Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
snorkel1986 schreef:Priores gaan voeren daar zit meer aan voedingswaarde in
Hilary schreef:Mijn hb’er mag geen seniores meer. Kan je pony nog goed kauwen?
Mijn merrie krijgt luzernebrok (geweekt zodat ze het goed kan eten) met Marstall Bergwiesen Mash.
Die 2 kg geldt trouwens voor krachtvoer. Bietenpulp, seniores priores, luzerne etc is allemaal ruwvoer, dus die 2 kg hoef je niet naar te kijken. Het gaat om droge stof, dus je kunt (bij wijze van spreke) 2 kg droog gewogen bietenpulp geven (met 10 liter water, dus alsnog heel veel).
abcxx schreef:Mijn oudje krijgt 1kg grasbrok en 1 kg senior priores ( beide ongeweekt gewogen) achter elkaar. Gaat prima hoor. 320 gram lijkt mij wel erg weinig om aan te komen.
abcxx schreef:Die van mij is ook 28 en krijgt dit bijgevoerd vanwege z'n slechte gebit. Het is ff zoeken naar de juiste hoeveelheden. Ligt er net aan wat hij nog kan opnemen uit hooi of gras. Ik zou beginnen met 1 kg en dan kijken of hij dikker wordt. Die van mij stond deze winter op 3 kg naast z'n normale hooi en nu op 2 kg naast gras. Verder voer ik nog extra eiwit bij middels sojaschroot.
Hilary schreef:Het advies voor mijn pony was 1 kg droog gewogen speedibeet voor een pony van ca 250 kg (dat was ondergewicht, 275 kg is beter passend bij haar). En dan nog 1,5 kg luzernebrok erbij, wat ik over minstens 2 voerbeurten moest verdelen (ivm opname en gewicht). Ik deed 3 porties.
Inmiddels is het rantsoen wat aangepast, 600 gram luzernebrok en 900 gram bergwiesen per dag (in 3 porties).
rina schreef:Lady's sorry maar bietenpulp is in mijn ogen nog steeds geen paardenvoer. Afval van de suikerbiet, en percentage suiker erin is soms nog best hoog en veel pectine wat helemaal niet fijn is voor de paardendarm. Ik heb er 1, shet van 34, die helemaal geen hooi meer wegkrijgt. Die krijgt Wiesencobs. Dat wordt gemaakt van gras en kruiden, iets wat paarden normaal ook eten. Hij krijgt per dag iets meer dan 1 kg droog gewogen. Het is super snel klaar te maken, en ze eten het graag. Shet kreeg bij z'n eigenaresse ook speedybeet, maar was mager en zat niet lekker in zijn vel. Ik heb hem omgezet op wiesencobs met licht verteerbaar krachtvoer (Happy Summer Mix van Horsefood) die ook nog eens heel laag in suiker en zetmeel is. Je zag hem opknappen, en hij ziet er nu top uit, en voelt zich weer de grote hengst (laat gecastreerd en ik heb alleen maar merries)
Solistar schreef:https://www.paardenvoeders.nl/veelgestelde-vragen/wat-is-het-belang-van-een-calciumfosfor-verhouding-cap/
Verhouding is anders bij bovengenoemd voer dan zou moeten. Dus kun je compenseren met bv zemelen geloof ik? Maar weet niet vanaf welke hoeveelheden dat moet.