Allereerst, bedankt dat jullie mijn bericht lezen.
Momenteel zit ik met mijn handen in het haar en weet ik het even niet meer. Ik hoop op tips en tricks of misschien zijn er bokkers met ervaring.
Ik heb een geweldige tinker, Saar, een hele lieve merrie met een heerlijk karakter en een flinke dosis humor.
Helaas heeft zij de laatste jaren wel flink wat gezondheidsproblemen.. Zo heeft ze CPL, is ze hoefbevangen geweest en heeft ze ook nog luchtwegproblemen.
Momenteel spelen de luchtwegproblemen weer op, nadat het een periode beter gegaan is. Afgelopen woensdagavond is de dierenarts geweest en heeft ze 3 prikken gekregen(corticosteroïden, ventipulmin en een darmontspanner die schijnbaar ook op de longen werkt) en ben ik meteen begonnen met een kuur ventipulmin en ik maak haar hooi nat. Dit helpt gelukkig en daardoor staat ze er een stuk beter bij!
Nu is het zo dat ik al meerdere trajecten doorlopen heb om haar luchtwegen beter te krijgen, aangezien ik ondertussen weet dat haar luchtwegproblemen komen door een onbalans in de darmen en waardoor haar lever ook niet lekker gaat..
Wat we al geprobeerd hebben of nog doen:
- Den hoek
- bioresonantie
- prednisonpuffers voor een langere periode
- Flexineb (deze gebruik ik nog steeds en geeft tijdelijke verlichting voor wat betreft het slijm)
- Het KPU traject van Pure Horse, dit heeft ook onwijs geholpen en daardoor is haar darmkwaliteit veel beter geworden en is ze een periode vrij van haar luchtwegproblemen geweest.
-24/7 buiten staan, dit is niet alleen fijn voor haar luchtwegen en CPL, maar ook voor het mentale stukje. Als ze op stal staat is ze niet happy en wordt ze vrij snel een bom die op ontploffen staat..
- Craniosecraaltherapie
- Manuele Lymfedrainage
Ik ben vast nog wat vergeten, maar dit zijn de grootste dingen.
Nu weet ik dat hooi het grootste euvel is: voordroog gaat niet vanwege hoefbevangenheid en vanwege het feit dat dat de darmkwaliteit alleen maar slechter maakt. Dit zal dus tijdelijk werken, maar daarna alleen maar een hardere klap geven(spreek helaas uit ervaring aangezien ik dacht dat dit de oplossing was).
Ik ben de afgelopen paar jaar helaas meerdere keren verhuist van stal aangezien het toen ik ging kijken perfect leek, maar er vaak in de periode dat ik er stond toch dingen veranderd werden of anders bleken.
Nu sta ik op een hele fijne plek, alleen blijft de hooikwaliteit een dingetje.. Het is voor Saar onwijs belangrijk dat het hooi is wat niet te veel stof bevat, maar al helemaal zo min mogelijk schimmelsporen. Helaas hebben we nu een partij hooi waar wisselende balen in zitten. De ene baal is beter dan de andere, maar we hebben bijvoorbeeld ook 2 balen weg moeten gooien omdat hier gewoon allemaal wit stof(dus schimmel) uit kwam wanneer je alleen de plakken uit elkaar haalde. Dit ligt in de schuur van de leverancier(en bij ons) natuurlijk ook allemaal bij elkaar en tegen elkaar.
Saar staat nu dus apart, maar dit kan uiteraard ook niet voor altijd(en dat wil ik ook absoluut niet voor haar...) Maar deze partij hooi is helaas voorlopig nog niet op en ik ben bang dat ze snel weer slechter wordt zodra het hooi niet meer nat gemaakt kan worden(voor 5 paarden hooi natmaken is helaas geen doen).
Het liefst heb ik een plekje in eigen beheer, waarbij ik zelf kan bepalen wat voor hooi er komt of met een hooistomer werken. Maar dit is helaas ongeveer onmogelijk in de omgeving waar ik woon. Als ik op marktplaats kijk staan er ongeveer 10 gezocht advertenties en 0 aangeboden..
Moet ik dan maar op zoek naar een pensioenplek verderweg waar ze gestoomd hooi geven of hooi met minder stof? Maar dan kan ik veel minder naar haar toe en dat terwijl ze bijvoorbeeld wandelen nog steeds geweldig vindt!
Of moet ze maar voor altijd op medicatie? Maar dat is naar mijn idee ook geen geweldige oplossing, aangezien ik zelf het idee heb dat het met goed hooi veel beter zou gaan..
Het voelt momenteel een beetje alsof ik het op geen enkele manier goed genoeg kan doen..

Heeft iemand ervaring met paarden met deze klachten en het vinden van een passende stalling? Het lijkt een hele lastige combinatie te zijn...
Alvast bedankt voor het meedenken!