mijn pony heeft sinds vorige week woensdag een dikke en gevoelige bult op haar kaak. Vrijdag is de dierenarts geweest en die zei meteen droes

Pony is gelukkig verder niet ziek of verkouden. Heeft veel eetlust en ik merk er niets aan.
Ik heb nu een pot met laurierzalf gekregen om op de plek te smeren zodat de huid dunner wordt en het makkelijker openbreekt.
Heeft iemand hier ervaring hoe lang het kan duren voor zoiets doorbreekt?
pony is in prima conditie, maar wel al 30 jaar oud (dacht eigenlijk dat het een jonge-paarden-ziekte is)
Hoe we er aan komen is een raadsel, paarden staan aan huis en er komen nooit vreemde paarden bij in de buurt. Ook de bijrijders komen niet met andere paarden in aanraking. Enige wat we kunnen bedenken is de tandarts die 2 weken eerder is geweest.
Ze staan met 4 paarden samen. Ik heb begrepen dat zolang er geen snot of pus is, ze niet besmettelijk is, dus nog niet gescheiden hoeven. Zodra dat wel gebeurt kan ik ze wel apart zetten, maar dan zal het wel te laat zijn. paarden zijn 3, 5, 8 en dus 30 jaar.
De 5 jarige is als veulen wel gevaccineerd tegen droes voor hij naar de opfok ging, maar ik heb gelezen dat die enting nu niet meer werkzaam zou zijn? iemand daar ervaring mee?
Nou, vooralsnog hoop ik dat het met een sisser afloopt en er niemand ziek wordt, maar het is toch wel even schrikken om zo'n diagnose te krijgen.