Waar zal ik eens beginnen….
Eigenlijk begon het allemaal bij mijn vorige paard. 2 jaar lang had zij een onverklaarbare kreupelheid de ene dag wel, andere dag niet en echt minimaal kreupel. Ontelbaar veel artsen er bij gehad Wat heb ik veel “verhaaltjes” voorbij horen komen. Van artsen die niks zien, tot artsen die zeiden dat het aangeleerd gedrag was. Maar ook dingen als rij hem er maar eens flink doorheen (ja ik was te lief en moest gewoon strenger zijn

2 jaar lang zijn we kliniek in en kliniek uitgelopen iedere keer was er wel weer iets gevonden en moesten we daar van revalideren want dat Moest het zijn….
Jullie raden het denk ik al 2 jaar lang iedere keer weer hoop dat je eindelijk weet wat het is, om 8 weken later na een revalidatie weer op het zelfde punt te staan of vaak zelfs slechter.
3 klinieken konden het niet vinden en kreeg ik te horen dat ik dus “strenger” moest rijden.
Dit ging er bij mij toch echt niet in en wou ik toch voor een laatste second opinion nog een keer naar een andere kliniek dit keer de lingelhoeve.
Had ik dit maar eerder gedaan alleen maar lof over deze kliniek, wat ben ik netjes behandeld.
Uitgeput als emotioneel wrak kwam ik daar aan met mijn hele verhaal, en bij het monsteren zag de arts het al daar was inderdaad iets niet best.
Na heel wat dingen opnieuw uit te sluiten was de enige optie nog een ct scan.
Hier werd van te voren wel al verteld dat er een grote kans was dat het slecht nieuws zou zijn en ik me er op moest voorbereiden dat ik een telefoontje zou krijgen of we haar nog wakker moesten maken uit de narcose.
De ochtend van de scan vol spanning zit je dan te wachten op dat telefoontje, ja hoor vrij vlot ging de telefoon ….. maar niet de arts…. De anesthesist had ik aan de lijn mijn merrie stond weer veilig wakker in de box

Snel in de auto gesprongen om naar de kliniek te crossen want ja mijn merrie was dat wonder paard die 1% ze is er nog l…
Deze euforie was helaas maar voor korte duur kort hierna ging de telefoon dit keer wel de arts. Slecht nieuws… na het bekijken van de scan met artsen in Amerika.
Na 2 jaar eindelijk de uitslag, een zenuw vernauwing in haar hals, Enige humane is haar zo snel mogelijk uit haar leiden verlossen.

Blij en verdrietig. Blij voor mijn meisje dat ik mijn gevoel heb gevolgd en door ben gegaan met zoeken. Verdrietig dat het zo lang heeft moeten duren.

Respect voor iedereen die dit verhaal heeft. Nu denken jullie misschien hè waarom vertel je dat.
Nu gaat het verhaal nog verder….
Na het verlies van mijn merrie miste ik het enorm, mijn droom is tenslotte nog steeds om een keer “echt” de wedstrijd sport in te kunnen. Met wat aanmoediging van mensen om mij heen en mijn toenmalige werkgever toch maar weer opzoek gegaan naar een paard

Daar stond ze sneller dan verwacht mijn nieuwe merrie Lotus een mega knappe trackehner van 7 en nog groen ( achteraf denk ik ook waarom gingen er geen alarm bellen rinkelen).
Langzaam zijn we begonnen met beleren wat ze eigenlijk mega braaf deed.! Tot op eem onverwachts moment de jonge die hem beleerde uit het niets behoorlijk hard af gelanceerd werd.
Vanaf hier begon de ellende eigenlijk…. Het onvoorstelbare gedrag onder het zadel werd van kwaad tot erger. Mijn onderbuik gevoel begon alweer overuren te maken hier speelde meer

Na een ander bitje ging het rijden eigenlijk weer beter. We waren op het punt dat ik haar zelf over wou pakken, en wou graag voor die tijd nog een “apk “ bij haar laten doen.
Zadelmaker wat dingen aangepast paard ineens extreemmmmm zadeldwang tot als rodeo af gaan met zadel op de eerste stappen.
Paar dagen later fysio er bij gehad. Wat vast in de bekken maar nog niks zorgwekkends.
Na de behandeling bleef Lotus alleen onregelmatig. En aangezien ik na het verhaal met mijn vorige merrie gewoon niet meer tegen onzekerheid kan. Ook nu maar weer mijn onderbuik gevoe gevold en paard ingeladen om naar de kliniek te gaan.
Hier weer onderzoeken inderdaad niet helemaal goed links achter maar minimaal. Op mijn aandringen toch ook de rug op de foto laten zetten. Helaas ook hier kreeg mijn gevoel gelijk kissing spines
2 wervels ter hoogte van borst score 1/2 van 7
2 laatste lendenwervels score 3/4 van 7
Verder alles nagekeken en niks te vinden.
Ze is behandeld met mesotherapie en een tildren infuus. En de kans volgens de arts is 50/50.
We zijn nu al enkele maanden in de revalidatie en ik moet zeggen het valt mij erg zwaar..

De ene dag loopt ze als een zonnetje de andere dag zie ik toch het been weer wat net niet lekker mee komt. (Let op we doen alleen werk aan de hand en longeerwerk voor nu). Iedere tegenslag ben ik angstig dat ik weer de zelfde weg in ga als met mijn vorige paard.
Ik zit echt met mijn handen in het haar en mentaal zit ik er behoorlijk doorheen. Ik merk dat ik het traject wel niet goed lopen/ niet weten waar je aan toe bent gewoon echt niet nog een keer trek.
Waar doe ik goed aan. Met de artsen heb ik afgesproken het revalideren tot zeker volgend jaar voorjaar te geven een jaar om te kijken of ze onder het zadel nog mee zou kunnen. (Mocht dit niet kunnen mag ze 100% zeker door als fokmerrie).
Maar ik vraag me steeds meer af trek ik dit proces wel nog een keer…?
Je kan voor je paard zoveel goed willen doen maar wanneer houd het op en moet je aan je eigen gezondheid gaan denken…?
Maarja heb je überhaupt de keuze om in deze aan jezelf te denken? Welke opties zijn er… Verkopen met een eerlijk verhaal durf ik niet met haar blessure/ aandoening wie zegt dat ik haar een jaar later niet terug vind we kennen de verhalen allemaal wel. Als fokmerrie verkopen… wie zegt dat ze na een x aantal jaar toch niet doorverkocht wordt als rijpaard.
Haar dan maar zelf aanhouden als fokmerrie met als gevolg dat dat inhoud dat ik dan wel al mijn dromen over boord moet gooien…?
Voor haar wil ik alles doen om het voor haar goed te doen, maar trek ik dat zelf eigenlijk wel.
Steeds meer zit ik in de knoop met deze vragen, en ik weet het gewoon niet meer. Beter gezegd niet alleen ik weet het niet meer maar ik trek het ook gewoon niet meer.
Respect voor iedereen die dit hele verhaal heeft gelezen want jeetje wat is het een verslag geworden. Maar ik ben gewoon mentaal op en moest het even van mij afschrijven.