hoe maak je lijnzaadolie??kan iemand me helpen??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miran_da

hoe maak je lijnzaadolie??kan iemand me helpen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 11:01

hallo ik weet dat er een topic is over hoe je lijnzaadolie maakt maar weet niet hoe ik dat moet opzoeken op titel??

kan iemand mij helpen om die link te krijgen hoe je lijnzaadolie maakt???

alvast heel erg bedankt....

Groetjes

8nnemiek

Re: hoe maak je lijnzaadolie??kan iemand me helpen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:51

Lijnzaadolie lijkt me erg lastig om zelf te maken ;) Kun je beter gewoon bij de paardenwinkel kopen.
Gekookt lijnzaad kun je wel makkelijk zelf maken, dat wordt dan zo'n smurrie en is goed om zand uit de darmen af te voeren.

Gekookt lijnzaad maak je door 100 gram lijnzaad in een pan te doen met flink wat water, en dan 10 minuten laten koken. (pas op, er komt wel blauwzuur vanaf en dat is giftig, dus doe de afzuiging aan als het kookt!)

Miran_da

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 11:53

nou ik heb dus advertenties toen gezien waar instond hoe je het zelf kunt maken.... maar ik weet dus niet hoe ik moet zoeken ernaar....
dus vandaar dat ik het dus zo vraag....

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:54

Waarom wil je het zelf maken?

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:57

Ik denk dat je het jezelf moeilijk wil maken :-p
Ik koop het gewoon in een grote zak (20kg), reeds voorgekookt. Het zijn dus kleine droge korreltjes die je gewoon bij het eten kan doen. Véél makkelijker en properder dan olie ;-)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:58

je moet het persen...toch?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:00

Volgens mij wordt de olie geperst inderdaad.. Maar voor een litertje olie heb je héél veel zakjes lijnzaad nodig denk ik :=

Miran_da

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 12:03

AnnemiekvM schreef:
Waarom wil je het zelf maken?

dat is niet de vraag die ik stelde...
waarom??

ik zou graag willen weten hoe je dat maakt omdat ik het gelezen heb
in meerdere forums hoe je het zelf kunt maken en welke ingredienten je nodig hebt..
want ik weet dat die forums er zijn maar ik weet niet hoe ik het kan opzoeken omdat ik nog niet zo heel erg goed ben in bokt namelijk en hoe alles precies werkt....

Miran_da

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 12:17

ik wil ga deze sluiten want ik heb al iets gevonden...

evengoed bedankt.....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:06

Je kan een topic niet zelf sluiten ;)

Wat heb je gevonden? Ben wel benieuwd daarnaar :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:09

Ben ook wel benieuwd :) Kan nu toevallig aan goedkope lijnzaadolie komen maar ben wel benieuwd naar het recept.
Want bij mijn weten gaat er alleen lijnzaad in en geen andere ingredienten

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:35

Volgens mij is het echt heel lastig om zelf lijnzaadolie te maken. Als je die link gevonden hebt kun je die hier dan niet plaatsen? Ben gewoon benieuwd hoe je dat zelf zou moeten maken.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:38

Je moet al het blauwzuur eruit halen , dit is heel belangrijk omdat het giftig is. Dat kan alleen door het te koken.

Je kunt het beste ik geloof ... 1 kopje lijnzaad en 2 kopjes water (of minder natuurlijk, maar wel in die verhouding) in een pan doen en die koken.
Op een gegeven moment ontstaat er een dikke brei, dan is de lijnzaad wel goed.
Heel belangrijk is dat je blijft roeren, dit ben ik vergeten en ik heb dan ook een pan weg kunnen gooien omdat die helemaal aangebrand was :o

Daarom doe ik voortaan gewoon wat gekookt water in een potje, hier doe ik het gewenste gewicht (1 op 3) gekookt water bij en dat zet ik in de garage. Omdat het blauwzuur wat dan ontsnapt giftig kan zijn en het behoorlijk stinkt. Het dekseltje wel open laten, anders kan het bz niet ontsnappen.

De laatste methode is wat minder, er zal dat altijd wát blauwzuur blijven zitten. Maar schadelijk zal het niet meer zijn ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:40

CCindy schreef:
Je moet al het blauwzuur eruit halen , dit is heel belangrijk omdat het giftig is. Dat kan alleen door het te koken.

Je kunt het beste ik geloof ... 1 kopje lijnzaad en 2 kopjes water (of minder natuurlijk, maar wel in die verhouding) in een pan doen en die koken.
Op een gegeven moment ontstaat er een dikke brei, dan is de lijnzaad wel goed.
Heel belangrijk is dat je blijft roeren, dit ben ik vergeten en ik heb dan ook een pan weg kunnen gooien omdat die helemaal aangebrand was :o

Daarom doe ik voortaan gewoon wat gekookt water in een potje, hier doe ik het gewenste gewicht (1 op 3) gekookt water bij en dat zet ik in de garage. Omdat het blauwzuur wat dan ontsnapt giftig kan zijn en het behoorlijk stinkt. Het dekseltje wel open laten, anders kan het bz niet ontsnappen.

De laatste methode is wat minder, er zal dat altijd wát blauwzuur blijven zitten. Maar schadelijk zal het niet meer zijn ;)

Ja maar zo maak je geen lijnzaadOLIE maar gewoon gekookte lijnzaad.
Dit meisje wilt graag lijnzaadOLIE maken en ben benieuwd naar het recept

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:22

Ik heb zo het idee dat het meisje zich heeft vergist tussen lijnzaadolie en gekookt lijnzaad, maar het niet durft toe te geven :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:26

Ik heb trouwens een stukje gevonden over hoe lijnzaadolie gemaakt wordt:
Citaat:
De olie in lijnzaad
De olie moet onder zeer strenge condities koudgeperst worden en meteen opgeslagen in luchtdichte en lichtdichte flessen die gekoeld bewaard dienen te worden. Hij mag dus nooit verhit worden (niet geraffineerd bij de winning en niet verhit bij de voedselbereiding) want dan verdwijnt de voedingswaarde grotendeels. Verse olie heeft een diepgouden kleur (door het opgeslagen zonnelicht) en smaakt prettig, zacht, een beetje nootachtig. Door licht, zuurstof, hitte en tijd bederft de olie en wordt ranzig. Die kun je dan inmiddels beter weggooien of gebruiken voor het schilderen van meubelen.
Lijnzaadolie is de beste leverancier van essentiële vetzuren (omega 3, omega 6 en omega 9) in een tamelijk ideale verhouding.

Dus onmogelijk om zelf thuis te maken ;)

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:33

Citaat:
De olie in lijnzaad
De olie moet onder zeer strenge condities koudgeperst worden en meteen opgeslagen in luchtdichte en lichtdichte flessen die gekoeld bewaard dienen te worden. Hij mag dus nooit verhit worden (niet geraffineerd bij de winning en niet verhit bij de voedselbereiding) want dan verdwijnt de voedingswaarde grotendeels. Verse olie heeft een diepgouden kleur (door het opgeslagen zonnelicht) en smaakt prettig, zacht, een beetje nootachtig. Door licht, zuurstof, hitte en tijd bederft de olie en wordt ranzig. Die kun je dan inmiddels beter weggooien of gebruiken voor het schilderen van meubelen.
Lijnzaadolie is de beste leverancier van essentiële vetzuren (omega 3, omega 6 en omega 9) in een tamelijk ideale verhouding.

Doen we al jaren met de tuinmeubelen.
Ljinzaadolie is per liter bij de verfwinkel te krijgen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:36

MysticTinker schreef:
Ik heb trouwens een stukje gevonden over hoe lijnzaadolie gemaakt wordt:
Citaat:
De olie in lijnzaad

Dus onmogelijk om zelf thuis te maken ;)

dan word het dus niet verhit...hoe zit het dan met dat blauwzuur?
wat ik trouwens lekker vind ruiken,maar ik ben mezelf aan het vergiftigen begrijp ik....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:02

Tis best wel giftig ja :=
Ik heb er ook wel eens aan geroken, ruikt lekker :P Maar gezond is t niet..
Misschien is het minder giftig als je het eet, en giftiger als je het inademt..

Stukje van wikipedia:
Citaat:
Blauwzuur is een uiterst giftige chemische verbinding van waterstof, koolstof en stikstof met de chemische formule HCN met tussen de C en de N een drievoudige binding. Blauwzuur ruikt naar amandelen; deze geur is vanwege de extreme giftigheid van blauwzuur een alarmsignaal in elk chemisch laboratorium. Een groot deel van de mensheid kan echter door genetische oorzaken de geur niet ruiken. Voor hen is blauwzuur geurloos en dus nog gevaarlijker. Wel kan een roker de aanwezigheid van blauwzuur bemerken: zijn sigaret zal plotseling onaangenaam gaan smaken. [bron?]

De acute giftigheid van blauwzuur komt doordat het door de longen snel in het bloed kan worden opgenomen en naar de weefsels getransporteerd. In de cel bindt het zich onomkeerbaar aan het cytochroom C oxidase in de mitochondria. Op deze manier wordt de aerobe celademhaling stilgelegd en schakelt de cel over op anaeroob metabolisme, zelfs als er voldoende zuurstof aanwezig is. Dit is maar korte tijd vol te houden. De weefsels die het meest van zuurstof afhankelijk zijn, de hersencellen, lopen het eerst schade op. Een blootgestelde raakt, afhankelijk van de dosis, al snel bewusteloos en de dood treedt binnen enkele minuten in. De dodelijke dosis voor volwassenen zou ongeveer 150 mg zijn.

In de natuur komt blauwzuur ook in kleine hoeveelheden voor, bijvoorbeeld in pitten van sommige vruchten zoals (bittere) amandelen en in de jonge bladeren van de laurierkers. Het was ook het hoofdbestanddeel van het beruchte Zyklon-B dat door de nazi's werd gebruikt voor massamoord in concentratiekampen in de Tweede Wereldoorlog. Ook werd het verwerkt in de gifbeker die terdoodveroordeelden moesten drinken in het Oude Rome.

:=

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:03

Miran_da

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 09:51

nou mensen ik weet het dat ik mezelf misschien beetje heb vergist maar ik heb al wat anders gevonden ervoor en goedkoper....:)

ik gebruik nu zelf zonnebloemolie namelijk inplaats van lijnzaadolie.....:):)

Zonnebloemolie
Voor een glanzende vacht kiest men vaak voor lijnzaadolie. Zonnebloemolie geeft echter hetzelfde effect en is goedkoper! Het is daarnaast in elke supermarkt te verkrijgen. Lijnzaad heeft wel als voordeel dat het meer Omega-3 vetzuren bevat dan zonnebloemolie, wat een positief effect heeft op het afweersysteem.:):)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:56

inderdaad...zonnebloem olie heeft wat de vacht betreft hetzelfde effect.
Ik gaf al zonnebloem olie aan mijn paarden en sinds een jaar kook ik ook lijnzaad iedere dag....ik zie geen verschil....wat de vacht betreft.

Wel vinden ze lijnzaadprut heel lekker,en ik denk dat het heel goed is voor de darmen,het evt. zand er uit te halen.
En ik heb het idee dat mijn zomereczeem fries beter gaat met lijnzaad iedere dag...

Miran_da

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 10:38

oke dus dat lijnzaad werkt ook tegen mindering zomerexceem???

want 1 van me shetjes die heeft lichte zomerexceem aan ze manen en daar zou het dan ook voor helpen???

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:33

je kunt het proberen,bij mijn fries merk ik duidelijk verbetering...het is niet weg maar hij heeft minder jeuk..

Miran_da

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 19:42

oke dank je wel voor de tip ervoor...

kijken of het ook werkt bij me kleine monster:)