Flaring van achterhoef

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bertje16

Flaring van achterhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 18:28

Ik heb weer eens een vraag waarbij ik wil kijken of iemand op bokt ervaring en of tips heeft; mijn paard heeft aan 1 achterbeen flaring in de hoef. Dit gaat ook best snel iedere keer na bekappen. Dit is haar zwakkere achterbeen en ze heeft daar al het een en ander aan gehad (been niet voet). Been en rug/bekken zijn op de foto gezet en dat was allemaal goed. Heeft iemand ms ervaring of tips hoe dit het best te begeleiden is? Ik zou zo graag het kip ei verhaal doorbreken maar een aantal peuten en paten heeft me tot nu toe een klap geld gekost en niets gebracht. Misschien goed om toe te voegen het is alleen aan de buitenkant van 1 achterhoef.

Molfre

Re: Flaring van achterhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 18:50

Een goeie bekapper/hoefsmid.

Als je paard zo snel na een bekapping alweer flared kan het zijn dat hij niet kort genoeg bekapt wordt. Alternatief is gewoon vaker de smid laten komen of zelf een cursus doen zodat je het kap bijhouden.

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 18:51

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 18:56

Molfre schreef:

Als je paard zo snel na een bekapping alweer flared kan het zijn dat hij niet kort genoeg bekapt wordt. Alternatief is gewoon vaker de smid laten komen of zelf een cursus doen zodat je het kap bijhouden.

Lijkt me niet zo zinvol als 3 hoeven geen problemen geven en 1 wel. Er zal toch een oorzaak moeten zijn

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 19:00

Bertje16 schreef:
Molfre schreef:

Lijkt me niet zo zinvol als 3 hoeven geen problemen geven en 1 wel. Er zal toch een oorzaak moeten zijn

Zonder fotos zou ik denken dat het dier gewoon van nature scheef loopt in dat geval. Hoewel echt snel flaren dan nog steeds aan wat lang laten zou kunnen liggen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 10:18

Flaren kan prima aan 1 voet als het paard scheef is. Afhankelijk van waar de druk zit op de hoefbal kan het ook zijn dat de hoef recht bekapt wordt voor het zicht, maar er op 1 hoefbal meer druk komt, dan is die kant te lang zeg maar. Goed opraspen scheelt ook een deel en korter bijhouden (om de 4-5 weken ipv om de 8-12 bv).
Zonder degelijke fotos valt er echter weinig concreet over te zeggen.

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 11:27

Ik zal kijken of ik een foto kan maken paard staat op bevalstal nu. Smid corrigeert al geruime tijd maar omdat het steeds zo snel (sneller) terug komt zou ik graag tips hebben verder te zoeken

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 12:10

Kan je geen goede foto's plaatsen? Fotot van hoef van de zijkant en onderkant. Paard in zijn geheel van zijkant, voorkant en achterkant. Nog beter is ook een filmpje op cirkel en rechtuit.

Als 3 hoeven geen problemen geven is het nog steeds lastig om te beoordelen of jouw bekapper of hoefsmid genoeg kunde en kennis heeft om deze hoef goed te krijgen. Bekijkt hij/zij het paard weleens in zijn geheel en bewegend?

Hoe vaak komt je hoefsmid? Te lange tussenpozen kan het erger maken als de basis al niet meer goed is.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 12:18

Wordt dit paard gereden?

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 13:27

Eatshay schreef:
Wordt dit paard gereden?

Paard is gereden geweest en daarbij is het erger geworden en verbeterd omdat we met fysio en smid bezig zijn geweest en weer verslechterd. Nu sinds maart niet meer ohz ivm dracht.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 14:28

Wat is de bekapinterval? Paard is anders wel rad? Geen schimmels oid in de hoef?