Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QC1997

Mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-22 15:48

Hoi,

Mijn pony heeft nu ander halve week last van mok. Sindsdien gewassen met Betadine, korsten weg gehaald, goed gedroogd en iedere dag ingesmeerd met Grand National mok crème. Echter is er nog maar weinig resultaat te zien. Weet iemand een manier waarmee de mok sneller weggaat?

(Overdag staat ze in de wei die op het moment erg droog is. 's Avonds staat ze op stal, stro, wordt iedere dag uitgemest)

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:08

Een ander soort zalf kan nog wel eens helpen, op basis van honing, zink, calendulan

Mocht dat alles niet werken, is het vaak handig om een creme bij de dierenarts te halen om te voorkomen dat het ernstig uit gaat breiden of naar binnen slaat

Absolem

Re: Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:13

Eventuele sokken wegscheren.en dan elke dag voor drie weken even een kwartier in warm water met biotex.

Korstjes pas weghalen als ze zacht zijn.

Benen niet daarna afspoelen gewoon zo laten.

En lekker laten drogen aan de lucht.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:14

Weet je zeker dat het mok is? Aangezien de wei droog is en het de afgelopen periode sowieso droog is geweest?

QC1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-22 16:18

Captain schreef:
Weet je zeker dat het mok is? Aangezien de wei droog is en het de afgelopen periode sowieso droog is geweest?

Afbeelding
(dit was 1 dag na wassen met Betadine en mok crème)
Ik vond het zelf ook al apart. Maar blijkt dat het ook van de zon kan komen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:21

Witte voetjes kan idd ook zonnebrand zijn. Goed beschermen tegen de zon met creme (geen olie!).

Mok kan je trouwens het beste ook van binnen uit aanpakken, Cure Mok tabletjes hebben hier ter ondersteuning erg fijne resultaten gegeven.
Daarnaast als de gewone middeltjes niet werken, inderdaad bij de dierenarts goede mokcreme kopen.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:31

Dit ziet er eerder uit als verbrande huid, het zit ook precies daar waar minder haar zit...

Zeker geen haar weghalen dus! Zou even kijken of je iets van springschoenen kan vinden die het bedekken.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:54

Ik denk ook dat het zonnebrand is. Zit weinig haar op die plekjes en roze huid. Zou de korstjes wegwassen en dan de huid soepel houden en met sunblock insmeren overdag.

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 17:10

QC1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-22 17:27

Net weer even langs geweest en opnieuw goed gewassen met Betadine

Afbeelding

Het ziet er uit of het wel genezende is. Wel nog een erg roze huidje. Ze geeft er in ieder geval niks om als ik het aanraak of indruk.

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 17:36

Mijn paard heeft het ook sinds de zon zo fel schijnt! Ik heb aan alle voeten springschoenen gedaan en dat helpt wel iets. Korsten eraf halen durf ik niet eigenlijk..

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 17:36

Zou er zeker een dikke lik zonnebrandcreme op smeren en kijken of je het even in kan pakken. Mijn bonte met vier witte benen heeft dit ook. Vroeger mijn pony met een wit voetje moest ik met dit weer ook in de smiezen houden :j

QC1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-22 17:39

Muiz schreef:
Zou er zeker een dikke lik zonnebrandcreme op smeren en kijken of je het even in kan pakken. Mijn bonte met vier witte benen heeft dit ook. Vroeger mijn pony met een wit voetje moest ik met dit weer ook in de smiezen houden :j

Ga morgen eens een zonnebrand met hoge spf halen. Dit is echt het eerste jaar dat ze daar mogelijk last van heeft. Andere jaren geen last van gehad.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 18:20

Hier ook alles geprobeerd en de mok (tenminste het leek net zoals mok maar vreemd idd dat het in de zomermaanden op kwam) ging niet weg ..

Tot ik de Honey Heal zalf probeerde! Super spul!
Ik kan dit product zeker aanraden!

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 18:24

Handig topic dit! Mijn paard heeft precies hetzelfde op haar witte hoeven! Dus eerst de korsten eraf halen en dan zonnebrand erop smeren? Of zonnebrand over de korsten heen smeren?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 18:38

quinn.dat ziet er verder goed uit toch.
ik zou even niet meer wassen met betadine,dat droogt de huid namelijk ook uit.
eventueel beetje sudocreme er op doen, helpt tegen zon en verzorgt de huid.
maar je kunt ook teveel wassen en dan maak je de huid juist alleen maar week.

QC1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-22 18:42

ellepel schreef:
quinn.dat ziet er verder goed uit toch.
ik zou even niet meer wassen met betadine,dat droogt de huid namelijk ook uit.
eventueel beetje sudocreme er op doen, helpt tegen zon en verzorgt de huid.
maar je kunt ook teveel wassen en dan maak je de huid juist alleen maar week.

Ik weet dat ik het niet teveel moet wassen. Heb ander halve week geleden voor het laatst gewassen. Had het nu opnieuw gewassen om de status ervan beter te zien en om opnieuw te ontsmetten. Beide keren na het wassen helemaal droog gedept met een handdoek

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 19:40

Het heeft ook met verminderde weerstand te maken.Ik geef mijn ruin nu Echinaforce druppels,dezelfde als voor mensen.De mok is een stuk minder geworden het afgelopen jaar.

Madelief7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 20:14

Is er misschien iets veranderd in het voer? Mijn paard kreeg ook last van zonnebrand (mok en verbrande neus) toen ze een bepaalde muesli kreeg. Maanden last gehad, dierenarts erbij gehad, niks hielp. Toen we stopten met de muesli ging het weg en daarna nooit meer gehad. (Kan ook toeval zijn geweest). Ook bepaalde planten in de wei (klaver) en luzerne schijnen gevoeligheid voor zonnebrand te kunnen veroorzaken.

QC1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-22 20:23

Madelief7 schreef:
Is er misschien iets veranderd in het voer? Mijn paard kreeg ook last van zonnebrand (mok en verbrande neus) toen ze een bepaalde muesli kreeg. Maanden last gehad, dierenarts erbij gehad, niks hielp. Toen we stopten met de muesli ging het weg en daarna nooit meer gehad. (Kan ook toeval zijn geweest). Ook bepaalde planten in de wei (klaver) en luzerne schijnen gevoeligheid voor zonnebrand te kunnen veroorzaken.

Ze krijgt nog steeds hetzelfde voer. Brok, 18 plus voer en kuilvoer van eigen land

QC1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 15:21

Afbeelding

Na iedere ochtend zonnebrand en avond mokcreme is het helaas nog steeds niet verbeterd. Op dit moment ben ik ten einde raad en er onderhand wel klaar mee :(

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 15:46

Met zo'n uitgebreide mok zou ik toch even de dierenarts bellen, zeker gezien je huidige behandelingen blijkbaar toch niet zijn vruchten afwerpen..

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 16:24

Ik zou een zalf vragen aan je dierenarts. Paardenkliniek de Raaphorst in Wassenaar heeft een hele fijne mokzalf die zij zelf samenstellen.

QC1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 16:51

Net met een foto langs de dierenarts geweest. Bij zei dat dit door zonlicht komt. Shampoo gekregen en crème. Het moet met dit na het weekend rustiger zijn. Anders moet ik weer bellen naar de dierenarts.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 17:35

Kan inderdaad door de zon komen, maar ook door voerintoleranties en dan met name slechte kwaliteit ruwvoer. Mok, zeker in droge periodes, komt veelal van binnenuit.