Ik zit een beetje met een struggle.
Beetje info:
Onze paarden lopen 24/7 buiten met een schuilstal en dan is de stal + ervoor bestraat.
Onze "kudde" bestaat uit:
NRPS, Ruin, 11jaar, 1.54
Barock pinto, Merrie, 3jaar, 1.62
Shetlander, ruin, 7jaar, 1.05?
Alleen nu verveeld (vooral de 3jarige ) zich best wel.
Ze graaft continu kuilen tot aan over de knieen aan toe en een lol dat ze ermee heeft alleen wij wat minder en is zoekt naar dingen om te slopen

Ze hebben geen tekort aan viatmines en mineralen etc. dit krijgen ze allemaal bij gevoerd.
Ze worden regelmatig gepoetst, wandelen etc. maar elke dag voeren, mesten etc waar ze ook altijd aandacht krijgen ondertussen.

Ze krijgen bij ons 4/5x op een dag hooi dit zijn volle netten:
https://www.agradi.nl/shires-hooinet-za ... ck-4cm.htm
Alleen deze hebben ze binnen een uur op en meer geven is geen optie omdat ze anders alle 3 de pan uit grooien kwa dikte, ze zijn niet bepaald de dunste.
Zijn nu ook tijdelijk de netten wat minder vol aan het doen omdat ze toch wel iets te zwaar aan het worden waren.

Ze hebben ook altijd liksteen ter beschikking.
Heb er al overna gedacht om de 2.5cm te halen maar is dat niet te veel "pesten" zodat ze langer bezig zijn ?
Nu kunnen we enkel hooi voeren op de stenen omdat de shet vrij snel last heeft van zandkoliek, behoorlijk mee afgezien met de DA (tot opnamen toe).
Ja, we geven ze 3x per jaar een goede zandkuur en doen 2x per jaar een mest onderzoek.
We hadden een mooie bak gemaakt voor in de rijbak (van een oude IBC) om het hooi in te hangen zodat ze niet alleen van de muur af hoefde te eten, alleen mevrouw kruipt er dus in (met 4 benen zelfs

Dit is dus beetje het probleem met alles ze sloopt het of weet zich er op een of andere manier aan te verwonden, ze is enorm lomp en kijkt nergens naar!

Af en toe komt ze weer met schaafwond aangelopen dat we denken hoe krijg je dat nu weer voor elkaar

Dit is onze huidige situatie:

Er is geen mogelijkheid om een track te maken rond de weide alles moet kwa indeling zo blijven hierin heb ik geen keuze.
Ik ben allang blij/ trots dat wij onze paarden op deze manier kunnen houden, iets wat ik altijd graag gewilt heb!

Minder rijk hooi zodat we meer kunnen voeren is ook geen optie ivm mijn ruin die ik al diverse keren bijna heb verloren, hij lijkt te reageren op het hooi.
Nu met dit hooi hebben we al bijna een jaar geen dierenarts bezoeken gehad voor zijn longen

Dus overstappen durf ik niet (paar keer geprobeerd maar ging daarna meteen fout).
Waar we nu aan hebben zitten denken is:
- Dikke takken (vergelijkbaar met een balk) waar ze ook van kunnen eten, maar naar verwachting is dit zo kapot of op.
- Het is nu niet de tijd maar willen ook wilgentakken halen en ophangen zodra ze gesnoeit kunnen worden.
- Na verwachting komen er binnenkort weer 2 a 3 vrachtwagens zand in de bak en kunnen ze daar weer lekker in ravotten in de hopen zand tot we het weer hebben verdeeld over de hele bak.
Wie weet er nog meer (simpele) dingen die we kunnen doen tegen de verveling en evt andere/ betere manier van het hooi voeren?
En eventueel andere manieren van hooi geven?
Vragen? Stel ze gerust!