Hoe verloopt het herstel na castratie?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DDDara
Berichten: 1062
Geregistreerd: 30-11-11

Hoe verloopt het herstel na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-22 17:20

Mijn paard is een maand geleden (staand) gecastreerd, naar mijn gevoel verloopt het herstel niet zoals dat zou moeten gaan.....
Helaas kan ik nergens foto's of informatie vinden over hoe het herstel zou moeten verlopen dus ik heb totaal geen vergelijkingsmateriaal. En dus geen idee of het geen wat ik mee maak normaal is.

Is er iemand die informatie heeft over hoe het herstel zou moeten verlopen of foto's van het verloop in de dagen of weken na de castratie? Of een site waar die informatie duidelijk te vinden is?

Ik lees bijvoorbeeld op de sites van verschillende dierenarts dat de castratie wond nog enige tijd kan druppelen....... maar wat is enige tijd uren dagen of weken?

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 17:24

Normaalgesproken druppelt de wond zeker nog een dag of 3-4 na, maar dat kan ook langer zijn. Eea is afhankelijk van hoe beweeglijk het paard is. Een week of 10 dagen is ook niet raar. Voordat het écht helemaal dicht is kan zeker wel een 3-4 weken duren.

Ik proef een beetje uit je tekst dat je paard een maand na castratie nog steeds druppelt. Dat lijkt me reden om er een keer naar te laten kijken. Het is nu vliegenseizoen, het kan geinfecteerd zijn óf er kan een fistel zijn ontstaan.

DDDara
Berichten: 1062
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-22 17:35

Het paard heeft na een week een enorme zwelling gehad, waardoor de dierearts het weer heeft open gemaakt. Weer een week later een eenzijdige zwelling waardoor 1 kant voor de 2de keer is open gemaakt. Nu zijn we onderhand 2 weken verder de zwelling is echt mooi weg (denk ik want ik heb geen hengsten of ruinen om mee te vergelijken) maar het druppelt nog steeds. niet meer zichtbaar maar aan de achterbenen zie ik dat er korstjes zitten en op de balzak zitten ook wat gelige korsten.

Afbeelding

De afspraak in de kliniek is al gemaakt hij gaat er morgen heen en wordt maandag onderzocht...... maar ik kan het gewoon niet los laten zou zo graag weten of dit vaker voorkomt.

Deze foto is dus van 2 weken nadat de wond voor de laatste keer is open gemaakt.

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe verloopt het herstel na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 17:39

Oh, dat ziet er helemaal niet slecht uit als dit 2 weken na openmaken is.
Zo'n zwelling en opnieuw openmaken komt idd vaker voor, vooral bij wat oudere hengsten/grote ballen/veel 'vlees' (bindweefsel) rond de bal. Preventief antibiotica spuiten kan dan helpen, maar daar heb je nu weinig aan.

DDDara
Berichten: 1062
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Hoe verloopt het herstel na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-22 12:18

Net gebeld door de dierenarts het is een infectie van de zaadstrengen in iedergeval aan 1 kant mogelijk 2 kanten dat bekijken ze als hij vanmiddag op tafel ligt.

Hannanas
Berichten: 13164
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:38

DDDara schreef:
Net gebeld door de dierenarts het is een infectie van de zaadstrengen in iedergeval aan 1 kant mogelijk 2 kanten dat bekijken ze als hij vanmiddag op tafel ligt.


Wat vervelend dat hij weer geopereerd wordt, ik hoop dat het hierna gunstig geneest! Duimen draaien.

superpony
Berichten: 25413
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe verloopt het herstel na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:50

Het is ook niet de beste tijd om nu te castreren vanwege de beestjes. Wat zei de veearts daarover vooraf?

Wij hebben onze hengst toen hij 6 was gecastreerd, gewoon buiten en die liep na 2/3 weken weer onder het zadel.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9370
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hoe verloopt het herstel na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 14:37

Ik zie dat hij inmiddels gecontroleerd is.
Wilde net typen dat dit er uit ziet als een zaadstreng infectie.
Zagen wij HEEL veel voorbij komen op de kliniek bij paarden die thuis via de balzak gecastereerd zijn.
Zowel liggend als staand overigens.
Je wilt niet eens weten hoeveel mensen niet eens weten dat hun ruin allerlei verklevingen bij de zaadstrengen heeft na casteratie :(:)

Tegenwoordig doe ik dus alles op de tafel want zie het te vaak mis gaan.
Moeten koelen en antibiotica spuiten ed hoort er niet bij na de casteratie.
Wil niet zeggen dat het op de tafel altijd goed gaat en er geen complicaties op kunnen treden uiteraard, maar het is wel degelijk anders en de paarden herstellen ontzettend snel.

DDDara
Berichten: 1062
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-22 14:50

Kyrkelover heb je enig idee wat de procedure nu gaat worden na zo'n operatie. Moet hij nu op stal of gewoon op de wei en is het risico op dat zo'n infectie dan helemaal weg of kan ik over 2 weken gewoon weer een zaadstreng infectie hebben want de beestjes zijn er vol op nu.

Superpony: de castratie was begin juni, ik hoopte het tot het na jaar uit te kunnen stellen maar hij was ineens echt hengst. Het viel toen nog redelijke mee met de vliegen.
Maar denk dat het mis ging toen de dierearts een bloedvat aan prikte. Daardoor hing er de volgende dag een vlies naar buiten uit de castratie wond. Toen veranderde het weerbericht ook nog en was het ineens ruim 30 graden dat hielp allemaal niet mee....

Afbeelding
Dit hing er een dag na castratie uit.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9370
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hoe verloopt het herstel na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:19

Ja dat is de zaadstreng die naar buiten hangt.
Dat gaat dan infecteren.
Wij haalde de aangedane zaadstreng altijd weg samen met de gevormde pus er rondom.
Ergste wat ik ooit heb gezien is meerdere emmers :r
Dan afhankelijk van de ellende aan de binnenkant of dichtmaken of gedeeltelijk open laten.
Wond goed spoelen op tafel en de dagen er na antibiotica spuiten.
Hier gingen ze dan wel even op stal ook ivm ontzettend veel vliegen ed nu.

DDDara
Berichten: 1062
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Hoe verloopt het herstel na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-22 20:13

Thanx voor de info!
Nou hoop dat de pus bij die van mij nog mee valt de castratie was nog maar 4 weken terug dus zo lang heeft die infectie er gelukkig niet kunnen zitten.
Ben helaas nog niet gebeld door de kliniek maar ja dan denk ik altijd maar geen bericht is goed bericht als er iets mis zou gaan hangen ze meteen aan de telefoon.
Maar hopelijk morgen wel een telefoontje van hoe hij het doet of het 1 of 2 kanten was en hoe het herstel eruit gaat zien, en wanneer meneer weer naar huis mag.

Hevonen

Berichten: 5696
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Hoe verloopt het herstel na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 20:18

Arm paard, arme jij. Mijn paard is lang geleden ook op de wei gecastreerd. Hij heeft daarna 14 dagen antibiotica nodig gehad en dagelijks 2-3 keer 20 minuten koelen met zacht stromend koud water. Viel niet mee, maar is wel helemaal goed afgelopen... zwelling was gigantisch.

DDDara
Berichten: 1062
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Hoe verloopt het herstel na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-22 21:58

Net toch telefoon gehad, was een spoedgeval tussendoor gekomen.

Hij is geopereerd was links echt ZEER ernstig had nooit zonder operatie opgelost kunnen worden recht was ook flink ontstoken. De hele boel is gespoeld flink stuk van de zaadstrengen is verwijdert. Ze hebben een rol verband ingebracht met antibiotica daarop zodat de antibiotica ook plaatselijk z'n werk kan doen. Dat is nu helemaal in gehecht. Dat zal morgen vervangen of verwijdert worden.
Verder staat hij op een breed spectrum antibiotica. En zullen ze de infectie in het lab onderzoeken om de bacterie die het veroorzaakt te achterhalen.
Op ze vroegst mag hij volgende week naar huis maar dat moet allemaal nog blijken........

Marije_jiplover

Berichten: 25506
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hoe verloopt het herstel na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 22:34

Mijn paard heeft ca 3,5 jaar na zijn castratie een operatie ivm een chronische zaadstrengontsteking ondergaan. Er ontstond ineens een zwelling in zijn koker en een plaat vocht onder zijn buik. En ondanks behandeling brak de zwelling door naar buiten. Op echo was toen te zien dat er een groot abces zat, met vaatingroei, rondom 1 van de zaadstrengen.

Hij heeft 2 uur op tafel gelegen om het abces weg te halen en alle pus en ander ontstekingsmateriaal verwijderen.
Daarna hadden ze een drain erin zitten en isie nog een paar dagen op de kliniek gespoeld.
Daarna mocht hij mee naar huis en heb ik hem thuis ook nog een poos gespoeld en uiteindelijk heeftie toen ook nog 4 weken op de antibiotica gestaan.
Daarna wasie weer helemaal het mannetje.

Dit is inmiddels bijna 7 jaar geleden en behalve een lelijk litteken op zijn koker heeftie er verder niks aan overgehouden.

Dit is wel een extreem geval van zaadstrengontsteking.
Vaker komt het direct acuut zoals bij die van jou, of anders, bij een wat chronischer vorm rond een half jaar na de castratie.

Hevonen

Berichten: 5696
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 09:51

DDDara schreef:
Net toch telefoon gehad, was een spoedgeval tussendoor gekomen.

Hij is geopereerd was links echt ZEER ernstig had nooit zonder operatie opgelost kunnen worden recht was ook flink ontstoken. De hele boel is gespoeld flink stuk van de zaadstrengen is verwijdert. Ze hebben een rol verband ingebracht met antibiotica daarop zodat de antibiotica ook plaatselijk z'n werk kan doen. Dat is nu helemaal in gehecht. Dat zal morgen vervangen of verwijdert worden.
Verder staat hij op een breed spectrum antibiotica. En zullen ze de infectie in het lab onderzoeken om de bacterie die het veroorzaakt te achterhalen.
Op ze vroegst mag hij volgende week naar huis maar dat moet allemaal nog blijken........


Gelukkig was er iets aan te doen, maar wel heel akelig allemaal. Is de castratie op zich wel netjes gedaan of is er sprake van onzorgvuldig gedrag? Veel sterkte!

Elisa2

Berichten: 38778
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 12:49

Heftig zeg, ik heb er heel veel staand gecastreerd zien worden en die waren allemaal na 2 weken weer helemaal oke. (3 dagen nadruppen, beetje afspuiten en stappen tegen de zwelling) Op eentje na die hetzelfde had als die van jou, paard is nooit echt meer dezelfde geworden na de castratie wat echt heel erg sneu was want hij was al verkocht.

BarbaraNova

Berichten: 4240
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Hoe verloopt het herstel na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 12:58

Hoe oud is je paardje? Bij oudere paarden zijn er ook vaak wat meer complicaties...mijne was 14 toen hij geruind werd. Was ook zeker vier weken uit de running...hoop dat het nu stuk beter gaat met hem.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9370
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 13:51

Elisa2 schreef:
Heftig zeg, ik heb er heel veel staand gecastreerd zien worden en die waren allemaal na 2 weken weer helemaal oke. (3 dagen nadruppen, beetje afspuiten en stappen tegen de zwelling) Op eentje na die hetzelfde had als die van jou, paard is nooit echt meer dezelfde geworden na de castratie wat echt heel erg sneu was want hij was al verkocht.

Probleem is alleen dat je er niet in kan kijken.
Veel staand gecastereerde paarden (zo niet alle) hebben bindweefsel/litteken vorming rondom de achtergebleven zaadstreng. Wat we ook heel vaak zien zijn zaadstrengen die buiten de wond genezen zijn etc.
Eigenlijk is het heel gek dat we het normaal vinden dat de ballen er uit gehaald worden en de wond open blijft. Het is een goedkope manier, maar paardvriendelijk, nee daar geloof ik niet in.

Padoertje
Berichten: 1658
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:41

kyrkelover schreef:
Elisa2 schreef:
Heftig zeg, ik heb er heel veel staand gecastreerd zien worden en die waren allemaal na 2 weken weer helemaal oke. (3 dagen nadruppen, beetje afspuiten en stappen tegen de zwelling) Op eentje na die hetzelfde had als die van jou, paard is nooit echt meer dezelfde geworden na de castratie wat echt heel erg sneu was want hij was al verkocht.

Probleem is alleen dat je er niet in kan kijken.
Veel staand gecastereerde paarden (zo niet alle) hebben bindweefsel/litteken vorming rondom de achtergebleven zaadstreng. Wat we ook heel vaak zien zijn zaadstrengen die buiten de wond genezen zijn etc.
Eigenlijk is het heel gek dat we het normaal vinden dat de ballen er uit gehaald worden en de wond open blijft. Het is een goedkope manier, maar paardvriendelijk, nee daar geloof ik niet in.


Als je de 'betere' fysio of chiro op stal hebt, zou je die ook eens moeten vragen hoeveel ruinen er wel niet zijn, die last hebben van dat litteken/bindweefsel. Ik heb menig ruin ineens fijner zien lopen na een paar behandelingen om de boel daar flink los te masseren. Dit zijn echt de operaties die ik op tafel wil. Geeft ook geen garantie, maar een stuk sterieler e.d. dan zo even in de wei castreren.

superpony
Berichten: 25413
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe verloopt het herstel na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:43

In verhouding wordt het natuurlijk veel vaker heel jong gedaan en gaat het ook heel vaak wel goed.

Maar onze 6 jarige hengst is ook gewoon op de wei gedaan en na 2/3 weekjes onder het zadel weer. Is heel mooi genezen. Maar die het heeft gedaan, was ook wel zeer ervaren.

Deze winter of in het voorjaar laten we er 2 hier doen en dan laat ik niet de htk arts komen, maar eentje die het echt vaak zo doet met veel ervaring.

En dan kan je mazzel en pech hebben. Mn eerste hengst toen ik 12 was is daarna overleden.

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Hoe verloopt het herstel na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:56

Mijn hengst is vorig jaar april liggend gecastreerd in de wei.
Alles is prima verlopen maar het heeft flink gedruppeld 3 dagen en de zwelling is gigantisch geworden.

Gelukkig is alles goed gekomen en zie je er helemaal niets meer van maar het heeft één maand geduurt.

Elisa2

Berichten: 38778
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 18:00

kyrkelover schreef:
Elisa2 schreef:
Heftig zeg, ik heb er heel veel staand gecastreerd zien worden en die waren allemaal na 2 weken weer helemaal oke. (3 dagen nadruppen, beetje afspuiten en stappen tegen de zwelling) Op eentje na die hetzelfde had als die van jou, paard is nooit echt meer dezelfde geworden na de castratie wat echt heel erg sneu was want hij was al verkocht.

Probleem is alleen dat je er niet in kan kijken.
Veel staand gecastereerde paarden (zo niet alle) hebben bindweefsel/litteken vorming rondom de achtergebleven zaadstreng. Wat we ook heel vaak zien zijn zaadstrengen die buiten de wond genezen zijn etc.
Eigenlijk is het heel gek dat we het normaal vinden dat de ballen er uit gehaald worden en de wond open blijft. Het is een goedkope manier, maar paardvriendelijk, nee daar geloof ik niet in.


Dat het litteken bindweefsel vorming heeft is normaal. Onderdeel van het helingsproces. Maar of het paard er last van heeft/ krijgt dat is wat anders natuurlijk. Het kan natuurlijk ook steeds meer gaan verkleven waardoor ze er last van krijgen op langer termijn. Maar wie zegt dat dat niet gebeurd met bindweefsel vorming van een operatie wond? Zou er ook niet veel verschil in zitten in wie iets doet en hoe?

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9370
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 18:26

Elisa2 schreef:
Heftig zeg, ik heb er heel veel staand gecastreerd zien worden en die waren allemaal na 2 weken weer helemaal oke. (3 dagen nadruppen, beetje afspuiten en stappen tegen de zwelling) Op eentje na die hetzelfde had als die van jou, paard is nooit echt meer dezelfde geworden na de castratie wat echt heel erg sneu was want hij was al verkocht.

Probleem is alleen dat je er niet in kan kijken.
Veel staand gecastereerde paarden (zo niet alle) hebben bindweefsel/litteken vorming rondom de achtergebleven zaadstreng. Wat we ook heel vaak zien zijn zaadstrengen die buiten de wond genezen zijn etc.
Eigenlijk is het heel gek dat we het normaal vinden dat de ballen er uit gehaald worden en de wond open blijft. Het is een goedkope manier, maar paardvriendelijk, nee daar geloof ik niet in.


Dat het litteken bindweefsel vorming heeft is normaal. Onderdeel van het helingsproces. Maar of het paard er last van heeft/ krijgt dat is wat anders natuurlijk. Het kan natuurlijk ook steeds meer gaan verkleven waardoor ze er last van krijgen op langer termijn. Maar wie zegt dat dat niet gebeurd met bindweefsel vorming van een operatie wond? Zou er ook niet veel verschil in zitten in wie iets doet en hoe?[/quote]

Het is NIET normaal. Echter bij een staande casteratie blijft er veel te veel van de zaadstreng en vlies en bloedvat etc in de buik zitten. Wij hebben zelfs onderzoek gedaan waarbij we nietjes gebruikten om nog sneller en met minder "contact" te kunnen werken zodat het nog beter was.
Een staande casteratie waarbij de boel open gelaten wordt staat bij mij echt mijlenver van dierwaardig.
Het zijn nou eenmaal geen mini balletjes die ze hebben.
Zelfs bij een jaarling praat je al over een hand vol.
In principe moet het amper te zien zijn dat het dier gecastereerd is al direct na de ingreep.
Het steriel maken en netjes hechten duurt dan ook langer dan het castereren zelf.

DDDara
Berichten: 1062
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 18:34

Ik denk dat ik een hele kundige dierenarts had gekozen. Hij heeft meerder jaren op de universiteit in Utrecht gewerkt en nu een eigen kliniek.

Voorafgaand aan de castratie werd mijn paard gesedeert. De dierenarts stak zonder aankondiging iets tussen zijn benen waardoor mijn jaarling (15 maanden) schrok hier van en sloeg. Vervolgens hadden we een scheldende dierenarts die mijn paard een trap verkocht en nogal gefrustreerd raakte.
Uiteindelijk wou ik naar de wei gaan voor de castratie maar besloot de dierenarts het op stal te doen (ik wist niet eens dat dat bestond "ik heb altijd merrie's" maar had nog het volste vertrouwen) dus ging mee in zijn advies.
Maar bij de plaatselijke verdoving ging de dierenarts in mijn ogen nogal roekeloos te werk hij dook er een soort van onder en prikte en sprong weer weg..... ik begrijp dat hij geen schop wil (maar doe het dan onder narcose) Hierbij prikte hij in een bloedvat en liep de balzak helemaal vol met bloed.
Ik denk dat dit het begin was van dit hele drama. En dan ook nog de pech van ineens onverwacht heel warm weer.
Laatst bijgewerkt door DDDara op 12-07-22 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15627
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hoe verloopt het herstel na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 18:53

Dat vind ik helemaal geen fijne DA,zoals jij dat beschrijft ts! Ik ken een hengst die op oudere leeftijd (boven de 10) liggend op de wei werd gecastreerd. Echter de verdoving begon uit te werken voordat het klaar was.Het paard ging toen schoppen met de achterbenen waardoor er vuil in de wond kwam.Hij is een jaar ziek geweest.Dat is me verteld toen ik het paard leerde kennen,toen was hij 14 en had een flinke zwelling op die plek die kennelijk bleef.Het paard kon wel normaal werken toen.