Hengstveulen zonder piemel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 23:50

Ibbel schreef:
tamary schreef:
Klopt het gat zelf eigenlijk wel? Op de foto lijkt het wel als of koker niet alleen gat vooraan heeft zoals altijd, maar het stuk onder lijkt een spleet te zijn, dus eerder 2 flappen dan een aaneengesloten stuk?


Ja, daar komen de ballen in te hangen, later, als-ie groot is :))
Zie je trouwens meteen dat embryologisch de balzak dezelfde blauwdruk heeft als de schaamlippen.

grapjas. Vraag is of koker correct is aangelegd, naast eventueel een penis waar iets aan ontbreekt (lengte bv waardoor hij in de koker plast/soort broekplasser is met alle infectierisico's die daar bij komen). Vreemd dat de DA er niks van gezegd heeft?

amyz

Berichten: 6916
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 00:35

Ik 'ken' een hengst zonder piemel, die doet het prima. Prachtig, kerngezond paard, presteert onder het zadel. Kan me even niet meer herinneren of ze nou aan de plasbuis hebben moeten sleutelen of dat ik dat elders heb gelezen, maar in ieder geval is t enige wat ie niet kan dekken :+

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Hengstveulen zonder piemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 02:30

Komt echt vaker voor bij hengstveulens hoor, geen zorgen, met een weekje piept hij er wel uit, vaak iets eerder al wel.

jackyline

Berichten: 1411
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: oosterbeek

Re: Hengstveulen zonder piemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 04:21

Onder t motto nooit te oud om te leren .
Het komt dus inderdaad voor dat het na paar dagen uit zakt.
Voornu wachten we t af. Hij plast en het komt er op de goede plaats uit. Had dus ook gekunt dat het uit de navel komt.
In de baarmoeder lopen de afvalstoffen weg via navelstreng. Dit veranderd richting geboorte maar kan dus nog niet goed omgeleid zijn naar de blaas.
Ze voelde de penis zitten en verwacht dat t goedkomt. Ze heeft t ook bij een andere paardenarts nagevraagd en die heeft ook aan dat t voorkomt.
Dus nu kijken we voor t eerst uit jaar een paard met piemel. Ik heb liever merries en tot nu was t dat ook.
Ik hou jullie op de hoogte van zijn vorderingen

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Hengstveulen zonder piemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 08:05

Hengstveulenpiemels doen de eerste dagen en soms zelfs weken best gek. Soms zitten ze nog hoog en droog verstopt zoals bij deze, vaker hangen ze er in het begin 24/7 uit te bungelen. Als de penis straks op zijn plaats zakt, zal de ruimte tussen ‘de 2 flappen’ ook opgevuld zijn en er normaal uit komen te zien.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: Hengstveulen zonder piemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 08:56

Goh interessant zeg!

xPabloBokt

Berichten: 9479
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Hengstveulen zonder piemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 09:04

Ik heb dit dus nooit geweten. :Y)

Leerzaam hoor!

Cioccolato

Berichten: 6649
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Hengstveulen zonder piemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 09:26

Hier ook wel eens raar gekeken als een hengstje plast maar de slurf er nog niet uit hangt. Ik hou het zelf een aantal dagen in de gaten en tot nu toe zijn ze er dan allemaal wel.
Of ze hangen er zoals gezegd constant uit te bungelen. Ik weet niet wat ik liever zie hoor.. dat ze compleet zijn of gewoon even niks :+

jackyline

Berichten: 1411
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 10:00

xPabloBokt schreef:
Ik heb dit dus nooit geweten. :Y)

Leerzaam hoor!


Heb al aardig zooi veulens gezien maar dit nope nooit geweten

LaDonna75

Berichten: 2189
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 10:40

jackyline schreef:
Onder t motto nooit te oud om te leren .
Het komt dus inderdaad voor dat het na paar dagen uit zakt.
Voornu wachten we t af. Hij plast en het komt er op de goede plaats uit. Had dus ook gekunt dat het uit de navel komt.
In de baarmoeder lopen de afvalstoffen weg via navelstreng. Dit veranderd richting geboorte maar kan dus nog niet goed omgeleid zijn naar de blaas.
Ze voelde de penis zitten en verwacht dat t goedkomt.

Uhm, nee hoor, een veulen plast in de baarmoeder ook, en drinkt ook. Dat is wat het vruchtwater vormt. Het klopt wel dat de afvalstoffen via de navelstreng worden afgevoerd, en na de geboorte deze doorscheurt en dan het veulen zelf afvalstoffen moet opruimen via de nieren. Maar er vindt geen magische omleiding plaats, plassen kunnen ze al in de baarmoeder.
Hoe dan ook, een piemeltje kan bij hengstjes nog verstopt zitten, zoals al gemeld.

Dandelion2
Berichten: 141
Geregistreerd: 18-01-19
Woonplaats: Bussloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:15

Goed dat je dit deelt , ik had dit nog nooit gehoord. Succes met de kleine en hopelijk komt het helemaal goed!

Diane_

Berichten: 1991
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Hengstveulen zonder piemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:47

Fijn dat de dierenarts hem wel voelt zitten, dan zal het goedkomen! Ik ken wel een geval van enkele jaren geleden, daar had het veulen helemaal geen piemel en is ingeslapen. Kon ook niet plassen geloof ik (was bij een vriendin).

jackyline

Berichten: 1411
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 14:23

LaDonna75 schreef:
jackyline schreef:
Onder t motto nooit te oud om te leren .
Het komt dus inderdaad voor dat het na paar dagen uit zakt.
Voornu wachten we t af. Hij plast en het komt er op de goede plaats uit. Had dus ook gekunt dat het uit de navel komt.
In de baarmoeder lopen de afvalstoffen weg via navelstreng. Dit veranderd richting geboorte maar kan dus nog niet goed omgeleid zijn naar de blaas.
Ze voelde de penis zitten en verwacht dat t goedkomt.

Uhm, nee hoor, een veulen plast in de baarmoeder ook, en drinkt ook. Dat is wat het vruchtwater vormt. Het klopt wel dat de afvalstoffen via de navelstreng worden afgevoerd, en na de geboorte deze doorscheurt en dan het veulen zelf afvalstoffen moet opruimen via de nieren. Maar er vindt geen magische omleiding plaats, plassen kunnen ze al in de baarmoeder.
Hoe dan ook, een piemeltje kan bij hengstjes nog verstopt zitten, zoals al gemeld.


Oke zo is wat ik begreep vd dierenarts.

Tinka

Berichten: 3795
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Hengstveulen zonder piemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 14:27

Ik heb een hengstveulen van nu 5 weken oud. Zag in het begin ook geen piemeltje, maar plaste wel gewoon. Pas na een paar dagen liet ie hem hangen.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:06

LaDonna75 schreef:
Uhm, nee hoor, een veulen plast in de baarmoeder ook, en drinkt ook. Dat is wat het vruchtwater vormt. Het klopt wel dat de afvalstoffen via de navelstreng worden afgevoerd, en na de geboorte deze doorscheurt en dan het veulen zelf afvalstoffen moet opruimen via de nieren. Maar er vindt geen magische omleiding plaats, plassen kunnen ze al in de baarmoeder.
Hoe dan ook, een piemeltje kan bij hengstjes nog verstopt zitten, zoals al gemeld.


Toch even op inhaken, want beide verhalen zijn namelijk waar. Vroeg embryonaal worden de afvalstoffen vanaf de blaas via de urachus afgevoerd richting navelstreng zodat de merrie dit verder kan opruimen. Naarmate de dracht vordert zal het veulen via de urinewegen gaan plassen en zal de urachus in regressie gaan. Dit gebeurt alleen niet altijd volledig en soms lekt er post partum toch nog wat urine via de navel weg, of in de buikholte als de urachus scheurt.

jackyline

Berichten: 1411
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 08:35

Mloui schreef:
LaDonna75 schreef:
Uhm, nee hoor, een veulen plast in de baarmoeder ook, en drinkt ook. Dat is wat het vruchtwater vormt. Het klopt wel dat de afvalstoffen via de navelstreng worden afgevoerd, en na de geboorte deze doorscheurt en dan het veulen zelf afvalstoffen moet opruimen via de nieren. Maar er vindt geen magische omleiding plaats, plassen kunnen ze al in de baarmoeder.
Hoe dan ook, een piemeltje kan bij hengstjes nog verstopt zitten, zoals al gemeld.


Toch even op inhaken, want beide verhalen zijn namelijk waar. Vroeg embryonaal worden de afvalstoffen vanaf de blaas via de urachus afgevoerd richting navelstreng zodat de merrie dit verder kan opruimen. Naarmate de dracht vordert zal het veulen via de urinewegen gaan plassen en zal de urachus in regressie gaan. Dit gebeurt alleen niet altijd volledig en soms lekt er post partum toch nog wat urine via de navel weg, of in de buikholte als de urachus scheurt.


Dank voor de heldere uitleg.

jackyline

Berichten: 1411
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: oosterbeek

Re: Hengstveulen zonder piemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 08:28

Nog geen piemel update

jackyline

Berichten: 1411
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: oosterbeek

Re: Hengstveulen zonder piemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 10:24

O er lijken vorderingen te zijn.

Afbeelding
Afbeelding

Cinnepin

Berichten: 8957
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Hengstveulen zonder piemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:34

Volgens mij is op de 2e foto een pilie

jackyline

Berichten: 1411
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: oosterbeek

Re: Hengstveulen zonder piemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 10:41

Ja volgens mij komt het. Hij zat er gister ook steeds aan. Soort van.

kiki1976

Berichten: 16891
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Hengstveulen zonder piemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:05

Heel interessant om te volgen. nooit geweten

karelien

Berichten: 489
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Hengstveulen zonder piemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:10

Hier vorig jaar ook gehad met een veulen. Met een week was er wel een piemeltje.

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hengstveulen zonder piemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:25

Ook nooit geweten.
Dus vind het ook interessant om te volgen.
En zo te zien lijkt het gelukkig goed te komen.

Sabri

Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:33

Interessant ook nooit gehoord. Hoop dat het goed komt, prachtig veulen zeg :) .
Is je man nog in ziekenhuis? Wat heftig zeg,net de geboorte veulen en je man onwel naar ziekenhuis.

jackyline

Berichten: 1411
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 15:22

Sabri schreef:
Interessant ook nooit gehoord. Hoop dat het goed komt, prachtig veulen zeg :) .
Is je man nog in ziekenhuis? Wat heftig zeg,net de geboorte veulen en je man onwel naar ziekenhuis.


Nee alle testen goed en thuis. Zware koppijn maar t beweegt.