Voeradvies oud paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maria500

Voeradvies oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 19:29

Ik wil mijn paard laten aankomen, maar weet niet precies hoe.

Situatie:
grote d-pony, 28 jaar oud en met pensioen. Staat gestald op paddock paradise, maar staat laag in de rang. Daarnaast gevoelig voor hoefbevangenheid. Ouder paard op gewicht houden is al moeilijk en vooral als ze lager in de rang staat. Er zijn 7 verschillende voerplekken en krijgen onbeperkt hooi.

Momenteel staat ze wat schraal. Ik heb net met de weegschaal gewogen wat ik haar nu de afgelopen weken al geef.

1,5 bakje Speedibeet en ik deed 4 a 5 bakjes water. Ik heb het 1.5 bakje Speedibeet gewogen en dit is 320 gram. Bij Speedibeet staat dat je de hoeveel x 5 doet en dat als water bijgeeft. Dat is dan 1600 liter (gelijk aan 3,2 bakje water). Ik gaf dan eerst veel ste veel water voor het maximale wat ze in 1 keer mag hebben. Daarnaast krijgt ze ook nog Pavo Vital.

In totaal zou ze dan nu ongeveer 1950 gram aan voer krijgen, waarvan maar 320g speedibeet en de rest water.
Ik ben op een dag maar 1 keer in de gelegenheid om haar te voeren.

Ik vroeg mij af of ik dit moet blijven voeren of moet ik overstappen naar iets anders? Eigenlijk krijgt ze veel water binnen en niet veel 'brok'. Ik kan haar ook niet meer geven, omdat een paard maar 2 kilo in een keer kan verteren.

Wat vinden jullie? Is dit prima of hebben jullie betere alternatieven. Zou bijv. 1 of 1,5 kilo aan luzerne beter zijn? Als het geweekt moet worden, moet ik het wel binnen 15 minuten kunnen voeren.

Edit: aankomende maandag komt de tandarts

Edit2: mijn ogen worden net geopend en je mag dus veel meer Speedibeet geven dan 2 kg geweekt. Hoeveel Speedibeet zou ik dan moeten voeren aan mijn paard in 1 voerbeurt?
Laatst bijgewerkt door maria500 op 16-07-20 19:52, in het totaal 3 keer bewerkt

snorkel1986

Re: Voeradvies oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:40

Priores gaan voeren daar zit meer aan voedingswaarde in

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:46

Mijn hb’er mag geen seniores meer. Kan je pony nog goed kauwen?

Mijn merrie krijgt luzernebrok (geweekt zodat ze het goed kan eten) met Marstall Bergwiesen Mash.

Die 2 kg geldt trouwens voor krachtvoer. Bietenpulp, seniores priores, luzerne etc is allemaal ruwvoer, dus die 2 kg hoef je niet naar te kijken. Het gaat om droge stof, dus je kunt (bij wijze van spreke) 2 kg droog gewogen bietenpulp geven (met 10 liter water, dus alsnog heel veel).

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:46

Mijn oudje krijgt 1kg grasbrok en 1 kg senior priores ( beide ongeweekt gewogen) achter elkaar. Gaat prima hoor. 320 gram lijkt mij wel erg weinig om aan te komen.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 19:49

snorkel1986 schreef:
Priores gaan voeren daar zit meer aan voedingswaarde in

Dit gaat niet. Het moet 4 uur lang geweekt worden. Ik kan dit niet thuis van te voren maken, want soms ben ik bij mijn vriend dat ik er langs ga of last minut vanuit visite. Ik heb ook een verzorger die bijvoert en die gaat met de fiets, dus kan het ook niet thuis maken.
Hilary schreef:
Mijn hb’er mag geen seniores meer. Kan je pony nog goed kauwen?

Mijn merrie krijgt luzernebrok (geweekt zodat ze het goed kan eten) met Marstall Bergwiesen Mash.

Die 2 kg geldt trouwens voor krachtvoer. Bietenpulp, seniores priores, luzerne etc is allemaal ruwvoer, dus die 2 kg hoef je niet naar te kijken. Het gaat om droge stof, dus je kunt (bij wijze van spreke) 2 kg droog gewogen bietenpulp geven (met 10 liter water, dus alsnog heel veel).

Oh serieus dat 2 kg geldt alleen voor krachtvoer. Heb jij of iemand anders enig idee hoeveel ik aan Speedibeet zou kunnen voeren in het totale gewicht met water erbij? Dan gaat het aankomen een stuk makkelijker worden.
Luzernebrok klinkt ook interessant.

Mijn paard kan nog hartstikke goed kauwen.
Laatst bijgewerkt door maria500 op 16-07-20 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 19:49

abcxx schreef:
Mijn oudje krijgt 1kg grasbrok en 1 kg senior priores ( beide ongeweekt gewogen) achter elkaar. Gaat prima hoor. 320 gram lijkt mij wel erg weinig om aan te komen.

Ik vond dat dus ook heel weinig en vroeg me oprecht af wat voor invloed dit kon hebben. Hoeveel zou jij voeren van de Speedibeet ongeweekt?

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:57

Die van mij is ook 28 en krijgt dit bijgevoerd vanwege z'n slechte gebit. Het is ff zoeken naar de juiste hoeveelheden. Ligt er net aan wat hij nog kan opnemen uit hooi of gras. Ik zou beginnen met 1 kg en dan kijken of hij dikker wordt. Die van mij stond deze winter op 3 kg naast z'n normale hooi en nu op 2 kg naast gras. Verder voer ik nog extra eiwit bij middels sojaschroot.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:59

Het advies voor mijn pony was 1 kg droog gewogen speedibeet voor een pony van ca 250 kg (dat was ondergewicht, 275 kg is beter passend bij haar). En dan nog 1,5 kg luzernebrok erbij, wat ik over minstens 2 voerbeurten moest verdelen (ivm opname en gewicht). Ik deed 3 porties.

Inmiddels is het rantsoen wat aangepast, 600 gram luzernebrok en 900 gram bergwiesen per dag (in 3 porties).

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 20:04

abcxx schreef:
Die van mij is ook 28 en krijgt dit bijgevoerd vanwege z'n slechte gebit. Het is ff zoeken naar de juiste hoeveelheden. Ligt er net aan wat hij nog kan opnemen uit hooi of gras. Ik zou beginnen met 1 kg en dan kijken of hij dikker wordt. Die van mij stond deze winter op 3 kg naast z'n normale hooi en nu op 2 kg naast gras. Verder voer ik nog extra eiwit bij middels sojaschroot.

Oh oke! Bedankt. Ik ga denk ik proberen (tenzij er andere reacties komen met een ander advies) om 1 kilo gedroogd aan bietenpulp te voeren en dan plus 5 liter aan water. In totaal 6 kilo in 1 voerbeurt. Even kijken wat dit doet, anders kan ik het nog verhogen. Zou dit in een keer kunnen of moet ik dit opbouwen?

Hilary schreef:
Het advies voor mijn pony was 1 kg droog gewogen speedibeet voor een pony van ca 250 kg (dat was ondergewicht, 275 kg is beter passend bij haar). En dan nog 1,5 kg luzernebrok erbij, wat ik over minstens 2 voerbeurten moest verdelen (ivm opname en gewicht). Ik deed 3 porties.

Inmiddels is het rantsoen wat aangepast, 600 gram luzernebrok en 900 gram bergwiesen per dag (in 3 porties).

Als je het in 3 porties verdeelde, dan krijg de jouwe in 1 portie maar 2200 kg.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 20:08

Ik deed 300 gr speedibeet en 500 gr luzernebrok en dan water erbij. Ik ben vergeten hoeveel water ik gebruikte, is inmiddels ruim een jaar geleden.

De huidige samenstelling gaat 2 liter water bij, dus in totaal 2,5 kg product per keer (2 liter water en 0,5 kg droog gewogen luzernebrok en bergwiesen Mash).

Ik denk trouwens dat je je bijvoeren deels moet zoeken in eiwitten (bijv luzerne(brok)).

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 20:29

Hier krijgt de oude pony ruim 1.8 kg aan bietenpulp, equifyt zupa en zemelen droog gewogen. Wordt 10-13 kg nat. In 1 keer en dat gaat helemaal op in een uurtje. Moet lang weken, maar ik maar het de avond van tevoren.

Fibrebeet is trouwens ook erg goed en smakelijk en moet maar een kwartiertje. Maar je mag zeker meer geven dan die 2 kg nat, dat geldt voor brok en muesli.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 20:39

Ik heb een zak fibrebeet gekocht voor mijn oudje met gelijk problemen. Ik wilde ook mijten bodybuilder proberen, maar was niet op voorraad. Maar als je op de site van Pavo leest zet fibrebeet meer aan dan speedibeet, hoeft ook minder water door geloof ik (1:3?)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 20:42

Lady's sorry maar bietenpulp is in mijn ogen nog steeds geen paardenvoer. Afval van de suikerbiet, en percentage suiker erin is soms nog best hoog en veel pectine wat helemaal niet fijn is voor de paardendarm. Ik heb er 1, shet van 34, die helemaal geen hooi meer wegkrijgt. Die krijgt Wiesencobs. Dat wordt gemaakt van gras en kruiden, iets wat paarden normaal ook eten. Hij krijgt per dag iets meer dan 1 kg droog gewogen. Het is super snel klaar te maken, en ze eten het graag. Shet kreeg bij z'n eigenaresse ook speedybeet, maar was mager en zat niet lekker in zijn vel. Ik heb hem omgezet op wiesencobs met licht verteerbaar krachtvoer (Happy Summer Mix van Horsefood) die ook nog eens heel laag in suiker en zetmeel is. Je zag hem opknappen, en hij ziet er nu top uit, en voelt zich weer de grote hengst (laat gecastreerd en ik heb alleen maar merries) :D

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 20:56

Wat hier eigenlijk top ging om eentje op gewicht te krijgen die ook laag in rang stond was geweekte grasbrok. Ik ging er maar vanuit dat het een manier is van snel ruwvoer bijgeven zonder dat er extra zooi bijzit zoals bij vele senior voeren het geval is.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:01

Ik zou eens de fibrebeet proberen...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:08

luzernebrok en mijten bodybuilder zijn beide erg goede dikmakers.

mijn oudje werd mooi dik door 24/24 gras (helaas ook niet mogelijk bij HB gevoelige paarden) en 2 scheppen bovenvernoemde brok (eerst luzernebrok daarna overgegaan op mijten bodybuilder).

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 21:14

rina
De mijne krijg haar hooi nog wel gewoon weg. Kan het prima eten, alleen het is of minder rijk hooi of ze mag niet genoeg eten van de andere paarden.

Art_Ificious
Dat was ook de reden dat ik voor Speedibeet had gekozen, omdat dit goed is voor paarden die gevoelig zijn voor HB. Ik denk dat het bij mij de mist in ging dat ik niet wist dat de 2 kilo per voerbeurt geldt voor ongeweekt en dit dat dit geweekt meer mag zijn.

Ik ga beginnen met 1 kilo tot 1.5 kilo droog van Speedibeet, dus in totaal met water 6 tot 7 liter. Denken jullie dat dit in een keer kan zonder overgang van 2 kilo in totaal naar 6 kilo?

Fibrebreet ga ik wel onthouden mocht Speedibeet niet werken. Dat moet wel koud minstens 45 min geweekt worden, ook best lang.

Hoe is de ervaring met HB en het voeren van 1 kilo van het volgende bij bokkers? Bij Hilary ging Luzernebrok wel goed.

Luzernebrok
Wiesencobs
Grasbrok

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:19

rina schreef:
Lady's sorry maar bietenpulp is in mijn ogen nog steeds geen paardenvoer. Afval van de suikerbiet, en percentage suiker erin is soms nog best hoog en veel pectine wat helemaal niet fijn is voor de paardendarm. Ik heb er 1, shet van 34, die helemaal geen hooi meer wegkrijgt. Die krijgt Wiesencobs. Dat wordt gemaakt van gras en kruiden, iets wat paarden normaal ook eten. Hij krijgt per dag iets meer dan 1 kg droog gewogen. Het is super snel klaar te maken, en ze eten het graag. Shet kreeg bij z'n eigenaresse ook speedybeet, maar was mager en zat niet lekker in zijn vel. Ik heb hem omgezet op wiesencobs met licht verteerbaar krachtvoer (Happy Summer Mix van Horsefood) die ook nog eens heel laag in suiker en zetmeel is. Je zag hem opknappen, en hij ziet er nu top uit, en voelt zich weer de grote hengst (laat gecastreerd en ik heb alleen maar merries) :D

Dat klopt niet.

Het afval, klopt, maar ontsuikerde afval.
Dus er zit maar weinig suiker en zetmeel in.
Daarnaast week je het op, en geef je het in delen, waardoor de "waarde" er van nog minder is.

Kan door zijn vezel gehalte prima gevoerd worden, maar er moet wel op gelet worden dat alle gehalten kloppen en het paard zijn mineralen en vitaminen behoeftes binnen krijgt.

Ts.
Wat vind je eigenlijk van fiber nuggets? (Gewoon oprechte vraag, zonder er iets achter te zoeken, misschien voor de afwisseling.)

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 21:28

maralyn
Ik kende het nog niet. Ik heb net even opgezocht. Wat ik fijn vind aan Speedibeet is dat er ook expliciet bijstaat dat het geschikt is voor paarden die gevoelig zijn voor HB. Bij Fibrenugget zie ik dit niet. Heb het zetmeel en suiker vergeleken en dit is bij Fibrenugget het dubbele van Speedibeet.

Daarnaast moet het minstens een uur weken. Dat is voor mij wat minder. Vaak poets ik mijn paard uitgebreid en wandel ik er wat mee of doe ik vrijheidsdressuur, maar er zijn ook dagen dat ik echt alleen op stal kom om bij te voeren, bijvoorbeeld als we naar een verjaardag gaan, even voor school/werk of iets dergelijks, dan moet het allemaal snel kunnen. Dan zet ik het voer klaar en dan ga ik haar uit de weide halen en dan is het voer al bijna geweekt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:32

http://www.voervergelijk.nl/fabels-en-f ... %20zetmeel.

Even voor de mensen die zich afvragen tegenover de "suiker en zetmeel waarde" hierboven in de link is het allemaal uitgelegd.

Ts.
Duidelijk! Gewoon intresse vraag hoor.
Als hij dit goed eet, en inderdaad wegens het weken snap ik dit goed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:44

heb je op je stalling een grote kast voor je spullen?
kun je daar een emmer in kwijt?
zo ja dan kun je dus gewoon in je kast een emmer zetten met je geweekte spul er in en is het de volgende dag gebruiksklaar.
dan zou je kunnen overstappen naar seniores als de speedibeet niet wil. :j

[VS] [INFO] Voeding voor het oudere paard

daar staan ook veel tips.
hier 2 oudjes die seniores plus fibrebeet krijgen

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:48

Fibrenuggets voer ik ook, is met 10 minuten helemaal klaar hoor!

Heb je geen stroom op stal, dan kun je bv warm water maken met een waterkoker? Dan kan fibrebeet in een kwartier.

Ik denk wel dat je met grotere hoeveelheden speedibeet/ fibrebeet/ Luzerne even moet checken hoe het met de Ca:P:Mg verhouding zit. Weet niet vanaf welke hoeveelheden je dat moet compenseren.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 21:56

ellepel
Bedankt, ik ga eens kijken in dat topic!

Solistar
Ca:P:Mg wat houdt dat precies in?

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:00

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:06