Extreem hoge leverwaarden, oorzaak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EliseXJoelle

Extreem hoge leverwaarden, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 00:30

Beste Bokkers,

Normaal ben ik niet zo van medische problemen online gooien, maar na 2 jaar tobben zit ik werkelijk met mijn handen in het haar....

2 jaar geleden heb ik bij mijn paard Falco bloed laten prikken. De resultaten schrok ik enorm van.
Zijn GGT waarden was >952. Maximum is 87.
Op Advies van de DA toen een kuur hypochol gegeven om de lever te reinigen. Dit hielp even, maar na een paar maanden was het weer verhoogd. De arts gaf
aan dat de volgende stap een biopt nemen was, en dat vond hij erg heftig. Ik wilde niet stil zitten en ben die zomer 2 keer naar Holistisch praktijk Laarakker geweest.
Daar werden meerdere dingen gemeten, uiteraard afwijkende leverwaarden maar niet schokkend :n Ook werd er gedacht aan Insuline Resistentie (IR), hij heeft
3 middeltjes en Gluco Balance gekregen. Na behandeling had ik niet het idee dat dit gewerkt had en dit werd bevestigd door een bloedonderzoek.

Gelukkig had ik wel een topfit paard en waren er lichamelijk geen tekenen te zien van leverproblemen. Door prive omstandigheden heb ik daarna een tijd niks onderzocht.
Ook omdat er vanuit de DA het advies was om een half jaar later nogmaals te prikken, dit halfjaar werd door de omstandigheden bijna een jaar.

Ondertussen kreeg Falco lichte vage klachten; Licht verbrande neus, verminderde energie maar nog wel acceptabel en een verbrande neus.
Jullie raden het al... Bloed onderzoek gedaan en weer GGT >952, Ik verweet mijzelf dat ik niet eerder gecheckt had _-:( . Advies van de arts was weer Hypochol kuur te geven.
Deze heb ik vriendelijk afgeslagen en verteld dat deze eerder niet de oplossing is geweest en ik door wilde naar de oorzaak ipv symptoom bestrijding.
Nu vertrouwde ik mijn andere paarden ook niet en voor hen ook een afspraak gemaakt voor bloedonderzoek.
Puck: 220
Nyomi: 130
Dus ook te hoog, niet 'schokkend'.

Dezelfde dag heb ik contact opgenomen met de Lingehoeve in Lienden. Opties voor het biopt besproken, gelijk na het weekend kon ik al terecht!
Uiteraard zijn alle bloeduitslagen doorgestuurd en is hier zorgvuldig naar gekeken en stond de arts in Lienden volledig achter mijn keuze voor een biopt.
De uitslag van het biopt heeft ons voor een groot raadsel gezet; Koperstapeling en enorm veel kleine abcessen. Leverbot is op dit moment ook besproken, echter dacht geen van de artsen hier aan en is dit aan de zijlijn geparkeerd.
De eerste stap was het behandelen
van de abcessen, de tweede stap de koperstapeling. een maand lang 2x daags een zware antibiotica kuur en daarna nog een kuur Prednisolon.

Helaas na 2 maanden moeten constateren dat deze 2 kuren niks gedaan hebben en zijn leverwaarden niet gezakt waren onder de 952....
De arts wist het niet meer. Ze is gaan overleggen met internisten en de laatste mogelijkheid om iets van behandeling te geven was triclabendazole, dus tegen leverbot.
We hebben 1 kuur gegeven en na 4 weken weer bloedgeprikt. Zijn waarden waren gezakt naar 770 *\o/* Gelijk een tweede kuur gegeven en een maand hierna waren zijn waarden nóg verder gezakt tot 550! *\o/* *\o/*
Tegelijk met Falco zijn 2e spuit, heb ik Puck een eerste spuit triclabendazol gegeven. Voor mijn Puck kwam na 1 maand een perfect resultaat van 80 terug!

En Toen...
In overleg 4 maanden niks gegeven, zijn lichaam tijd gegeven te herstellen van alle medicatie en te stabiliseren.

Ondertussen zijn er op stal meer paarden bekend met verhoogde leverwaarden en beginnen er toch vragen gesteld te worden over de Leverbot. Echter zegt mijn onderbuik gevoel dat het géén leverbot is, maar dit middel wel iets doet bij de paarden.

Vorige week 18 aug. weer de DA gepland voor bloedonderzoek. Ik schrok mij een hoedje van de uitslag.
Falco: GGT 2734!! -O-
Puck: 350
Nyomi: 320

Hoe dan? Wat is hier aan de hand? Hoe gaan we dit oplossen?

Inmiddels ben ik verbanden gaan leggen, door verschillende bloedresultaten naast elkaar te leggen.
Bij alle onderzoeken zijn de AST/GOT en GGT verhoogd, maar ook de ALB zit net op of net over de maximum waarde heen.
Als ik op google verder zoek kom ik vaak uit bij micotoxines en schimmels.
Kort op een rij, wat is er onderzocht?
- Bloedonderzoeken (2019-2021)
- Mestonderzoek Leverbot (2019) + Vandaag de gehele stal 29 paarden mest naar de GD gebracht uitslag volgt later.
- Biopt (2020)
- Leiding water op stal (2020)

Er is nog geen hooi/bodem analyse gedaan. Omdat er inmiddels wel meerdere paarden op stal verhoogde waarden hebben (hier ga ik overigens inhoudelijk niet verder op in in het topic, tenzij een van de eigenaren hier zelf een reactie over geeft!), heeft de staleigenaar toegezegd mee te gaan in onderzoeken opzoek naar de oorzaak. Hier ben ik uiteraard onwijs blij mee! en staat het hooi/Bodem onderzoek op de planning begin september.

Ondertussen:
Na contact met meerdere artsen, van verschillende praktijken en zelf flink wat uren onderzoek op google (best friend ever :+ ) is er een behandelplan voor mijn 3 paarden samen gesteld.

- Triclabendazole (Falco 3x, Nyomi/Puck 2x met 2 weken er tussen)
- kuur Mycotoxine binders.
- Kruidenmix voor extra weerstaand/immuunboost.
- Mariadistel ter ondersteuning van de lever.

Heeft nog iemand een idee in welke hoek we kunnen zoeken of heeft dit ook eerder gehad?

Hannanas

Re: Extreem hoge leverwaarden, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 01:05

Bizar!

Staan ze nu op het land? En bij de vorige meting van alle drie niet? Wat krijgen ze te eten? En is de koperstapeling al behandeld?

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 01:15

Hannanas schreef:
Bizar!

Staan ze nu op het land? En bij de vorige meting van alle drie niet? Wat krijgen ze te eten? En is de koperstapeling al behandeld?

Vorig jaar is de eerste meting van alle 3 na het weideseizoen geweest, een seizoen met veel en tot laat in het seizoen weidegang. Ze stonden tot de meting in april (4 maanden geleden) niet op het land, daarna de weide in gegaan. Nu met de vermoedens zijn ze per direct van de weide af gehaald. echter ze stonden er maar 2 uur per dag.

Verder krijgen ze onbeperkt hooi en sinds kort gedeeltelijk voordroog (Niet mijn keuze)

Koperstapeling is niet te behandelen door er simpel medicijn in te gooien wat het koper uit de lever haalt -O- Bloedwaarden voor koper waren ook goed dus dat is enkel te checken door een nieuw biopt, dat vind ik voor nu erg heftig.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 05:31

Ik weet niet waarom en heb ook geen achtergrond om het te kunnen onderbouwen maar zit het misschien in het drinkwater? In de leidingen? Iets van zware metalen waar ze op reageren.

Succes. Wat een raadsel zeg..

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 05:49

Desty schreef:
Ik weet niet waarom en heb ook geen achtergrond om het te kunnen onderbouwen maar zit het misschien in het drinkwater? In de leidingen? Iets van zware metalen waar ze op reageren.

Succes. Wat een raadsel zeg..

dit is inderdaad uitgesloten. Vorig jaar heb ik het water laten controleren. Ze krijgen gewoon leidingwater.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 05:55

Wat heftig, zeg. Wat bedoel je met bodemonderzoek? Dat er iemand een milieukundig bodemonderzoek komt doen om te kijken naar verontreiniging van de grond? Dat lijkt mij namelijk ook wel een goeie. Over medische dingen kan ik niets zeggen, maar ik hoop enorm met je mee dat je gauw een oplossing vindt!

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 06:22

culaccino schreef:
Wat heftig, zeg. Wat bedoel je met bodemonderzoek? Dat er iemand een milieukundig bodemonderzoek komt doen om te kijken naar verontreiniging van de grond? Dat lijkt mij namelijk ook wel een goeie. Over medische dingen kan ik niets zeggen, maar ik hoop enorm met je mee dat je gauw een oplossing vindt!

De exacte inhoud van het bodem onderzoek weet ik niet, dit zal uitgevoerd worden door de staleigenaar. Ik denk ook dat dit afhankelijk is van andere onderzoeken wat daar uit naar voren komt.
De stal eigenaar heeft aangegeven er alles aan te gaan doen om de oorzaak te vinden.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 06:35

Ik kan je helaas niet helpen, maar ik maak nu hetzelfde mee met 1 van de honden.
Leverwaarden blijven slecht ..

Gezien de waarden bij jullie zo slecht zijn en meerdere paarden er last van hebben, is het inderdaad wel positief dat de staleigenaar op onderzoek uit wil.
Ik hoop dat je de oorzaak vind en blijf dan ook je topic meevolgen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 06:45

Leverbot komt niet uit het mestonderzoek, dus dat onderzoek zegt niet zoveel.

Ik heb zelf een merrie met leverproblemen gehad. Opties die toen ook nog langskwamen waren:

- Giftige planten ( JKK ) , hoe ziet jullie land er uit? Waar komt het hooi vandaan?
-Verf, als je een dier hebt wat veel aan de muur zit en er word gewerkt met bepaalde types verf zou dat kunnen opperde een bokker.

Let je ook op met alle dingen die je 'tegelijk' doet, de lever moet dan een hoop afvalstoffen tegelijk verwerken, soms kan het beter zijn niet alles tegelijk te willen :o .

Veel succes!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 06:55

Ik zou ze per direct verhuizen, lijkt me duidelijk dat ze dit uit de omgeving halen. Oude leidingen voor het koper, leverbot zie je vaak op drassige weides, waar veel slakjes zitten. Jkk moet ook aan gedacht worden maar dat verklaard de reactie op leverbot medicatie niet. Jkk kan zowel op de weide staan als in het hooi zitten. Vaak kopen grote stallen van hetzelfde land. Andere stal zou bij mij echt de eerste stap zijn.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 07:06

ruitje schreef:
Leverbot komt niet uit het mestonderzoek, dus dat onderzoek zegt niet zoveel.

Ik heb zelf een merrie met leverproblemen gehad. Opties die toen ook nog langskwamen waren:

- Giftige planten ( JKK ) , hoe ziet jullie land er uit? Waar komt het hooi vandaan?
-Verf, als je een dier hebt wat veel aan de muur zit en er word gewerkt met bepaalde types verf zou dat kunnen opperde een bokker.

Let je ook op met alle dingen die je 'tegelijk' doet, de lever moet dan een hoop afvalstoffen tegelijk verwerken, soms kan het beter zijn niet alles tegelijk te willen :o .

Veel succes!

Het mestonderzoek ben ik mij ook van bewust. Het zal niet uitsluiten als alle paarden negatief zijn. Dit onderzoek was ook niet mijn eerste keus. Wel die van mijn staleigenaar.

JKK hoop ik inderdaad dat op getest wordt wanneer het hooi onder de loep genomen gaat worden. Tot nu toe zien we zelf op het oog niks in de balen.
Hooi komt van eigen land, uiterwaarden.

Verf, mijn paard is geen knager aan vreemde dingen. Ook zijn er te veel paarden met afwijkingen voor zo'n oorzaak. Als ik op mijn artsen af ga moet dit door voeding binnen komen.

Elke stap van de behandeling is besproken met de arts. De mariadistel zal iets later toegevoegd worden, kruiden worden opgebouwd en ook de mycotoxine binder wordt opgebouwd (hier gaat het om de eenvoudigere binders zoals zeoliet en Diatomeeën aarde, geen heftige middelen zoals Norrit)

Ik hou mijn paarden nauwlettend in de gaten. Gelukkig zijn ze alle 3 nog dit en hoop ik ze nog fitter te krijgen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 07:15

Je zegt hooi uit de uiterwaarden. Kan dit vorig jaar niet bevuild zijn met slib?
Heftig hoor als je je paarden zo ziek hebt, zonder de oorzaak te weten.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 07:17

In combi met verbranden denk ik ook aan jkk komt bij koeien vaker voor / ( eerder zichtbaar ivm roodbonte) bij ons

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 07:19

Stomme vraag maar sta jij op een paddock paradise in standaardbuiten? Omdat ik zie dat je in Sliedrecht woont in je profiel. Mocht dat zo zijn, dan weet ik om welke plek dit gaat en dit probleem gaat echt way back. En dan praat ik over 6 a 7 jaar geleden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 07:19

Geen tips. Wel een dikke knuffel. Wat een boel puzzelstukjes. Ik hoop dat het je snel lukt deze puzzel te leggen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 07:21

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 07:23

Cemlys schreef:
Ik zou ze per direct verhuizen, lijkt me duidelijk dat ze dit uit de omgeving halen. Oude leidingen voor het koper, leverbot zie je vaak op drassige weides, waar veel slakjes zitten. Jkk moet ook aan gedacht worden maar dat verklaard de reactie op leverbot medicatie niet. Jkk kan zowel op de weide staan als in het hooi zitten. Vaak kopen grote stallen van hetzelfde land. Andere stal zou bij mij echt de eerste stap zijn.

De staleigenaresse gaat ook onderzoek doen naar de oorzaak. Ze wil dit natuurlijk ook niet. We staan op een bijna perfecte stal, ben verder super tevreden met de stal dus wil ze uiteraard de kans geven dit te onderzoeken.
Paarden zijn ook niet doodziek gelukkig.

Water is getest vorig najaar, oude leidingen zitten er voor 90% niet meer. Dit was ook onze eerste gedachten inderdaad.

Leverbot weten we inderdaad. Wij zitten op veengrond, echter niet mega drassig tov vele weides in de omgeving. Onze weides zijn niet groot en staan ze ook geen hele dagen. Ze zijn er afgelopen week per direct af gegaan tot we de oorzaak gevonden hebben.

JKK staan soms 2 plantjes totaal welke handmatig verwijderd worden, uit de wei wat dat betreft geloof ik niet. Hooi zou kunnen, maar komt van eigen land. Daar weet ik zelf geen details over, die weides liggen niet aan de stal vast namelijk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 07:28

Wat een traject....

Even een brainwave. Jullie halen hooi van uiterwaarden. Liggen deze weides bij water en/of zelfs onder water in de winter? Staan er wel eens schapen of koeien op? In weides in uiterwaarden hier namelijk wel. En dan kan het ook een broedplaats van leverbot zijn. En dan zou het hooi ook besmet kunnen zijn.
Enorm lastig probleem.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 07:32

suffie schreef:
Je zegt hooi uit de uiterwaarden. Kan dit vorig jaar niet bevuild zijn met slib?
Heftig hoor als je je paarden zo ziek hebt, zonder de oorzaak te weten.

Dit kan, echter heeft mijn paard het al 2 jaar.

snorkel1986 schreef:
In combi met verbranden denk ik ook aan jkk komt bij koeien vaker voor / ( eerder zichtbaar ivm roodbonte) bij ons

Bij mijn pony was het de eerste keer vond ik vrij heftig, echter viel de gradatie nog mee. Dit jaar enkele kleine korstjes.

Als het JKK is zullen we daar vrij snel achter gaan komen.

Samantha89 schreef:
Stomme vraag maar sta jij op een paddock paradise in standaardbuiten? Omdat ik zie dat je in Sliedrecht woont in je profiel. Mocht dat zo zijn, dan weet ik om welke plek dit gaat en dit probleem gaat echt way back. En dan praat ik over 6 a 7 jaar geleden.

Nee daar staan wij niet ;)
Ik hou de stal verder ook anoniem.

janouk schreef:
Geen tips. Wel een dikke knuffel. Wat een boel puzzelstukjes. Ik hoop dat het je snel lukt deze puzzel te leggen.

Dankje!
Inmiddels wil ik inderdaad snel de oorzaak weten ja :o

Daihyo schreef:
Wat een traject....

Even een brainwave. Jullie halen hooi van uiterwaarden. Liggen deze weides bij water en/of zelfs onder water in de winter? Staan er wel eens schapen of koeien op? In weides in uiterwaarden hier namelijk wel. En dan kan het ook een broedplaats van leverbot zijn. En dan zou het hooi ook besmet kunnen zijn.
Enorm lastig probleem.

De uiterwaarden liggen laag inderdaad en kunnen onderlopen swinters, echter is dat vorige winter pas voor het eerst sinds 4 jaar gebeurd.
Zover ik weet lopen er geen dieren.

Leverbot besmetting kan niet via hooi of kuilgras.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 07:37

Ik dacht wel via hooi, maar niet als het ingekuild werd (dus voordroog). Maar goed, ik ben geen expert en mijn info is al van een tijdje terug :j

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 07:41

Daihyo schreef:
Ik dacht wel via hooi, maar niet als het ingekuild werd (dus voordroog). Maar goed, ik ben geen expert en mijn info is al van een tijdje terug :j

Zover ik mij ingelezen en begreep van de artsen in Lienden kon dit niet. Dat maakt het wel makkelijker om te zorgen dat áls het dat is ook te zorgen dat er geen herbesmetting plaatsvind.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 08:05

Ja inderdaad.
Pittige zoektocht. Daar ben je nog niet mee klaar voorlopig. Succes.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 08:22

Ik verdenk de locatie ook.... althans: dat klinkt ook echt het meest aannemelijk.

Kijk eens of je erachter kunt komen of daar, vlakbij, of ergens stroomopwaarts (grondwater) een oude vuilstort is geweest. Dat zou veel kunnen verklaren.
Veel stortplaatsen zijn illegaal geweest en lafjes toegedekt, maar vluchtige gassen komen nog steeds uit de grond of het grondwater voert nog steeds zware metalen mee.

(ps: ik benoem dit, omdat dit hier in de regio speelt.... en het is niet de enige regio waar dit soort dingen spelen. In de jaren 70/80 zijn op veel plekken steekpenningen aangenomen door ambtenaren en is het illegaal dumpen van afval (soms zelfs van grote bekende concerns) oogluikend toegestaan).
Laatst bijgewerkt door Ninx op 26-08-21 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 08:35

Goh wat een probleem zeg, ik moest ook denken aan dat ze het binnen krijgen ergens door, voer, water, omgeving. Maar ik ben geen expert wbt leverbot etc.

Ik vraag me af hoe de koperstapeling komt en in hoeverre dit de lever vergiftigd? Is daar wat aan te doen? Het behandelplan klinkt verder goed in mijn oren, myotoxinebinders zijn heel erg belangrijk.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 08:43

Ik ga met enkele voorgangers mee ,

Als het hooi van de uiterwaarde afkomt, dan kan door o.a slib ( al dan niet op het land of vanuit de bodem opgezogen ) slib is vervuilt met dioxine

Dioxinevergiftigingen gaan gepaard met leverfunctie stoornissen .

Daarbij zit in slib veel ijzer, en hoe hoger het ijzer hoe hoger het koper.

Ook met een ijzervergiftiging gaat de lever er als eerste aan.

Mijn advies, hetzij andere stal of zelf een andere partij hooi aanschaffen.

Ik weet niet of je kan testen op dioxine bij leven. gezien dit opstapeld in vetcellen (en vaak pas bij slacht te zien is )
Ijzer kan volgens mij wel getest worden.