Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
AnnemiekvM schreef:Waarom wil je het zelf maken?
CCindy schreef:Je moet al het blauwzuur eruit halen , dit is heel belangrijk omdat het giftig is. Dat kan alleen door het te koken.
Je kunt het beste ik geloof ... 1 kopje lijnzaad en 2 kopjes water (of minder natuurlijk, maar wel in die verhouding) in een pan doen en die koken.
Op een gegeven moment ontstaat er een dikke brei, dan is de lijnzaad wel goed.
Heel belangrijk is dat je blijft roeren, dit ben ik vergeten en ik heb dan ook een pan weg kunnen gooien omdat die helemaal aangebrand was
Daarom doe ik voortaan gewoon wat gekookt water in een potje, hier doe ik het gewenste gewicht (1 op 3) gekookt water bij en dat zet ik in de garage. Omdat het blauwzuur wat dan ontsnapt giftig kan zijn en het behoorlijk stinkt. Het dekseltje wel open laten, anders kan het bz niet ontsnappen.
De laatste methode is wat minder, er zal dat altijd wát blauwzuur blijven zitten. Maar schadelijk zal het niet meer zijn
Citaat:De olie in lijnzaad
De olie moet onder zeer strenge condities koudgeperst worden en meteen opgeslagen in luchtdichte en lichtdichte flessen die gekoeld bewaard dienen te worden. Hij mag dus nooit verhit worden (niet geraffineerd bij de winning en niet verhit bij de voedselbereiding) want dan verdwijnt de voedingswaarde grotendeels. Verse olie heeft een diepgouden kleur (door het opgeslagen zonnelicht) en smaakt prettig, zacht, een beetje nootachtig. Door licht, zuurstof, hitte en tijd bederft de olie en wordt ranzig. Die kun je dan inmiddels beter weggooien of gebruiken voor het schilderen van meubelen.
Lijnzaadolie is de beste leverancier van essentiële vetzuren (omega 3, omega 6 en omega 9) in een tamelijk ideale verhouding.
Citaat:De olie in lijnzaad
De olie moet onder zeer strenge condities koudgeperst worden en meteen opgeslagen in luchtdichte en lichtdichte flessen die gekoeld bewaard dienen te worden. Hij mag dus nooit verhit worden (niet geraffineerd bij de winning en niet verhit bij de voedselbereiding) want dan verdwijnt de voedingswaarde grotendeels. Verse olie heeft een diepgouden kleur (door het opgeslagen zonnelicht) en smaakt prettig, zacht, een beetje nootachtig. Door licht, zuurstof, hitte en tijd bederft de olie en wordt ranzig. Die kun je dan inmiddels beter weggooien of gebruiken voor het schilderen van meubelen.
Lijnzaadolie is de beste leverancier van essentiële vetzuren (omega 3, omega 6 en omega 9) in een tamelijk ideale verhouding.
MysticTinker schreef:Ik heb trouwens een stukje gevonden over hoe lijnzaadolie gemaakt wordt:Citaat:De olie in lijnzaad
Dus onmogelijk om zelf thuis te maken
Citaat:Blauwzuur is een uiterst giftige chemische verbinding van waterstof, koolstof en stikstof met de chemische formule HCN met tussen de C en de N een drievoudige binding. Blauwzuur ruikt naar amandelen; deze geur is vanwege de extreme giftigheid van blauwzuur een alarmsignaal in elk chemisch laboratorium. Een groot deel van de mensheid kan echter door genetische oorzaken de geur niet ruiken. Voor hen is blauwzuur geurloos en dus nog gevaarlijker. Wel kan een roker de aanwezigheid van blauwzuur bemerken: zijn sigaret zal plotseling onaangenaam gaan smaken. [bron?]
De acute giftigheid van blauwzuur komt doordat het door de longen snel in het bloed kan worden opgenomen en naar de weefsels getransporteerd. In de cel bindt het zich onomkeerbaar aan het cytochroom C oxidase in de mitochondria. Op deze manier wordt de aerobe celademhaling stilgelegd en schakelt de cel over op anaeroob metabolisme, zelfs als er voldoende zuurstof aanwezig is. Dit is maar korte tijd vol te houden. De weefsels die het meest van zuurstof afhankelijk zijn, de hersencellen, lopen het eerst schade op. Een blootgestelde raakt, afhankelijk van de dosis, al snel bewusteloos en de dood treedt binnen enkele minuten in. De dodelijke dosis voor volwassenen zou ongeveer 150 mg zijn.
In de natuur komt blauwzuur ook in kleine hoeveelheden voor, bijvoorbeeld in pitten van sommige vruchten zoals (bittere) amandelen en in de jonge bladeren van de laurierkers. Het was ook het hoofdbestanddeel van het beruchte Zyklon-B dat door de nazi's werd gebruikt voor massamoord in concentratiekampen in de Tweede Wereldoorlog. Ook werd het verwerkt in de gifbeker die terdoodveroordeelden moesten drinken in het Oude Rome.
geerke schreef:dan word het dus niet verhit...hoe zit het dan met dat blauwzuur?
wat ik trouwens lekker vind ruiken,maar ik ben mezelf aan het vergiftigen begrijp ik....