Tips tegen verveling gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Happy_Hippie

Tips tegen verveling gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 16:35

heyhey,

Ik zit een beetje met een struggle.

Beetje info:

Onze paarden lopen 24/7 buiten met een schuilstal en dan is de stal + ervoor bestraat.
Onze "kudde" bestaat uit:

NRPS, Ruin, 11jaar, 1.54
Barock pinto, Merrie, 3jaar, 1.62
Shetlander, ruin, 7jaar, 1.05?

Alleen nu verveeld (vooral de 3jarige ) zich best wel.
Ze graaft continu kuilen tot aan over de knieen aan toe en een lol dat ze ermee heeft alleen wij wat minder en is zoekt naar dingen om te slopen :')
Ze hebben geen tekort aan viatmines en mineralen etc. dit krijgen ze allemaal bij gevoerd.
Ze worden regelmatig gepoetst, wandelen etc. maar elke dag voeren, mesten etc waar ze ook altijd aandacht krijgen ondertussen.

Spoiler:
Afbeelding

Ze krijgen bij ons 4/5x op een dag hooi dit zijn volle netten:
https://www.agradi.nl/shires-hooinet-za ... ck-4cm.htm

Alleen deze hebben ze binnen een uur op en meer geven is geen optie omdat ze anders alle 3 de pan uit grooien kwa dikte, ze zijn niet bepaald de dunste.
Zijn nu ook tijdelijk de netten wat minder vol aan het doen omdat ze toch wel iets te zwaar aan het worden waren. -O-
Ze hebben ook altijd liksteen ter beschikking.
Heb er al overna gedacht om de 2.5cm te halen maar is dat niet te veel "pesten" zodat ze langer bezig zijn ?

Nu kunnen we enkel hooi voeren op de stenen omdat de shet vrij snel last heeft van zandkoliek, behoorlijk mee afgezien met de DA (tot opnamen toe).
Ja, we geven ze 3x per jaar een goede zandkuur en doen 2x per jaar een mest onderzoek.

We hadden een mooie bak gemaakt voor in de rijbak (van een oude IBC) om het hooi in te hangen zodat ze niet alleen van de muur af hoefde te eten, alleen mevrouw kruipt er dus in (met 4 benen zelfs |o ).
Dit is dus beetje het probleem met alles ze sloopt het of weet zich er op een of andere manier aan te verwonden, ze is enorm lomp en kijkt nergens naar! 8)7
Af en toe komt ze weer met schaafwond aangelopen dat we denken hoe krijg je dat nu weer voor elkaar :')

Dit is onze huidige situatie:

Afbeelding

Er is geen mogelijkheid om een track te maken rond de weide alles moet kwa indeling zo blijven hierin heb ik geen keuze.
Ik ben allang blij/ trots dat wij onze paarden op deze manier kunnen houden, iets wat ik altijd graag gewilt heb! :)

Minder rijk hooi zodat we meer kunnen voeren is ook geen optie ivm mijn ruin die ik al diverse keren bijna heb verloren, hij lijkt te reageren op het hooi.
Nu met dit hooi hebben we al bijna een jaar geen dierenarts bezoeken gehad voor zijn longen *\o/*
Dus overstappen durf ik niet (paar keer geprobeerd maar ging daarna meteen fout).

Waar we nu aan hebben zitten denken is:
- Dikke takken (vergelijkbaar met een balk) waar ze ook van kunnen eten, maar naar verwachting is dit zo kapot of op.
- Het is nu niet de tijd maar willen ook wilgentakken halen en ophangen zodra ze gesnoeit kunnen worden.
- Na verwachting komen er binnenkort weer 2 a 3 vrachtwagens zand in de bak en kunnen ze daar weer lekker in ravotten in de hopen zand tot we het weer hebben verdeeld over de hele bak.

Wie weet er nog meer (simpele) dingen die we kunnen doen tegen de verveling en evt andere/ betere manier van het hooi voeren?
En eventueel andere manieren van hooi geven?

Vragen? Stel ze gerust!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:27

Wilgentakken zijn fijn om te knagen, gewoon een flinke stapel in de paddock gooien. Mooie vervanger van continue ruwvoer.

Speel of voerballen
Voer verstoppen

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 17:48

belle_boef schreef:
Wilgentakken zijn fijn om te knagen, gewoon een flinke stapel in de paddock gooien. Mooie vervanger van continue ruwvoer.

Speel of voerballen
Voer verstoppen

Weet je toevallig wanneer dat seizoen begint wanneer je ze kan halen en of er evt nog meer soorten takken zijn die we kunnen nemen? En hoeveel mogen ze ervan ongeveer?

Voetballen/ ballen hebben ze maar doen ze niks mee helaas.

Eten verstoppen heb je daar ideeën voor? Want zitten een beetje met de issue dat we bang zijn om weer zandkoliek te krijgen bij de shet.

In de zomer met warm weer maak ik lekker ijsjes voor ze die ik op hang,
Vinden ze wel leuk en zijn ze wel even mee bezig maar het is niet altijd weer voor ijs }:0

Capriootje

Re: Tips tegen verveling gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:54

Hier spelen de 2 en 3 jarige graag met een grote pion en een grote bal (van medpets) . Misschien zijn zulke dingen leuk om in de paddock te leggen?

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 17:56

Capriootje schreef:
Hier spelen de 2 en 3 jarige graag met een grote pion en een grote bal (van medpets) . Misschien zijn zulke dingen leuk om in de paddock te leggen?

Zal eens kijken, bedankt!
Ballen doen ze tot dus ver helemaal niks mee.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:16

Is het niet een optie om een hoekje te bestraten en daar een kuubskist (dus geen IBC vat, want die roosters kunnen ze inderdaad tussen komen) met slowfeeder en ruwvoer neer te zetten? Zeker als het in de verste hoek van stal is, stimuleer je al meer beweging. Wij hadden een hoekje van 2x3 meter, dat was al voldoende om geen zand binnen te krijgen als ze morsen.

Verder kun je gerstestro mengen met het hooi, dat zet niet aan, maar kun je wel je netten echt vol doen en de eettijd verlengen. Zeker als je goed mengt, zijn ze langer bezig met het hooi tussen het stro uitvissen. En je kunt ook een deel van je netten vervangen door een kleine maas. Dan heb je een aantal grotere (4cm is best groot) en een aantal echte slowfeeders.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:25

Spoiler:
Happy_Hippie schreef:
belle_boef schreef:

Speel of voerballen
Voer verstoppen

Weet je toevallig wanneer dat seizoen begint wanneer je ze kan halen en of er evt nog meer soorten takken zijn die we kunnen nemen? En hoeveel mogen ze ervan ongeveer?

Voetballen/ ballen hebben ze maar doen ze niks mee helaas.

Eten verstoppen heb je daar ideeën voor? Want zitten een beetje met de issue dat we bang zijn om weer zandkoliek te krijgen bij de shet.

In de zomer met warm weer maak ik lekker ijsjes voor ze die ik op hang,
Vinden ze wel leuk en zijn ze wel even mee bezig maar het is niet altijd weer voor ijs }:0

Ik verkoop zelf het hele jaar door wilgentakken. Zal per paard verschillen hoeveel ze er van eten en weke momenten. Hier eten ze eerst het blad en de sappige delen, blijft het weer een tijdje liggen en gaan ze daarna verder met de bast.

Je kan ook berk, hazelaar, populier, zwarte Els takken voeren.
Ook allerlei kruiden zijn eetbaar. Dat is leuk voor in een snackbal bijvoorbeeld.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:37

Daihyo schreef:
Verder kun je gerstestro mengen met het hooi, dat zet niet aan, maar kun je wel je netten echt vol doen en de eettijd verlengen. Zeker als je goed mengt, zijn ze langer bezig met het hooi tussen het stro uitvissen. En je kunt ook een deel van je netten vervangen door een kleine maas. Dan heb je een aantal grotere (4cm is best groot) en een aantal echte slowfeeders.

Dit wilde ik ook adviseren :j

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 19:37

Daihyo schreef:
Is het niet een optie om een hoekje te bestraten en daar een kuubskist (dus geen IBC vat, want die roosters kunnen ze inderdaad tussen komen) met slowfeeder en ruwvoer neer te zetten? Zeker als het in de verste hoek van stal is, stimuleer je al meer beweging. Wij hadden een hoekje van 2x3 meter, dat was al voldoende om geen zand binnen te krijgen als ze morsen.

Nee dat maakt dus niet uit onze merrie kruipt er echt in met 4benen dit probeert ze met alle bakken (ook de voer en waterbak) net een kat af en toe dat is de reden dat we hem weg hebben gehaald, de buurvrouw is zelfs een keertje gekomen toen wij niet thuis waren dus om der eruit te halen...
Dus schiet mij maar lek ik weet echt niet wat voor een paard we hebben 8)7

Die netten was ik wel van plan, stro hebben we al eens eerder gedaan maar heel de vloer lag vol stro omdat ze daar geen hap van willen eten _O-
Maar kan het nog eens proberen!

belle_boef schreef:
[spoiler]

Ik verkoop zelf het hele jaar door wilgentakken. Zal per paard verschillen hoeveel ze er van eten en weke momenten. Hier eten ze eerst het blad en de sappige delen, blijft het weer een tijdje liggen en gaan ze daarna verder met de bast.

Je kan ook berk, hazelaar, populier, zwarte Els takken voeren.
Ook allerlei kruiden zijn eetbaar. Dat is leuk voor in een snackbal bijvoorbeeld.

Wat kosten de wilgen takken (wel een beetje afhankelijk van je omgeving :+ anders ga ik opzoek naar iets in de buurt).

Welke kruiden zijn goed voor ze? :D

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 20:01

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 21:00

Kidde schreef:
Misschien kan je eens kijken naar een hooivoer systeem? Dan kan je het hooi beter verdelen zonder meer te geven. Dit is een topic met ervaringen: [VS] Feedingmaster, ruwvoerautomaat, wie nog meer?

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar had dit systeem al eerder voorbij zien komen, wij hebben 3 paarden + een shetlander die nog geen meter hoog is (topic staat 1.05 maar hij is dus nog geen meter denk ).

Ik wil eigenlijk niet meer met bakken werken zolang die merrie nog zulke capriolen uit blijft halen is gewoon te gevaarlijk vind ik zeker als we er niet zijn of het net niet zien .
Veiligheid van de paarden gaat voorop, wil geen risico's lopen!

We hebben het vorige week weer geprobeerd (na een half jaar zonder) maar wederom kruipt ze er weer in dit keer maar met 2 benen maar dan vind ik het alsnog te gevaarlijk .

Netten die we ophangen (op verschillende hoogtes) gaat goed tot heden, we hangen ze kort op de ring zodat er geen benen tussen kunnen komen.
Ga binnenkort nog eens proberen te vermengen met stro!

Iemand enig idee wat goed stro kan zijn? Mag absoluut niet/ nauwlettend stoffen ivm mijn ruin zijn longen