Ervaringen flinke slokdarmverstopping

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SafeHaven

Berichten: 518
Geregistreerd: 16-05-19

Ervaringen flinke slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 16:02

Hoi Bokkers!
Even een lang verhaal hoor, maar het lijkt me het best een compleet beeld te geven van de situatie:

Afgelopen zaterdag had een van mn paardjes helaas een slokdarmverstopping. Ze heeft voernijd en staat altijd apart te eten, maar er waren wat kipjes ontsnapt en zelfs daar wordt ze onrustig van. Vermoedelijk heeft ze staan schrokken. DA is met spoed geweest want ik had al het idee dat dit een heftige was.
Medicijnen er in en afwachten maar. Dit was om 15.30uur.

2 uurtjes later gebeld voor overleg, ik vond dr nog niet veel beter. Even wachten nog werd mij gezegd, kan best een paar uur duren en de enige andere optie is sonderen en dat wil je eigenlijk voorkomen ivm alle risico's.

Inmiddels was het 21uur en er kwam nog slijm uit dr neus en ze stond maar zielig te wezen. DA weer laten komen en paardje gesondeerd (en ja hoor allemaal donkergroene pap, dus vermoedelijk slecht gekauwde luzernebrok).
Om 23.15uur waren we pas klaar maar ze was absoluut opgelucht en er was geen verstopping meer zei de DA.

Nog even een spuitje antibiotica en pijnstiller en ik kreeg nog een paar antibiotica spuiten voor de komende dagen.

Nu is ze nog steeds een beetje sipjes. Ze eet, maar stopt tussendoor wel vaak. Ook hoor ik af en toe nog een kuchje.

Volgens de DA kan het wel een paar dagen duren voor ze niet meer gevoelig is en kan dit dus normaal zijn.

Wat is jullie ervaring hiermee? Duurt het soms echt zo lang?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Ervaringen flinke slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 16:08

Ik heb eens een pony gehad die zich verslikte in wortel omdat er een ander paard naar hem toe liep.

Hij kreeg spierverslappers en is gesondeerd geweest.

Hij had achteraf ook een kuchje en at niet zo goed. Dit is vanzelf over gegaan.

Brainless

Berichten: 29842
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 16:14

Ik ben er bekend mee..
Als ze verstopt waren ging ik er mee lopen, (als ik wist dat het bv door brokken kwam), heel soms kwam het dan wel los na 30 minuten.

Was er geen verbetering dan kwam de DA verslappers toedienen en als het dan niet met 15 minuten verbeterde werden ze gesondeerd.
Hoe langer je wacht met sonderen hoe groter de kans dat het ri longen gaat.
Daarna mochten ze sowieso nooit de eerste 24 uur eten (wel slobber) soms werd 48 uur aangeraden (lag aan hoelang het duurde om de verstopping weg te krijgen).
Daarna het liefst enkele dagen alleen gras.
Ik moest een week lang elke dag temperaturen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 28099
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Ervaringen flinke slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 16:21

Heel vervelend TS!

In het vervolg kun je de brokken ook flink weken, dat scheelt enorm en maakt het risico van verstopping kleiner.

snorremans
Berichten: 811
Geregistreerd: 04-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 16:24

Hier ook eentje met slokdarmverstopping gehad. Die knapte nadat de verstopping weg was niet goed op en heeft uiteindelijk nog een week op de kliniek gestaan met longontsteking.

Celebi
Berichten: 4188
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 16:28

Hier ervaring met een milde verstopping. Paard kreeg onder mijn neus acute koliekverschijnselen, trappen naar buik, ogen draaiden weg, wilde alleen maar liggen. Bleek inderdaad ook een brokje vast te zitten. Gelukkig loste het die keer vanzelf op met rollen, maar het is wel eens erger geweest bij dat paard heb ik me later laten vertellen. Er werd toen inderdaad ook dagenlang slobber en gras voorgesteld door de DA en even geen brokken/wortels. Ze kunnen er inderdaad flink lang last van houden omdat de slokdarm nog steeds gevoelig is. Soms zit er zelfs een lichte zwelling en dat moet eerst afnemen voordat een paard weer helemaal de oude is.

SafeHaven

Berichten: 518
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 16:54

snorremans schreef:
Hier ook eentje met slokdarmverstopping gehad. Die knapte nadat de verstopping weg was niet goed op en heeft uiteindelijk nog een week op de kliniek gestaan met longontsteking.


Ohh bah wat naar! Hoe kwam je erachter dat het paard een longontsteking had? Was ie ook echt benauwd of snotterig enzo of alleen maar 'niet fit' ogend?

Janine1990

Berichten: 44013
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Ervaringen flinke slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:04

Ervaring met 3 Friezen met slokdarmverstopping/verlamming.

De eerste had het enkel accuut, inderdaad door schrokken. Vermoedelijk echt gewoon verstopping, geen verlamming. Was ook altijd (ondanks zijn leeftijd van 23, is uiteindelijk 25 geworden) binnen een dag weer helemaal fit.

De andere twee kregen het één keer en daarna werd het een glijdende schaal; wel eten, maar verschrikkelijk veel kwijlen, complete proppen die er uit kwamen, geen voedingsstoffen meer opnemen. En tijdig laten inslapen.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:20

Mijn inmiddels overleden merrie heeft ook een keer een flinke verstopping gehad. Ik was gelukkig kort na het voeren op stal, dus de DA kon snel ingeschakeld worden (op Kerstavond :$). Verslappers werkten niet, dus ze is toen gesondeerd. Ik vond het doodeng; de paniek van de verstopping zelf (zowel bij haar als bij mij haha), maar ook het sonderen omdat een ander paard op de manege daar een fatale longontsteking aan overhield. Gelukkig is het helemaal goedgekomen, al kreeg ze uit voorzorg daarna alleen nog maar geweekte brokken.

Ik hoop dat ze snel weer helemaal de oude is! :knuffel:

Mungbean

Berichten: 35879
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Ervaringen flinke slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:26

Ik had laatst een paard met een hele milde verstopping (kon ik zo wegmasseren zonder medicatie) en zelfs die heeft nog een week rare slokdarm geluiden gemaakt. Dus ik kan me goed voorstellen dat het na sonderen nog wel wat langer duurt.

snorremans
Berichten: 811
Geregistreerd: 04-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:39

SafeHaven schreef:
snorremans schreef:
Hier ook eentje met slokdarmverstopping gehad. Die knapte nadat de verstopping weg was niet goed op en heeft uiteindelijk nog een week op de kliniek gestaan met longontsteking.


Ohh bah wat naar! Hoe kwam je erachter dat het paard een longontsteking had? Was ie ook echt benauwd of snotterig enzo of alleen maar 'niet fit' ogend?


Hij bleef snotterig en absoluut niet 'fit ogend'. Medicijnen die ik van de da had gekregen sloegen niet aan en hij bleef koorts houden.

Uiteindelijk gelukkig allemaal goed gekomen en ook geen blijvende schade in de slokdarm omdat hij toen hij verstopt was vrij veel en vaak gesondeerd is. In het begin rekening gehouden met alleen 'zacht' voer. Maar inmiddels kan hij alles weer prima eten en nooit meer ergens last van.

Kliniek gaf aan dat een deel van de paarden die slokdarm verstopping hebben gehad er longontsteking bij krijgen en dat het bij een deel 'alleen' bij de slokdarm verstopping blijft.

Gulpje

Berichten: 8125
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Ervaringen flinke slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 10:48

Misschien een tip om na zo'n nare verstopping (mijn paard heeft slokdarmverlamming maar in die 7 jaar dat hij het nu heeft slechts 1x zo'n erge gehad dat we naar de kliniek moesten, ook hij knapte niet meer op en zat tegen longontsteking aan) een paar dagen vloeibare slobber en hooi in slowfeeders te geven? Dit omdat het eten dan wat gecontroleerder en hopelijk ook minder pijnlijk is?

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:04

Ik heb ook een pony gehad met een flinke verstopping. Ook met de slang erin en uit voorzorg antibiotica toegepast. Vergeet niet dat ze met een slang naar binnen zijn gegaan. Alles is rauw en heel erg gevoelig. Dit heeft uiteraard tijd nodig. Ik heb zelf ook een keer een kijkoperatie gehad en zelf ervaren hoe vervelend het is als je weer moet gaan eten. Houdt het wel in de gaten en temperatuur regelmatig om in de gaten te houden of er geen koorts opspeelt wat kan leiden tot een ontsteking.
Ik heb toen slobber gegeven wat het eten wat gemakkelijker maakte. Bij mijn pony is het goedgekomen en toen nooit meer gehad. Ik had extra luzerne toegevoegd aan de voeding zodat hij extra lang moest kauwen.

Sandrabokt
Berichten: 60
Geregistreerd: 03-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:34

Mijn fries had een slokdarm verwijding waardoor verstopping snel ontstaat. Met masseren er schudden van de schokdarm en luchtpijp heb ik hem nog een paar jaar kunnen houden. Dierenarts rade dit niet aan, maar 3 keer per week dierenarts laten komen is ook geen optie. Ik heb zijn krachtvoer verandert in alles geweekt tot half vloeibaar, maar zo dat de brokjes net uit elkaar vallen en niet meer vergroten als er meer vocht bij komt. Ook geen voer meer waar (voer) biet in zit, dit zet teveel uit met vocht en verstopt als het te traag door slokdarm gaat of half blijft steken. Verder voegde ik zonnebloemolie toe om het makkelijk te laten glijden. Na opbouwen wel een half kopje die ik door de stevige pap roerde.
Hooi gaf ik na krachtvoer om obstakels in slokdarm te voorkomen.
Soms moest de dierenarts toch komen om te sonderen. Daarna 24 uur vasten. Starten met kort op weiland paar keer per dag of nat hooi opbouwen en na 48 uur dunne pap krachtvoer.
Per keer was het anders hoe snel hij weer lekker/fijn kon eten. Dit lag eraan hoe vast het gezeten had en hoevaak de sonde verschoven was.
Mijn paard vond honing en hoestdrank lekker. Dit deed ik soms in zijn voorbak en dan stond hij heerlijk te likken. Dit verzacht volgens mij zijn slokdarm.
Oja en zeker 4 dagen minimaal 3 keer temperaturen om te kijken of hij koorts ontwikkeld, want dan komt er een longontsteking bij en ben je verder van huis als je te laat de goede antibiotica geeft.
Succes!

SafeHaven

Berichten: 518
Geregistreerd: 16-05-19

Re: Ervaringen flinke slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 12:10

Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties!
Ik heb haar inderdaad in het begin slobber gegeven, maar daar ging ze weer enorm van hoesten. Ik heb het zowel dunner als dikker gemaakt en met en zonder dingetjes om op te kauwen maar ze blijft er van hoesten en loopt dan ook weg. Ze staat nu op het gras en dat gaat veel veel beter. Heel soms een kuchje.
Dus ik hou de slobber nog even achterwegen.

Ik zal vanmiddag inderdaad even temperaturen want de antibiotica spuiten die ik heb meegekregen wordt ze helemaal panisch van. Dan gaat ze steigeren, snel ademen en heel erg hoesten.
Ze is sowieso al schichtig als ik aan dr hoofd zit, laat staan als ik zo'n eng ding in mn handen heb :n
Arme meid is helemaal getraumatiseerd. Dus ze heeft van mij maar 1 x ab gehad.

Diddykong

Berichten: 1482
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Ervaringen flinke slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 12:17

Toch zorgen dat je die antibiotica binnen krijgt, linksom of rechtsom. Dat is ne echt het belangrijkst. Hier ook een longontsteking na slokdarmverstopping. Ik heb dagelijks 2x per dag de temperatuur gemeten. Toen ze koorts had aan de bel getrokken, maar toen was het al kantje boort.

kiki1976

Berichten: 16987
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Ervaringen flinke slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 12:33

Paard van vriendin stond met een slokdarm verstopping, masseren hielp niet dus ze had de da gebeld.
Deze was geweest, ontspanner gespoten en tuin slang erin. Hij kreeg het niet helemaal weg zo op het oog. Even uurtje aankijken en anders naar de kliniek komen.
Ze belde me al of ik dr wilde brengen met de trailer.
Beterde niet dus naar de kliniek. Daar zijn ze nog 2 uur bezig geweest om de verstopping weg te krijgen. Was echt bizar volgens de da, verstopping zat helemaal tot dr maag. Achteraf sluimerde deze al langer, maar ze gaf geen symptomen.
Ze moest op de kliniek blijven en kreeg er ook een longontsteking bij. De volgende dag (maandag) zouden ze verder onderzoek met de scoop doen.

Vriendin moest de andere dag werken en kon niet heen en vroeg of ik voor dr heen wilde. Dat we er net waren gingen ze de scoop doen en mochten we meekijken (en gelijk net als de dag ervoor helpen).
Uiteindelijk bleek ze een uitgerekte soort zak op haar slokdarm te hebben waardoor ze dus zo'n flinke verstopping had.
Eten was een drama daar, ze wilde niks. Was beroerd en zielig hoopje ellende. Hoestte ook flink.
Viel enorm af. Enige wat heel minimaal ging was een paar hapjes gras.
2 Dagen later was ik met eigen paard op de kliniek, toen we klaar waren ben ik weer even naar haar toe gegaan. Nog steeds een hoopje ellende. En we hadden (net als de da's) toch grote twijfels of het nog wel goed ging komen.
Mijn bijrijder liep buiten met mijn paard, en liep te hinniken.
Op dat moment stond ik in de box, en haar koppie ging omhoog en kwam even uit haar dip. Oortjes gingen erop (die hadden zo'n 6 jaar bij elkaar gestaan). Toen hadden we voor het eerst het idee, het komt misschien nog goed.
Na 6 dagen kliniek hebben ze haar in overleg naar huis gehaald, in de hoop dat het daar beter ging.
Uiteindelijk is ze er door gekomen maar heeft maanden geduurd voordat ze weer een beetje de oude was

Brainless

Berichten: 29842
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Ervaringen flinke slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 12:50

Slobber kun je ook hoog geven (op borst hoogte) dan kunnen ze het makkelijker opnemen.

lianne125

Berichten: 1434
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 12:54

Mijn paard heeft op een zaterdagavond ook een verstopping gehad welke gesondeerd is door de DA. Nadien aan de antibiotica en koortsremmers maar ondanks dat die maandag erop hem naar de kliniek gebracht omdat hij koorts bleef houden en zich echt niet lekker voelde. Toch een (verslik)longontsteking die hem fataal is geworden. Dus ik zou sowieso goed de temperatuur in de gaten houden en bij twijfel de DA inschakelen. Veel sterkte met je paard!

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Re: Ervaringen flinke slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 13:04

Mijn paard had in 1.5 maand 3x slokdarmverstopping gehad. Eerste 2x keer heeft masseren geholpen 3x niet en moest de DA komen. Antibiotica etc gehad. 5 dagen lang achter elkaar is de DA geweest. Het kan inderdaad nog een paar dagen gevoelig zijn. Wij moesten haar niks voeren wat hard en sherp kan zijn. Ze krijgt nu alleen nog maar slobber van Vitalbix. Geen wortels, appels etc. Voer met zo min mogelijk stukje erin zeg maar.