor de cushing .
Dat was ook de eerste vermoeden dat ik had, maar daar ligt het dus niet aan aangezien de waardes heel netjes liggen.

Dus gewend aan die medicatie is hij nu ondertussen wel .

Ik controleer iedere dag zijn hoeven voor eventuele hoefbevangenheid en op dat vlak kan ik nu wellicht niet meer doen.

Raadplegen bij mijn eigen dierenarts ga ik zeker doen,
Maar dacht eerst hier even vragen.
Wellicht had het gewoon een langere werking.

De 3 tabletten prednisolon, moet ik sochtends voor 09.00 tergelijk geven. Dit gaat nu via een spuit met wat appelmoes anders krijg ik het niet binnen.

Slobber, muesli niks wilt hij op dit moment eten.
Behalve zijn hooi dan.

Ik zal nogmaals eens navragen over de maagscopie,
Maar die hebben we laten vervallen omdat ze inderdaad dachten dat het probleem in de darmen zat. Ook vanwege de verandering van mest. Soms diarree, soms een koeien vlaai, en soms gewoon redelijke ballen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 14:13

Prednisolon werkte hier in ieder geval vrij snel. Waren al 6 weken aan het aanmodderen met zijn longen (vermoedelijk een astmatische reactie) en geen enkele spuit of andere medicatie hielpen. Uiteindelijk na 2-3 dagen prednisolon was het over, vanaf dag 4 of 5 weer gaan afbouwen en in een kleine week was hij er helemaal vanaf. Totaal andere aandoening natuurlijk, want ik weet dat bij luchtwegproblemen prednisolon vaker snel wordt ingezet en ik heb geen ervaring met prednisolon bij andere aandoeningen. Maar inderdaad is mijn ervaring dus dat het heel snel aansloeg en er ook echt gigantische verbeteringen merkbaar waren.

With The Rider In Mind - Voor ruiters, paardeneigenaren en hippisch ondernemers die de balans tussen werk, privé en de passie voor paarden terug wil vinden.
https://www.withtheriderinmind.nl

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 14:17

" Dus gewend aan die medicatie is hij nu ondertussen wel" -< je zegt het met het idee dat de maag er nu wel aan gewend moet zijn..

Juist hoe langer er medicatie gebruikt wordt, hoe meer problemen je kunt krijgen met de ingewanden. Bv langdurig Metacam gebruik zonder omeprazol of andere beschermer kan ook maag/darm perforaties geven.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 14:52

Desi_2409 schreef:
" Dus gewend aan die medicatie is hij nu ondertussen wel" -< je zegt het met het idee dat de maag er nu wel aan gewend moet zijn..

Juist hoe langer er medicatie gebruikt wordt, hoe meer problemen je kunt krijgen met de ingewanden. Bv langdurig Metacam gebruik zonder omeprazol of andere beschermer kan ook maag/darm perforaties geven.

Maar m.b.t. Prascend heeft TS wel een punt. Daarbij verwacht je de bijwerkingen m.n. tijdens het instellen (de eerste weken/maanden) en niet zodra het paard stabiel op de medicatie ingesteld staat.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 14:59

Oh ja, dat is inderdaad zo... mmm.. iig is er iets niet in orde, anders zou het paard wel "normaal" eten..

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:01

Als je twijfelt over de maag kan je ook een keer in overleg met de dierenarts omeprazole geven (paar dagen). Daar zou je met 2/3 dagen dan wel echt verschil moeten merken. Mijn ervaring is dat maag en darmen wel vaak samen gaan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 18:34

Odysseus schreef:
Desi_2409 schreef:

Maar m.b.t. Prascend heeft TS wel een punt. Daarbij verwacht je de bijwerkingen m.n. tijdens het instellen (de eerste weken/maanden) en niet zodra het paard stabiel op de medicatie ingesteld staat.

Ik zie juist heel veel dieren die na lange tijd (met keurige waarden) ineens de eetlust verliezen tgv de pergolide.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 19:17

Van mezelf weet ik wel dat prednison enorme troep is :+ ik zal je de details besparen maar m'n maag en darmen waren er niet erg blij mee.
Heb dus ook tegen het advies van de arts in gewoon afgebouwd en ben ermee gestopt. M'n lijf ging van binnen kapot.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 19:47

eilleen333 schreef:
Ik zie juist heel veel dieren die na lange tijd (met keurige waarden) ineens de eetlust verliezen tgv de pergolide.

Precies. Als de waardes eenmaal goed zijn, ga je met dezelfde dosis Prascend in feite overdoseren en krijg je dús bijwerkingen.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-22 20:51

Ibbel schreef:
eilleen333 schreef:

Precies. Als de waardes eenmaal goed zijn, ga je met dezelfde dosis Prascend in feite overdoseren en krijg je dús bijwerkingen.

Maar dat verklaard dan niet , de verdikte darmwand,
De te veel vrije vocht in zijn buik
De vermagering…

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 21:13

Als je paard niet eet, dan is dat wel een reden tot vermagering lijkt me.

Maar waarom moet er 1 probleem zijn en moeten alle symptomen door 1 diagnose verklaard worden?

Niet eten geeft ook stress, verminderde weerstand etc, dus die darminfectie kan een gevolg zijn van.