Neurologische problemen agv KS - hoe ondersteunen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Dees

Neurologische problemen agv KS - hoe ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-22 14:16

Mijn 20 jarige ruin is al een paar jaar gepensioneerd vanwege KS en klachten daarvan tijdens belasting.
Hij heeft in deze jaren een neurologisch probleem ontwikkeld dat sterk gerelateerd lijkt aan de KS: bij het achterwaarts bewegen hapert linksachter. Om dan toch achteruit te komen, maakt hij vanuit de heup een enorme zwaai met het hele been om het achterwaarts te krijgen. Best sneu om te zien, maar eenmaal in de vooruit heeft hij nergens meer last van en beweegt hij normaal.

Hij is reuze fit en "sport" iedere dag (uit zijn eigen vrije wil) minstens een half uurtje met mijn haflinger-ruin door deze in de billen te bijten en er achteraan te rennen, inclusief remmen, bokken en omhoog springen. Hij zit dus lekker in de spieren. Ook kwa karakter is hij eigenlijk gewoon zijn oude zelf. Toch lijkt de hapering erger te worden / vaker voor te komen.

Wat zou ik hem aanvullend kunnen geven, waardoor hij neurologisch net iets makkelijker door de dag komt? En hem misschien dus nog iets langer goed kan houden....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie