Normaal ben ik niet zo van medische problemen online gooien, maar na 2 jaar tobben zit ik werkelijk met mijn handen in het haar....
2 jaar geleden heb ik bij mijn paard Falco bloed laten prikken. De resultaten schrok ik enorm van.
Zijn GGT waarden was >952. Maximum is 87.
Op Advies van de DA toen een kuur hypochol gegeven om de lever te reinigen. Dit hielp even, maar na een paar maanden was het weer verhoogd. De arts gaf
aan dat de volgende stap een biopt nemen was, en dat vond hij erg heftig. Ik wilde niet stil zitten en ben die zomer 2 keer naar Holistisch praktijk Laarakker geweest.
Daar werden meerdere dingen gemeten, uiteraard afwijkende leverwaarden maar niet schokkend

3 middeltjes en Gluco Balance gekregen. Na behandeling had ik niet het idee dat dit gewerkt had en dit werd bevestigd door een bloedonderzoek.
Gelukkig had ik wel een topfit paard en waren er lichamelijk geen tekenen te zien van leverproblemen. Door prive omstandigheden heb ik daarna een tijd niks onderzocht.
Ook omdat er vanuit de DA het advies was om een half jaar later nogmaals te prikken, dit halfjaar werd door de omstandigheden bijna een jaar.
Ondertussen kreeg Falco lichte vage klachten; Licht verbrande neus, verminderde energie maar nog wel acceptabel en een verbrande neus.
Jullie raden het al... Bloed onderzoek gedaan en weer GGT >952, Ik verweet mijzelf dat ik niet eerder gecheckt had

Deze heb ik vriendelijk afgeslagen en verteld dat deze eerder niet de oplossing is geweest en ik door wilde naar de oorzaak ipv symptoom bestrijding.
Nu vertrouwde ik mijn andere paarden ook niet en voor hen ook een afspraak gemaakt voor bloedonderzoek.
Puck: 220
Nyomi: 130
Dus ook te hoog, niet 'schokkend'.
Dezelfde dag heb ik contact opgenomen met de Lingehoeve in Lienden. Opties voor het biopt besproken, gelijk na het weekend kon ik al terecht!
Uiteraard zijn alle bloeduitslagen doorgestuurd en is hier zorgvuldig naar gekeken en stond de arts in Lienden volledig achter mijn keuze voor een biopt.
De uitslag van het biopt heeft ons voor een groot raadsel gezet; Koperstapeling en enorm veel kleine abcessen. Leverbot is op dit moment ook besproken, echter dacht geen van de artsen hier aan en is dit aan de zijlijn geparkeerd.
De eerste stap was het behandelen
van de abcessen, de tweede stap de koperstapeling. een maand lang 2x daags een zware antibiotica kuur en daarna nog een kuur Prednisolon.
Helaas na 2 maanden moeten constateren dat deze 2 kuren niks gedaan hebben en zijn leverwaarden niet gezakt waren onder de 952....
De arts wist het niet meer. Ze is gaan overleggen met internisten en de laatste mogelijkheid om iets van behandeling te geven was triclabendazole, dus tegen leverbot.
We hebben 1 kuur gegeven en na 4 weken weer bloedgeprikt. Zijn waarden waren gezakt naar 770

Tegelijk met Falco zijn 2e spuit, heb ik Puck een eerste spuit triclabendazol gegeven. Voor mijn Puck kwam na 1 maand een perfect resultaat van 80 terug!
En Toen...
In overleg 4 maanden niks gegeven, zijn lichaam tijd gegeven te herstellen van alle medicatie en te stabiliseren.
Ondertussen zijn er op stal meer paarden bekend met verhoogde leverwaarden en beginnen er toch vragen gesteld te worden over de Leverbot. Echter zegt mijn onderbuik gevoel dat het géén leverbot is, maar dit middel wel iets doet bij de paarden.
Vorige week 18 aug. weer de DA gepland voor bloedonderzoek. Ik schrok mij een hoedje van de uitslag.
Falco: GGT 2734!!

Puck: 350
Nyomi: 320
Hoe dan? Wat is hier aan de hand? Hoe gaan we dit oplossen?
Inmiddels ben ik verbanden gaan leggen, door verschillende bloedresultaten naast elkaar te leggen.
Bij alle onderzoeken zijn de AST/GOT en GGT verhoogd, maar ook de ALB zit net op of net over de maximum waarde heen.
Als ik op google verder zoek kom ik vaak uit bij micotoxines en schimmels.
Kort op een rij, wat is er onderzocht?
- Bloedonderzoeken (2019-2021)
- Mestonderzoek Leverbot (2019) + Vandaag de gehele stal 29 paarden mest naar de GD gebracht uitslag volgt later.
- Biopt (2020)
- Leiding water op stal (2020)
Er is nog geen hooi/bodem analyse gedaan. Omdat er inmiddels wel meerdere paarden op stal verhoogde waarden hebben (hier ga ik overigens inhoudelijk niet verder op in in het topic, tenzij een van de eigenaren hier zelf een reactie over geeft!), heeft de staleigenaar toegezegd mee te gaan in onderzoeken opzoek naar de oorzaak. Hier ben ik uiteraard onwijs blij mee! en staat het hooi/Bodem onderzoek op de planning begin september.
Ondertussen:
Na contact met meerdere artsen, van verschillende praktijken en zelf flink wat uren onderzoek op google (best friend ever

- Triclabendazole (Falco 3x, Nyomi/Puck 2x met 2 weken er tussen)
- kuur Mycotoxine binders.
- Kruidenmix voor extra weerstaand/immuunboost.
- Mariadistel ter ondersteuning van de lever.
Heeft nog iemand een idee in welke hoek we kunnen zoeken of heeft dit ook eerder gehad?