Ruwvoermixen: duur hooi met vitaminebrokje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Ruwvoermixen: duur hooi met vitaminebrokje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 13:30

Ik ben groot voorstander van veel ruwvoer voeren. Mijn paard eet dit onbeperkt, in de winter goed hooi en in de zomer goed gras en dan een los vitaminebrokje erbij.

Nu lees ik best heel vaak dat mensen naast onbeperkt ruwvoer ook nog een complete ruwvoermix gaan voeren. Als ik dan de ingredientenlijst doorkijk lijkt dat verdacht vaak op een combinatie van hooi/ luzerne/ grasmix met een vitaminebrokje. Ingredienten die los best goedkoop zijn maar in een mix met een mooie productnaam erop en in een designzak ineens 2 euro per kilo kosten. Voor gemak moet je betalen dat snap ik maar dit is wel heel erg lekker verdienen zeg!

Nu ben ik heel benieuwd waarom mensen dit kopen. Ik zie vast iets over het hoofd, maar wat.

Dank voor jullie input!

superpony

Re: Ruwvoermixen: duur hooi met vitaminebrokje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 13:56

Over welke merken heb je het dan? Er is natuurlijk heel veel en er zijn best wat verschillen.

Hooi is een natuur product en niet iedereen laat een analyse doen en weet wat ie voert.

Bij de mixen staan vaak analyses en weet je wat je geeft.

Het verschilt waarom mensen het geven;
*je kan het geven op stal zodat je paard wat krijgt als de rest hardvoer krijgt. ipv een rottig klein beetje vitaminebrok, staat je paard ook een tijdje te kauwen
*Op veel stallen is ruwvoer nog niet de basis en om het erbij of ipv te geven, start je dus alsnog met ruwvoer
*Veel mensen willen toch wat meer eiwitten voeren en kunnen dat bijv met een mix met lucerne toch makkelijker aanbieden.
*Het eet voor paarden makkelijker weg vaak
*Het is vaak minder stoffig

Het toevoegen van vitamine, lijnzaad etc vind ik geen echte pre, maar dan moet je per product en hoeveelheid bekijken of het volstaat en nuttig is.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 13:57

Ik voer voldoende (onbeperkt) ruwvoer en een mineralenbrok.

Ik zou niet weten wat het voordeel is van een ruwvoermix.

(behalve inderdaad wat hierboven me wordt gezegd.)
Laatst bijgewerkt door FrNo op 08-06-22 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 14:04

Klopt, dat denk ik ook weleens.
Mijne staat 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer.
Smorgens wordt de kudde gevoerd en staan ze allemaal op een eigen afgesloten stukje met hun bakje eten.
Als ik alleen balancer voer is dat ongeveer 1 handje en klaar. Met pech duwt ie t zelfs nog z’n voeremmer uit.
Ik geef daarom meestal een handje van t een of ander op dan nog een beetje volume te geven en laat het dan ook wat natmaken ( droge kortgeknipte ruwvoermixen gaat niet altijd goed bij paarden).
Soms doe ik dan ook nog wat lijnzaad of kruiden erdoor of wat zout.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 14:04

Wat SP aandraagt had ik zo snel niet bedacht.
Want als ik er eens naar kijk dan denk ik ook, geef wel een pluk hooi extra :D
Maar idd niet op elke stal is er genoeg ruwvoer.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 14:10

Mijn paard staat op continue hooi uit slowfeedernetten, en voer vitaminebrok en kruiden voor dr gewrichten bij, handje grasbrok om t te mengen en t ander wel heel weinig is, heb wel een zak fibremix staan, dat is puur ruwvoermix, die krijgt ze erbij als ik ondertussen mn spullen wil opruimen, dan is ze wat langer bezig, doe ook rustig half jaar met een pak als t niet langer is. Als je paard echt hooibeurten heeft zie ik wel meerwaarde dat de brokken niet zo op een nuchtere maag gaan zeg maar

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 14:10

DuoPenotti schreef:
Wat SP aandraagt had ik zo snel niet bedacht.
Want als ik er eens naar kijk dan denk ik ook, geef wel een pluk hooi extra :D
Maar idd niet op elke stal is er genoeg ruwvoer.

Ik zal je nog sterker vertellen;

Op een stal hingen we zelf een zak op, dus aardig wat hooi. Onze ruintjes hoefde niet veel hardvoer, dus ik gaf hun Force op een bedje Compact gras. Dan kreeg die hele rij eten, stonden paarden te rammen en stampen, dus ik wilde dat ze even konden eten.

Die stal werd gedaan door anderen als de eigenaar er even niet was. Komt mevrouw naar me toe dat ze onze paarden maar een schep van hun biks gaf, want ik voerde ze niet..............ppffff

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 14:16

Ik voer Agrobs Aplhengrun muesli en mash. Ik vind dat mijn paarden dat wel een goede aanvulling op ruwvoer en een vitamine brok. Er zit ook wel wat meer in dan enkel grassen. Ze hebben een mooie bovenlijn, soepele spieren en op deze manier kan ik ook lijnzaadolie e.d. toevoegen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 14:39

https://www.hartog-lucerne.com/ruwvoer/ ... gKaHfD_BwE

Ik heb deze bij gevoerd toen mijn ruin de laatste 2 jaar van zijn leven helemaal geen hooi meer kon eten.
Naast zijn emmers geweekte prut.

Verder zie ik het nut er niet echt van in. En zou je er eigenlijk vanuit moeten gaan dat je paard voldoende ruwvoer op zijn stal krijgt.
Maar de praktijk blijkt nogal eens tegen te vallen aan de verhalen die ik hier nog wel eens lees.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 14:41

Maar zelfs als ze onbeperkt goed ruwvoer krijgen, heb je op pensionstallen de voerbeurten waar de stallen alle paarden iets willen geven.

Ook dan kan het een goede oplossing zijn om dan toch iets te geven.

En na de reactie van Jessix; Ik vind bijv wiesencobs of een veelzijdige ruwvoermix ook een mooie aanvulling op het vaak eenzijdige hooi dat we in Nederland hebben.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 14:49

Ik gebruik het vooral om de kleine portie balancer wat op te vullen. Ook meng ik er supplementen doorheen. Ik gebruik de hartog digest en merk dat dit ook positief effect heeft op zijn mest.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 15:07

Veel hooi is momenteel te arm in eiwitten en magnesium. De magnesium kun je wel aanvullen met een balancer, de eiwitten vaak niet. Een veelzijdige ruwvoermix, waarvan je weet wat er in zit, en dus gerichter je brok kunt aanpassen, zorgt dat je geen tekorten opbouwt.

Even een tekort is namelijk niet erg, maar op den duur bouwt zich dat op en worden banden en pezen te zwaar belast omdat er geen voeding genoeg is om spieren op te bouwen, maar mensen willen wél rijden. Prima als je dat wilt, maar geef je paard wel de voeding die ervoor nodig is, en eenzijdig hooi en een balancer is voor heel veel paarden simpelweg niet voldoende.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 15:20

Ik heb het in het verleden om diverse redenen gevoerd:
- Toen paard te weinig ruwvoer kreeg als aanvulling (want gemakkelijker te verkrijgen en te transporteren dan eigen hooi), maar in dit geval vind ik wiesencobs en bietenpulp handiger (wegens compacter, moet dan wel geweekt worden)
- Toen paard geen krachtvoer meer mocht, bij de balancer op moment dat de rest gevoerd werd zodat ze ongeveer even lang aan het eten waren.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 15:50

Ik vind zelf dan de ruwvoer mixen of grasbrok waar niets in zit verder ideaal.
Want zelf aanvullen met kruiden naar wens, lijnzaad soja of bijvoorbeeld coolstance, en je vitamine brokje naar keus.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 16:27

Hier krijgen ze het 's nachts op stal ter vermaak. :) Naast onbeperkt ruwvoer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 16:31

Hier inderdaad als de rest brok krijgt en als ik zelf supplementen geef. Alleen vitamine brok was zo weinig dat ze binnen 30 seconde klaar was. En voor extra eiwitten. Niet om extra ruwvoer te voeren, maar wel langer te eten en wat aan te vullen

Maar meestal heb ik zelf luzerne oid en mix ik daar de brok zelf door.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 16:35

Ik geef een handje Hartog grasmix voor de lekker door de vitaminebrok.

Ik meng het met mijn brokjes met (clicker)training en hoef ik veel minder brok te geven en wordt er langer gekauwd.

Toen mijn paard te mager werd op geweekt hooi gaf ik dit bij omdat het niet stoffig is, dus hij hoestte er niet van. Daarnaast kon ik het veilig geven aan mijn ex-hb’er.

Gelukkig is de derde reden niet meer nodig. Voor de andere twee doe ik een jaar met een zak van 18,-. Dus daar hoef ik het niet voor te laten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 17:04

Op dit moment geef ik het omdat het makkelijk te mengen is met de vit brok en een supplement.
Ook is het makkelijk om na het rijden een kleine beloning te geven.
In de vorige partij hooi zat niet zoveel voeding waar ik eigenlijk heel blij mee was omdat ik dat liever aanvul met een ruwvoermix/brok. Daar kan ik veel beter mee sturen dan het rijkere hooi wat we nu hebben.

Maar in het verleden heb ik het ook wel gevoerd omdat de stal zelf te weinig ruwvoer gaf. -O-

Wel kies ik altijd de wat goedkopere variant.
Ik heb n Fibrenuggets en die bevallen goed. Maar ik denk dat ik van de winteroverga op de lucerne brok van het huis eventueel gemixed met huismerk pulp. Maar dat zal ook geheel afhankelijk zijn aa het hooi wat we dan hebben. Ik heb alweer om het oudere hooi gevraagd :P

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 10:35

Ik geef onze beide pony's een vitaminekorrel, gemengd met een paar kleine handjes Fibermix van Vitalbix.

Dat doe ik eigenlijk puur voor onze oudere pony, omdat ik haar pilletje Prascend er doorheen doe, en tussen alleen de vitaminebrokjes eet ze het natuurlijk niet. :+

Het is dus puur bedoeld voor het mengen van hun brokjes, voor de rest krijgen ze (bijna) onbeperkt hooi bijgevoerd.