oogontstekingen

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25413
Geregistreerd: 25-02-05

oogontstekingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 17:00

Ik heb mn merrie nu 2,5jr en vanaf het begin kreeg ze op de wei erge oogontstekingen. Ging dan echt heel snel en werd mega dik, veel pus etc. Schoonmaken en zalf van de veearts hielp goed. En we doen maskers op.

Nu had ze nog geen last en een veuen, maar vd week beestjes, dus masker op gedaan. 1 dag stond er wat wind, dus dacht ik dat ze wel zonder konden staan.

Meteen een mega dik oog. Weer schoonmaken, zalf en goed aansluitend masker. Haar broer had een iets vies oog, maar niet zo extreem.

Nu 3 dagen schoongemaakt, gister ging beter. Vanmorgen schoon, zalf erop, masker op, de wei op en net begon ze raar te doen, dus eraf gehaald en oog is echt mega. Er zal wel iets onder gekomen zijn, maar ze heeft er echt last van.

Herkennen mensen dat het zo extreem is bij sommige paarden? Met name aan 1 kant. Oog zelf is helemaal gezond en goed voor alsnog en de rest van de tijd heeft ze er nooit last van.

Twijfel ook om een andere veearts te bellen of die misschien meer kan geven dan alleen zalf?

Anoniem

Re: oogontstekingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 17:16

Geen ervaring hiermee, maar voor schoonmaken van ogen wel superervaring met ogentroost.
Houd t goed in de gaten en bel bij twijfel de da, ogen zijn kwetsbaar.

superpony
Berichten: 25413
Geregistreerd: 25-02-05

Re: oogontstekingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 19:53

Oke, zoek ik op.

Veearts laat ik het altijd zien. Krijg ook daar de zalf van. Maar vind het bij haar zo heftig soms.
En ook geen idee wat de oorzaak is op de wei.

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Re: oogontstekingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 21:50

paard van een vriendin had dit ook, zij heeft een andere dierenarts laten komen. Niet een dierenarts die je laat komen voor je jaarlijkse vaccinatie maar voor de wat serieuzere zaken. Hij bleek toch een beschadiging aan het oog te hebben dat met een te korte zalfjes kuur niet te verhelpen was. Nu staat hij standaard met warm/goed weer wanneer er veel vliegen zijn met een vliegenmasker op. In de tijd dat hij oogdruppels hadden voor het verwijden van zijn pupil waarna er een zalfje in moest was er ook nog een gedeelte afgeplakt tegen de zon.

Arabesk

Berichten: 28696
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: oogontstekingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 21:53

Optosan bestellen. Als mijn paard een dik oog heeft gaat dat er meteen in en kan ik erger voorkomen. Wel meteen weer z'n kap op

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 111423
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: oogontstekingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 22:03

Zijn haar tanden en kiezen nagekeken?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: oogontstekingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 22:51

Misschien verminderde weerstand? Wat voor zalf smeer je?

superpony
Berichten: 25413
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 00:42

Amberkelsey schreef:
paard van een vriendin had dit ook, zij heeft een andere dierenarts laten komen. Niet een dierenarts die je laat komen voor je jaarlijkse vaccinatie maar voor de wat serieuzere zaken. Hij bleek toch een beschadiging aan het oog te hebben dat met een te korte zalfjes kuur niet te verhelpen was. Nu staat hij standaard met warm/goed weer wanneer er veel vliegen zijn met een vliegenmasker op. In de tijd dat hij oogdruppels hadden voor het verwijden van zijn pupil waarna er een zalfje in moest was er ook nog een gedeelte afgeplakt tegen de zon.


Ze draagt een masker. Ze heeft verder nooit last van haar ogen. Elk jaar 1x op de wei.


Arabesk schreef:
Optosan bestellen. Als mijn paard een dik oog heeft gaat dat er meteen in en kan ik erger voorkomen. Wel meteen weer z'n kap op


Die zoek ik ook op. Thanx Ze heeft haar kap op. Heb er gelukkig meerdere, want wissel de kappen, omdat ze erg traant en zelfs de kap vies wordt.


Cayenne schreef:
Zijn haar tanden en kiezen nagekeken?

Uiteraard.
Wel heeft ze een erge beschadiging aan haar tong door ooit, iemand.......


Tessebes schreef:
Misschien verminderde weerstand? Wat voor zalf smeer je?

Van de veearts; Cavasan.

Het is 1 oog nu, maar heb foto's van 2jr geleden en was het haar andere oog. Haar broer loopt dus op dezelfde wei en die had iets vies, maar was met schoonmaken zo over.

Haar veulen van 5 wk heeft geen kap en ook geen vieze oogjes.

Iets moet haar triggeren elke keer dat ze een extreme tennisbal oog krijgt. En dan dus 1 kant, maar niet elke keer zelfde kant.

Vanmiddag en vanavond een compres gemaakt van kamille en dat vond ze wel even fijn.

Ik neem oog problemen serieus. Vroeger is het bij de pony die ik reed niet goed gegaan en is die blind geworden.
Maar krijg nu dus elke keer zalf en ben benieuwd wat men daarna heeft gekregen. Ze geeft wel melk, dus morgen overleg en wil daar liefst wel rekening mee houden.

Elisa2

Berichten: 38778
Geregistreerd: 31-08-04

Re: oogontstekingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 09:36

Is het een oogontsteking of een ooglidontsteking?

Dat onderste kan ook ontstaan namelijk door een zonneallergie en dan kan een UV werende kap helpen.

Is het erg stoffig in de omgeving? en zijn de kappen ruim genoeg? soms is de hele tijd een lichte aanraking van de kap al voldoende om een oog steeds te laten irriteren. In dat geval werken de gordijntjes net wat beter is mijn ervaring.

Ik doe het altijd schoonmaken met afgekoeld gekookt water en wat bright eye op de oogleden maar is wel belangrijk om dit de juiste richting op te doen om herinfectie te voorkomen. (maar goed, ga er vanuit dat je dat wel weet)

superpony
Berichten: 25413
Geregistreerd: 25-02-05

Re: oogontstekingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 12:48

Elisa2, De kappen die ze op hebben zouden uv werend zijn. Ze hebben Shires en Le mieux.

Het gekke is dat ze in Mei op de wei kwamen en niks aan de hand. Toen zag ik ze zwiepen en wat vliegend spul, dus de kappen op gedaan.

Ze heeft hem 1x af gedaan en had toen al een vies dik oog, maar zakte weer met schoonmaken, de zalf en kap weer op.

Nu stond ze dus met kap en alsnog is het een tennisbal. Het zat potdicht en veel gele pus. Ze heeft er ook echt veel last van.
Vandaag is het iets aan het verbeteren. Wel dik en pus, maar hij gaat iets open en het strakke wordt minder.

Maar wat me stoort is dat zij de enige is die zo een extreem dik oog krijgt. Het is de keren dat ze het had 1 kant, maar niet standaard zelfde kant.

Ze hebben hier 24/7 vrije keus en momenteel heeft het nog geen kans gehad om stoffig te worden.

In de kappen zit model en stata het iets van het oog af. Enige is dat ze ermee rolt. Maar was de kappen nu en wissel ze dan een paar keer per dag zodat ze een schone op heeft.

Andere is; je zet haar op de wei, niks aan de hand en binnen 15 minuten is het raak. Van echt niks naar een tennisbal oog.

De compressen vindt ze even naar, maar daarna wel fijn. Het is een vrij duidelijke merrie zullen we maar zeggen. Rende gister zelf de wei uit, kwam gelijk naar me toe en wilde alleen nog in of voor stal staan.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 12:54

Ze hebben soms wat lange voelsprieten boven hun oog en die kan met de kap opdoen weleens in het oog gaan prikken.

superpony
Berichten: 25413
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 12:57

Zammie schreef:
Ze hebben soms wat lange voelsprieten boven hun oog en die kan met de kap opdoen weleens in het oog gaan prikken.


Ze is juist heel "kaal"

Eerst keren dat het is gebeurt stond ze ook nog zonder kap. Of zoals vd week had ze de kap af gedaan.

Het moet echt een beestje zijn of een bepaald plantje.

Elisa2

Berichten: 38778
Geregistreerd: 31-08-04

Re: oogontstekingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 14:33

Jij zegt wat ik denk, een allergische reactie op iets. Zeker als het zo snel gaat, dat hoort niet..bij een "normaal ontstoken oog is de aanloop tijd vaak wat langer. Hebben jullie veel insecten? merk je een patroon? bijv. erger bij meer wind /meer hooikoorts weer?

superpony
Berichten: 25413
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 17:20

Elisa2 schreef:
Jij zegt wat ik denk, een allergische reactie op iets. Zeker als het zo snel gaat, dat hoort niet..bij een "normaal ontstoken oog is de aanloop tijd vaak wat langer. Hebben jullie veel insecten? merk je een patroon? bijv. erger bij meer wind /meer hooikoorts weer?


Ik zit me suf te peinzen.

De weitjes worden qua gras steeds beter van waar we komen met veel zuring, melde, brandnetel en braam.

We zitten aan bosrand en er zijn heel veel beestjes, ook veel diverse vogeltjes. Maar die waren er ook voor ze de wei op gingen. Ze zijn 3 dagen na de geboorte, dus 8 Mei de wei op gegaan en dan eerst kort.
Het gebeurt echt in het gras. track loopt er bijv omheen en is dus er pal tegenaan. Bak ook en wat ligplekken met zand.

We hebben 3 weitjes en ligging verschilt, maar weet niet meer waar ze de vorige keer stond.

Je zet haar er goed in en het kan echt binnen 15min een tennisbal zijn.

De eerste keer was haar andere oog, want heb toen foto's gemaakt.

Heb haar in 2018 gekocht, stond ze in Z Limburg, grote wei, wel tegen bos ook. Geen kap op, geen dikke ogen. Ze kwam pas eind 2019 vanwege veulen.

Haar broer had wel een beetje een vies oog, maar dat wordt geen tennisbal die dicht zit.

Vandaag 2x met kamille compres gedaan en met zalf. Ze heeft inmiddels het oog een halve cm open. Loopt gelukkig ook weer rond. Wissel de kappen steeds voor schone als ze bijv rolt en voor de nacht heeft ze de lemieux met lichtere gaas.

Heb net nieuwe zalf gekregen; ophtocycline. Volgens mij zo een beetje hetzelfde

De veearts zegt echt beestjes. En zal ook wel, want met een vliegenkap kan er niks in je oog steken. Maar welke beestjes zitten in het gras en kan je zo heftig op reageren?

*ff afkloppen* maar ben wel blij dat haar veulen geen last heeft. Die heeft nog geen vliegenkap.

Overigens staan naast ons ook nog 2 pony's 24/7 op de wei hele zomer en die hebben ook nergens last van.

*edit* ik wil wel een foto plaatsen, maar moet misschien met zo ene zwart balkje en dat kan ik niet.

superpony
Berichten: 25413
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 20:13

Nu word ik wanhopig. Ze had een spleet open en voelde zich beter. M'n man en ik staan te kijken, ze begint tegen haar broer te schuren, dus ik denk al, o jee, ze rent de wei uit, rondje over het pad en staat bij stal. Masker af, weer helemaal potdicht, tennisbal dik en tranen. Behandeld en schoon masker op. Gaat ze helemaal zielig in m'n armen hangen, echt te sneu. Snap er niks van. Masker zit echt netjes, het ging iets beter en dan toch kruipt er iets? Haar zoon ligt nota bene de helft van de tijd in datzelfde gras. Ze staan er nu 5wk en eerst niks aan de hand.

Ik wilde morgen vragen of histamine iets zou kunnen betekenen? En kan dat bij een lacterende merrie?

Muiz
Moderator Algemeen

Berichten: 8454
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 21:08

Ik zou deze als het even kan opladen en naar een kliniek rijden. Toevallig zit ik in eenzelfde traject met een merrie die telkens oog ontstekingen kreeg en pas bij gedegen onderzoek in een donkere kamer zijn ze tot een diagnose gekomen. En zelfs dat ging eerst van een autoimuunziekte tot nu een rasafhankelijke afwijking.

Kan ook zijn dat die van jou een beschadiging heeft oid, een grasaar, een hoornvliesbeschadiging met een gist er in. Noem het maar. Cavasan zit een antibioticum in dus daar kan je niet zo enorm lang mee zalven want dan krijg je resistentie.

Wat voor oog onderzoeken heeft je eigen dierenarts al gedaan? En wat voor ras gaat het om?

superpony
Berichten: 25413
Geregistreerd: 25-02-05

Re: oogontstekingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 01:11

@Muiz, Wat vervelend. Hoe gaat het nu?

Dat is nog niet ter sprake, maar wanneer nodig doen we alles wat nodig is.

Ze heeft dit jaar voor de eerste keer een dik oog en we smeren slechts een paar dagen nu. De vorige keer dat het zo heftig was, was in 2020. Verder kunnen voorkomen met masker en bij eerste tekenen van vies oog, schoonmaken.
Maar dat gebeurt niet heel vaak en alleen op de wei.

Het stomme is dat ze er nu 5 wk op staan en ze nu zo een extreem dik oog heeft. Zelfde omgeving, zelfde gras.

Ze staat hier nu 2,5jr en 24/7 buiten. Track loopt om en tussen de weides en maaien ze ook de kantjes, maar dan nooit zo een oog.

Wanneer het dus gebeurt is het echt van het 1 op het andere moment en gelijk heel extreem.

We houden haar nu een paar dagen van de wei. Eerst moet het oog weer goed. Het is 's Ochtends steeds iets beter en na de wei weer echt veel slechter.

Heb gekeken, maar maskers sluiten gewoon goed aan, geen beschadigingen waar gras doorheen kan, dus vermoed dat iets kruipt.
Ze stond gister en vandaag ook rustig, begint dan tegen haar broer te schuren, gaat rennen en gaat de wei uit en gaat naar de stal.

Ik ben nog naar een ander masker aan het kijken.

Ze is een quarter en we hebben eigenlijk altijd quarters en herken het niet als iets bij dit ras. Had ook haar moeder tot 2,5 wk terug en heb haar broer, nu 23. Zelf is ze 15 en normaal dus geen oogproblemen.

Ze heeft ook wel een beetje een handleiding, door trauma bij het hoofd, dus doe wel alles om te voorkomen dat ze naar een kliniek zou moeten.

Elisa2

Berichten: 38778
Geregistreerd: 31-08-04

Re: oogontstekingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 08:42

Toch vind ik dat geen gek idee wat Muiz oppert, want het kan idd best een bacterie zijn die de boel steeds laat ontsteken en als die niet behandeld wordt dan kom je geen steek verder.

Maar ik vind het wel heel apart dat het alleen op de wei gebeurd...het is de moeite waard om te proberen of het oog dunner wordt/ blijft als ze niet in de wei komt inderdaad.

Wat betreft histamine, als het een allergische reactie dan zou je quercetine kunnen proberen. Dat is een natuurlijke anti histamine..maar, het is natuurlijk wel symptoombestrijding en je haalt er niet de oorzaak mee weg.

horsiegek

Berichten: 2361
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: oogontstekingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 09:08

Ik vind dit toch wel klinken als uveïtis/maanblindheid/ERU. Ik zou eens een echo en/of oogboldrukmeting laten doen.

Muiz
Moderator Algemeen

Berichten: 8454
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: oogontstekingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 11:02

Maar ze staat nu sinds mei met klachten haal ik uit je berichten? Dat zou voor ogen voor mij echt veel te lang zijn. Oogproblemen zijn altijd spoed! Dat haar moeder en broertje niks hebben is natuurlijk fijn maar zegt niet zo veel. Een grasaar kan alleen zij prima hebben opgelopen en kan prima irriterend werken als ze op gras staat...

superpony
Berichten: 25413
Geregistreerd: 25-02-05

Re: oogontstekingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 11:23

Elisa2, hebben contact gehad met een kliniek en daarvoor heeft ze het niet vaak en lang genoeg. Zij zeggen ook, maak eerst de behandeling met de zalf af.

Bij een evt allergie kan je ook vaak alleen symptoom bestrijding doen, want ik kan geen beestjes wegtoveren. Dan zou ze de rest van haar leven op stal moeten bij wijze van.

Horsiegek, we hebben contact gehad met een kliniek en daarvoor heeft ze het niet vaak genoeg. Ben zelf bekend met uveitis, dus neem dat zeker serieus.

Muiz, nee, ze staan nu 5 weken op de wei en er was niks aan de hand tot paar dagen terug. Het is echt van het 1 op het andere moment.

Ik neem ogen echt wel heel serieus, maar we moeten eerst doorgaan met de zalf. Heb de foto's doorgestuurd en dit is, ook aan de hand van het verhaal, geen spoed.

Een grasaar of iets anders kan het haast niet zijn. Die komen niet door het gaas.

We hebben ook besproken haar nu heel vroeg op de wei te zetten en verder niet. Ook vanwege het veulen.

En zoals gezegd, ze loopt er het hele jaar 24/7 rond en dan is er niks aan de hand. Heb een beetje de situatie uitgelegd ook hoe ze staan.

Het enige dat ik kan bedenken en ook geopperd hebt, is dat het de eerste tijd kurkdroog was en daarna is gaan regenen en het broeierig was.

Elisa2

Berichten: 38778
Geregistreerd: 31-08-04

Re: oogontstekingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 13:52

Ja hooikoorts weer, dat kan goed een rol spelen..de afgelopen weken stond er ook best veel wind steeds. Als de zalf aanslaat zou ik het advies zeker opvolgen van de kliniek en de casus gewoon blijven bespreken met ze.

Quercetine zou je kunnen proberen, als het aan slaat en een allergie is dan heb je wel duidelijkheid waar het door komt.

superpony
Berichten: 25413
Geregistreerd: 25-02-05

Re: oogontstekingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 18:18

Ja, het is fijn om het te bespreken.

Vandaag gaat het oog weer iets open, dus niet op de wei scheelt. Gek genoeg loopt ze ernaast, maar oke.

Ik had hier gemeld dat andere paarden geen last hadden, omdat we anders voor ons gevoel een iets duidelijker beeld hadden.

Ik haal elke dag de mest weg, ook uit de wei. Wel zijn momenteel de vliegen erg agressief, maar die zijn echt te groot om eronder te komen.
En veel mest is het momenteel met alleen deze 2+ veulen niet meer.

Ik heb een foto van 2020 en dat was het rechteroog. Die is verder helemaal goed. Het is nu het linkeroog, dus het wisselt en verder zijn er 0,0 klachten. Ze is wel erg geirriteerd naar beestjes op haar benen bijv, maar heeft nooit uitslag of erge bulten etc. Wel een heel dun velletje.

Ik ga er vanuit dat het oog nu hersteld en ook besproken dat een evt verder onderzoek ook daarna kan. Dan kunnen ze er beter bij en is het minder pijnlijk, wat zeker bij mevrouw zal schelen als vreemden eraan willen komen.
Ook tevens omdat we sederen en stress etc nu met veulen aan de voet van net een maand voorkomen.

Maar met deze lage frequentie van ontstekingen en gezien het beeld, dachten ze aan een extreme reactie, maar geen "enge" onderliggende oorzaak.

Op vallend was wel dat ze in 2020 precies rond deze datum zo een oog had. Was toen denk ik wel warmer. Van vorig jaar weet ik het zo niet. Waren we haar net aan het insemineren en volgens mij hebben ze minder op de wei gelopen.

Foto's maken en de opslag met datum is iig wel fijn. Ik hou mn hele leven alles al bij in, eerst geschreven agenda's en nu ook de agenda online. Toch wel blij mee, hoe makkelijk je alles terug kan vinden als je het maar bewaard.

Elisa2

Berichten: 38778
Geregistreerd: 31-08-04

Re: oogontstekingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 08:47

Nou dat klinkt als goede stappen die je maakt/ overweegt. Met alles opschrijven kun je inderdaad goed patronen ontdekken. Vorig jaar is misschien ook nog terug te vinden?

Ik blijf het apart vinden dat ze het alleen krijgt als ze op de wei loopt, maar er bloeit natuurlijk ook van alles. Ben benieuwd of het dan vooral met droog weer ontstaat of ook als het regenachtig is.

superpony
Berichten: 25413
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 09:14

Elisa2 schreef:
Nou dat klinkt als goede stappen die je maakt/ overweegt. Met alles opschrijven kun je inderdaad goed patronen ontdekken. Vorig jaar is misschien ook nog terug te vinden?

Ik blijf het apart vinden dat ze het alleen krijgt als ze op de wei loopt, maar er bloeit natuurlijk ook van alles. Ben benieuwd of het dan vooral met droog weer ontstaat of ook als het regenachtig is.


Ja, bijhouden is wel fijn. Heb nog echt oude geschreven agenda's. Dan is het zoeken, maar je weet het iig. Net als alle rekeningen met medicatie erop etc.

Helaas niet overal foto van, dus die gaan we er nu wel in houden, net als start zalf en einde noteren.

Ik blijf het ook echt heel apart vinden. Paden lopen om en tussen de weitjes en dan grazen ze ook de kantjes en heeft ze nooit iets. En dan zit je gewoon in dezelfde omgeving.

In het begin gaat het ook goed. Elke keer in Juni op 1 dag opeens mis en echt binnen no time. Gedrag verandert dan ook.

Droog of na regen ga ik ook even bijhouden. Mest altijd uit en de vliegen zijn echt agressief, maar die passen er niet onderdoor.
Ze heeft geen huidproblemen of een pleeborstel staart bijv, maar is wel altijd erg geirriteerd naar beestjes.

Bij iets anders, bijv uit het gras snap je niet waarom het alleen maar 1 oog zou zijn.

Ik zag een rambo vliegenmasker met hoepel en vamoose behandeling, maar alleen nog in S. Maar die lijkt me echt interessant voor haar.