Cushing of gewoon dikke wintervacht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horsegirlyin

Cushing of gewoon dikke wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-22 16:55

Mijn pony had deze winter een mega dikke wintervacht echt een beertje en lange haren.

Afbeelding

Afbeelding
Ze stond wel hele winter zonder deken op de weide dus denk dat het gewoon normaal is, ze heeft ook geen krullende vacht en verhaarde goed naar haar zomervacht.
Toch wou ik eens kijken wat jullie ervan denken normale wintervacht of toch cushing?

Dees

Re: Cushing of gewoon dikke wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 17:14

Ik zou een cushing-test laten doen. Die langere haren over het lichaam horen niet bij normaal wintervacht.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 17:30

Die van mij had ook geen krullende vacht en raakte het haar ook prima kwijt, dat zijn niet per sé vereisten om aan cushing te denken. Zo'n test kost je de kop niet, zou het gewoon doen als je wel vage vermoedens hebt. :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 18:10

Cushing kan, testen kan nooit kwaad.
Hoe oud is je pony?

Wat krijgt je pony te eten? Een slechte vacht kan ook wijzen op tekorten

horsegirlyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-22 18:25

Ninx schreef:
Cushing kan, testen kan nooit kwaad.
Hoe oud is je pony?

Wat krijgt je pony te eten? Een slechte vacht kan ook wijzen op tekorten

Ze krijgt op stal krachtvoer dus weet niet wat het is maar in haar zomer vacht blinkt ze wel super mooi, verhaart goed, ik geef ze ook nog vital brokjes van pavo bij dus denk dat het gewoon normaal is omday ze vorig jaar 24/7 zonder deken op de weide stond

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 18:57

Is je pony oud? Dan meer kans op cushing. Is hij geregeld ontwormd? Wormbesmetting kan ook een slechte vacht geven.Als hij er nu goed uitziet zou ik me geen zorgen maken.Bij ernstige cushing zijn er meer symptomen. Te genezen is het trouwens toch niet als hij dat zou hebben.Wel een medicijn wat de verschijnselen zou kunnen afzwakken (prascend) maar dat is een zwaar middel en wordt alleen door de DA voorgeschreven als na een bloedtest zou blijken dat hij het inderdaad heeft.

horsegirlyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-22 19:08

anjali schreef:
Is je pony oud? Dan meer kans op cushing. Is hij geregeld ontwormd? Wormbesmetting kan ook een slechte vacht geven.Als hij er nu goed uitziet zou ik me geen zorgen maken.Bij ernstige cushing zijn er meer symptomen. Te genezen is het trouwens toch niet als hij dat zou hebben.Wel een medicijn wat de verschijnselen zou kunnen afzwakken (prascend) maar dat is een zwaar middel en wordt alleen door de DA voorgeschreven als na een bloedtest zou blijken dat hij het inderdaad heeft.

Hey, ze ziet er nu idd heel goed uit, staat goed in haar zomervacht en had ook geen moeite met verharen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 19:11

Maar hoe oud is ze?

horsegirlyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-22 19:13

Ninx schreef:
Maar hoe oud is ze?

14 jaar