Advies supplement pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xritt

Advies supplement pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 23:26

Hoi iedereen,

Willen jullie meedenken? :)
Onze pony loopt de laatste tijd wat stijfjes en lijkt het werk minder goed aan te kunnen.
We zijn vandaag bij Countrymill geweest voor de zadels en twee weken geleden is hij bij de fysio geweest. Omdat de zadels bijna niet bijgevuld of verandert hoefde te worden en de fysio ook niks bijzonders kon vinden. Denk ik dat het aan wat anders ligt. Mijn gevoel zegt dat hij meer ondersteuning nodig heeft qua voer of supplement.

Korte beschrijving pony:
Hij is 8 jaar oud en iets te dik. We zijn een paar weken terug bij de kliniek geweest in Utrecht vanwege zijn allergie. De da daar gaf aan dat hij nog wel 50 kilo moet afvallen. Daar zijn we nu met advies van Utrecht ook mee bezig.
Hij loopt 5x in de week. Mijn dochter heeft de drive gevonden en is best fanatiek voor haar leeftijd. We hebben 1x in de week clubles, 1x in de week privéles en 1x in de week gaan we het bos op. De andere 2 dagen zijn wisselend. Soms rijdt mijn dochter de andere 2 dagen in de bak, of nog een keer extra bos. Soms longeer ik hem een van de dagen.
Omdat we bezig zijn met afvallen krijgt hij 3x per dag kleine beetjes hooi uit een slowfeeder.(ochtend, begin avond en later op de avond) In de ochtend krijgt hij een klein beetje brok omdat de rest ook brokken krijgt. Overdag staat hij op de wei van 09:30-16:30. Er staat wel iets gras op de wei, maar niet veel.

Wat zouden we kunnen voeren of qua supplement kunnen geven zodat hij weer wat fitter wordt en fijner in zijn lijf/minder stijf. Misschien iets voor spier ondersteuning.

Hij krijgt nu Pavo vital.

Sam_I_Am

Re: Advies supplement pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 23:45

Krijgt hij niet gewoon veel te weinig ruwvoer? Hoeveel kilo is een klein beetje hooi? Als hij pijn in zijn buik heeft zal hij ook strakker zijn in zijn lijf.

Verder voor echte te korten: prik bloed. Dan weet je wat hij mist.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 23:53

Belangrijk om te weten, hoe lang duurt een les, hoe lang rijdt je dochter zelf, op welk niveau evt? hoeveel is een beetje hooi, hoeveel is een beetje brok. Wat voor type/ ras pony is het. Was hij al dik en was hij al aan het afvallen of moeten jullie sinds kort hem laten afvallen? Zijn jullie sinds kort meer gaan rijden en/ of minder gaan voeren om hem te laten afvallen?

Stel: Paard hoefde eerst niet af te vallen, kreeg dezelfde hoeveelheden eten als nu en jullie zijn meer/ zwaarder gaan trainen. Dan valt het paard af, maar kan het ook energie te kort komen om het nieuwe werk aan te kunnen.

Dus moeilijk te beantwoorden zonder meer informatie.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 00:11

Het afvallen en dus ook het voer is op advies van de kliniek in Utrecht. Ik heb het daarom niet uitgebreid benoemd. Omdat ik aan neem, dat de arts mij goed advies heeft gegeven. Haar advies was naast de Pavo Vital, om ruim een kilo ruwvoer per keer te geven. Ook omdat hij op de wei staat. Hij krijgt dus tussen de 3a4 kilo per dag en nog wat gras. Ik heb zo’n hang weegschaal waar ik het hooinet dan aan kan hangen.

Hij was eerst echt veeeel te dik. We zijn al een paar maanden bezig met afvallen. Ik wil dit niet te abrupt doen. Zijn bloed is een tijd terug onderzocht. Toen we hem kochten zat hij niet goed in zijn vel. We hebben foto’s van zijn rug en hals laten maken. En uitgebreid bloedonderzoek laten doen.

Misschien had ik dit er bij moeten vermelden. Ik grijp niet gelijk naar supplement. Omdat er al best wat onderzocht en uitgesloten is. Wil ik hem wat meer helpen/ondersteunen. Ik denk dat supplementen soms een goede aanvulling kunnen zijn.

Mijn dochter rijdt op L niveau. De lessen duren 3kwartier

Het is een Welsh

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 00:25

Persoonlijk vind ik 3 a 4 kilo ruwvoer erg weinig voor een paard dat ook gewoon lekker aan het werk wordt gezet. Afhankelijk van de kwaliteit van het hooi kan hij gewoon niet genoeg energie waarde uit het voer halen om ook zijn werk goed te kunnen doen.

Verder goed dat hij is onderzocht en dat je niet te abrupt hem wilt laten afvallen, dat is ook niet nodig. Maar ik denk niet dat met een bijv een supplement hem opeens meer looplust gaat laten hebben als hij gewoon in de basis niet genoeg binnen krijgt. Is de arts ook op de hoogte van de hoeveelheid werk die de pony doet en het feit dat jullie nu een wat stijver/ lomer paard hebben? Misschien kan die helpen om het voeradvies bij te stellen of een supplement aan te raden.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 02:28

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 07:53

Ik ben Bang dat het gebied van voeding en management rammelt waardoor hij zich ellendig voelt. 3 kg ruwvoer is wel erg weinig. Zou persoonlijk dan grijpen naar hooi zonder voedingswaarde of stro om erbij te geven zodat hij meer kan eten. Hij staat door het kleine beetje eten veel te lang zonder eten. Dat veroorzaakt pijn als je pech hebt. Daarbij heeft hij voor afvalstoffen veel vitaminen en mineralen nodig. Die krijgt hij waarschijnlijk te veel binnen. Pavo vital is op basis van luzerne. Dat zou ik schrappen uit het voer. Ik zou kiezen voor een graag en luzerne vrije balancer. Ik zou een holistisch iemand vragen om langs te komen en met je mee te denken. Ik weet niet hoe intensief het werk is maar 7 dagen per week werken vind ik heel erg veel. Dan zit je al snel aan spierverzuring.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 08:26

Ik vind dat dierenartsen echt te weinig afweten van voeding.. Gelukkig zijn er ook wel artsen die wel de waarde in zien van genoeg ruwvoer geven om zo maagzweren te voorkopen.

Wat voor ruwvoer krijgen ze is? is het voordroog of echt onverpakt hooi? Hoelang staat je paard op het gras, is het gestrest (kaal gegeten) gras of juist mooi lang gras? Ik zou dan eerder voor een grasmasker gaan ipv ruwvoer weinig geven. Heeft je paard ook snachts eten?

Utrecht adviseert wel vaker heel weinig ruwvoer.. Ik ben geen arts maar voor en praktijk als utrecht vind ik dat ze kwa voer niet echt goed advies geven. AFvallen gaat langzaam, hoeveel beweging krijgt het paard per dag. Er zijn vele invloeden om je paard gezond af te laten vallen.

Mijn haf was ook altijd te dik stond op voorverpakt hooi. Ben toen overgegaan op hooi en dat woog ik af hij kreeg 8-10 kilo hooi. En stond in de winter 22 uur binnen (nu niet meer ) en begin was steeds zijn hooinet leeg, maar omdat hij overdags gewoon altijd eten had, ging hij zelf minder eten. DAt hij voor de nacht gewoon bijna 2 volle netten had. En toch viel hij af ondanks in de winter maar 2 uur buiten en de uur rijden wat ik deed.

Toen ging ik verhuizen naar een stal waar hij 24/7 buiten stond, helaas wel verpakt ruwvoer en kon hij elke uur ong half uur eten en in de zomer 9-12 op het land, ja daar werdt hij weer dikker van ondanks meer beweging. Nu staat hij op ene grote PP met onberperkt hooi en hij is gewoon 20 kilo afgevallen. Hij is nu na al die jaren het gewicht wat hij moet zijn.

En pavo vital is prima, maar weet niet hoeveel je geef een paard wat veel wordt getraind heeft misschien ook meer nodig kwa vitamine/miniralen ipv alleen pavo vital. Er zijn ook genoeg gezonde krachtvoer merken die bij pavo vital naast kan geven.

Zo geef ik naast mijn vitamine korrel (oerbalans) tot max halve kilo krachtvoer (lucerene vrij ,laag in suikers en zetmeel) erbij.

Zelf geef ik kruiden en voeradvies bij https://www.horsecomplete.nl

WAt ik nu verteld heb is puur uit eigen ervaring ik ben verder geen dierenarts of iets.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 09:01

Even ter verduidelijking, het is een grote B pony. Als ik op internet lees, wordt er 1 a 1,5 kilo ruwvoer per 100 kilo lichaamsgewicht aangegeven. Dan zit hij goed qua ruwvoer. Hij staat op laag gras. Tussen 22:00 en 22:30 krijgt hij de laatste slowfeeder met hooi. Dit is altijd 1,5 kilo. Zodat hij meer heeft in de nacht.

Voordat hij minder eten kreeg, kreeg hij veel meer hooi. Maar toen kwam hij weer flink aan.

Hij loopt geen 7 dagen, hij is 5 dagen aan het werk. 7 dagen vind ik persoonlijk te veel, voor de pony, maar ook voor ons.
Hij krijgt voornamelijk heel mooi groen onverpakt droog hooi.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:15

Je zou als je een supliment wilt geven kijken of magnesium kan helpen. Ik vind de magnesium in pavo vrij laag. En magnesium is goed voor de spieren enz. Overdoseren van magnesium gaat niet zo snel maar met nier problemen moet je wel oppassen met magnesium.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 15:34

plutolover schreef:
Je zou als je een supliment wilt geven kijken of magnesium kan helpen. Ik vind de magnesium in pavo vrij laag. En magnesium is goed voor de spieren enz. Overdoseren van magnesium gaat niet zo snel maar met nier problemen moet je wel oppassen met magnesium.

Thanx! Magnesium is een goede tip

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:40

Vitamine E met Selenium zou ik in dit geval eens proberen.
Dat zit doorgaans al wat weinig in brok en in hooi zit het zeker bijna niet.

Verder: voorzichtig met afvallen. Dat wil je traag laten verlopen. Bij te snel afvallen kunnen pony's echt heel ziek worden. Dus er mag best iets meer hooi bij.

Lobke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:50

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 20:21

Bedankt voor de reacties. Aan vitamine e zat ik zelf ook te denken.
Ik ga eens kijken naar jou link Lobke

Debjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 19:12

altijd lastig. groen onverpakt hooi bevat alsnog veel suiker, om het suiker in het ruwvoer te verlagen kan je deze ongeveer 30 minuten laten weten, hierdoor lossen suikers op.

Ik zie dat je magnesium krijgt aanbevolen. Er is geen onderzoek welke bewijst dat magnesium helpt tegen spierproblemen.

Vit E is wel een goede toevoeging hier hebben paarden in het algemeen een licht tekort aan. selenium ligt dan weer aan de grond waar je paard staat.

Je zegt dat hij 4kilo hooi krijgt en pavo vital, krijgt die hier de aanbevolen hoeveelheid van ? en hoelang word er gereden per keer ?
Ik vraag dit zodat ik het kan balanceren voor je en kan zien waar wij een te kort aan heeft.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 19:20

Debjee schreef:
altijd lastig. groen onverpakt hooi bevat alsnog veel suiker,

Dat weet je niet. Wij hebben drie verschillende partijen gehad afgelopen jaar; degene die er fris en groen uitziet heeft het laagste suikergehalte van de drie.
Dus als je het zeker wil weten: testen, dat kan al voor een vrij net bedrag met een pavo quickscan.
Als je steeds wisselende partijen hooi hebt, heeft testen overigens weinig nut, dan zou je elke partij moeten testen :$

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 19:27

Magnesium is een hele goede om te proberen in jullie situatie. Geef het eens een maandje en kijk wat er gebeurt.

Is er weleens bloed geprikt bij de pony? Zelf doe ik dat eigenlijk altijd als ik twijfel of er iets anders/beter kan qua voeding of aanvulling. Algeheel bloedbeeld met alle vitaminen en mineralen (is niet heel goedkoop, verschilt per da maar rond de €200 ben je wel kwijt). Maar dan kan je wel heel gericht iets bij voeren. Bij mijn paard kwam er bijv eiwit en ijzer te kort uit en kon ik heel makkelijk hem hierin ondersteunen met supplementen zonder onnodige spullen en geld erin te stoppen.

Debjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 20:23

Wat ik zie er aan niks een te kort komt. Echter zou ik wel de Pavo vital voeren met de hoeveelheid van het gewenste gewicht. Op de site van Pavo kan je makkelijk berekenen. mocht je Vitamine E bij willen voeren kies er dan voor een zonder selenium. misschien een kilo extra ruwvoer, mocht de weide erg schraal zijn.

was de pony bij aanschaf ook al wat te dik? of is dit een probleem welke zich later voor heeft gedaan ? misschien heeft hij last van zijn gewicht.

Succes in ieder geval. +:)+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 21:05

Hoe makkelijk kunnen jullie zelf wat plukken....?

Denk aan een tak met berkeblad, een paar blaadjes paardenbloem, brandnetel, distels (liefst Mariadistel), braamblaadjes, eventueel daslook, fluitekruid, kleefkruid - en er zijn nog wel meer planten die in principe gewoon in het menu thuishoren en die langs de kant van de weg staan...

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-22 22:25

Bloedtest is gedaan. Alles was goed. Sommige waardes iets lager, maar nog steeds binnen de lijn. We zijn daarom toen begonnen met vitamine en mineralen bij te voeren.
Ik geef hem nu iets meer hooi erbij. Kijken of dat werkt en heb vitamine E besteld. Ik heb hier zelf ook goede ervaringen mee.
De pony wordt wisselend gereden. Met de privé en clubles rijdt ze 3 kwartier. Als we het bos op gaan doen we de ene keer een korte rond van 5a6 km. Of de grote ronde, die is 12 km. Thuis rijden we ook gemiddeld 3 kwartier.
Bij aanschaf was hij ook te dik. Hij is al afgevallen, maar nu komen we op een punt dat het moeizaam gaat.
Hij moet afvallen omdat dit beter voor hem is. Hij is nog echt te dik. Door meer hooi valt hij minder en moeizamer af. Dit hebben we eerst geprobeerd. Hij kwam zelfs iets aan, terwijl er qua beweging niks verandert. Ik vraag me nu af, wat moet ik wel doen.
Hij krijgt de aanbevolen hoeveelheid Pavo vital.

Hopelijk werkt de vitamine e. Als hij weer wat fijner beweegt, kan hij weer wat meer aan de bak. Nu hij niet fijn loopt, bewegen we wel. Toch zijn we iets terughoudend

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 22:43

En iets van gluco balance? Al geprobeerd? Dat kan helpen met de suikerhuishouding en met afvallen. Daarnaast zou ik de brok van stal omdat de rest iets krijgt of weglaten (en ja dat went ook, als hij nooit wat krijgt is er niets aan de hand), of vervangen door iets van een handje suiker en zetmeel arme muesli (zoals SluesliMix van vitalstyle) of bijvoorbeeld een handje ruwvoermix (luzerne of als je zonder luzerne wilt iets zoals de fibremix van vitalbix), alles wat teveel is in voedingswaarde eigenlijk proberen te schrappen, het evenwicht waarop het goed gaat kan heel fragiel zijn en dan kan nu bijvoorbeeld dat handje brok in combinatie met het gras toch teveel zijn

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 12:29

Maddy_Paola schreef:
En iets van gluco balance? Al geprobeerd? Dat kan helpen met de suikerhuishouding en met afvallen. Daarnaast zou ik de brok van stal omdat de rest iets krijgt of weglaten (en ja dat went ook, als hij nooit wat krijgt is er niets aan de hand), of vervangen door iets van een handje suiker en zetmeel arme muesli (zoals SluesliMix van vitalstyle) of bijvoorbeeld een handje ruwvoermix (luzerne of als je zonder luzerne wilt iets zoals de fibremix van vitalbix), alles wat teveel is in voedingswaarde eigenlijk proberen te schrappen, het evenwicht waarop het goed gaat kan heel fragiel zijn en dan kan nu bijvoorbeeld dat handje brok in combinatie met het gras toch teveel zijn

Ben ik het met je eens. Ik ben heel erg zoekende naar waar ligt de grens en waar die je goed aan. Te weinig voet is niet goed, maar te dik ook niet. Het een “ echt” Welsh. Dus een klein beetje extra mag wel. Maar niet veel. Nu is hij nog dik, voorheen was het “te” dik. Er is al wat verandert.

Bedankt met voor jullie input