Ataxie/symptomen

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lianne007

Berichten: 2948
Geregistreerd: 03-06-03

Ataxie/symptomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-22 21:11

Hallo,
Ik hoop dat ik het hier juist plaats. Betreft een oudere Fries waarvan ik het vermoeden lichte ataxie heb: zwakke achterhand, zet ze achterbenen naar binnen onder het lichaam, dit lijkt wel “gekruist”, kort in de pas. Aanstaande week laat ik de dierenarts er naar kijken en evt de therapeut.
Paard is ter recreatie en hoeft niet bereden te worden. Ik was benieuwd naar jullie ervaringen betreft ataxie en symptomen. Ik heb een poging gedaan een video te plaatsen maar dit lukt geloof ik niet (zit niet vaak op bokt)

ellepel

Berichten: 47710
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 21:13

eventueel kun je de video uploaden naar youtube en dan zet je de link hier neer?

Lianne007

Berichten: 2948
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-22 21:18

ellepel schreef:
eventueel kun je de video uploaden naar youtube en dan zet je de link hier neer?


Dankje voor deze tip, ik ga het even proberen. Ben echt digibeet betreft dit soort dingen. Dan moet ik een account aanmaken toch?

ellepel

Berichten: 47710
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 21:21

euh ja,denk ik wel.
probeer maar even.
want zo vanuit je beschrijving is niet heel makkelijk te zeggen wat er met de Fries aan de hand kan zijn.
of toch de veearts afwachten.

Cinnepin

Berichten: 9070
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 21:22

Poeh, jaren geleden heb ik een appaloosa gehad die de diagnose ataxie had gekregen. Hij liep als een dronken paard ( achterhand zwalkte ). Hij heeft hele slechte periodes gehad dat hij ook echt door zijn achterbenen zakte alsof hij geen controle meer had. Ooit eens achterover over de kop gevlogen met hem. Maar had ook hele goede periodes dat hij door het bos crosste als een gek. Had hem uiteindelijk terug gegeven aan de eigenaar waarvan wij hem hadden gekocht. Toen is hij ook weer door gegaan naar een ander en is nog veel bereden geweest. Hij is ook richting de 30 geworden

Lianne007

Berichten: 2948
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-22 21:23

ellepel schreef:
euh ja,denk ik wel.
probeer maar even.
want zo vanuit je beschrijving is niet heel makkelijk te zeggen wat er met de Fries aan de hand kan zijn.
of toch de veearts afwachten.


Nee klopt.
Was ook niet de bedoeling hier uit te vogelen of hij het heeft maar ben benieuwd naar paarden eigenaren wiens paard ataxie heeft en de ervaringen hier naar. Mijn onderbuik gevoel neigt hier naar toe. Woensdag komt de DA, paard staat heerlijk in de wei en vertoont ook geen pijn oid. Meer dat ik zekerheid wil hebben hierover.

Cinnepin

Berichten: 9070
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Ataxie/symptomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 21:26

Oja en ik was met hem in 2006 naar de kliniek geweest, daar zeiden ze dat misschien inslapen beter was ( deed ik niet, had geen pijn ) Uiteindelijk dus 11 jaar later pas overleden ( geen ataxie maar ouderdoms klachten, slecht hart enzo )

Lianne007

Berichten: 2948
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-22 21:29

Cinnepin schreef:
Poeh, jaren geleden heb ik een appaloosa gehad die de diagnose ataxie had gekregen. Hij liep als een dronken paard ( achterhand zwalkte ). Hij heeft hele slechte periodes gehad dat hij ook echt door zijn achterbenen zakte alsof hij geen controle meer had. Ooit eens achterover over de kop gevlogen met hem. Maar had ook hele goede periodes dat hij door het bos crosste als een gek. Had hem uiteindelijk terug gegeven aan de eigenaar waarvan wij hem hadden gekocht. Toen is hij ook weer door gegaan naar een ander en is nog veel bereden geweest. Hij is ook richting de 30 geworden! Ik zie hier ook geen pijn.


Dankje, je beschrijft het ook net zoals ik het zie. Wat zwalkend achterzijde, lijkt slap in de achterhand en ietwat stijvere benen. Het doet me denken aan de pas van een menselijk catwalk model. Die hebben ook zo’n bepaald loopje. Heb hem ook een keer door de achterbenen zien zakken op stal; dacht dat dit kwam doordat hij plots schrok van mij. Hij gaat af en toe mee op stap rit met een pad op de rug. Verder genieten van een pensioen. Mooi dat je Appaloosa nog richting 30 is geworden!

Cinnepin

Berichten: 9070
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Ataxie/symptomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 10:22

Ja, hadden we niet verwacht toen.

Succes met je paard

Elisa2

Berichten: 38786
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ataxie/symptomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 15:18

Ataxie kun je testen door aan de staart te trekken (opzij), geen staarttonus = ataxie.

Voor de rest kan het van alles zijn, wobbler, zwakke kniebanden, beknelde zenuwen, artrose etc.

Nicky1963

Berichten: 2001
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 15:46

Elisa2 schreef:
Ataxie kun je testen door aan de staart te trekken (opzij), geen staarttonus = ataxie.

Voor de rest kan het van alles zijn, wobbler, zwakke kniebanden, beknelde zenuwen, artrose etc.

Dat is niet juist volgens mij. Als je het paard aan de staart trekt, zal hij zwalken. De tweede keer zal hij direct corrigeren, laat hij zich echter opnieuw opzij trekken, dan zou het wel eens ataxie kunnen zijn.
Mijn paard heeft ook heel weinig staarttonus, maar helemaal geen ataxie, Z2 geworden en inmiddels 24.
Ook kleine 8-jes stappen geeft veel info, evenals de galop (bunnyhop)

Elisa2

Berichten: 38786
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ataxie/symptomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 15:48

Weinig is niet hetzelfde als geen he, een paard met ataxie geeft geen tegendruk. Dit is een test die de DA ook zal uitvoeren.

Nicky1963

Berichten: 2001
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 15:51

De dierenarts heeft het mij anders uitgelegd. Vorig jaar toen mijn jaarling atactisch was. Zij had wel staarttonus...